Hjelp til mellomtonedriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Fikk byttet ut mine JMLC1400 med JMLC1000. Det gjorde en god del på spredningen. Delefrekvensen er pr. nå 2800Hz. Har ikke den samme hodet i klemma følelsen som med det mindre hornet hvor forskjell i spredning ved delefrekvens var i meste laget. Om det låter mer homogent i sweetspot?...tja, det er jo aldri samme EQ fra gang til gang og lydminnet er som kjent veldig kort. Det låter iallfall vesentlig mer homogent i rommet.
    Er det derfor du regner med at jeg også havner rundt 2500-3000 Hz? At spredningsmønsteret i overgangen blir så jevnt som mulig?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Fikk byttet ut mine JMLC1400 med JMLC1000. Det gjorde en god del på spredningen. Delefrekvensen er pr. nå 2800Hz. Har ikke den samme hodet i klemma følelsen som med det mindre hornet hvor forskjell i spredning ved delefrekvens var i meste laget. Om det låter mer homogent i sweetspot?...tja, det er jo aldri samme EQ fra gang til gang og lydminnet er som kjent veldig kort. Det låter iallfall vesentlig mer homogent i rommet.
    Er det derfor du regner med at jeg også havner rundt 2500-3000 Hz? At spredningsmønsteret i overgangen blir så jevnt som mulig?
    Det er en av faktorene som taler for lavere deling enn 3500 ja.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Tytte

Antar at byttet fra jmlc 1400 til jmlc 1000 var gjort i forbindelse med implementering av en diskant av ikke helt ueffen kvalitet på toppen av TAD en tommeren.

Habicht

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei Tytte

Antar at byttet fra jmlc 1400 til jmlc 1000 var gjort i forbindelse med implementering av en diskant av ikke helt ueffen kvalitet på toppen av TAD en tommeren.

Habicht
    Det er forsåvidt 100% riktig :cool: Men for å komme det stykket så må jeg lage ny krybbe til å stable nytt hornstack på, inkl. nytt mellomtonehorn/driver. Og før det skjer så har jeg noe annet spennende som må fullføres. Dessuten er jeg litt vel skeptisk til Hypex DLCP på så kostbare drivere. Den DSP-en har hos meg til nå vært notorisk ustabil med 12 kanals drift. Spørs om ikke ALE 1710 får hvilt seg en stund til.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte vel det.

Dette ender vel opp i minst 5 veis for mange :rolleyes:
    Min DLCP har vært rett så bra. Nå er jeg som kjent ikke den som roter mest med innstillingene men noen filterbytte har det blitt.
    For mitt vedkommende vil det nok drøye uansett for noe annet en Pale ALE kommer i hus.
    Nå skal ikke jeg dra denne tråden OT, men synes du fortsatt at DLCP er ok lydmessig?

Mine tanker, som farer hitt og dit får jeg ta i egen tråd etterhvert.

Habicht

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Nåja, vi er da noen som fortsatt prøver å holde 4-veis så godt som mulig :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Ser for meg et slikt passivt marchand delefilter som en løsning til å dele øvre mellomtone mot diskant.
    Disse løpetidskorrigeres først fysisk i krybben.
    Så jobber jeg med å finne en god deling i Groundsound som også korriges globalt.
    Deretter bestiller jeg filter fra Marchand med aktuelle frekvenser og slopes.
    Når filteret monteres bruker jeg de globale eq innstillingene i diskant/øvre mellomtonekanalen.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Eller at jeg rett og slett deler passivt? :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Psssscht, du har rimelig likt hornsetup som jeg (med unntak av de snasne driverne dine seff) og skulle sånn sett også være belemret med mye av det samme forbedringspotensialet skulle jeg tro. Nei farrr, du kommer ikke utenom du heller :cool:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte vel det.

Dette ender vel opp i minst 5 veis for mange :rolleyes:
    Min DLCP har vært rett så bra. Nå er jeg som kjent ikke den som roter mest med innstillingene men noen filterbytte har det blitt.
    For mitt vedkommende vil det nok drøye uansett for noe annet en Pale ALE kommer i hus.
    Nå skal ikke jeg dra denne tråden OT, men synes du fortsatt at DLCP er ok lydmessig?

Mine tanker, som farer hitt og dit får jeg ta i egen tråd etterhvert.

Habicht
    DLCP låter helt greit. Om jeg synes den låter bedre eller dårligere enn Groundsound (som det er naturlig å sammenligne den mot) er vanskelig å si. Ser allikevel frem til at ny DSP er tilgjengelig på markedet. Dumt med GS at den ikke kan bygges ut med flere kanaler, foruten det er det et foretrukken produkt for meg.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å henge på et First Watt B4 filter da?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Psssscht, du har rimelig likt hornsetup som jeg (med unntak av de snasne driverne dine seff) og skulle sånn sett også være belemret med mye av det samme forbedringspotensialet skulle jeg tro. Nei farrr, du kommer ikke utenom du heller :cool:
    Hehe, sant nok. Det er og blir en lang rekke valg på bekostning av hverandre. 3-veis satelitt gjør at man må balansere litt mer på knivseggene når det gjelder XO og hornvalg.
    Til forskjell fra deg bruker jeg 1"-versjonen av JMLC350 som beamer litt mindre. Føler ikke jeg sliter med for trangt lydbilde med dagens oppsett med XO på 6k, og subjektive tilbakemeldinger er stort sett veldig gode.
    Tror heller ikke å legge til en driver med deling midt i det mest følsomme området er en udelt positiv løsning, men selvsagt mulig. Har forøvrig testet dette i eget rom, og skal teste med litt andre (mer egnede) horn igjen snart (JMLC 270, 1400, ALE 1750)
    Har også testet alternativ midbassløsning og ser at det må bli midbasshorn, og jeg føler vel at dette er kneppet viktigere\vanskeligere å få til. Mer kompresjon for å bedre fylle ut området opp mot JMLC.
    Vurderer også JMLC400 1" som erstatning for 350, håper kanskje på å få testet dette også før ting eventuelt settes i gang.
    Valg av 4-veis gir også kanskje en økonomisk muliget til å hoppe et ekstra skripp opp på driver-stigen.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar den videre i din tråd så slipper jeg forpeste denne med OT teknobabbel :)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Beklager at jeg ikke kan bidra noe i forhold de siste postene i denne tråden. Alt for newbie i forhold til horn.Jeg fortsetter der jeg slapp for noen dager siden.

Som det framgår av bildene har det skjedd litt med plassering av driverne mine i vogga. Flytting av SEOS10/AD2001 til nederste posisjon slik snickers-is foreslo, lot seg ikke gjennomføre reint praktisk. Skarp håndsag og kapping måtte til for å gi plass til JBL2446 i den nye nedre posisjon. Øvre hylle måtte forlenges for at kanten på SEOS 10 skulle nå fram til SEOS30. Begge drivere peker nå ned til min foretrukne lytteposisjon. En liten Boch avstandsmåler på tilbud hos Clasern er innkjøpt. Fra et fast målepunkt måler jeg med utgangspunkt i Beymaene 45 cm til hornmunning 2446 og 24 cm til TAD2001. Nå gjenstår å regne om og få "dataene" inn på miniDSP 4x10.
    Eller har det blitt litt ratting på delefrekvenser og steilhet. Delefrekvens mellom sub og mellombass er flyttet til 50Hz og steilhet til 48 dB. Dette opplevde jeg som positivt. Ytterliger forbedring opplevde jeg ved la 2446 starte jobben sin allerede på 350 Hz. I en eldre post her på Sentralen skreiv LMC at han og grelv hadde forsøkt dette med godt resultat. Så hvorfor ikke prøve? Om jeg ender opp med akkurat 350Hz gjenstår å se, men at det går fint å gå betydelig ned fra den opprinnelige plan med 600 Hz. Steilheten her ble også endra til 48dB. Vil la dette få lov til å spille ei tid på materiell jeg kjenner godt gjennom flere år. Hastverk er lastverk. Men jeg nærmer meg noe jeg tror jeg kan "leve med".

Eivind S
    P1050035.jpg
    P1050033.jpg
    P1050034.jpg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Dersom du har målemic og eksempelvis Rew, så kan du måle dette korrekt meget enkelt: se cirka litt nedenfor midten i denne artikkelen: Refining a 4-way open-baffle speaker with the miniDSP 2?4

det er ikke gitt at måling av avstand membran-øreposisjon blir riktig for akustisk senter på driverne ligger ofte noe bak den (gjerne cirka rundt voice coilen)

mvh Gisle

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Ny lærdom for meg. Takk for tipset, Gisle. Begge de nevnte"remedier" haves.

Eivind Stillingen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke helt stødig på løpetidskustering (impulsmåling) enda men Tytte anbefalte meg å stille inn DSPn slik at driverne som skal måles er innenfor en oktav overlapp.

Dvs. Skal du dele mellomtone og diskant på 3000 Hz så mål med et båndpassfilter på 2000-4000 Hz. Da blir bølgene i grafene ganske like og lettere å sammenligne.

Husk at JBL ofte har motsatt polaritet, dvs sort er pluss. Du vil se det ved at impulsen slår nedover. Da må ledningene snus :)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Nå trenger jeg hjelp/råd fra horngutta her på sentralen. Hadde tenkt å sikre driverne mine mot DC med passende kondensatorer. Så langt rakk jeg ikke før uhellet slo til på den ene JBL 2446. Slo på anlegget og fjernet USB ledningen til miniDSP4x10, selvfølgelig uten å mute, dermed gikk det galt. Mitt håp er nå at det sitter en sjel her hjemme i Norge som har en D16R240 til overs.
    Har sett på levrandører rundt om, og prisene varierer voldsomt + at frakt for noe som veier så lite også er ganske så betydelig. Regner med BL i Norge heller ikke leverer til noe som kan regnes som "rimelig" i denne sammenhengen.
    Noen som har erfaringer/tips i saken, så tar jeg med glede imot det.

Eivind S

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har aldri sett en blåst membran. Har du et bilde?

Og har du sjekket ebay?

Eventuelt höre med Mala om de kan skaffe radian AL membraner. Eller kline til med BE ;)

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    En levrandør i USA kan levere(ikke orginal) til $60 + frakt(ukjent). Denne leverandøren advarer mot "Kinakopier". Har inne et tilbud fra grelv på orginal. Mest fristet til å gå for den.

Etter smell og brak, måler jeg uendelig motstand, så det er neppe tvil at dette har gått til "helvete".

Eivind S

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.834
    Sted
    Østfold
    Det er mulig det er stive "Lead outs" på den, så du kan jo åpne den og sjekke om en av dem simpelthen er revet av på grunn av en lavfrekvent puls. Det er faktisk en av de vanligste feilkilden på rimeligere diskanter. Jeg vet at denne diskanten ikke er rimelig, men om det er stive lead out wires (fra spole til koblingspunkt) er det altså fult mulig at en av dem er røsket tvert av.

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Da er driveren åpnet. Ingen feil med tilledningene. Måler ingen mostand direkte på tilslutningspunktene på membranen. det lukter heller ikke "godt".

Eivind S

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Noen rifter eller andre ulumskheter? svidd spole?

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Ingen rifter. Går ut fra det er spolen. Demonterer helt i morgen.Tar et bilde, så får du/vi se hvorledes en brent enhet ser ut. Blir nok ingen BE på meg av to grunner: Alt for stiv pris, og fordelelen med BE i 2446 befinner seg i det området som TAD 2001 "dekker" utmerket.

Eivind S

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Leit.
    Legg ut foto så vi andre kan lære.
    Tipper voice coilen er brunsvidd.
    Ville personlig gått for alu fremfor titan.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Du sier noe... Spiller på 2446 i multicell as we speak, og syntes det låter helt fabelaktig. Ruller pent av ved 8-9k men har så mye sagflis i öra at jeg savner i grunn ingenting oppover til stuebruk.

Skjönner ikke hva folk mener når de snakker om hardhet i titan membraner. Kan det være at en presser den for hardt oppover i frekvens?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Sikkert. Jeg kjørte den til 10K.
    Hardhet er nok feil ordvalg fra min side.
    Men i forhold til Berylium som er litt "glattere" så er det uansett en forskjell.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Var egentlig svar til Eivind, men litt til deg også. Ikke tvil om Be er en formidabel oppgradering, men som vi har snakket om, kanskje spesielt hvis den skal brukes langt oppover i frekvens i type Seos/PT horn.

Forresten, er ikke du opptatt med å ratte horn???

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    2446 klarer seg fint opp til ca. 16k den, men man mister selvsagt støtte fra hornet og følsomhet.

Dette er med Truextent Be.

2446.jpg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er i toppoktavene jeg tenker og kun ift. Driverens egenskaper. Nærfeltmåling og målevindu over 4ms vil funke

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke en nærfeltsmåling. Rommet bidrar en god del på den målingen.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, men det hadde vært interessant å se hvordan tidsdomenet er oppover

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.130
    Torget vurderinger
    18
    Hei Eivind,

Gratulerer med flotte høyttalere. Det var da ergerlig det med JBL membranen.

Ribbed Titan membranen som sitter orginalt i 2446 og 2450 heter JBL-D16R2450.
    JBL Factory Speaker Replacement Horn Diaphragm 2446, 2447, 2450, 2451, D16R2450

Her er et rimeligere alternativ:
    JBL Style Speaker Replacement Horn Diaphragm 2446, 2447, 2450, 2451, 16 Ohm, D-2450-16

Hvis du skal oppgradere men ikke tar deg råd til BE så er disse et alternativ:
    JBL Factory Speaker Replacement Horn Diaphragm 2452H-SL, D8R2452-SL

Mvh
    Erik

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.033
    Torget vurderinger
    10
    Det er et nytt rimelig(ere) membran fra Truextent som måler fantastisk.
    Hutsefruts (frysestruts) vet mer om det, husker ikke hvor det står.

Ellers husker jeg Emilars 2" driver med alumembran som meget behagelig. Har også hørt at den gamle 2441 (var det det) med Alnico og ali var deilig. Ergo, alu er spennende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn