Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja dynamikken målt fra lavest 0dBFS til høyest 96dBFS er det samme om det er lossy komprimert eller ikke.
    Men hva diskuterer du egentlig @larsmartin?
    Jeg ble halshogget for jeg skrev 320kb mp3 16bit 44,1 Hvor mange bit trengs for 96db?

    Dynamikk og samplefrekvens i mp3 tilsvarer16bit 44,1 er det vi diskuterer.

    Jeg er fullstendig klar over at det mindre informasjon på 320 enn 1411, men det har aldri vært tema.

    IMG_0026.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jeg sitter å klør meg i skjegget over dette utbruddet fra dine fans LM. Virker som noe overdreven.

    Her er en tabell

    1685873324405.png


    A Sample Rate of 44100 Hz and a Bit Depth of 16/Bit Rate of about 320 kbps is known as the Red Book standard for audio CDs.

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, jeg sitter å klør meg i skjegget over dette utbruddet fra dine fans LM. Virker som noe overdreven.

    Her er en tabell

    Vis vedlegget 925326

    A Sample Rate of 44100 Hz and a Bit Depth of 16/Bit Rate of about 320 kbps is known as the Red Book standard for audio CDs.

    Takk for støtte!
    Jeg tror de blander inn «bits per sample» i filinnholdet om det blir riktig formulert.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Faen som dere krangler over tullete semantikk.

    For å klinke fakta på bordet, siden det er så mange her som sliter med det:

    Det er ingenting som heter "mp3 16bit". MP3-filer har ingen bit-dybde! Bit-dybde blir derimot lagt til når den avspilles/dekodes, så det går helt fint at det står i et eller annet display eller program at det er feks "blablabla.mp3 320kbps 16bit 44.1khz". De aller fleste mp3-avspillere/dekodere gidder jo ikke engang vise hvilken bit-dybde den opererer med, noe som er forståelig nok da det kommer fra avspilleren og ikke mp3-filen og er således ikke interessant i det hele tatt. Enkelte avspillere/kodere/dekodere viser det. Dette er derimot ikke ensbetydende med at mp3-filer har bit-dybde, for det har de ikke. Hadde de hatt det så hadde ikke den komprimeringen blitt særlig effektiv, og da hadde hele poenget med mp3 vært borte.

    Hvor mange bit trengs for 96db?
    Screenshot 2023-06-04 at 12.24.04.png


    Som vi så fint kan se på tabellen her, 16bit gir en SNR på 98dB, men dette visste du sikkert fra før :)



    Ja, jeg sitter å klør meg i skjegget over dette utbruddet fra dine fans LM. Virker som noe overdreven.

    Her er en tabell

    Vis vedlegget 925326

    A Sample Rate of 44100 Hz and a Bit Depth of 16/Bit Rate of about 320 kbps is known as the Red Book standard for audio CDs.

    Ja, sampling frekvens 44.1k og bit-dybde 16bit er det som så fint kalles Red Book standard for cd´er. Det er helt riktig det, men du må nok belage deg på å klø litt til i skjegget. Det folk henger seg opp i er at LM påstår mp3 har bit-dybde. Da hjelper lite å komme med en tabell som vite bit-rate... Det er noe helt annet.

    Jeg kommer sikkert på å angre på at jeg skrev dette innlegget men shit la gå. Det er søndag :ROFLMAO:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Faen som dere krangler over tullete semantikk.

    For å klinke fakta på bordet, siden det er så mange her som sliter med det:

    Det er ingenting som heter "mp3 16bit". MP3-filer har ingen bit-dybde! Bit-dybde blir derimot lagt til når den avspilles/dekodes, så det går helt fint at det står i et eller annet display eller program at det er feks "blablabla.mp3 320kbps 16bit 44.1khz". De aller fleste mp3-avspillere/dekodere gidder jo ikke engang vise hvilken bit-dybde den opererer med, noe som er forståelig nok da det kommer fra avspilleren og ikke mp3-filen og er således ikke interessant i det hele tatt. Enkelte avspillere/kodere/dekodere viser det. Dette er derimot ikke ensbetydende med at mp3-filer har bit-dybde, for det har de ikke. Hadde de hatt det så hadde ikke den komprimeringen blitt særlig effektiv, og da hadde hele poenget med mp3 vært borte.



    Vis vedlegget 925336

    Som vi så fint kan se på tabellen her, 16bit gir en SNR på 98dB, men dette visste du sikkert fra før :)





    Ja, sampling frekvens 44.1k og bit-dybde 16bit er det som så fint kalles Red Book standard for cd´er. Det er helt riktig det, men du må nok belage deg på å klø litt til i skjegget. Det folk henger seg opp i er at LM påstår mp3 har bit-dybde. Da hjelper lite å komme med en tabell som vite bit-rate... Det er noe helt annet.

    Jeg kommer sikkert på å angre på at jeg skrev dette innlegget men shit la gå. Det er søndag :ROFLMAO:
    Helt enig det meste du skriver, men mp3 320kbit har samme dynamikk og samplefrekvens som flac 16bit 44,1khz som er poenget.

    Det er derfor det kommer opp 16bit 44,1khz i programmer som «åpner hele filen» og en kan lese av all informasjon en dekodet mp3 inneholder.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Det som kommer opp, er det filen blir dekodet med. Hvis det er 16bit, ja da er det 16bit. Dekoder den med 8bit, ja da står det 8bit...

    Lenge siden jeg drev å survet med mp3 nå, men hvis jeg ikke husker helt feil så kan man med de bedre encoderene også legge inn i mp3-containeren hvilken bit-dybde den skal decodes med. Således kan jo en fil være "tagget" med 16bit, selv om mp3-filen i seg selv ikke har noen bit-dybde. De mer avanserte dekoderene leser jo da dette av, og man får det opp på skjermen. Så det kan jo tilsynelatende se ut som om mp3-filer har bit-dybde... Men det har de altså ikke.

    At en 320kbit/s mp3 har samme dynamiske rekkevidde som redbook cd, JA. Selvfølgelig, men det er jo ikke det dere har brukt 3-4 sider på å krangle om. Det er denne "mp3 16bit"-greia som satte i gang hele sulamitten. Og som sagt, mp3-filer har ingen bit-dybde.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Faen som dere krangler over tullete semantikk.

    For å klinke fakta på bordet, siden det er så mange her som sliter med det:

    Det er ingenting som heter "mp3 16bit". MP3-filer har ingen bit-dybde! Bit-dybde blir derimot lagt til når den avspilles/dekodes, så det går helt fint at det står i et eller annet display eller program at det er feks "blablabla.mp3 320kbps 16bit 44.1khz". De aller fleste mp3-avspillere/dekodere gidder jo ikke engang vise hvilken bit-dybde den opererer med, noe som er forståelig nok da det kommer fra avspilleren og ikke mp3-filen og er således ikke interessant i det hele tatt. Enkelte avspillere/kodere/dekodere viser det. Dette er derimot ikke ensbetydende med at mp3-filer har bit-dybde, for det har de ikke. Hadde de hatt det så hadde ikke den komprimeringen blitt særlig effektiv, og da hadde hele poenget med mp3 vært borte.



    Vis vedlegget 925336

    Som vi så fint kan se på tabellen her, 16bit gir en SNR på 98dB, men dette visste du sikkert fra før :)





    Ja, sampling frekvens 44.1k og bit-dybde 16bit er det som så fint kalles Red Book standard for cd´er. Det er helt riktig det, men du må nok belage deg på å klø litt til i skjegget. Det folk henger seg opp i er at LM påstår mp3 har bit-dybde. Da hjelper lite å komme med en tabell som vite bit-rate... Det er noe helt annet.

    Jeg kommer sikkert på å angre på at jeg skrev dette innlegget men shit la gå. Det er søndag :ROFLMAO:
    Ingen vits å forsvare de som ergrer seg over LM i hans egen tråd. Ingen her som har funnet opp MP3 og alle er dermed papegøyer. Bare å legge ved relevante linker det, om de ønsker å hjelpe og surfe videre om de ikke føler de får valuta for googlingen sin.😉
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det som kommer opp, er det filen blir dekodet med. Hvis det er 16bit, ja da er det 16bit. Dekoder den med 8bit, ja da står det 8bit...

    Lenge siden jeg drev å survet med mp3 nå, men hvis jeg ikke husker helt feil så kan man med de bedre encoderene også legge inn i mp3-containeren hvilken bit-dybde den skal decodes med. Således kan jo en fil være "tagget" med 16bit, selv om mp3-filen i seg selv ikke har noen bit-dybde. De mer avanserte dekoderene leser jo da dette av, og man får det opp på skjermen. Så det kan jo tilsynelatende se ut som om mp3-filer har bit-dybde... Men det har de altså ikke.

    At en 320kbit/s mp3 har samme dynamiske rekkevidde som redbook cd, JA. Selvfølgelig, men det er jo ikke det dere har brukt 3-4 sider på å krangle om. Det er denne "mp3 16bit"-greia som satte i gang hele sulamitten. Og som sagt, mp3-filer har ingen bit-dybde.
    Du tenker denne oversikten er feil? Jeg har aldri skrevet noe annen enn det! At noen velger å misforstå er ikke mitt problem.

    IMG_0026.jpeg
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Du tenker denne oversikten er feil? Jeg har aldri skrevet noe annen enn det! At noen velger å misforstå er ikke mitt problem.
    Dette handler ikke om hva jeg tenker... MP3-filer har ingen bit-dybde. Sånn er det bare, uavhengig av hva jeg, du eller hvem som helst andre tenker om dette eller hva som helst annet.

    Du kommer helt sikkert til å finne plenty av folk (og diagrammer) som påstår noe annet, nettopp fordi det VIL være en ganske vanlig misoppfatning, grunnet at bit-dybde blir lagt til ved avspilling/dekoding, ("det står jo på skjermen her, så da mååå det jo være sånn!!", :ROFLMAO: ), og til og med kan være angitt i metadataen til filen og man får det opp i de mer avanserte avspillere/dekodere FØR man spiller av eller dekoder.

    Men som sagt... MP3-filer i seg selv har ingen bit-dybde.

    At andre folk misforstår er ikke ditt problem. Helt riktig det. Hva du misforstår derimot, det er ditt problem.

    Hvor fant du den oversikten der? Alt og alle som påstår at MP3-filer har bit-dybde, tar feil. Enkelt og greit.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Siden framelength i en mp3 dekoder og enkoder trenger refereanse over innhold så er det jo en dyd av nødvendighet å ha en del settings hvordan ting skal enkodes og dekodes før det sendes til pcm og være spillbart. Ting må vite hva det skal oppføre seg som etter det er pakket opp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette handler ikke om hva jeg tenker... MP3-filer har ingen bit-dybde. Sånn er det bare, uavhengig av hva jeg, du eller hvem som helst andre tenker om dette eller hva som helst annet.

    Du kommer helt sikkert til å finne plenty av folk (og diagrammer) som påstår noe annet, nettopp fordi det VIL være en ganske vanlig misoppfatning, grunnet at bit-dybde blir lagt til ved avspilling/dekoding, ("det står jo på skjermen her, så da mååå det jo være sånn!!", :ROFLMAO: ), og til og med kan være angitt i metadataen til filen og man får det opp i de mer avanserte avspillere/dekodere FØR man spiller av eller dekoder.

    Men som sagt... MP3-filer i seg selv har ingen bit-dybde.

    At andre folk misforstår er ikke ditt problem. Helt riktig det. Hva du misforstår derimot, det er ditt problem.

    Hvor fant du den oversikten der? Alt og alle som påstår at MP3-filer har bit-dybde, tar feil. Enkelt og greit.
    Ikke under avspilling heller? Volum reguleres uten bit dybde? Det var nytt for meg!
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Screenshot 2023-06-04 at 15.05.12.png



    Screenshot 2023-06-04 at 15.06.05.png


    "...NOT ON THE TIME DOMAIN SAMPLES RELEVANT TO BIT DEPTH"

    Fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

    Man finner forsvinnende lite hvis man prøver å søke seg frem til hva slags bit-dybde mp3-filer har, men det er jo nettopp fordi de ikke har noen bit-dybde. Det lille man finner er gjerne basert på misoppfatninger som kommer av det jeg skrev tidligere her:

    Du kommer helt sikkert til å finne plenty av folk (og diagrammer) som påstår noe annet, nettopp fordi det VIL være en ganske vanlig misoppfatning, grunnet at bit-dybde blir lagt til ved avspilling/dekoding, ("det står jo på skjermen her, så da mååå det jo være sånn!!", :ROFLMAO: ), og til og med kan være angitt i metadataen til filen og man får det opp i de mer avanserte avspillere/dekodere FØR man spiller av eller dekoder.
    ----

    Ikke under avspilling heller? Volum reguleres uten bit dybde? Det var nytt for meg!
    Jeg har da skrevet flere ganger at bit-dybde blir lagt til ved avspilling/dekoding, men igjen... Dette er noe avspiller/dekoder legger til. Det er ikke noe som er i mp3-filen... For de har ingen bit-dybde.................... Har du fått registrert dette nå? Eller må jeg ta det enda en gang?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det hjelper…


    The resolution and sample rate are different aspects when comparing the quality of audio files.

    Resolution refers to the bit depth of an audio file, which represents the accuracy of the audio samples. It is typically measured in bits per sample. A 16-bit audio file has a resolution of 16 bits, meaning each sample can represent one of 65,536 possible values. Higher bit depth allows for more dynamic range and finer detail in audio representation.

    Sample rate, on the other hand, refers to the number of audio samples taken per second. It is measured in Hertz (Hz). The standard sample rate for audio CDs, known as the Red Book standard, is 44,100 Hz. This means that 44,100 audio samples are captured and played back per second.

    Now, let's compare the differences in resolution and sample rate between a 320kb/s MP3 file and a 1411kb/s Red Book audio file:

    1. Resolution: The 320kb/s MP3 file does not have a fixed resolution like the Red Book audio file. MP3 is a lossy audio compression format, which means it discards some audio data to achieve smaller file sizes. The compression process of MP3 reduces the resolution of the audio. However, the exact resolution of an MP3 file can vary depending on the encoding settings used during compression.
    2. Sample rate: Both the 320kb/s MP3 file and the 1411kb/s Red Book audio file can have the same sample rate of 44,100 Hz. The sample rate represents the frequency at which the audio signal is sampled, and it does not change during the compression process in the case of MP3.
    To summarize, the 320kb/s MP3 file does not have a fixed resolution of 16 bits like the Red Book audio file. The resolution of an MP3 file can vary depending on the encoding settings. However, both the MP3 file and the Red Book audio file can have the same sample rate of 44,100 Hz
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vis vedlegget 925385


    Vis vedlegget 925386

    "...NOT ON THE TIME DOMAIN SAMPLES RELEVANT TO BIT DEPTH"

    Fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

    Man finner forsvinnende lite hvis man prøver å søke seg frem til hva slags bit-dybde mp3-filer har, men det er jo nettopp fordi de ikke har noen bit-dybde. Det lille man finner er gjerne basert på misoppfatninger som kommer av det jeg skrev tidligere her:



    ----



    Jeg har da skrevet flere ganger at bit-dybde blir lagt til ved avspilling/dekoding, men igjen... Dette er noe avspiller/dekoder legger til. Det er ikke noe som er i mp3-filen... For de har ingen bit-dybde.................... Har du fått registrert dette nå? Eller må jeg ta det enda en gang?
    Det er ikke en misoppfatning annet enn din villet misoppfatning. Mp3 har 96db nivåer som tilsvarer 16bit, ikke mer, ikke mindre om ikke annet er valgt under ripping!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ikke under avspilling heller? Volum reguleres uten bit dybde? Det var nytt for meg!
    Du har nesten skjønt det. Mp3 har ikke FAST bit dybde slik som redbook standarden har. MP3 har en fast bitrate. Den klipper bort det minst relevante av musikk signalet for å oppnå en plassbesparelse. I motsetning vil FLAC bare klippe ut «tom informasjon», slik at det vil kunne spare mye plass på enkelte musikkfiler (la oss kalle dem enkle) og den vil spare lite plass på kompleks musikk som utnytter hele dynamikk og frekvensområdet. FLAC har derfor variabel bitrate. Følg bare bitraten på en FLAC fil etter hvert som musikken endrer seg i dynamikk og kompleksitet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke en misoppfatning annet enn din villet misoppfatning. Mp3 har 96db nivåer som tilsvarer 16bit, ikke mer, ikke mindre om ikke annet er valgt under ripping!
    Jeg kommer ikke til å svare deg videre, men du tar ganske enkelt feil. Lev gjerne videre i den vilfarelse eller søk ny kunnskap. Ta deg en prat med feks chat gpt:
    -
    No, a 320kb/s audio file does not have a fixed resolution of 96 dB. The bit rate of a file, such as 320kb/s, refers to the compression rate used in encoding the audio. It represents the amount of data used per second to store the audio information. Higher bit rates generally result in better audio quality and less loss of data during compression.

    However, the bit rate does not directly determine the resolution or dynamic range of the audio file. Resolution, also known as bit depth, is a separate concept that represents the accuracy of the audio samples. It is measured in bits per sample. A higher bit depth allows for a greater dynamic range and more precise representation of audio.

    The dynamic range is the difference between the softest and loudest sounds that an audio system can reproduce. It is commonly expressed in decibels (dB). A 16-bit audio file, which is standard for CDs, has a theoretical dynamic range of approximately 96 dB. Each additional bit doubles the dynamic range, so a 24-bit audio file would have a theoretical dynamic range of around 144 dB.

    However, it's important to note that the actual dynamic range achieved in a recording depends on various factors, including the quality of the recording equipment, the noise floor, and the mastering process. The bit rate alone does not determine the resolution or dynamic range of an audio file.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg kommer ikke til å svare deg videre, men du tar ganske enkelt feil. Lev gjerne videre i den vilfarelse eller søk ny kunnskap. Ta deg en prat med feks chat gpt:
    -
    No, a 320kb/s audio file does not have a fixed resolution of 96 dB. The bit rate of a file, such as 320kb/s, refers to the compression rate used in encoding the audio. It represents the amount of data used per second to store the audio information. Higher bit rates generally result in better audio quality and less loss of data during compression.

    However, the bit rate does not directly determine the resolution or dynamic range of the audio file. Resolution, also known as bit depth, is a separate concept that represents the accuracy of the audio samples. It is measured in bits per sample. A higher bit depth allows for a greater dynamic range and more precise representation of audio.

    The dynamic range is the difference between the softest and loudest sounds that an audio system can reproduce. It is commonly expressed in decibels (dB). A 16-bit audio file, which is standard for CDs, has a theoretical dynamic range of approximately 96 dB. Each additional bit doubles the dynamic range, so a 24-bit audio file would have a theoretical dynamic range of around 144 dB.

    However, it's important to note that the actual dynamic range achieved in a recording depends on various factors, including the quality of the recording equipment, the noise floor, and the mastering process. The bit rate alone does not determine the resolution or dynamic range of an audio file.
    320kbit har samme dynamikk som 1411kbit som tilsvarer 16bit 44,1khz. En kan velge vbr på mp3 om en ønsker.
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Larsmartin: har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei? Helt enkelt je/nei spørsmål altså... Ikke noe baluba med "de har XXX som tilsvarer YYY".

    Enten har filene bit-dybde, eller så har de det ikke.

    Så, har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Blir det "total meltdown" i denne vekslingen dersom en skulle foreslå å sende ei 24/96 fil igjennom MP3 kverna ?

    Mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Larsmartin: har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei? Helt enkelt je/nei spørsmål altså... Ikke noe baluba med "de har XXX som tilsvarer YYY".

    Enten har filene bit-dybde, eller så har de det ikke.

    Så, har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei?
    Under avspilling: ja i 16 bit om det er 320kbit
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Under avspilling: ja i 16 bit om det er 320kbit
    Det ble for vanskelig for deg med et simpelt ja/nei-spørsmål tydeligvis...?

    Det var ikke under avspilling jeg spurte om! Spørsmålet dreier seg om hva som ligger i mp3-filen. (Mp3 behøver forøvrig heller avspilles i 16bit selv om det er 320kbit, noe du helt fint kan se i ditt eget innlegg #1830 i denne tråden #1.830 Der har du to filer, begge 320kbit... Den ene avspilles i 16bit og den andre i 8bit)

    Vi får ta det en gang til da.

    Har mp3-filer bit-dybde? FILENE I SEG SELV. Spørsmålet dreier seg altså ikke om hva som skjer når de spilles av eller dekodes eller noe som helst annet. KUN FILENE I SEG SELV. Har de bit-dybde? Ja eller nei....?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det ble for vanskelig for deg med et simpelt ja/nei-spørsmål tydeligvis...?

    Det var ikke under avspilling jeg spurte om! Spørsmålet dreier seg om hva som ligger i mp3-filen. (Mp3 behøver forøvrig heller avspilles i 16bit selv om det er 320kbit, noe du helt fint kan se i ditt eget innlegg #1830 i denne tråden #1.830 Der har du to filer, begge 320kbit... Den ene avspilles i 16bit og den andre i 8bit)

    Vi får ta det en gang til da.

    Har mp3-filer bit-dybde? FILENE I SEG SELV. Spørsmålet dreier seg altså ikke om hva som skjer når de spilles av eller dekodes eller noe som helst annet. KUN FILENE I SEG SELV. Har de bit-dybde? Ja eller nei....?
    Har aldri påstått det!
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Det ble for vanskelig for deg med et simpelt ja/nei-spørsmål tydeligvis...?

    Det var ikke under avspilling jeg spurte om! Spørsmålet dreier seg om hva som ligger i mp3-filen.

    Vi får ta det en gang til da.

    Har mp3-filer bit-dybde? FILENE I SEG SELV. Spørsmålet dreier seg altså ikke om hva som skjer når de spilles av eller dekodes eller noe som helst annet. KUN FILENE I SEG SELV. Har de bit-dybde? Ja eller nei....?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Synes du det er vanskelig å svare på spørsmålet?

    Jeg kan godt gjenta det enda en gang...

    Har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei? (Og igjen: Det var ikke under avspilling jeg spurte om! Spørsmålet dreier seg om hva som ligger i mp3-filen.)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Dere behøver vel ikke bli så hissige bare fordi Streamerleverandørene "lurer" dere
    med info i display som juger om den egentlige kvaliteten på musikken dere lytter til....... ? (y)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Synes du det er vanskelig å svare på spørsmålet?

    Jeg kan godt gjenta det enda en gang...

    Har mp3-filer bit-dybde? Ja eller nei? (Og igjen: Det var ikke under avspilling jeg spurte om! Spørsmålet dreier seg om hva som ligger i mp3-filen.)
    På en måte er det ja. En 320kbit CBR mp3 har nok info til å rekonstruerer 16bit, 44,1khz. En 320kbit VBR varierer bitstream samtidig som samplefrekvensen hele tiden er 44 1khz. Hvilke info i mp3 filen vil du si endres ved en CBR vs VBR om det ikke er informasjon til bit dybden som varierer?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    På en måte er det ja. En 320kbit CBR mp3 har nok info til å rekonstruerer 16bit, 44,1khz. En 320kbit VBR varierer bitstream samtidig som samplefrekvensen hele tiden er 44 1khz. Hvilke info i mp3 filen vil du si endres ved en CBR vs VBR?

    Enten har mp3-filer bit-dybde eller så har de det ikke... Jeg spør IKKE om de har nok informasjon til å kunne blåses opp til 16bit/44.1khz... JEG SPØR OM MP3-FILER HAR BIT-DYBDE ELLER IKKE.... Har de det?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn