Hifisentralens Super Innspillingsliste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Man kan ta frem samlinga av tidligere danske High Fidelity sine gode CD(sampel) innspillinger:) mvh.Guit
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik, dette er tydeligvis ditt gebet. Et lite spørsmål om Pink Floyds Wish you were here: Er du enig i Roysens liste, eller har du noe alternativt forslag på lager?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Man kan ta frem samlinga av tidligere danske High Fidelity sine gode CD(sampel) innspillinger:) mvh.Guit
    Det kan man. Jeg hadde high fidelity's samlede verker en stund, men solgte den for noen år siden. Men jeg hadde mange gode stunder med dem, og endte med å kjøpe mange - frøktelig mange - av albumene som ble presentert der.

    Så hvis noen får lagt labben på disse, har jeg bare én ting å si: Løp og kjøp!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik, dette er tydeligvis ditt gebet. Et lite spørsmål om Pink Floyds Wish you were here: Er du enig i Roysens liste, eller har du noe alternativt forslag på lager?
    Jeg er nok ikke helt enig i at MasterSound Gold er den beste, nei. Jeg liker ikke mastringene til Steve Hoffman, da de blir for spisse i lyden for meg.

    SACD-en fra Acoustic Sound er veldig bra, men denne er best;

    Pink Floyd - Wish You Were Here CBS Sony 35-DP4. 1984..jpg



    Pink Floyd - Wish You Were Here CBS Sony Black Face 35-DP4. 1983.

    Den har bedre dynamikk og varmere lyd enn andre mastringer.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror nesten at vi bør kunne fastslå at vi har lyttet til de skivene vi foreslår og ikke vare leser antatt lydkvalitet fra målinger. Av den grunn synes jeg også at vi lår måledataene holdes utenfor denne tråden.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Man kan ta frem samlinga av tidligere danske High Fidelity sine gode CD(sampel) innspillinger:) mvh.Guit

    Her er også noe fra Lim som jeg har. Har noen kjennskap til Lim sine remastered?. Kjøpte dem på amazon en gang.
    R-3691198-1350898058-1366.jpeg

    Brutal dynamikk:D
    DSC_0042.jpg

    God innspilling fra 60 tallet
    DSC_0044.jpg
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan jo da like godt ta den som jeg syns er best av The Wall også :)

    Pink Floyd - The Wall. Columbia C2K-36183. 1983..jpg



    Pink Floyd - The Wall. Columbia C2K-36183. 1983.

    Den beste av de mastringene jeg har hørt. Men, fortsatt så er den mastringen jeg la fram av Final Cut den beste når det gjelder Pink Floyd.


    Roysen; måledataene er kun for å vise hvor enorm forskjell det er på ulike mastringer på en visuell måte. I dette tilfellet er måledataene og ørene mine helt på linje. Hvilket ikke alltid pleier å være tilfelle, for å si det forsiktig :)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er den beste mastringen jeg har av Harvest.

    Neil Young - Harvest. West German Target..jpg


    Neil Young - Harvest. West German Target 2277-2. 1983.

    Denne finnes også på Reprise Records fra 1990. Har den også, men syns Target-mastringen er bedre.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Man kan ta frem samlinga av tidligere danske High Fidelity sine gode CD(sampel) innspillinger:) mvh.Guit
    Det kan man. Jeg hadde high fidelity's samlede verker en stund, men solgte den for noen år siden. Men jeg hadde mange gode stunder med dem, og endte med å kjøpe mange - frøktelig mange - av albumene som ble presentert der.

    Så hvis noen får lagt labben på disse, har jeg bare én ting å si: Løp og kjøp!
    Jeg har kjøpt 1 stk Cd fra disse innspillingene. Jeg kan kjøpe flere av disse:)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg har funnet ut etter at jeg begynte å skaffe meg disse ur-cd-ene, er at det er ikke mediet CD det er noe feil med, men mastringene. Førstegenerasjonen av CD-er betydelig bedre mastret enn dagens. Det er nesten utrolig at dagens lydteknikere og produsenter kan prestere så dårlig håndverk som de utøver.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kan anbefale Elixir med Marilyn Mazur. Meget dynamisk plate med crest på over 37 på et spor. Har hørt den her hjemme og det funker i hvert fall:)
    marilyn mazur elixir.png
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Må få lov til å si at spiss lyd er ikke det jeg forbinder med Steve Hoffman, tenker da vinyl. CD kan sikkert være anderledes.

    Ellers så opplever jeg at den beste CD lyden kommer som oftest fra små labler som har stort fokus på både musikk og lyd, da gjerne samtids-jazz, folk, klassisk etc.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må få lov til å si at spiss lyd er ikke det jeg forbinder med Steve Hoffman, tenker da vinyl. CD kan sikkert være anderledes.

    Ellers så opplever jeg at den beste CD lyden kommer som oftest fra små labler som har stort fokus på både musikk og lyd, da gjerne samtids-jazz, folk, klassisk etc.
    Spiss på cd, ja.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    _MG_3910.jpg

    (1959) Nat "King" Cole - Welcome To The Club - (2013) Audio Fidelity AFZ 153

    Remasteret SACD av Steve Hoffman og lyder på den gode siden av fantastisk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Dette var et veldig bra tiltak, kommer til å følge tråden og komme med noen anbefalinger etterhvert :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Før folk begynner og tråle nettet for piratkopier av alle disse gamle cd masters, og konkluderer med at det ikke er så bra legger jeg ut noen linker om "Pre-emphasis on audio CD in computers". Dette er noe som plateselskapene la på cdene i gamle dager, og som cd ripping ikke får med seg.

    " I know, this has been discussed a couple of times, since many rare and sought after CDs (Toshiba's Black Triangle, like "Abbey Road", early Japanese CD pressings, like "The Wall", etc.) are recorded with pre-emphasis"

    På orginal cden blir jo ikke dette noe problem da alle cdspillere har de emphasis innebyggd .

    Pre-emphasis - Hydrogenaudio Knowledgebase
    CD/DAT with pre-emphasis: how to de-emphasize correctly? | Steve Hoffman Music Forums
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok litt uenighet om lydkvalieteten og da kanskje spesielt musialiteten på "Stockfisch Records lyden". Jeg synes dog at det låter svært bra. Jeg har sågar tatt med en skive fra Stockfisch på listen min.

    Mvh
    Roysen
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kan anbefale Elixir med Marilyn Mazur. Meget dynamisk plate med crest på over 37 på et spor. Har hørt den her hjemme og det funker i hvert fall:)
    Vis vedlegget 257937
    Ja muligt der er høj crest værdi, men derfor er det alligevel et fint eksembel på noget højmanipuleret hifiiii lort, som nogen kan finde på at savler over.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Noe av det beste som gis ut på CD kommer fra MA recordings synes jeg. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Alt er nøye tatt hensyn til; innspillingsrommet, ledningene, instrumentene, opptaksutstyret etc. Og så er det mye flott musikk i tillegg, kanskje ikke den mest tilgjengelige men det er da det er interessant.

    Klikk inn på titlene og det står som regel også noe om selve innspillingen.

    MA Recordings
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
    "Your mind is like a book; it`s useless unless you open it". FZ

    Jeg har veldig mange MA plater og det er flere som har samme kvaliteten som "Sera una..". Og som du sier, en veldig fin plate.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Denne bør vel med på listen.
    Betalte kr. 5 for den og er i meget bra stand.

    decca2.jpg


    decca.jpg
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    MA Recordings utgivelser mastret av Todd Garfinkle har jeg glemt å ta med på listen. De er helt fantastiske. Sera Una Noche på SACD er helt kanon.

    Edit: Ser nå at jeg var litt sent ute med den anbefalingen. LOL

    Naim og Linn har oså en del bra.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
    "Your mind is like a book; it`s useless unless you open it". FZ

    Jeg har veldig mange MA plater og det er flere som har samme kvaliteten som "Sera una..". Og som du sier, en veldig fin plate.
    Fint om du hadde tatt deg tid til å liste opp dine anbefalinger. Jeg skal også ta mine da jeg har noen av de selv.

    Mvh
    Roysen
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
    "Your mind is like a book; it`s useless unless you open it". FZ

    Jeg har veldig mange MA plater og det er flere som har samme kvaliteten som "Sera una..". Og som du sier, en veldig fin plate.
    Liten korreksjon der, JIMI : "Your mind is like a parachute - it doesn´t work unless it´s open" er vel det korrekte FZ-sitatet. :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
    "Your mind is like a book; it`s useless unless you open it". FZ

    Jeg har veldig mange MA plater og det er flere som har samme kvaliteten som "Sera una..". Og som du sier, en veldig fin plate.
    Liten korreksjon der, JIMI : "Your mind is like a parachute - it doesn´t work unless it´s open" er vel det korrekte FZ-sitatet. :)
    Har lest den også men også den med boka. Han varierte jo på det meste den godeste...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    ...ja, også var han flink til å stjele! Tror faktisk det med fallskjermen er stjålet - husker bare ikke fra hvem i farten. Men anyway - books or parachutes - FZ was the man!
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    M+ A er flotte. Særlig "Sera Una Noche" låter helt fantastisk. Spennende musikk også - for oss med åpne sinn :)
    "Your mind is like a book; it`s useless unless you open it". FZ

    Jeg har veldig mange MA plater og det er flere som har samme kvaliteten som "Sera una..". Og som du sier, en veldig fin plate.
    Fint om du hadde tatt deg tid til å liste opp dine anbefalinger. Jeg skal også ta mine da jeg har noen av de selv.

    Mvh
    Roysen
    Kan jeg godt....

    Calamus-The splendour...på gull CD, er en favoritt på labelen. Fantastisk lyd, fantastisk musikk, fantastisk cover

    Begona Olavide (som også spiller i Calamus..) har gitt ut 2 flotte plater; Mudejar og Salterio. Salterio ble forøvrig også gitt ut på kvalitetsvinyl en gang, finner man den på brukten så kjøper man den.

    Ito Ema-Goldberg variations. Fantastisk lyd. Ble også gitt ut en gang på sjefsvinyl og igjen; finner man den så må man handle.

    Howard Levy-The old conuntry. Med Mark Nauseef som er en av mine perc. favoritter.

    Maria Ana Bobone-Senhora da Lapa. Igjen, nyydelig!

    Mark Nauseef-With space in mine. Fin å meditere til, låter utrolig flott.

    Andre som er fantastiske men som er gått ut hvis jeg ser riktig er Michel Godard, Out of time and country, David Philipson
    Har flere med det var de jeg kom på nå.

    Ja og så Sheila Jordan-Songs from within...

    Og Markus Stockhausen-Still light. Med Tadic og Nauseef. Låter som det meste på MA...fantastisk!
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Flere tidlige Floyd CDer.

    WYWH.jpg

    Pink Floyd ‎– Wish You Were Here
    CBS/Sony ‎– 35DP 4, Japan 1982


    Animals.jpg

    Pink Floyd ‎– Animals
    CBS/Sony ‎– 32DP 360, 1985 Japan

    Meddle.jpg


    Pink Floyd - Meddle
    EMI CP32-5032, 1986 Japan
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Denne labelen må være med.
    tbm.png



    Tre CDer med bra lyd fra TBM.

    misty.jpg

    Tsuyoshi Yamamoto Trio - Live At The Misty
    Three Blind Mice TBM-37

    girl talk.jpg

    Yama & Jiro's Wave ‎– Girl Talk
    Three Blind Mice ‎TBM CD 2559

    midnight sugar.jpg


    Tsuyoshi Yamamoto Trio ‎– Midnight Sugar
    Three Blind Mice TBM-XR-0023
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    En stor favoritt for meg er Rabih Abou-Khalil, Libanesisk oud spiller. Ikke la dere lure for dette svinger som f...Han har gitt ut en haug med plater på Enja, jeg har valgt ut 3 stk. som for det første er kanonmusikk, og så er det utrolig bra lyd i tillegg. Alle spilt inn i Studio Zerkall med Walter Quintus bak spakene. Noen husker han kanskje som meget sentral ved de fleste innspillinger som ble gjort på CMP labelen, som forøvrig også låter fantastisk...Det er ikke begrensninger Quintus er mest kjent for for å si det sånn.


    R-706941-1291470891.jpeg


    R-1915361-1252183898.jpeg


    R-2036427-1259999477.jpeg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kan anbefale Elixir med Marilyn Mazur. Meget dynamisk plate med crest på over 37 på et spor. Har hørt den her hjemme og det funker i hvert fall:)
    Vis vedlegget 257937
    Ja muligt der er høj crest værdi, men derfor er det alligevel et fint eksembel på noget højmanipuleret hifiiii lort, som nogen kan finde på at savler over.
    Har vært på to konserter med denne damen og det jeg hørte der var en opplevelse av dynamikk og klanger som satte spor. Det jeg hører på denne innspillingen er skremmende likt, og i tillegg har jeg plassering av det som skjer. Dette høres utrolig ekte ut i mine ører og derfor anbefalt av meg.
    Hadde Trompetnerd, en ganske garva musiker, på besøk og han uttalte dette: < Det var en oppvisning av organsisk og fysisk vellyd som jeg ALDRI tidligere har opplevd fra et steroanlegg> At dette ikke funker i dine ører og anlegg sier meg faktisk ganske mye.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne ur-de-en låter veldig bra. Bedre enn andre mastringer jeg har av denne.

    Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. 1985..JPG


    Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. Presset i 1985.

    Igjen; disse førstepressingen vinner glatt i mine ører. Mye bedre dynamikk, mer varme og mye mindre lyttetretthet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat nå hører jeg på denne;

    Michael Jackson - Thriller Japanese First Pressing 35-8p-11.jpg


    Michael Jackson - Thriller Japanese First Pressing 35-8P-11. Presset i 1982.

    En fabelaktig dynamikk og lyd på denne. Det beste jeg har hørt av denne skiva :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne må med på lista. En av de store skivene fra 1970.

    Crosby,Stills,Nash,Young-Déjà Vu. Japan 20P2-2355. 1987..jpg


    Crosby,Stills,Nash,Young-Déjà Vu. Japan 20P2-2355. 1987 pressing.

    Denne mastringen er den beste av de jeg har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn