Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tok screenshot av hele skjermen så du kan se at det er på 0,00001 perfekt på samme sted i sporet.
    Forskjellen er enorm.


    16bit
    16bitny.jpg


    24bit
    24bitny.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Takk for du tar deg tid! 👍
    Du har forklart, men må ha det inn med teskje.
    Utfra bildet ditt. Kan ikke et 24bit signal gå ned 20-40db mer enn 16bit før det treffer støyen?
    ...
    Grafen for 24bit signalet går fra 0 dBFS til -150 dBFS og støygulvet (omtrent det samme som «støynivået pr hz») som er «under» grafen ligger antagelig nærmere -170 dBFS. Ideelt sett så har en «perfekt» 24-bit som kjent 48 dB bedre signal støyforhold og tilsvarende lavere støygulv, enn 16 bit.

    ...
    Ligger signalet nedi -140db på 24bit, bør det heves til -120db i 16bit for å unngå støyen?
    Nei. Dersom du har et «signal» nede ved -140 dBFS ved 24 bit, så bør det ikke heves for å kunne bli høyere enn støygulvet i en bitreduksjon til 16 bit. Det er ingen som har noen som helst nytte av «signaler» som er 140 dB under FS. 140 dBFS er 1/100-milliontedel av maksnivået. Der nede er det ingen lydinformasjon i hermetikken, som er relevant for å nyte musikkproduksjonen, og det finnes ingen «normale» stereoanlegg som har en dynamisk rekkevidde på 140 dB fra bakgrunnsstøy (SN i hele signalkjeden + bakgrunnsstøy i lytterommet). Dersom du dytter de nevnete 710W inn i dine R11 høyttalere for å kunne spille med 120 dB SPL ved 0dBFS, så har de «signalene» ved -140 dB (7,1 picowatt) et lydtrykk på -20 dB SPL eller 11 dB under det laveste nivået som unge, friske og «ubrukte» ører kan høre under ideelle forhold. Det finnes kanskje ikke et eneste øre som er i stand til samtidig å høre et signal på 120 dBSPL og oppfatte noe under 20 dB SPL.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så om det er100db lyttevolum i rommet, er det ikke noe poeng å ha 150db dynamikk på signalet?
    Da får du på en måte 1,5db justerings mulighet pr 1db volum i rommet, men det er kanskje bortkastet?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En siste ting. 🤓

    Mange sier en trenger kun 60db signal i et rom med 50db støygulv: totalt 110db

    Støygulvet inneholder ofte bare noen frekvenser, Jeg kan fint spille 50db og fortatt ha dynamikk.
    Musikken må bli kjedelig om det spiller flatt og livløst på 50-60db volum? Spilles det på 70db kan vel noen frekvenser være nedi 20db?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Så om det er100db lyttevolum i rommet, er det ikke noe poeng å ha 150db dynamikk på signalet?
    Da får du på en måte 1,5db justerings mulighet pr 1db volum i rommet, men det er kanskje bortkastet?
    Ja 150 dB dynamisk spennvidde på musikken er totalt nytteløst. Jeg tror heller ikke det eksisterer noe slikt. Ikke på hermetikken og ikke i levende livet. Kanksje med et unntak for live fremførelse av Tschaikovskys 1812, med ekte kannoner på scenen, der lydtrykket ut av kannonmunningen kanskje kan være 160 dB SPL, men på den andre enden av skalaen så skal en fortsatt ha stille omgivelser, og musikere og publikum må utstyres med hørselvern når kannonene avfyres ...

    For nær sagt alle praktiske formål så er det ikke «behov» for mer enn 120 dB spennvidde i ferdig produsert musikkhermetikk, fra høyeste topp til dypeste dal (støygulvet), og det er det rom for i 16 bit. De færreste av hos har mulighet eller ønsker om å lytte til topper på 110-120 dB SPL og de færreste av oss hører noe matnyttig under 0 dB SPL. Nedre høresterksel i det mest følsomme frekvensområdet rundt 3k - 4k Hz er -9 dB SPL (ferske unge «ubrukte» ører, under ideelle forhold, akustisk isolert fra omverdenen).

    En siste ting. 🤓

    Mange sier en trenger kun 60db signal i et rom med 50db støygulv: totalt 110db

    Støygulvet inneholder ofte bare noen frekvenser, Jeg kan fint spille 50db og fortatt ha dynamikk.
    Musikken må bli kjedelig om det spiller flatt og livløst på 50-60db volum? Spilles det på 70db kan vel noen frekvenser være nedi 20db?
    «mange sier så mangt» ...

    Støygulv og støynivå er to ulike ting om det samme. Støynivået (som i signal/støy-forhold) er bredbåndet 20-20k Hz, mens støygulvet er et smalt frekvensbånd (f.eks. pr 1 Hz). Som vi så med 1 Khz tonen i 16 bit så er støynivået med triangulær dither på ca -93 dBFS, mens støygulvet er like under -130 dBFS. Frekvensoppsløsningen i det FFT-bildet var på 0,18 Hz så det «reelle» støygulvet pr 1 Hz er noe høyere. Men la oss si at gapet mellom nivå og gulv er omtrent -25 dB.

    Et vanlig oppholdsrom kan ha en bagrunnsstøy i området rundt 35-45 dB, og et veldig stille lytterom kan kanskje ha en bakgrunnsstøy som kryper under 30 dB. Som du skriver så kan bakgrunnsstøyen være dominert av et fåtall frekvenser, og støynivået/gulvet for andre frekvensområder kan være vesentlig lavere. La oss si at støygulvet i lytterommet er ca 25 dB under støynivået, dvs et sted i området 0-20 dB SPL så har en der en dimensjonerende grense for hvor mye dynamikk en «trenger».

    Som kjent så går det også fint å spille av musikk med vinylplater, og signal støyforholdet der er i aller beste fall ikke bedre enn 75 dB, som regel ikke bedre enn 55-65 dB (avhengig av så mangt, bl.a. innspilling, produksjon, gravering, vinylblanding, pressing, snurre, PU, RIAA og misbruk). Mange liker det også.

    EDIT litt praktisk info om hvordan man kan disponere dynamikk- og støybudsjettet i produksjon av hermetikken :

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja 150 dB dynamisk spennvidde på musikken er totalt nytteløst. Jeg tror heller ikke det eksisterer noe slikt. Ikke på hermetikken og ikke i levende livet. Kanksje med et unntak for live fremførelse av Tschaikovskys 1812, med ekte kannoner på scenen, der lydtrykket ut av kannonmunningen kanskje kan være 160 dB SPL, men på den andre enden av skalaen så skal en fortsatt ha stille omgivelser, og musikere og publikum må utstyres med hørselvern når kannonene avfyres ...

    For nær sagt alle praktiske formål så er det ikke «behov» for mer enn 120 dB spennvidde i ferdig produsert musikkhermetikk, fra høyeste topp til dypeste dal (støygulvet), og det er det rom for i 16 bit. De færreste av hos har mulighet eller ønsker om å lytte til topper på 110-120 dB SPL og de ferreste av oss hører noe matnyttig under 0 dB SPL. Nedre høresterksel i det mest følsomme frekvensområdet rundt 3k - 4k Hz er -9 dB SPL (ferske unge «ubrukte» ører, under ideelle forhold, akustisk isolert fra omverdenen).


    «mange sier så mangt» ...

    Støygulv og støynivå er to ulike ting om det samme. Støynivået (som i signal/støy-forhold) er bredbåndet 20-20k Hz, mens støygulvet er et smalt frekvensbånt (f.eks. pr 1 Hz). Som vi så med 1 Khz tonen i 16 bit så er støynivået med triangulær dither på ca -93 dBFS, mens støygulvet er like under -130 dBFS. Frekvensoppsløsningen i det FFT-bildet var på 0,18 Hz så det «reelle» støygulvet pr 1 Hz er noe høyere. Men la oss si at gapet mellom nivå og gulv er omtrent -25 dB.

    Et vanlig oppholdsrom kan ha en bagrunnsstøy i området rundt 35-45 dB, og et veldig stille lytterom kan kanskje ha en bakgrunnsstøy som kryper under 30 dB. Som du skriver så kan bakrgunnsstøyen være dominert av et fåtall frekvenser, og støynivået/gulvet for andre frkevensområder kan være vesentlig lavere. La oss si at støygulvet i lytterommet er ca 25 dB under støynivået, dvs et sted i området 0-20 dB SPL så har en der en dimensjonerende grense for hvor mye dynamikk en «trenger»

    Som kjent så går det også fint å spille av musikk med vinylplater, og signal støyforholdet der er i alle beste fall ikke bedre enn 75 dB, som regel ikke bedre enn 55-65 dB (avhengig av så mangt, bl.a. innspilling, produksjon, gravering, vinylblanding, pressing, snurre, PU, RIAA og misbruk). Mange liker det også.

    mvh
    KJ
    Takk for skikkelig svar! Mange løse tråder i nysgjerrigheten er løst.

    Jeg er ikke så opphengt i 24bit i det daglig annet enn jeg oppfatter det ofte med litt lavere signal, men som du sier er det bare et valg. Jeg syntes 16bit 44,1 flac er helt topp.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    En siste ting. 🤓
    Mange sier en trenger kun 60db signal i et rom med 50db støygulv: totalt 110db
    Støygulvet inneholder ofte bare noen frekvenser, Jeg kan fint spille 50db og fortatt ha dynamikk.
    Jeg leser hva du skriver, men har ikke helt trua......."en siste ting" er historisk sett......ikke skjedd ennå
    Nå står en Volvo anleggsmaskin på tomgang 50m fra huset og det måles 53dB uten musikk
    En normal samtale på 1m i eks. en sofa måler ca. 60-65dB
    Et host 1m fra mikrofon måler ca. 71,3 dB
    Et område på 60dB er passende for et Spectrum av en lydfil ift det vi hører/føler/oppfatter av musikk
    Målinger på moderne utstyr viser i dag begrensninger langt utenfor det hørbare området.
    Er det snart nok avstand mellom det vi kan høre og det som kan måles..... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    En siste ting. 🤓
    Støygulvet inneholder ofte bare noen frekvenser, Jeg kan fint spille 50db og fortatt ha dynamikk.
    Musikken må bli kjedelig om det spiller flatt og livløst på 50-60db volum? Spilles det på 70db kan vel noen frekvenser være nedi 20db?
    Ok.....en siste ting ;)
    Laget en lydfil med støy i REW
    Still anlegget til 85dB lydnivå i lytteposisjon ved avspilling av eks. Rammstein.......eller noe annet med trøkk i....
    Lydfilen er 10sek. steg fra -20dB til -70dB og kun 1min.10sek. lang. -65dB er nest sist.
    Hvor mange dB måler du i lytteposisjon mellom 40sek. og 50sek. som er -60dB støy ?

    Lenke til lydfil for nedlasting

    https://www.dropbox.com/s/wh6k4k7gso8aewx/PinkNoise_Spkr_44k_PCM16_LR20_70.wav?dl=0
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    0
    Var på veldig hyggelig besøk i "Pure Class A"
    Hifi-stuen til Lars Martin i dag😅

    Det har alltid vært en våt drøm å høre noen av de store efftrinnene til Gryphon. Check... Tusen takk!🙏🏻🤩

    Kort fortalt låt dette som man kan forvente av et Gryphonoppsett. Kraft og finesse hånd i hånd, svært lydbilde, ikke et snev av digitalis og altetende. Det låter like analogt som en båndspiller. Fornuftig satt opp akustisk med effektive akustikktiltak.

    Jeg måtte faktisk holde meg for ørene da @larsmartin dro på litt(det skal mye til). Ikke noen komponenter viste tegn til noe stress😊

    Tusen takk for en fin dag, bevertning og hyggelig prat!🍳☕🍾

    Vi snakkes☀

    4EDB809D-938F-4421-B983-C9A5DF014DA2.jpeg
    15A611C5-039F-43A3-BCEE-86D6BB6A8FAD.jpeg
    8674FEE2-6AB3-44ED-B7F8-D11087522C79.jpeg
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Var på veldig hyggelig besøk i "Pure Class A"
    Hifi-stuen til Lars Martin i dag😅

    Det har alltid vært en våt drøm å høre noen av de store efftrinnene til Gryphon. Check... Tusen takk!🙏🏻🤩

    Kort fortalt låt dette som man kan forvente av et Gryphonoppsett. Kraft og finesse hånd i hånd, svært lydbilde, ikke et snev av digitalis og altetende. Det låter like analogt som en båndspiller. Fornuftig satt opp med effektive akustikktiltak.

    Jeg måtte faktisk holde meg for ørene da @larsmartin dro på litt(det skal mye til). Ikke noen komponenter viste tegn til noe stress😊

    Tusen takk for en fin dag, bevertning og hyggelig prat!🍳☕🍾

    Vi snakkes☀

    Vis vedlegget 928382 Vis vedlegget 928383 Vis vedlegget 928384
    Hei!

    Takk for en skikkelig hifi dag! Jeg må takke Shy for anbefaling av et besøk av TrompeteN. Atle lurte selv lurte på hvorfor Tor skrøt, men det lurer ikke jeg på. Du er et levende måleinstrument pakket inn i en hyggelig person.

    Dette er ikke reklame for Atle, men jeg var litt tvilende på om jeg skulle bruke kr. 5000.- på få en til å tune anlegget mitt, det er bare å justere selv, men selv nært mål er det lett å rote seg vekk og det er få som har kunnskapen til å perfeksjonere finpussen. Det har TompeteN.

    Det var moro å dele gledene med en som hører kvalitetene jeg vektlegger. Gleder meg til veien videre med audiolense og fintuning. Allerede i dag på et vanlig lyttebesøk har du ryddet opp feil.

    Ord som slo meg i dag: "Har du respekt for eget anlegg, ikke nøl, ring Atle"

    Takk for en hyggelig dag, gleder meg til du kommer igjen!
     
    Sist redigert av en moderator:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    0
    Ha ha! Takk skal du ha. Vedlig hyggelig☺
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da har jeg klunka litt på audiolense. :) Til og med lært meg å zoome ut, den som har klart det uten å lese seg opp skal få medalje!

    Kan noen gi meg noen enkle råd? Jeg skal bare bruke det i 2 kanaler, er det da fornuftig å stoppe korriger over 250hz, og er det target med 1,5db helling fra 10-250hz som gjelder? Har dere noen kjekke tipse som er lurt er jeg mottakelig for alt! 😋
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    ....Jeg skal bare bruke det i 2 kanaler, er det da fornuftig å stoppe korriger over 250hz......
    Hvilket frekvensområde dekker de bakovervendte elementene i fronthøyttalerne dine?
    Hva benytter du som Midbass?
    Hvilken løsning endte du opp med for måling/korreksjon?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvilket frekvensområde dekker de bakovervendte elementene i fronthøyttalerne dine?
    Hva benytter du som Midbass?
    Hvilken løsning endte du opp med for måling/korreksjon?
    I utgangspunktet spiller høyttalere midbassen
    Subber deles på 90hz
    Har brukt REW, men skal prøve Audiolense.

    r-11_spec.jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er jo her ønske om tonal balanse kommer inn. Blir sikkert å prøve seg fram litt
    Det virker greit forstårlig i 2 kanaler, det virker ikke så overlesset av stæsj som i REW. Jeg skal bare leke meg litt før T kommer.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    0
    Lastet ned allerede ja😊💪🏻

    Audiolense tråden i Bransjehjørnet er et godt startpunkt å lese seg opp. Hvis du har tekniske problemer ville jeg stilt spørsmålene i den tråden og ropt på @Bx.

    Ville kjørt target som følger responsen din og default correction som en start. Velg minimum fase target. Lykke til!😊
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lastet ned allerede ja😊💪🏻
    t
    Audiolense tråden i Bransjehjørnet er et godt startpunkt å lese seg opp. Hvis du har tekniske problemer ville jeg stilt spørsmålene i den tråden og ropt på @Bx.

    Ville kjørt target som følger responsen din og default correction som en start. Velg minimum fase target. Lykke til!😊
    Jeg har rattet og holdt på. Det tekniske gikk greit, installert med Asio driver på mic og dac.
    Prøvde filter opptil 800hz for å høre om det låt bedre med audiolense, men gikk fort ned på 250hz her også.
    Jeg fikk ikke ønsket kapp i toppene fra 10-200hz på audiolense, target flytter seg etter toppene til en viss grad selv,
    i rew kan jeg fritt stille høyden på "kappet" og samtidig beholde linjen videre.

    Legger ved 2 filter, ett fra audiolense og et fra rew. Vet ikke om det er mer bak filterene, men det virker det til å gjøre tildels samme jobb.
    Filter er noe forskjellig pga jeg ikke fikk det som jeg ville i audiolense.

    Med justeringene vi gjorde når du var her. I hovedsak dele subber på 90hz og disse finjusteringene er nok det beste så langt. Ikke samme party faktor, men hører oktavene i bassen bedre.

    rew.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har rattet og holdt på. Det tekniske gikk greit, installert med Asio driver på mic og dac.
    Prøvde filter opptil 800hz for å høre om det låt bedre med audiolense, men gikk fort ned på 250hz her også.
    Jeg fikk ikke ønsket kapp i toppene fra 10-200hz på audiolense, target flytter seg etter toppene til en viss grad selv,
    i rew kan jeg fritt stille høyden på "kappet" og samtidig beholde linjen videre.

    Legger ved 2 filter, ett fra audiolense og et fra rew. Vet ikke om det er mer bak filterene, men det virker det til å gjøre tildels samme jobb.
    Filter er noe forskjellig pga jeg ikke fikk det som jeg ville i audiolense.

    Med justeringene vi gjorde når du var her. I hovedsak dele subber på 90hz og disse finjusteringene er nok det beste så langt. Ikke samme party faktor, men hører oktavene i bassen bedre.

    Vis vedlegget 929385
    Det virker som en veldig god start det. Det er en helt annen måte å lage filter på enn i REW, men siden det er FIR involvert og nok Taps har det potensielt større muskler. Visningen du bruker er uvant så det sier meg ikke så mye, men jeg kan vise mer når jeg kommer innom.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det virker som en veldig god start det. Det er en helt annen måte å lage filter på enn i REW, men siden det er FIR involvert og nok Taps har det potensielt større muskler. Visningen du bruker er uvant så det sier meg ikke så mye, men jeg kan vise mer når jeg kommer innom.
    Det er bare en analyse av ferdig wav-filtere. Disse tapsene er endring filtert gjør.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.488
    Antall liker
    3.610
    Sted
    Sunnmøre
    Hæ? Erfaringa herifrå er at det er konstant bademasing frå det bikkar 15°C. Berre eg som ikkje badar i kaldt vatn (altså, mindre enn 25°C).
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har laget et felles filter for høyre og venstre sub med utgangspunkt i en gjennomsnittsmåling. Leste det er bedre så lenge det er under 80hz, da kan subbene hjelpe hverandre. Har tidligere laget separat for høyre og venstre og syntes dette filteret funket bedre.
    Noen andre som har erfaring med justering av sub i 2 kanals oppsett?


    filter.jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når jeg leser innlegg fra mine store motparter er det rart hvor enig vi egentlig er. Det er snart bare strøm kabler som er uenigheten. Det er litt rart at de samme gutta aldri har hørt forskjell på kabler. Jeg mener flere av tiltakene de mener å høre forskjell på er mindre enn hva optimalt «strøm oppsett» gir.
    Det kan selvsagt være merke relatert, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor de aldri har hørt forskjell. 😳
    Mine store strøm tester var med eximus s1 og audio valve, det kan være de er ekstra varsomme på strøm. Men mener og gryphon som er gode produkter låter mer analogt og naturlig med god strøm inn. gryphon leverer pre og amp med sine relativt dyre vanta kabler, jeg tror ikke de hadde giddi det om det var 100% bullshit.

    Ellers syntes jeg at siste eq justering ved at subbene støtter hverandre i stedet for å stille dem separat ga bedre bass. Strammere og mer attack selvom enkelte frekvenser faktisk dempes. Ved feil justering blir bassen tammere ved eq demping. Litt gøy med utvikling etter bevisstgjøring fra Trompeten på oktavene i bassen! 😊
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @H.R jeg søkte opp tidligere mikrodynamikk tråd, men den var stengt pga diskusjon tok helt av. Jeg fortsetter den her, men håper vi han ha diskusjon uten å bli personlige!

    «Problemet» mitt er å skille dynamikk og kapasitet, og hvilke informasjon uttrykket inneholder.

    Et oppsett kan spille sveipe på 3 minutter fra 0-120db, men kollapser på ekstrem heavy metall pga ekstremt raske transienter.
    Et annet oppsett «popper» høyttalerne på 110db, men har full kontroll på transienter.

    Hvilke oppsett har hva og hvordan beskrives disse anleggene korrekt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hadde Øystein Hasnes innom, han hørte kjapt det spilte litt livløst. Han invertert signal på dacen. Det ble bedre, men han var ikke helt fornøyd så vi invertert subbene, men det ble dårlige, så ble stilt tilbake.

    Har målt endel nå og han har hørt helt rett, impulse responsen er riktig når dac signalet er invertert. Subbene skal ikke inverters, men fasene skal snus 225grader. Imponerende hørsel, ikke lett å slenge seg ned å høre. Men likevel høres det godt når det er på plass! Hifi visit er tingen! ☺
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Du får sende superøra til Øystein Hasnes ned hit. Trenger råd og tips for siste lille finjustering.:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @H.R jeg søkte opp tidligere mikrodynamikk tråd, men den var stengt pga diskusjon tok helt av. Jeg fortsetter den her, men håper vi han ha diskusjon uten å bli personlige!

    «Problemet» mitt er å skille dynamikk og kapasitet, og hvilke informasjon uttrykket inneholder.

    Et oppsett kan spille sveipe på 3 minutter fra 0-120db, men kollapser på ekstrem heavy metall pga ekstremt raske transienter.
    Et annet oppsett «popper» høyttalerne på 110db, men har full kontroll på transienter.

    Hvilke oppsett har hva og hvordan beskrives disse anleggene korrekt?
    Jeg vil tro at målinger av impulsrespons, vannfall/RT60 og THD vil kunne si noe om dette. Jeg skønner hvor du vil hen. Et klassisk PA anlegg vil gjerne klare 120dB, men på 85dB kan det fremdeles være stort etterslep i lydbildet eller andre artefakter som dekker over musikkens naturlige rytme og detaljer. PRAT (pace, rythm and timing), som britene snakker om med de små høyttalerne sine…
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg vil tro at målinger av impulsrespons, vannfall/RT60 og THD vil kunne si noe om dette. Jeg skønner hvor du vil hen. Et klassisk PA anlegg vil gjerne klare 120dB, men på 85dB kan det fremdeles være stort etterslep i lydbildet eller andre artefakter som dekker over musikkens naturlige rytme og detaljer. PRAT (pace, rythm and timing), som britene snakker om med de små høyttalerne sine…
    Jeg mener mikrodynamikk er et kjekt begrep å bruke på «detalj» dynamikken, men det er bannlyst. Kan gjerne bruke et annet ord, men da må jeg få vite hvilket.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Slenger meg på avspillings metoder.
    Stortrives med iPad på et stativ som styrer roon. Her kommer all info om filen. Ønsker en å synge med kan en få opp lyrics! ☺
    Er jeg på do kan jeg skippe fra Apple watch.
    IMG_0364.jpeg
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hadde Øystein Hasnes innom, han hørte kjapt det spilte litt livløst. Han invertert signal på dacen. Det ble bedre, men han var ikke helt fornøyd så vi invertert subbene, men det ble dårlige, så ble stilt tilbake.

    Har målt endel nå og han har hørt helt rett, impulse responsen er riktig når dac signalet er invertert. Subbene skal ikke inverters, men fasene skal snus 225grader. Imponerende hørsel, ikke lett å slenge seg ned å høre. Men likevel høres det godt når det er på plass! Hifi visit er tingen! ☺
    hyggelig feedback!

    gleder meg til neste gang :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Målte RTA med pink noise og syntes selv det måler bra til å være i stue. Har innimellom noen på besøk som liker anlegget best uten sub, men utfra responsen er det ok. Kan det være heng i rommet på noen frekvenser som de hører? Hører de ikke selv, men noen låter har jo en frekvens som «henger», antar det er i opptaket?
    Har prøvd å dempet sideskapet for å dempe ved 450hz, men i mine ører blir anlegget kjedeligere så lar den være og sover godt med det. 😊
    IMG_0004.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @KJ Jeg spør deg for du virker normal.

    Jeg diskuterte dac her om dagen og ble nesten kastet ut igjen. Jeg mener en dac kan bruke mer strøm om ikke alle forhold er perfekte. 100% stabil strøm og 100% stabilt digitalt signal skaper færre feil i dacen.

    Det kan oppstå energi glitcher som gir asymmetri i signalet. Det kreves faktisk en stor kondensator for å holde spenningen stabil når den inntreffer, og low pass filteret må ta «jobben» å redusere feilen som krever energi.

    Er jeg helt på trynet?

    kapasitans og induktans
    «Transistorene som gjør svitsjen går ikke fra av til på (eller svitsjet venstre/jordsvitsjet høyre/virtuell jord som i diagrammene i Ladder Networks ) øyeblikkelig. Fordi det er koblinger mellom forskjellige materialer inne i transistorene, er det ladningslagring ved knutepunktene. Disse fungerer som kondensatorer, lader lagringsenheter. Når en digital 0 endres til en 1 eller omvendt, bremses utgangsstrømmen eller potensiell respons av ladingen og av motstanden til ledninger eller andre komponenter i de eksterne kretsene. Det tar en tid RC (motstand i ohm ganger kapasitans i farad har tidsenheter i sekunder) før responsen kommer til 63 % av den endelige oppførselen og 5 RC for å komme til 99,3 %. Selv om kapasitansen er liten, er det noen få picofarads (10 -12F) og motstanden er liten, si 100 ohm, RC = 10 -10 s og tiden for å fullføre svitsjingen er 0,5 ns. Det høres så lite ut at det er ubetydelig, men i realiteten innebærer det mye større motstand å avgjøre tid for stigenettverket. R i nettverket er typisk 1 kilohm til 10 kilohm slik at strømmene er små og strømforbruket rimelig. Ved 10 kilohm og 10 pF (ganske realistiske verdier) er RC = 100 ns, og stigenettet legger seg på 0,5 μs. Hvis man kun ønsker å gjøre målinger noen tusen ganger i sekundet, virker dette fortsatt raskt, men for mange høyhastighetsmålinger innen optisk eller massespektroskopi ønsker man å gjøre målinger ved megahertz-frekvenser. I dette tilfellet begrenser nedbremsingen av DAC ved RC-spredning nøyaktigheten til DAC.

    Men det er enda verre enn det. Enhver ledning har induktans, lagring av magnetisk energi i et felt som omgir lederen. Dette kan sette opp svingninger, ettersom energi lagres, vekselvis, som ladning i kondensatoren eller magnetisering i feltet. Fraværende motstand er frekvensen i Hertz 1/(2 π (LC) 1/2 ). For 10 nH (10 nanohenries induktans) og 10 pF er frekvensen 160 MHz. "Så fort at det ikke gjorde noe." Bortsett fra at det kan være små sinusbølger som løper rundt i kretsen, snur høyhastighetsbrytere og legger til støy! En godt konstruert krets vil ha lav nok L og C til at andre problemer, beskrevet nedenfor, vil begrense hvor raskt en DAC (eller annen kretskomponent) vil fungere. Kretskort har også R, L og C, og kan forringe funksjonen til selv de best utformede komponentene.»


    Ikke synkront signal
    «Anta at vi ønsker å endre innstillingen til en DAC fra 00001111 til 00010000. Fem brytere må kastes: en går fra 0 til 1, mens de fire siste går fra 1 til 0. Hva skjer hvis de ikke alle bytter på samme øyeblikk (til en brøkdel av et attoseund, raskere enn en hvilken som helst tilgjengelig transistor)? Vi får innstillinger som VERKEN er start- eller slutttilstand! Hvis bryterne tilbakestilles fra minst signifikant til mest signifikant, vil tilstandene være det

    00001111 start

    00001110

    00001100

    00001000

    00000000

    00010000 slutt

    Så i stedet for å gå jevnt fra 15/256 av referansespenningen til 16/256, går vi gjennom 14/256, 12/256, 8/256, 8/256 og 0 på vei til 16/256. Det gir en nedadgående spenningstopp.»


     
    Sist redigert av en moderator:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.617
    Antall liker
    14.048
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Dersom transistorar er konstruerte og fungerer slik som du beskriver, så er det ikkje mogleg å få til firkantsignal i det heile.
    Då vil digital kommunikasjon rett og slett ikkje kunne fungere.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dersom transistorar er konstruerte og fungerer slik som du beskriver, så er det ikkje mogleg å få til firkantsignal i det heile.
    Då vil digital kommunikasjon rett og slett ikkje kunne fungere.
    Konsekvens av avvikene skjer i det analoge, men de fleste instrumenter kan ikke måle det.
    Hvorfor har dacer et lavpass filter?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn