Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da forklarer du!
    1. Du sier det er feil å oppgi 16bit 44,1khz på en 320kbit mp3, hvordan da oppgi at det ikke er 8bit 22,5khz?
    Måtte regne på det. 8/22.5 gir ca. 360 kb/s. Ville antakelig ikke være særlig forskjell fra mp3-filen. Men 22.5 kHz ville da gi en maks frekvens på 11.25 kHz? Det må da være hørbart.

    2. Du sier Mp3 inneholder 80% av en 1411 og det kan ikke gjenskapes, tilsvarer ikke det 5 ganger redusert kvalitet om ingenting kan rekonstrueres?
    Luringen. Har aldri kvantifisert kvaliteten ift. cd-kvalitet, og fastholdt skriftlig i denne tråden at algoritmer hjelper på for at resultatet er "hørverdig".

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg skjønner ikke at dere gidder! Ignorer L M så forsvinner han ut av hfs, eller fortsetter å prate piss med seg selv.
    Han er jo auditor mkII.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Måtte regne på det. 8/22.5 gir ca. 360 kb/s. Ville antakelig ikke være særlig forskjell fra mp3-filen.



    Luringen. Har aldri kvantifisert kvaliteten ift. cd-kvalitet, og fastholdt skriftlig i denne tråden at algoritmer hjelper på for at resultatet er "hørverdig".

    Mvh.
    Da burde du prøve ut i praksis så kanskje teorien din får et støkk!

    Her er litt info om mp3.
    Mp3 fjerner data som ikke kan høres forkastes for å gi mindre filstørrelse. Slik kan man redusere filstørrelsen med opptil 90 % og høre svært liten forskjell.
    For å minimere bitraten, kan mesteparten av frekvensinformasjonen forkastes før menneskeøret begynner å legge merke til det, spesielt frekvenser som ligger på grensene av det hørbare frekvensområdet. En annen finesse er at deler av lyden kodes i mono der de to stereosporene er svært like, i motsetning til på CD-plater, der slik informasjon lagres dobbelt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da burde du prøve ut i praksis så kanskje teorien din får et støkk!

    Her er litt info om mp3.
    Mp3 fjerner data som ikke kan høres forkastes for å gi mindre filstørrelse. Slik kan man redusere filstørrelsen med opptil 90 % og høre svært liten forskjell.
    For å minimere bitraten, kan mesteparten av frekvensinformasjonen forkastes før menneskeøret begynner å legge merke til det, spesielt frekvenser som ligger på grensene av det hørbare frekvensområdet. En annen finesse er at deler av lyden kodes i mono der de to stereosporene er svært like, i motsetning til på CD-plater, der slik informasjon lagres dobbelt.
    Får sitere meg selv, siden det var praksis du etterlyste:

    Det funker ikke slik du tror. Og om det så gjorde, vil du likevel bare få et perfekt kopi av en MP3-fil, med rare artefakter i diskanten i form av flisete lyd og sibilanter, cymbaler som sier fzz i stedet for tsssssj og et halvsirkelformet lydbilde av "pappkamerater" uten dybde i det hele tatt.
    mvh
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    -Og hvordan vil du få få den opp i 16/44.1?
    Mvh
    Du trenger ikke få den opp, for 16/44,1 er standard-formatet for CD/redbook. Prøv gjerne å rippe en CD til mp3. Selv om du velger 96kbps mp3-kvalitet (som vil låte veldig dårlig) - så vil DACen din allikevel vise 16/44,1.

    Men enig at det hadde vært praktisk om DACen hadde vist noe annet så det var lett å skjønne at man hørte på noe dårligere enn CD-kvalitet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke få den opp, for 16/44,1 er standard-formatet for CD/redbook. Prøv gjerne å rippe en CD til mp3. Selv om du velger 96kbps mp3-kvalitet (som vil låte veldig dårlig) - så vil DACen din allikevel vise 16/44,1.

    Men enig at det hadde vært praktisk om DACen hadde vist noe annet så det var lett å skjønne at man hørte på noe dårligere enn CD-kvalitet.
    Forstår deg ikke. Mener du at din dac viser 16/44,1 selv om ikke det er tilfelle?
    Mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du trenger ikke få den opp, for 16/44,1 er standard-formatet for CD/redbook. Prøv gjerne å rippe en CD til mp3. Selv om du velger 96kbps mp3-kvalitet (som vil låte veldig dårlig) - så vil DACen din allikevel vise 16/44,1.

    Men enig at det hadde vært praktisk om DACen hadde vist noe annet så det var lett å skjønne at man hørte på noe dårligere enn CD-kvalitet.
    Velges 320kbit, 16 bit, 44,1khz ved ripping, velger rippe programmet 16bit og 44,1khz og komprimerer det som trengs for å komme ned til 320kbps.

    Velges 320kbit, 8bit, 22,5 khz ved ripping, velger rippe programmet 8bit og 22,5kbit og komprimerer det som trengs for å komme ned til 320kbps.


    At det skal være forbudt å oppgi 16bit 44,kHz mp3 fil på hifisentralen og få hele forumet mot seg er ufattelig merkelig.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forstår deg ikke. Mener du at din dac viser 16/44,1 selv om ikke det er tilfelle?
    Mvh
    Her er info du antagelig aldri har lest!

    Komprimeringseffektiviteten til kodere er typisk definert av bithastigheten, fordi komprimeringsforholdet avhenger av bitdybden og samplingshastigheten til inngangssignalet. Likevel publiseres ofte kompresjonsforhold. De kan bruke Compact Disc (CD) parametere som referanser (44,1 kHz , 2 kanaler med 16 bits per kanal eller 2×16 bit), eller noen ganger Digital Audio Tape (DAT) SP-parametrene (48 kHz, 2×16 bit) . Kompresjonsforhold med denne sistnevnte referansen er høyere, noe som demonstrerer problemet med bruk av begrepet kompresjonsforhold for kodere med tap.

    Info om bitdybde og samplefrekvens er ikke noe dacen finner på. Det er selvfølgelig informasjon som ligger i filen og valg som er tatt når filen produseres.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her er info du antagelig aldri har lest!

    Komprimeringseffektiviteten til kodere er typisk definert av bithastigheten, fordi komprimeringsforholdet avhenger av bitdybden og samplingshastigheten til inngangssignalet. Likevel publiseres ofte kompresjonsforhold. De kan bruke Compact Disc (CD) parametere som referanser (44,1 kHz , 2 kanaler med 16 bits per kanal eller 2×16 bit), eller noen ganger Digital Audio Tape (DAT) SP-parametrene (48 kHz, 2×16 bit) . Kompresjonsforhold med denne sistnevnte referansen er høyere, noe som demonstrerer problemet med bruk av begrepet kompresjonsforhold for kodere med tap.

    Info om bitdybde og samplefrekvens er ikke noe dacen finner på. Det er selvfølgelig informasjon som ligger i filen og valg som er tatt når filen produseres.
    Javel????

    -Og hvordan vises en 16/44.1 fil uten at det har foregått en SRC og filen er oppsamplet til 16/44.1?

    Mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Javel????

    -Og hvordan vises en 16/44.1 fil uten at det har foregått en SRC og filen er oppsamplet til 16/44.1?

    Mvh
    Har du noen gang rippet musikk? Legger ved screen shot så du forstår alternativene. 16 bit 44,1 kHz er informasjon som velges når mp3 låten produseres.


    IMG_0028.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    IMG_0031.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Velges 320kbit, 16 bit, 44,1khz ved ripping, velger rippe programmet 16bit og 44,1khz og komprimerer det som trengs for å komme ned til 320kbps.

    Velges 320kbit, 8bit, 22,5 khz ved ripping, velger rippe programmet 8bit og 22,5kbit og komprimerer det som trengs for å komme ned til 320kbps.


    At det skal være forbudt å oppgi 16bit 44,kHz mp3 fil på hifisentralen og få hele forumet mot seg er ufattelig merkelig.
    Uten å kjenne anlegget dit, tror jeg at dette er direkte feil.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen gang rippet musikk? Legger ved screen shot så du forstår alternativene. 16 bit 44,1 kHz er informasjon som velges når mp3 låten produseres.


    Vis vedlegget 925238 Vis vedlegget 925239 Vis vedlegget 925240 Vis vedlegget 925241
    Jeg tror at også at din tolkning er direkte feil. Det gir mer mening at filene blir oppsamplet ved intra/ekstrapolering til 16/44.1 filer og deretter lagret som slike.
    Mvh
    EDIT: Til etterretning har jeg rippet ca. 20000 cder til harddisk + en del mp3 filer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tror at også at din tolkning er direkte feil. Det gir mer mening at filene blir oppsamplet ved intra/ekstrapolering til 16/44.1 filer og deretter lagret som slike.
    Mvh
    EDIT: Til etterretning har jeg rippet ca. 20000 cder til harddisk + en del mp3 filer.
    Og du har aldri valgt bit og samplefrekvens på rippet med mp3?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Joda. Bruker oppsampling. Filene er lagret som mp3 på min harddisk. SRC fyller ut "tomrommene" vha. intrapolering. Høres det bra ut? Vel, nei.
    Mvh
    Jeg bruker Qobuz. Helt enig mp3 ikke er best, men det velges likevel bit og samplerate på MP3 formatet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Qobuz. Helt enig mp3 ikke er best, men det velges likevel bit og samplerate på MP3 formatet.
    Visst gjør det det. Vi er ikke så uenige som det høres ut til. Jeg kicket bare på at det ble noen lydforbedring fra mp3 til en mp3 fil oppsamplet til 16/44.1
    Mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Filer åpnet i Foobar/egenskaper.

    1. Optatt fra vinyl
    Unavngivet1.jpg


    Samme filen konvertert til FLAC (5). Stadig 16bit, men bitraten faller. Likevel definert som Lossless i Flac,
    da filen utpakkes ved avspillning.

    Unavngivet2.jpg

    Neste er samme musikkfilen, komprimert
    til MP3, 320kbs med med CBR/constant bitrate. "Bits pr. Sample" defineres ikke/finnes ikke, så
    Lars Martin har IKKE rett i dette, men original samplerate vises
    som 44100.

    Unavngivet3.jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    FEIL...... Se over.
    Tror ikke dansk forskning stemmer her. Jeg velger å tro på fakta som stemmer med mine norske mp3 filer.

    A Sample Rate of 44100 Hz and a Bit Depth of 16/Bit Rate of about 320 kbps is known as the Red Book standard for audio CDs
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Tror ikke dansk forskning stemmer her. Jeg velger å tro på fakta som stemmer med mine norske mp3 filer.

    A Sample Rate of 44100 Hz and a Bit Depth of 16/Bit Rate of about 320 kbps is known as the Red Book standard for audio CDs
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så bitdybde finnes ikke på mp3 eller hva vil du frem med vedlegget?

    Om det skal være forbudt å skrive 16bit mp3 på forumet hvordan skal en forklare forskjellen på disse 2 filene?
    mp3.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Uff da...... rettet nå :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Du som vet alt: En låt i flac 1411kbit og en mp3 320kbit. Mener du mp3 har begrenset dynamikk i forhold til flac filen? Skorter mp3 på bitdybde? Jeg mistenker du blander inn «bits per sample»
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du som vet alt: En låt i flac 1411kbit og en mp3 320kbit. Mener du mp3 har begrenset dynamikk i forhold til flac filen? Skorter mp3 på bitdybde? Jeg mistenker du blander inn «bits per sample»
    Skriveformen dine er så pass uforskammet, at jeg gidder ikke. Du er faktaresistent. Har du først fått ett bilde
    inn i hovedet ditt, fyller du gjerne forum med hårdnakket missinformasjon hellere enn å innrømme,
    at du har feil (hvilket du har for det meste).
    Bye for now 🤡
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Skriveformen dine er så pass uforskammet, at jeg gidder ikke. Du er faktaresistent. Har du først fått ett bilde
    inn i hovedet ditt, fyller du gjerne forum med hårdnakket missinformasjon hellere enn å innrømme,
    at du har feil (hvilket du har for det meste).
    Bye for now 🤡
    Fakta er at de gir samme dynamikk! 👋
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig... Husker en gang når jeg brukte squeezebox... I to uker hørte jeg det var noe feil med lyden på anlegget, jeg sa det også til de som var på besøk for lytting "noe er forandret her, det låter mindre detaljert", spesielt piano og flygel-lyd kjente jeg ikke igjen. Etter to uker med fundering så sjekket jeg squeezeserver, å jo da, innstillingen hadde skrudd seg over til fast 320kbps..
    Når det var forandret tilbake igjen så var alt som før.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn