Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Gsm har en bølge som er på rundt 200hz som kunne påvirke ganske mye utstyr. Nå er det vel ikke mye gsm i bruk lengre?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Støy fra mobilsystemet skyldtes en platespiller i en gitt posisjon.
    Byttet plassering med en Luxman - problem solved....
    Noen bygger bedre enn andre..... (y)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Han installatøren fra Verisure var for noen år siden så "grei" at han plasserte basestasjonen til alle de trådløse enhetene rundt om i huset samt GSM (jepp, backup er GSM)/3g-kommunikasjon samt wifi ca 30 cm bak min ASR Emitter II forsterker mens kona var hjemme og ikke jeg. Han syntes nok det var praktisk siden litt på siden av anlegget sto det også en mesh-router som han elegant kunne koble seg på med den medfølgende 1,5m lange nettverkskabelen... Da ble det faktisk ra-ta-ta-ta-ra-ta-ta (akkurat slik) innimellom, og HVER gang noen kom inn inngangsdøra ;-). Radiokommunikasjon står tydeligvis på hele tiden selv med kablet nett tilgjengelig til routeren. Man kan vel si det var en maksimalt idiotisk plassering men jeg klaget likevel primært til ASR (har forsterker og riaa derfra) for jeg synes nok utstyr til 200+100k som er opptatt av batteridrift osv bør tåle litt radiostøy også. ASR har jo en fetish for akryl framfor alu eller stål. Ikke bare positivt det tydeligvis men sjefen der ble litt smådefensiv over ra-ta-ta påstandene mine. Mine gamle EC-forsterkere for eksempel ignorerte all form for ra-ta-ta-ta-ta... Da tenker jeg at ASR ikke er designet godt nok til tross for alle sine gode egenskaper og intensjoner om å redusere støy.

    Men problemet løste seg ved 50cm avstand skal sies... og nå er basestasjonen 15 meter unna... har ikke wifi-router plassert klin inntil anlegget heller, og kun ethernetkabler til anlegget og null wifi. Ra-ta-ta er historie nå ;-) Så er spørsmålet, hvis GSM/3G virkelig kan slå inn så tydelig som ra-ta-ta-en er, hva er de mer subtile konsekvensene av annen, og mindre kraftig innstrålt støy mon tro, tenker da 4G/5g/wifi spesielt?

    Etter denne erfaringen har jeg i hvert fall valgt å holde både radio receivere og transmittere uansett frekvens og protokoll et godt stykke unna godsakene. Ingen wifi i racket her nei hvor en receiver nødvendigvis også er en transmitter. Og nærmeste trådløse røyksensor er 6 meter unna ;-) Sikkert overkill og nevroser men hvem vet... tenker at summen av energi på radiofrekvenser bør holdes relativt lavt i nærheten av MC-pickup, riaa og selv linjenivå. Og SELVSAGT balanserte kabler, noe annet burde være forbudt:)
    Jeg er overbevist om at den elektriske verden ikke er så perfekt som den fremstilles av enkelte her.
    Har ikke målt, men ingen problemer med å høre wifi og annen hf støy forringer kvalitet på musikken.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er overbevist om at den elektriske verden ikke er så perfekt som den fremstilles av enkelte her.
    Har ikke målt, men ingen problemer med å høre wifi og annen hf støy forringer kvalitet på musikken.
    Hvis det er tilfelle så er igjen løsningen min til deg - BYTT ANLEGG!!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner ikke hvorfor enkelte er så veldig fan av stråling.. det sier seg jo selv at det er bedre uten stråling enn med.
    Det er ikke uten grunn at det feks er anbefalt å bruke hodetelefoner og mikrofon istedenfor å ha telefonen inntil øret.
    Eller at det er lurt ikke å ha den i lomma rett ved siden av balla.
    Da kan det jo kanskje være lurt å unngå så mye stråling man kan sånn ellers også, være seg i forhold til anlegg eller for egen helse.

    Temmelig ignorant å hevde at stråling ikke har noe å si
    Hvorfor har vi da grenseverdier for stråling?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lars Martin. Er det slik at det er signalene som forringer kvaliteten?
    Så nærradioen som sender på FM, Dab, Alle tjenester for mobil, ja selv satellitter medfører støy og, vil da egentlig noen ting som helst virke unntatt å blokkere for alle disse signalene effektivt i husvegg, tak, gulv være det rette tiltak for å øke kvaliteten?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lars Martin. Er det slik at det er signalene som forringer kvaliteten?
    Så nærradioen som sender på FM, Dab, Alle tjenester for mobil, ja selv satellitter medfører støy og, vil da egentlig noen ting som helst virke unntatt å blokkere for alle disse signalene effektivt i husvegg, tak, gulv være det rette tiltak for å øke kvaliteten?
    Nærmere kilden er selvsagt værst, men om du måler høyfrekvent i rommet med er skikkelig instrument er det mye frekvenser av alle slag.
    Men når wifi module står inni et hifi produkter, så støyer den både på pga strømforbruk og stråling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nærmere kilden er selvsagt værst, men om du måler høyfrekvent i rommet med er skikkelig instrument er det mye frekvenser av alle slag.
    Men når wifi module står inni et hifi produkter, så støyer den både på pga strømforbruk og stråling.
    Mitt wifi-modem og mesh står 30cm fra anlegget - ikke noe som helst problem her - merker ikke noe som helst forringet lyd eller annet støy.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HoJ. Dersom du ikke opplever støy der du bor, betyr jo ikke at det ville vært støyfritt om du flyttet til larsmartins eiendom. Der virker det jo å være mer strømrelaterte støyproblemer en på en byggeplass i Chennai og slike tiltak må til for å få ting til å svinge.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    HoJ. Dersom du ikke opplever støy der du bor, betyr jo ikke at det ville vært støyfritt om du flyttet til larsmartins eiendom. Der virker det jo å være mer strømrelaterte støyproblemer en på en byggeplass i Chennai og slike tiltak må til for å få ting til å svinge.
    Tja... Han hører jo støy "overalt"...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tja... Han hører jo støy "overalt"...
    Nei. Han hører fravær av støy. Og det er først når man har opplevd fravær av støy man registrer den støyen vi andre ikke opplever engang som støy. Emt stråling finnes, det gjøres målinger på dette. Løsningen er for de fleste produktgrupper å gjøre disse produktene immune mot denne typen støy, men innen hifi virker vi fra noen produsenter å måtte ta denne investeringen i bakkant. Snodig for det er normalt veldig rimelig å gjøre produkter immune og bred være kjent for alle som faktisk konstruerer elektriske komponenter.

    det er lett å harselere med de tiltakene, og spesielt kostnadene, for å få bukt med opplevd støy. I tillegg er det lett å riste på hodet og tenke at dette blir for dumt og deler av tiltakene er etter mitt syn langt over det spekulative så er dette nå engang larsmartins prioritering, penger og velvære. Å måtte forsvare det vi bedriver i egen tråd, som er ment å være en feelgood tråd som alle er ment som synes jeg er over grensen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Mitt wifi-modem og mesh står 30cm fra anlegget - ikke noe som helst problem her - merker ikke noe som helst forringet lyd eller annet støy.
    Har du testet med og uten Wi-Fi, med og uten strøm/nett filtre? Eller snakker du bare ut i løse lufta?.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Skjønner ikke hvorfor enkelte er så veldig fan av stråling.. det sier seg jo selv at det er bedre uten stråling enn med.
    Det er ikke uten grunn at det feks er anbefalt å bruke hodetelefoner og mikrofon istedenfor å ha telefonen inntil øret.
    Eller at det er lurt ikke å ha den i lomma rett ved siden av balla.
    Da kan det jo kanskje være lurt å unngå så mye stråling man kan sånn ellers også, være seg i forhold til anlegg eller for egen helse.

    Temmelig ignorant å hevde at stråling ikke har noe å si
    Hvorfor har vi da grenseverdier for stråling?
    Svaret på det siste spørsmålet ditt slår egentlig beina unna den frykten du beskriver i tidligere i innlegget.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dr_Bost: 3650962 skrev:
    Temmelig ignorant å hevde at stråling ikke har noe å si
    Hvorfor har vi da grenseverdier for stråling?
    etter min mening stiller du spørsmålet feil. Spør heller hvor langt under disse grenseverdiene er det i det normale hjem?
    hos meg er beregningene 0.4 promille av grenseverdiene for stråling iht til nkoms kart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men da er vi vel enige om at stråling har noe å si da?
    At verdiene målt i et hjem er lave betyr vel bare at det er større sjans for "at det går bra"
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    3.082
    Sted
    Oslo
    Det er støy overalt. hvordan kan wifi virke om den ikke stråler?
    Alt stråler, selv kroppen til personen som står foran anlegget stråler ved ca 25THz, WiFi ligger en del under det, men hva som fanger det opp kommer an på hvor følsomme de er for akkurat den frekvensen. Hvis anlegget fanger opp og støyer når det utsettes for elektromagnetisk stråling langt over MHz-området er det noe galt.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke gjort annet siste 8 åra.
    Tror den var rettet mot meg... Men hvis du ikke har gjort noe annet de siste åtte årene, så anbefaler jeg at du bruker fritiden på noe annet, for eksempel lytte på musikk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gjør det nå, men måtte fjerne støyen før det låt musikk.
    Her låter det musikk på terrassen selv om det er støy fra motorveien. Som pianostemmer så er det viktig å kunne filtrere vekk støy og harmoniske overtoner, mulig jeg gjør det automatisk når jeg lytter til musikk også?
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er mest interessert i å vite hvordan trådstarter mener at denne støyen manifesterer seg i lyden? Hva forringes, hvordan oppleves det?
    Som hr skriver. Det er lett å høre når støy er borte, men ikke så lett å høre støyen når den er der. Du får ta deg en tur om du vil høre hva rens kan gjøre. Jeg er overbevist om at hører det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men den blir jo aldri borte ref de absurde mengdene med støydingser du stadig vekk tester?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Men da er vi vel enige om at stråling har noe å si da?
    At verdiene målt i et hjem er lave betyr vel bare at det er større sjans for "at det går bra"
    Ikke bare større sjans, det betyr at det faktisk går bra. Disse verdiene er ikke tatt ut av løse lufta, stråling under grenseverdi er ikke farlig. Når man da vet at i normale hus er man milevis under verdiene så er det ingen grunn til bekymring.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er man ømfintlig nok så slår det direkte inn på ørene.

    PS: Merket TS noen forskjell når fm senderene ble slått av?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.531
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Som hr skriver. Det er lett å høre når støy er borte, men ikke så lett å høre støyen når den er der. Du får ta deg en tur om du vil høre hva rens kan gjøre. Jeg er overbevist om at hører det.
    Emokid benytter vel balansert drift med fremifra komponentvalg, noe som strengt tatt gir stor sjanse for fravær av støy. En enkel og kjent metode å fjerne den støyen på.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Som hr skriver. Det er lett å høre når støy er borte, men ikke så lett å høre støyen når den er der. Du får ta deg en tur om du vil høre hva rens kan gjøre. Jeg er overbevist om at hører det.
    Tolker det slik at det er en generell opplevelse av bedre lyd - økt følelse av klarhet, sort bakgrunn etc?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tolker det slik at det er en generell opplevelse av bedre lyd - økt følelse av klarhet, sort bakgrunn etc?
    Ja, de lyse tonene blir rene, klare og separert, bassen blir strammere.

    Det gir ikke så mye effekter som overdrevet stort lyttebilde, åndelig vokalister eller super tørr bass. Men et musikkanlegg som spiller det så rett som mulig. Hørte ikke en blåse på messa som låt naturlig, enten dempet eller forvrengt, da forsvinner lyttegleden for meg.

    Mye bra lyd på messa, men messe lyd er messe lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    det trengs når man bor i Vestfold. noen som har sjekker radon nivået sitt,? deler av Vestfold har noen av verdens høyeste nivå av radonstråling. Jeg fikk huset sjekket da jeg bodde der, store lokale variasjoner
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn