Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    P

    parafinoksen

    Gjest
    «Skrivesperre» er vel helst noe forfattere opplever, at de går tom for ideer? Lars Martin ser ikke ut til å være plaget av det. Han mente kanskje «skriveforbud»?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Samme hvor mye rart det skrives og hvor galt det er i forhold til en annens virkelighet, bør det ungås drittslenging rett på person.
    Er selvfølgelig ikke så lett når en blir provosert.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Lars Martin har kanskje bedt om konstruktive tilbakemeldinger, og det er bra. At noen da rett og slett søker å diskreditere, "drite ut" på godt norsk er smålig i en personlig tråd..
    Ja man skal trå litt varsomt i "Mitt anlegg" tråder mener jeg, men når det er sagt så virker det som Lars Martin ikke har problemer med litt temperatur heller. Han har jo gjort en del prioriteringer som er litt uvanlige så at det blir diskusjon er naturlig og ok så lenge det holdes på et saklig nivå uten dårlig skjult drittslenging. Personlig så er jeg milevis unna tilnærmingen til LM, men nettopp derfor er det gøy å følge tråden. Selvom jeg ville valgt helt andre løsninger så tviler jeg ikke på at lyden er meget god hos LM, flere veier til Rom osv..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det går helt fint for meg å diskutere. Hadde nok ikke delt noe som helst av min vei til ønsket lyd om jeg ikke var tykkhudet.

    Her inne må det forventes angrep om en ikke følger normalen og bruker penger på noe målbart( eller som de selv har utstyr til å klare å måle). ☺

    Moderator kan gjerne flytte siste diskusjoner til tråden
    Finnes det noen «tweaks» som er så «over the top» at de ikke kan høres?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Lars Martin har kanskje bedt om konstruktive tilbakemeldinger, og det er bra. At noen da rett og slett søker å diskreditere, "drite ut" på godt norsk er smålig i en personlig tråd..
    Helt enig, selv om jeg tviler på at alt dette med strømrens/nett filtre funker så må en ikke være ufin og mobbete.
    Jeg velger heller å teste det selv så vet jeg i det minste hva jeg kan være uenig i😁. Så @MalaAudio håper jeg kan få låne noen filtre når messa i Horten er over😂.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Angrep på påstander man mener er uriktig er vel akkurat som det bør være.
    Individ-hetsing er ikke kult, men jeg er stor fan av gruppehetsing :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Jeg har hatt stor glede av å følge reisen til Lars Martin på avstand. Der er gøy å følge en som tar hobbyen så langt! Nå forsvinner beskrivelsen av reisen for meg og sikkert flere. Synd.

    Jeg legger ikke ut noe særlig på hfs selv, da jeg synes tonen minner om smågutter som kaster sand på hverandre i sandkassa. Sist jeg la ut en hyggelig og uskyldig kommentar fikk jeg beskjed fra generalkonsulen av etter eller annet om at dette var dagens dummeste kommentar og at jeg måtte lese meg opp på ditt og datt. 😅
    Ja... det var meg, og beklager, om du følte deg tråkket over tærne..... men helt ærligt da....

    Spørgsmålet ditt var: " Er det i det hele tatt mulig å oppnå 200 w klasse a uten å brenne opp komponentene?"
    Om du hadde fått svar = JA
    var det vel ikke det, du hadde fått noe særligt ut av.
    Om du hadde gidet å lese deg opp lite på komponenter, strøm og varmgang/avkjøling, må man vel gjette på, at du ikke ville stillt slikt spørgsmål.

    Sorry for litt OT i din tråd @larsmartin :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men dette svarer jo ikke på spørsmålet om du hører susing i diskanten? Det i seg selv er jo bare en funksjon av egenstøyen i elektronikk-kjeden din sammen med sensitiviteten i diskanten, har ingenting med lydkvalitet å gjøre.
    Jeg spør fordi jeg reagerte på høyt støynivå sammen med høy gain (31 dB) i Apex-forsterkeren virker som en dårlig kombo sammen med din ekstreme null-toleranse for støy. Men det er nå klart for meg at det ikke er støy som plager deg, bare hardhet i lyden som du mener kommer av støy/vibrasjoner inn/ut/gjennom elektriske duppedingser.

    Om vi liker den samme eller forskjellig lyd er ikke så interessant for meg, det er mest interessant når vi entusiaster har vilt forskjellige fremgangsmåter for å komme oss videre på veien mot lykke. Jeg tror ikke jeg hadde orket å lese mange tråder om alle tenkte og gjorde som meg.

    ACAB-forsterkeren "har maks effekt kontinuerlig på 17W i 8 ohm. Spenningen på de relativt små transformatorene synker en del når man spiller en kontinuerlig tone og dermed begrenses effekten altså til 17W.
    Dynamisk effekt er 30W. Den klarer altså å levere peak spenninger på 22V med samme ultralave forvrengning før klipping, og det tilsvarer 30W i 8 Ohm."

    Effekt dimensjonert i overkant av hva jeg noen gang kommer til å bruke. Forøvrig er dette en AB-forsterker, ikke Klasse D. :)

    Spørsmålet om dsp/pre-amp og farging er veldig legitimt. Jeg har ingen illusjon om at den aldrende DLCP saken er transparent. Siden jeg er en fattiggutt å regne sammenlignet med de audiofile tungvekterne her inne så må jeg ta valg som gir mening fra et ytelse per krone-perspektiv, og DLCP var nok det beste jeg kunne få til den gang jeg kjøpte den. I dag er nok feks Minidsp Flex flere hakk bedre i så måte.

    Med mindre jeg velger å gå for digital dsp med utgang til multikanals-dac som feks Okto Research 8 så er det vanskelig å finne noe som er noe særlig bedre for mitt bruk. Selv Trinnov og co er langt fra toppnivå når vi ser på alt-i-ett-produkter med dsp.


    :ROFLMAO:
    Har aldri hatt sus i høyttaleren, kanskje noe om en legger øret helt inntil diskanten. Ikke den støyen som plager meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.550
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hatt sus i høyttaleren, kanskje noe om en legger øret helt inntil diskanten. Ikke den støyen som plager meg.
    Er det støy i de andre produktene som plager deg? Forsterkere og strømrensere?
     

    Janander

    Fersking
    Ble medlem
    12.05.2022
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Tønsberg
    Du får ikke god lyd før du kutter ut streaming, eget rom uten tv/PC . Det er det du får støye fra. Da trenger du ikke strømmens heller.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Du får ikke god lyd før du kutter ut streaming, eget rom uten tv/PC . Det er det du får støye fra. Da trenger du ikke strømmens heller.
    Jeg har brukt mye energi på å teste ut forskjeller på cdavspilling vs streaming.
    Har testet med mine hifikompiser og de resterende personene i hustanden, der jeg har avspilt uten at noen vet hvilken kilde som spiller, ingen har vert i stand til å skille de.
    Så uttalelsen din er ingen fasit.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hatt sus i høyttaleren, kanskje noe om en legger øret helt inntil diskanten. Ikke den støyen som plager meg.
    Det har vært bemerket før Din definisjon av støy er helt unik og ligner ikke på noe annet andre mener med støy. Din støy er noe udefinerbart som forstyrrer et eller annet som krever noe dyrt fra OHF for å bli bra. Kanskje det du kaller støy er» noe «som frarøver klarhet og innsikt i lydbilde eller noe sånt..

    Ellers minner sjargongen om støy bare om salgsprat fra OHC , man må ha alle mulige strøm remedier , hører ekkoet fra Tømmervik syns jeg. men har du lagt merke til at kilden til en rekke at de dyre anleggene på OHC fødes av Tidal som går gjennom en Chromecast Audio og toslink inn i Millionanlegget…følg ledningere så ser du dem, jeg fant 3stk sist jeg tittet, den ene CA forsynte McIntosh toppriggen. Pussig nok…
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.663
    Torget vurderinger
    23
    Du får ikke god lyd før du kutter ut streaming, eget rom uten tv/PC . Det er det du får støye fra. Da trenger du ikke strømmens heller.
    Har 75" på vegg mellom ht, ike mindre enn tre PC'er i samme rom som musikken....... til pg med på samme sikringskurs! 🤭
    Kan ikke si jeg har støy, kan heller ikke si at jeg merket forskjell i lyden før og etter introduksjon av TV. Så jeg vil definitivt ikke konkludere bastant med at disse tingene automatisk degraderer lyden. Dertil er det altfor mange ukjente faktorer som kan spille inn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Har 75" på vegg mellom ht, ike mindre enn tre PC'er i samme rom som musikken....... til pg med på samme sikringskurs! 🤭
    Kan ikke si jeg har støy, kan heller ikke si at jeg merket forskjell i lyden før og etter introduksjon av TV. Så jeg vil definitivt ikke konkludere bastant med at disse tingene automatisk degraderer lyden. Dertil er det altfor mange ukjente faktorer som kan spille inn.
    Og kabelhygienen er i orden?:ROFLMAO:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    faen. Hsr lest meg opp paa danskene og trodde det var spytt og skraatobakk som var greia naar det kommer til hifi
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Nå skal vel HIFI anlegg brukes til å lytte til musikk, ikke alltid så god signal støyforhold i mange musikk utgivelser. Nytter vel ikke så mye med all slags strømrensing, mekanisk demping og kabelhygiene hvis det man forer anlegget med ikke kan matche "sortnivået" man er ute etter.?
    Hører dere bare på audiofile musikk utgivelser når anlegget skal nytes?

    Ellers så er vel selve definisjonen på støy=uønsket lyd.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det har vært bemerket før Din definisjon av støy er helt unik og ligner ikke på noe annet andre mener med støy. Din støy er noe udefinerbart som forstyrrer et eller annet som krever noe dyrt fra OHF for å bli bra. Kanskje det du kaller støy er» noe «som frarøver klarhet og innsikt i lydbilde eller noe sånt..

    Ellers minner sjargongen om støy bare om salgsprat fra OHC , man må ha alle mulige strøm remedier , hører ekkoet fra Tømmervik syns jeg. men har du lagt merke til at kilden til en rekke at de dyre anleggene på OHC fødes av Tidal som går gjennom en Chromecast Audio og toslink inn i Millionanlegget…følg ledningere så ser du dem, jeg fant 3stk sist jeg tittet, den ene CA forsynte McIntosh toppriggen. Pussig nok…
    Har ingen behov for å prate avansert og late som lyd er komplisert. Forstår du ikke hva støy i et anlegg er uten at støyen høres i hele rommet er det forståelig du ikke vet hva strømrens og riktig jording kan gjøre.

    Om du føler deg trygg i kunnskapen din og mener du vet hva hver mikrodetalj i et oppsett gir av utslag i lyden burde du kanskje lage noe å bli rik?

    Har ikke hørt et ord av ohc om strømrens, hvor får du det fra? Har egne ører og har ingen problemer med å vurdere selv hva som gir utslag i lyden. At du ikke klarer å måle det får være ditt problem.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Igjen Du har en helt egen definisjon av hva støy er som gjør det vanskelig å kommunisere med andre enn deg selv. Kan du ikke beskrive denne støyen din med andre ord så det er mulig å forstå hva mener. I beste mening, faktisk er jeg nysgjerrig på hva du merker /mener som «støy»
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    Igjen Du har en helt egen definisjon av hva støy er som gjør det vanskelig å kommunisere med andre enn deg selv. Kan du ikke beskrive denne støyen din med andre ord så det er mulig å forstå hva mener. I beste mening, faktisk er jeg nysgjerrig på hva du merker som «støy»
    Så du forstår ikke norsk? Må ha det inn med teskje og spesifikk beskrivelse?
    Klarer du egentlig å få majones ut av tuben? Det står ikke på tuben at en må trykke på den.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Du klarer altså ikke fortelle eller forklare hva du legger i begrepet støy, så jeg må bare spekulere
    1 . Ikke som hørbar støy i rommet. Ikke sus, ikke brum, ikke forvregning
    2 Uklarhet
    3. Grøtete lyd
    ??Manglende detaljer
    dårlig kontrast , a la bilder)
    Diffus lyd, for skarp lyd
    Knitring
    manglende dybde, bredde ikke-holografisk


    … eller er det negativ lyd-umami
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Som allerede nevnt: imaginær støy. Ikke målbart, men brutalt for den som opplever det.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du klarer altså ikke fortelle eller forklare hva du legger i begrepet støy
    Helt ærlig er det du som bør kunne beskrive hva som skjer utfra hva jeg beskriver. Det er du som er kunnskapskongen.

    Kan likevel prøve å beskrive det jeg mener.

    Stjernejord og fullbalansert = mindre jordstøy og krypstrøm mellom komponenter, ikke jordsløyfer.

    Støydempertrafo med dc-filter=fjerner dc støy, galvaniskskille, fjerner høyfrekvent støy

    strømrens= helt ny ren sinus på 230volt 50hz og skiller støyen fra komponentene fra hverandre

    egen kurs= null dropp i volt ved høye peaker av amptrekk

    Gode skjermet kabler med gode ledere= støy oppstår inni hvert komponentet pga den forbruker strøm. Strøm følger den letteste veien ut, når jordkabelen er den med minst motstand forsvinner støyen raskest mulig og intermodulasjon støy reduseres. Dette er støy som skaper hard lyd.

    Lavt støygulv på komponenter, men ikke nødvendigvis de lave harmoniske. De kan ofte oppleves som musikalske egenskaper i lyden.

    klasse a står alltid på fullt og gir ekstrem dynamikk.

    istedet for å tro en kan måle seg til god lyd, ville jeg heller satset på erfaring. Det er så enkelt som å sette forsterkeren i veggen, lytte. Sette den i strømrens, lytte.
    Å tro en har testet rens pga en har koblet til en liten kondensator i en boks er ikke nok.
    God strømrens er ubehagelig dyrt, men først da det virkelig funker.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Helt ærlig er det du som bør kunne beskrive hva som skjer utfra hva jeg beskriver. Det er du som er kunnskapskongen.

    Kan likevel prøve å beskrive det jeg mener.

    Stjernejord og fullbalansert = mindre jordstøy og krypstrøm mellom komponenter, ikke jordsløyfer.

    Støydempertrafo med dc-filter=fjerner dc støy, galvaniskskille, fjerner høyfrekvent støy

    strømrens= helt ny ren sinus på 230volt 50hz og skiller støyen fra komponentene fra hverandre

    egen kurs= null dropp i volt ved høye peaker av amptrekk

    Gode skjermet kabler med gode ledere= støy oppstår inni hvert komponentet pga den forbruker strøm. Strøm følger den letteste veien ut, når jordkabelen er den med minst motstand forsvinner støyen raskest mulig og intermodulasjon støy reduseres. Dette er støy som skaper hard lyd.

    Lavt støygulv på komponenter, men ikke nødvendigvis de lave harmoniske. De kan ofte oppleves som musikalske egenskaper i lyden.

    klasse a står alltid på fullt og gir ekstrem dynamikk.

    istedet for å tro en kan måle seg til god lyd, ville jeg heller satset på erfaring. Det er så enkelt som å sette forsterkeren i veggen, lytte. Sette den i strømrens, lytte.
    Å tro en har testet rens pga en har koblet til en liten kondensator i en boks er ikke nok.
    God strømrens er ubehagelig dyrt, men først da det virkelig funker.
    Takk, du beskriver en del tekniske elementer her som vitterlig gjør noe, og kan evalueres ved å måle signalet på utgangen av forsterkeren. Enkelt å dokumentere også, pussig nok nesten umulig å oppdrive fra leverandørene som selger slikt innen hifi.

    Men hvordan oppfatter du det på lyden?


    PS, jeg har selv stjernekoblet*uttaksboks for enhetene mine, balanserte starquad kabler, elproff nettfilter og overspenningsvern , og klasse A. Så jeg ikke i mot forsøk på å minimere støy, dvs den tekniske definisjonen av støy som høres eller kan måles


    * Stjernejord er er bra inne i apparatene, på utsiden av boksene er det små effekter da koblingene ofte ikke har reell forbindelse til annet enn en felles sikkerhetsjord, det har man uansett i en veggkontakt med flere uttak
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takk, du beskriver en del tekniske elementer her som vitterlig gjør noe, og kan evalueres ved å måle signalet på utgangen av forsterkeren. Enkelt å dokumentere også, pussig nok nesten umulig å oppdrive fra leverandørene som selger slikt innen hifi.

    Men hvordan oppfatter du det på lyden?


    PS, jeg har selv stjernekoblet uttaksboks for enhetene mine, balanserte starquad kabler, elproff nettfilter og overspenningsvern , og klasse A. Så jeg ikke i mot forsøk på å minimere støy, dvs den tekniske definisjonen av støy som høres eller kan måles
    Det er masse målbart av Isotek genesis evo3 på nettet. På Ansuz er ikke mye målbart, men like stor effekt utrolig nok, nesten større effekt. Med Isotek beholder kvaliteten jeg ønsker, ansuz gjør noe jeg ikke liker.

    Måler en bort all støy på utgangen til forsterkeren gir det etter min erfaring absolutt ikke den optimale lyden.Det låter ofte klinisk og uorganisk.

    Først må jeg si hva mitt mål er. Jeg er 100% hifi freak, dvs naturtro lyd, men liker noe ekstra tyngde i bunn.

    Jeg liker ikke kunstig oppspritet diskant/mellomtone (horn), ikke super tørr bass, sjeldent hørt det på konserter eller intim konserter, stemmer og instrumenter skal komme klart og tydelig frem og ha naturlig klang. Det skal være tyst foruten instrumentene skal være klare og tydelig uten å være kliniske. Til og med bassen blir stram og tørr. Noen frekvenser gir selvsagt resonanser i rommet, men hjelper mye at anlegget har kontroll på subbene og at de på strøm ikke blandes med anlegget.

    Kobles komponenter rett i stueveggen mister enn mange av kvalitene som beskrevet over.

    Jeg mener du vil høre egenskapene her uten å a/b teste. Ren strøm kan høres.

    Er du nysgjerrig på hva det gir er det å droppe innom så skal jeg fyre løs så kan du vurdere selv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takk, du beskriver en del tekniske elementer her som vitterlig gjør noe, og kan evalueres ved å måle signalet på utgangen av forsterkeren. Enkelt å dokumentere også, pussig nok nesten umulig å oppdrive fra leverandørene som selger slikt innen hifi.

    Men hvordan oppfatter du det på lyden?


    PS, jeg har selv stjernekoblet*uttaksboks for enhetene mine, balanserte starquad kabler, elproff nettfilter og overspenningsvern , og klasse A. Så jeg ikke i mot forsøk på å minimere støy, dvs den tekniske definisjonen av støy som høres eller kan måles


    * Stjernejord er er bra inne i apparatene, på utsiden av boksene er det små effekter da koblingene ofte ikke har reell forbindelse til annet enn en felles sikkerhetsjord, det har man uansett i en veggkontakt med flere uttak
    Har prøvd å søke deg opp men du har hemmelig profil. Har vært nysgjerrig på anlegget ditt, har du delt i en tråd?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.550
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takker for at du utyper det slik at også jeg kan forstå hva du mener (y)
    Personlig så er det få konserter (med mindre de er helt akustiske) som gir naturto lyd slik du er på jakt etter, faktisk så er det ikke rent sjeldent det både er mye støy og frekvenser som stikker seg frem. Vi har nok bare totalt forskjellig referanse på hva konsertlyd er for noe.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takker for at du utyper det slik at også jeg kan forstå hva du mener (y)
    Personlig så er det få konserter (med mindre de er helt akustiske) som gir naturto lyd slik du er på jakt etter, faktisk så er det ikke rent sjeldent det både er mye støy og frekvenser som stikker seg frem. Vi har nok bare totalt forskjellig referanse på hva konsertlyd er for noe.
    Konsert opptak skal gi følelsen av konsert. Stort lyttebilde, mye dynamikk, støy fra folk og omgivelser.

    Studio opptak skal gi lyden den er mikset til. Stort eller lite lyttebilde. Er alt stort er det noe feil.

    Har opptaket nærhet, bær det føles.

    Er opptaket gammelt bør det høres og ikke gis beskrivelsen elendig opptak

    Nesten alt av Dire Straits bør låte musikk, ellers er anlegget typisk analytisk. Ikke noe galt med de opptakene som noen hevder

    Det er mine preferanser.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.550
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Konsert opptak skal gi følelsen av konsert. Stort lyttebilde, mye dynamikk, støy fra folk og omgivelser.

    Studio opptak skal gi lyden den er mikset til. Stort eller lite lyttebilde. Er alt stort er det noe feil.

    Har opptaket nærhet, bær det føles.

    Er opptaket gammelt bør det høres og ikke gis beskrivelsen elendig opptak

    Nesten alt av Dire Straits bør låte musikk, ellers er anlegget typisk analytisk. Ikke noe galt med de opptakene som noen hevder

    Det er mine preferanser.
    Ikke rart vi ikke blir enige jeg HATER jo Dire Straits :ROFLMAO:
    Hvordan vet du hvordan lyden er mikset i et studio-opptak?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke rart vi ikke blir enige jeg HATER jo Dire Straits :ROFLMAO:
    Hvordan vet du hvordan lyden er mikset i et studio-opptak?
    Elsker ikke Dire Straits, men det bør spille musikk. Det er bare en referanse, mye annet låter analytisk om han ikke sitter.

    Om alle studio opptak låter likt( akkurat som på kjøkken radioen) er det noe feil. Når du hører forskjeller på studio opptak og opptaks rommet føles, musikalske egenskapene varierer fra studio og årstall så mener jeg det begynner å hjelpe.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.550
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Elsker ikke Dire Straits, men det bør spille musikk. Det er bare en referanse, mye annet som og låter analytisk om han ikke sitter.

    Om alle studio opptak låter likt( akkurat som på kjøkken radioen) er det noe feil. Når du hører forskjeller på studio opptak og opptaks rommet føles, musikalske egenskapene varierer veldig fra studio og årstall så mener jeg det begynner å hjelpe.
    For meg er musikk følelser, hvis det ikke bringer følelser når jeg hører på så "spiller det ikke musikk" - så enkelt er det. Har aldri - noen sinne, syntes den musikken låter bra, uansett hvilke anlegg jeg har hørt det på - fordi det ikke treffer meg. Tror det egentlig låter bra her, men det gir meg ikke noe å høre på den gruppen. Hvis alt låter likt så hadde det holdt massevis med sb-boom som hovedanlegg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd å søke deg opp men du har hemmelig profil. Har vært nysgjerrig på anlegget ditt, har du delt i en tråd?

    Fra Før jeg oppgraderte fra Accuphase A-36 til A-48.
    Preamp/streamer =Trinnov Amethyst pre/dac/romkorreksjon
    Effektforsterker= Accuphase A-48
    Høyttaler = Revel F36, AudioPhysic Virgo 2 utlånt for tiden.
    Vinyl = Michell Gyro SE, SME V arm , Audio Technica ATOC9ML/II pickup, Parks Audio Puffin RIAA
    CD= Cambridge 851C
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    For meg er musikk følelser, hvis det ikke bringer følelser når jeg hører på så "spiller det ikke musikk" - så enkelt er det. Har aldri - noen sinne, syntes den musikken låter bra, uansett hvilke anlegg jeg har hørt det på - fordi det ikke treffer meg. Tror det egentlig låter bra her, men det gir meg ikke noe å høre på den gruppen. Hvis alt låter likt så hadde det holdt massevis med sb-boom som hovedanlegg.
    Da er vi hvertfall like på en ting. Antagelig flere siden vi sitter her..🫣
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er masse målbart av Isotek genesis evo3 på nettet. På Ansuz er ikke mye målbart, men like stor effekt utrolig nok, nesten større effekt. Med Isotek beholder kvaliteten jeg ønsker, ansuz gjør noe jeg ikke liker.

    Måler en bort all støy på utgangen til forsterkeren gir det etter min erfaring absolutt ikke den optimale lyden.Det låter ofte klinisk og uorganisk.

    Først må jeg si hva mitt mål er. Jeg er 100% hifi freak, dvs naturtro lyd, men liker noe ekstra tyngde i bunn.

    Jeg liker ikke kunstig oppspritet diskant/mellomtone (horn), ikke super tørr bass, sjeldent hørt det på konserter eller intim konserter, stemmer og instrumenter skal komme klart og tydelig frem og ha naturlig klang. Det skal være tyst foruten instrumentene skal være klare og tydelig uten å være kliniske. Til og med bassen blir stram og tørr. Noen frekvenser gir selvsagt resonanser i rommet, men hjelper mye at anlegget har kontroll på subbene og at de på strøm ikke blandes med anlegget.

    Kobles komponenter rett i stueveggen mister enn mange av kvalitene som beskrevet over.

    Jeg mener du vil høre egenskapene her uten å a/b teste. Ren strøm kan høres.

    Er du nysgjerrig på hva det gir er det å droppe innom så skal jeg fyre løs så kan du vurdere selv.
    Høres ut som om vi har samme lydideal, spent på å høre anlegget ditt en gang, kjørte en tur til Langesund for en lytt og tenkte på deg og, men tiden strakk ikke til.
    Akkurat Nå ser jeg hva Roon Radio byr på
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn