Hifisentralens Super Innspillingsliste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kongshaug og Rainbow Studios har vel og levert noen greie skiver via ECM...

    Under en artig cd for å teste litt dynamikk...Noe en sjelden får med et lavtklimprende gitar , piano og en damestemme.. :cool:


    Vis vedlegget 258301
    Jepp, denne er særdeles bra. Stort sett alt som er laget av Kongshaug er helt ypperlig. Vurderer å starte en egen tråd for Kongshaug-anbefalinger.

    Mvh
    Roysen
    Blue er helt knall. Ja.
    Dette er det 'Nordic Jazz' albumet jeg normalt anbefaler utlendingene.

    Da begynner jeg med denne før egen ECM tråd opprettes:
    http://www.tordg.no/trio/being_there_ecm_press_text.pdf
    Jarle Vespestad sin innsats på denne plata (og især på spor 7 Karmosin) er out of this world.
    Den vektløse gjengivelsen av cymbaler (jeg er en cymbal-hooligan) er det beste jeg har opplevd noensinne - SACD inkludert.
    Jeg måtte bare gratulere Kongshaug (Rainbow) med produksjonen, noe han satte pris på.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde satt pris på om vi strammet inn på å forholde oss til lytteopplevelser og ikke målinger som basis for våre anbefalinger.

    Mvh
    Roysen
    egne lytteopplevelser er gjerne ikke så lett å google seg frem til.

    enkel betraktning fra en enkel sjel.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde satt pris på om vi strammet inn på å forholde oss til lytteopplevelser og ikke målinger som basis for våre anbefalinger.

    Mvh
    Roysen
    lytteopplevelser er gjerne ikke så lett å google seg frem til.

    enkel betraktning fra en enkel sjel.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg fikk med meg helt hva du mente her, men denne tråden ble opprettet med utgangspunkt i at det var lytteopplevelsene som skulle være styrende for anbefalingene som fremlegges. Det ønskes derfor at målinger holdes utenfor. Årsaken er at det er viktig at de som anbefaler faktisk har lyttet til sin anbefaling og ikke bare leser seg til en innspillings måledata for deretter å anbefale. Det er faktisk en god del tilfeller hvor en innspillinger ikke låter så godt selv om målingene er svært gode og omvendt. Slike tilfeller kan dersom vi slipper målingene løs i tråden føre til at anbefalinger blir fulgt og feilkjøp blir foretatt.

    I en annen tråd hvor jeg forsøkte å få den inn på et litt annet spor blir bilder og målinger anbefalt raskere enn anbefalerne rekker å google. Ingen grunn til å følge det eksempelet og fylle tråden med google resultater fra de som surfer raskere enn sin egen skygge i stedet for faktisk erfart god lyd.

    Forstår nå at det nok nettopp var dette du også mente.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Dire Straits - Brothers in Arms MOFI 2013
    Dire Straits - Brothers in Arms Ultradisc UHR� Stereo Hybrid SACD

    Vis vedlegget 258907


    Analyzed: Dire Straits / Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR19 -6.07 dB -26.86 dB 5:12 01-So Far Away
    DR16 -7.06 dB -25.92 dB 8:26 02-Money For Nothing
    DR12 -10.00 dB -25.30 dB 4:12 03-Walk Of Life
    DR14 -9.58 dB -26.82 dB 6:34 04-Your Latest Trick
    DR13 -11.61 dB -27.21 dB 8:31 05-Why Worry
    DR16 -6.44 dB -25.34 dB 6:58 06-Ride Across The River
    DR14 -6.39 dB -25.71 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
    DR17 -7.08 dB -26.22 dB 3:41 08-One World
    DR14 -7.78 dB -26.12 dB 7:01 09-Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR15
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    Jeg hadde satt pris på om vi strammet inn på å forholde oss til lytteopplevelser og ikke målinger som basis for våre anbefalinger. Dette er faktisk et godt eksempel på årsaken til et slikt ønske fordi jeg kjøpte nettopp Brothers In Arms på Hybrid SACD fra Mobile Fidelity Sound Labs fra Elusive Disc og ble meget skuffet. Jeg har dog ikke hatt anledning til å høre SACD laget ennå. Det er mulig det er mye bedre.

    Mvh
    Roysen
    Den er litt lavt innspillt, men med god dynamikk .
    Sikkert litt uvant hvis man foretrekker mer komprimerte innspillinger med tilsynelatende mer trykk .
    Slik som foreks den dårlige 20th Anniversary Sacd innspillingen med DR under 10 .
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Dire Straits - Brothers in Arms MOFI 2013
    Dire Straits - Brothers in Arms Ultradisc UHR� Stereo Hybrid SACD

    Vis vedlegget 258907


    Analyzed: Dire Straits / Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR19 -6.07 dB -26.86 dB 5:12 01-So Far Away
    DR16 -7.06 dB -25.92 dB 8:26 02-Money For Nothing
    DR12 -10.00 dB -25.30 dB 4:12 03-Walk Of Life
    DR14 -9.58 dB -26.82 dB 6:34 04-Your Latest Trick
    DR13 -11.61 dB -27.21 dB 8:31 05-Why Worry
    DR16 -6.44 dB -25.34 dB 6:58 06-Ride Across The River
    DR14 -6.39 dB -25.71 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
    DR17 -7.08 dB -26.22 dB 3:41 08-One World
    DR14 -7.78 dB -26.12 dB 7:01 09-Brothers In Arms
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR15
    Samplerate: 2822400 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5645 kbps
    Codec: DSD64
    Jeg hadde satt pris på om vi strammet inn på å forholde oss til lytteopplevelser og ikke målinger som basis for våre anbefalinger. Dette er faktisk et godt eksempel på årsaken til et slikt ønske fordi jeg kjøpte nettopp Brothers In Arms på Hybrid SACD fra Mobile Fidelity Sound Labs fra Elusive Disc og ble meget skuffet. Jeg har dog ikke hatt anledning til å høre SACD laget ennå. Det er mulig det er mye bedre.

    Mvh
    Roysen
    Den er litt lavt innspillt, men med god dynamikk .
    Sikkert litt uvant hvis man foretrekker mer komprimerte innspillinger med tilsynelatende mer trykk .
    Slik som foreks den dårlige 20th Anniversary Sacd innspillingen med DR under 10 .
    Jeg vet ikke helt hva det er med Brothers In Arms remasterne, men jeg har til nå ikke hørt en eneste som jeg synes lyder skikkelig bra. Det er selvsagt dog kun min smak. Det har intet med nivået å gjøre. Jeg vet selvsagt å bruke volumkontrollen. Det har heller intet å gjøre med at jeg er vant til komprimert lyd fordi i de fleste tilfeller (dog ikke 100%) så foretrekker jeg klart mastringene med større dynamikk i henhold til målingene. I tilfellene hvor jeg foretrekker masterne som i henhold til målingene er dynamisk komprimert handler det ofte om en mangel på fokus i soundstaging og oppløsning på masteren med best målinger.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Gleder meg til SHM Sacd'en Dire Straits Brothers in Arms dukker opp i posten, er veldig spent på den :)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Gleder meg til SHM Sacd'en Dire Straits Brothers in Arms dukker opp i posten, er veldig spent på den :)
    Ja, det blir spennende. Jeg bestilte også denne her om dagen. Skal få sammenlignet den grundig med både XRCD-masteren og MoFi-masteren når den ankommer, så kan vi sammenligne resultater? Gøy!

    Mvh
    Roysen
     

    Lasse

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    21
    Anita Skorga, la høsten være som den er.

    Litt spennende og interessant tråd dette synes jeg. Gøy å høre hva andre liker og synes er ok lyd. Jeg for min del baserer meg utelukkende på sånn passe rene personlige ører :) Hadde lyst til å nevne Anita Skorgan som jeg synes synger fantastisk på noen av sporene på denne, Kirkelig kulturverksted så jeg regner med at Erik Hillestad har en finger med på denne og. Anbefales.
    Anita.png
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes disse her gir en god lydopplevelse i tillegg til å være gode musikkprestasjoner. Noen er manipulert til minste detalj andre er tatt opp med to stereomikrofoner.


    ulrichdrechsler.jpg



    Bach_Organ_Preston_entree_471734.jpg



    00143f3f_medium.jpeg


    37200.jpg


    En god representant for Decca Tree teknikken. http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree
    Chicagod Symphony var på den tiden på topp sammen med Solti. Har en mistanke om at denne gjør seg enda bedre på analog avspilling. Det er tendenser til at klangen blir litt lys, men dynamikken er fanger opp små og store nyanser.




    eq5zra.jpg


    jonas-haltia-inger-lise-ulsrud-pebbles-ex.jpg


    8389754.jpg


    patmeth.jpg
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Litt spennende og interessant tråd dette synes jeg. Gøy å høre hva andre liker og synes er ok lyd. Jeg for min del baserer meg utelukkende på sånn passe rene personlige ører :) Hadde lyst til å nevne Anita Skorgan som jeg synes synger fantastisk på noen av sporene på denne, Kirkelig kulturverksted så jeg regner med at Erik Hillestad har en finger med på denne og. Anbefales. Vis vedlegget 258973

    Fantastisk god innspilling med super lyd. Musikken er bra også.

    Mvh
    Roysen
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er mye som er bra, men hvis jeg skal skrelle det ned til et par anbefalinger, må det bli noen som har vært med meg en stund.

    Et par av mine trofaste testskiver er:
    freedomandrain_cookcd031.jpg

    Denne er omtalt som "the mother of all irish folk-rock records" og har vært på records to die for lista til Sterophile. Kjøpte den ny i 1990 fordi jeg likte musikken. Veldig greit at den låter så bra som den gjør! Siden den har vært med meg så lenge, vet jeg hvordan den skal låte og er dermed en fin referanse.
    the-singles-collection.jpg

    Digger Rypdal spesielt når han drar på litt. Denne er kanskje det lydmessige høydepunktet imo, selv om jeg har et par skiver som jeg holder musikalsk høyere. Denne skiva er også en som jeg har hatt i mange år og har hørt på mange varianter av utstyr.

    En siste norsk anbefaling (på vinyl det også), et relativt ukjent album som holder høy musikalsk og lydmessig kvalitet imo;
    www.rockipedia.no.jpg

    Sidsel Endresen og Jonas Fjeld - Etterlatte sanger, innspilt i Waterfall Studio i 1987, mikset i Rainbow Studio og utgitt med støtte fra Norsk Kassettaviftsfond:cool:
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye som er bra, men hvis jeg skal skrelle det ned til et par anbefalinger, må det bli noen som har vært med meg en stund.

    Et par av mine trofaste testskiver er:
    Vis vedlegget 259017
    Denne er omtalt som "the mother of all irish folk-rock records" og har vært på records to die for lista til Sterophile. Kjøpte den ny i 1990 fordi jeg likte musikken. Veldig greit at den låter så bra som den gjør! Siden den har vært med meg så lenge, vet jeg hvordan den skal låte og er dermed en fin referanse.
    Vis vedlegget 259018
    Digger Rypdal spesielt når han drar på litt. Denne er kanskje det lydmessige høydepunktet imo, selv om jeg har et par skiver som jeg holder musikalsk høyere. Denne skiva er også en som jeg har hatt i mange år og har hørt på mange varianter av utstyr.

    En siste norsk anbefaling (på vinyl det også), et relativt ukjent album som holder høy musikalsk og lydmessig kvalitet imo;
    Vis vedlegget 259024
    Sidsel Endresen og Jonas Fjeld - Etterlatte sanger, innspilt i Waterfall Studio i 1987, mikset i Rainbow Studio og utgitt med støtte fra Norsk Kassettaviftsfond:cool:
    Supere forslag selv om det er usedvanlig vanskelig å få tak i disse.

    Mvh
    Roysen
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.400
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er to andre av mine favoritter:
    Det+er+den+draumen_Sondre_Bratland_foto_kkv.jpg

    Veldig åpent lydbilde med masse detaljer.
    Den andre er Draumkvedet, usikker på hvordan dette opptaket er gjort, det virker som om det er veldig få mikrofoner med ekte akustikk fra en kirke.
    imagesCA4L9Q9Y.jpg
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    1.059
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg har tidligere nevn juleplaten hennes på en lignende gruppe her på sentralen. http://www.hifisentralen.no/forumet...ger-av-innspillinger-med-god-lydkvalitet.html
    Glitrende opptak fra Jacobs kirken.
    http://www.rockipedia.no/utgivelser/julenatt-15201/


    Litt spennende og interessant tråd dette synes jeg. Gøy å høre hva andre liker og synes er ok lyd. Jeg for min del baserer meg utelukkende på sånn passe rene personlige ører :) Hadde lyst til å nevne Anita Skorgan som jeg synes synger fantastisk på noen av sporene på denne, Kirkelig kulturverksted så jeg regner med at Erik Hillestad har en finger med på denne og. Anbefales. Vis vedlegget 258973
     
    Sist redigert:

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    1.059
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Mine test cds;
    necessarilyso.jpg


    Another purely non-audiophile recording that can leave many "special" discs in the dust. If you like jazz or if you just want to test your system capabilities, this album is a MUST

    blackbird.jpg
    rockipedia_no.jpg

    Despite being highly dynamic, this recording doesn't score very well under the analysis of the DR software and that's because of the quiet nature of the music. Quiet tracks, even if very dynamic, do not perform well with the algorithm used inside the DR measurement system. This notwithstanding, 4 tracks reached DR11 and one DR12, which is a very good result.

    Not surprisingly this album became one of audiophiles' favourites at the time. It still is one of the albums I use to test HiFi equipment with, after all these years. You don't need to love jazz to enjoy "Blackbird": its unique blend of jazz tradition and innovation will easily conquer everyone's taste.

    [Album review] Siri's Svale Band "Black bird" - A Music Review on TNT-Audio [English]
    [Album review] Siri's Svale Band "Necessarily so..." - A Music Review on TNT-Audio [English]
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg liker også Blackbird.
    Mener å ha lest at mikrofonen brukt til vokal var en helt tradisjonell (billig) Shure dynamisk mikrofon......
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.535
    Antall liker
    1.059
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg liker også Blackbird.
    Mener å ha lest at mikrofonen brukt til vokal var en helt tradisjonell (billig) Shure dynamisk mikrofon......
    Ja husker ikke helt greia her, men mener det ble brukt kun en enkel DAT spiller. Det var miljøet rundt Doxas grunnlegger ved NTNU som var innbefattet i opptakene.

    Det jeg derimot husker fra Hillestad, er at Kari Bremnes fikk bedre dynamikk i stemmen pga. av tannstillingen sin som gjorde at hun ikke trengte popp filter:)

    Jeg bruker også ennå masse Yello både til test og nytelse. blir aldri lei de golfspillerene der:) Noe av Yellos musikk kan få et billig stereo til å høres bra ut.

    PS; Meget spennende høyttalere du har!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.165
    Antall liker
    2.677
    Gleder meg til SHM Sacd'en Dire Straits Brothers in Arms dukker opp i posten, er veldig spent på den :)
    Ja, det blir spennende. Jeg bestilte også denne her om dagen. Skal få sammenlignet den grundig med både XRCD-masteren og MoFi-masteren når den ankommer, så kan vi sammenligne resultater? Gøy!

    Mvh
    Roysen
    Når du får SHM-SACD'en, prøv å spill kuttet "One world" på SHM-SACD, dernest spill MoFi SACD'en….hva hører du?
    Jeg ble litt sjokkert da jeg gjorde det.

    Jeg ønsker å trekke tilbake den anmeldelsen jeg skrev av "Brothers in Arms" på MoFi, skjønner ikke helt hvor jeg var hen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    image.jpg
    PS; Meget spennende høyttalere du har!
    Takk skal du ha :)
    Virkelig synd at ingen andre får hørt disse.
    Når jeg leser enkelte anbefalinger så tar jeg meg selv i å tenke at hvis jeg får velge fritt fra øverste hylle (cost no object) i mitt rom så er det langt fra opplagt at jeg ville skiftet dem ut for noen andre der ute.
    Jeg har også mottatt en del kommentarer fra designer på et par av de nevnte alternativer i en annen tråd, men finner ikke noen grunn til å legge ut disse da det bare utvikler seg til drittslenging. Alt må jo tolkes subjektivt, selvsagt.

    Sorry for OT - tilbake til trådens tema;
    Dette albumet har en helt spesiell opptaksteknikk:
    21st Century Jump by Lekverk | GubeMusic
    Musikken er også skikkelig bra!
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Her er en Garbarek plate jeg liker veldig!
    veldig ukomprimert på lp ihvertfall

    Særlig låtene Silence og Spor.

    Trilok Gurtu plata er kanskje ikke alles kopp te..
    men her er dynamikk...
    Anderledes og veldig kult perkusjon/trommespill..

    For øvrig så er alle plater de siste 30-40 år manipulert i større eller mindre grad,også klassiske.
    Er gjerne et lappeteppe mellom mange forskjellige takes, lagt på klang, komprimert osv...
    Er selvfølgelig noen unntak med feks direkte graverte lp, men selv der står det på en klang på noen spor på enkelte innspillinger.
    Men det er jo ikke noe galt i det så lenge magien kommer frem til oss som hører på...

    Kult med mange nye plater å sjekke ut foresten!


    Mvh J.O
     

    Vedlegg

    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den Gurtu plata der er bra, låter også veldig bra som du sier. Alle platene Gurtu ga ut på CMP har ref. lyd. Walter Quintus og Ztudio Zerkall innspillinger.

    Min favoritt både musikalsk og lydmessig er Living Magic. Kanskje en av de platene som hadde mest spilletid hos meg på 90 tallet. Forøvrig med Jan Garbarek.

    R-1147444-1302150195.jpeg
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    For en bra tråd! :) Må hjem å grave i musikkarkivet å finne noe å dele!
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    First analog all-tube orchestral recording in 20 years! Lyden er himmelsk.

    Nature's Realm.jpg


    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    First analog all-tube orchestral recording in 20 years! Lyden er himmelsk.

    Vis vedlegget 259408

    Mvh
    Roysen
    Takk for tipset, Roysen! Den er nå bestilt. Fra amazon.com.:)
    Gled deg. Den ligger i CD-skuffen nå. Det er litt støy her (analog-hiss) fra opptaket, men dynamikken er noe av det beste jeg har hørt. Tror den dynamiske kompresjonen må være helt fraværende her. Av den grunn fremstår nivået litt lav når man starter avspilligen. Jeg skrudde derfor opp volumet en del. Lenger ut i første kuttet måtte jeg skru ned igjen i frykt for at høytalerne skulle ta skade.

    Pass på at du får fatt på gull-cd versjonen. Det står ikke merket på Amazon om det er denne versjonen eller ikke man bestiller. Jeg bestilte også min på Amazon og fikk heldigvis gull versjonen.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Gleder meg til SHM Sacd'en Dire Straits Brothers in Arms dukker opp i posten, er veldig spent på den :)
    Ja, det blir spennende. Jeg bestilte også denne her om dagen. Skal få sammenlignet den grundig med både XRCD-masteren og MoFi-masteren når den ankommer, så kan vi sammenligne resultater? Gøy!

    Mvh
    Roysen
    Når du får SHM-SACD'en, prøv å spill kuttet "One world" på SHM-SACD, dernest spill MoFi SACD'en….hva hører du?
    Jeg ble litt sjokkert da jeg gjorde det.

    Jeg ønsker å trekke tilbake den anmeldelsen jeg skrev av "Brothers in Arms" på MoFi, skjønner ikke helt hvor jeg var hen.
    Jeg gleder meg. Jeg har også kjøpt Love over gold på Platinum-SHM-CD i tillegg til at jeg har kjøpt Love over gold på den tidlige umastrede utgaven Vertigo ‎– 800 088-2 som anbefalses så sterkt i den andre tråden. Det skal også bli morsomt å sammenligne. Jeg er ganske sikker på at Vertigo utgaven får seg en smekk da.


    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    First analog all-tube orchestral recording in 20 years! Lyden er himmelsk.

    Vis vedlegget 259408

    Mvh
    Roysen
    Takk for tipset, Roysen! Den er nå bestilt. Fra amazon.com.:)
    Gled deg. Den ligger i CD-skuffen nå. Det er litt støy her (analog-hiss) fra opptaket, men dynamikken er noe av det beste jeg har hørt. Tror den dynamiske kompresjonen må være helt fraværende her. Av den grunn fremstår nivået litt lav når man starter avspilligen. Jeg skrudde derfor opp volumet en del. Lenger ut i første kuttet måtte jeg skru ned igjen i frykt for at høytalerne skulle ta skade.

    Pass på at du får fatt på gull-cd versjonen. Det står ikke merket på Amazon om det er denne versjonen eller ikke man bestiller. Jeg bestilte også min på Amazon og fikk heldigvis gull versjonen.

    Mvh
    Roysen
    Og det sier du nå?! Hehe. Neida det går sikkert bra. Etter prisen å dømme er det nok gull og vel så det.;)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Disse fmå være med blant mine anbefalinger. Alle tre med samme tittel:

    Live_A_FIP.jpg

    Hadouk Trio - Live a FIP

    Musica_Nuda.jpg

    Musica Nuda - Live a FIP

    Eric_Bibb.jpg

    Eric Bibb - Live a FIP



    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Greit med dynamikk på denne plata

    Flim and the B.B.'s -- Tricycle


    Jeg har en 20-bit gull utgave

    Tricycle by Flim The BB's CD May 1994 Digital Music Products 20 Bit Gold 089672900023 | eBay

    Through their work as studio musicians they became friends with Tom Jung, then chief engineer at Sound 80 studios. He engineered their first album and also produced their five following albums for DMP Records, an independent "audiophile" record label he formed after relocating to Connecticut. Their second album "Tricycle" was the first non-classical recording to be released on the then new compact disc format. The cover art for "Tricycle" was drawn by Bill Berg's son Jacob. It was also one of the first jazz albums to be recorded, mastered and delivered completely in the digital domain. The entire recording chain after the first few feet of microphone cable from the musicians' instruments remained in the digital domain until it was decoded by the consumer's CD player. DMP's releases were for the most part recorded directly to two-tracks as opposed to the more common multi-track method. This means that there was minimal use of overdubs and the majority of the music was performed, recorded and mixed "live" to the recorder.[3]

    ...

    DMP Records released two of their albums "Tricycle" and "Big Notes" on a limited edition gold plated disc. These copies are 20-bit remasters and were generally considered[by whom?] to be of a higher fidelity than the original releases, already considered "audiophile" material.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flim_&_the_BB's

    Det eksisterer også en SACD utgave av denne plata

    http://www.amazon.com/Tricycle-Hybrid-SACD-Flim-The/dp/B0000500CP

    http://forum.stereophile.com/content/tom-jung-dmp-making-musical-sense-part-2
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Gamle sanger om igjen, i superduper innspilling .
    Er litt usikker på om jeg liker resultatet, kan høres litt "prossesert" ut imho.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne MÅ bare med her!
    Hvor får man kjøpt den?

    Mvh
    Roysen
    Her

    Turtle Records Webstore

    These recordings, all in 5.1 surround and stereo, are offered on a Hybrid SACD, a Pure Audio BLURAY Disc and as Audio 192/24 WAV file as supplement on the BLURAY Disc. DSD, 192kS/s-24bit and CD format, so all segments of the High End Audio and Home Theatre market, both consumers and manufacturers can enjoy and use these recordings at the highest level possible.

    Nice :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Mener å huske at det er lov å ta med vinyl her..?

    Classic records ga ut noe få titler fra Mercury Living Presence katalogen før Speakers Corner overtok rettigheten til disse. Disse 5 platene er noe av det absolutt beste jeg har hørt noen gang, på min topp 3 liste for best lyd. De ble gitt ut på 180 gr. 33 og 45RPM og etterhvert også på 200 gr. 33 og 45RPM. Jeg har de aller fleste utgavene av disse og man hører veldig sjelden en slik klarhet og dynamik som på disse platene uansett vekt og RPM. Men den Ravel`en på 45 er bare vannvittig. Classic hadde jo som vi vet en del problemer i begynnelsen av 200 gr. serien (QUIEX vinylen..) men det ordnet seg etterhvert så disse har ikke de oppstartsproblemene som mange andre hadde. Jeg vet ikke når skillet gikk men mener å huske at de stoppet en liten stund med å gi ut plater til problemet var løst.

    Edit; var og sjekket etter at jeg skrev innlegget; jeg har alle på 180gr 33RPM, alle 200 gr. 33 RPM og alle 180 gr. 45RPM. Fant ingen på 200 gr. 45 RPM så jeg er litt usikker på om de ble gitt ut på dette.

    Det er mulig å finne noen av disse enda men da til rimelig stive priser...Classic Records Mercury Living Presence | Acoustic Sounds


    AMER_90006-45__8211__01152009112226-9974.jpg
    AMER_90212-45__6805__01152009112049-8798.jpg
    AMER_90310-45__11027__01152009112718-3684.jpg
    AMER_90313-45__8226__01152009112227-7977.jpg



    "I left this record unopened for many months due to time constraints. Recently I played the Rapsodie Espanole and it blew my socks off. I had not previously been a great fan of this work until hearing this 45 rpm recording. Not only do you get dynamics but detail galore. You will regret it if you do not make this part of you lp collection."

    "In 45 RPM this recording is simply incredible. Russian Folk Themes perfectly performed, intelligent, sensitive arrangements and a stunning sound."
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn