Hifi-interessen gjenopplivet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Hei folkens!


    Noen år siden sist jeg var aktiv her på forumet. I flere år har hifi-interessen min ligget brakk. Har liksom vært fornøyd med å ha "noe å høre på" i bilen, og litt "musikk som selskap" i stua.

    Så for et drøyt år siden begynte jeg å se meg litt rundt på Finn sånn for moro skyld, mest som underholdning til morgenkaffen. Jeg har nemlig en loftstue på ca 10 kvadrat. Den har skråtak, og er litt vanskelig akustisk ettersom midbassen "synker litt inn", men med det anlegget jeg har her nå, så låter det supert. I utgangspunktet hadde jeg et par superbillige Jamo-høyttalere der og en Denon AVR 2807, som jeg kjøpte brukt av en kompis for en 1000-lapp for flere år siden.
    IMG_20211022_145001_HDR~2.jpg

    Det er koselig å shoppe hifi på Finn. En får seg noen koselige kjøreturer, noe som er kos når en liker å kjøre bil. Og da jeg en morgen fant et par Dali 450 til en 500-lapp var jeg rask med å spørre selger om de virker som de skal. Og det gjorde de, eneste feil var noen ganske tydelige bruksmerker på kabinett og frontduk, noe jeg dreit fullstendig i til den prisen. Det var en skikkelig oppgradering fra Jamoene, kan man vel trygt si. De låter overraskende bra til å aldri ha vært noen superdyr sak. Husker dem godt fra Hifi-klubben på 90-tallet. 350, 450 og 850 - den serien var "respektert" som svært gode kvalitets-hifihøyttalere.

    Men jeg syntes lyden med Denon-forsterkeren ble for hard og "kjedelig". Prøvde med min PMA 1500AE, som egentlig hører til i stua, og det låt igrunn fint, men jeg hadde lyst til å prøve Marantz. Og da det dukket opp en PM-82 fra 1992 ble jeg veldig glad. 17 kilo tung leverer den 2x100 watt, eventuelt 2x25 watt i klasse A, hvilket jeg foretrekker. Var bra fornøyd da jeg fant denne til 1500,- på Finn! Og den gode, varme Marantz-lyden fornekter seg jo ikke. Strømressurser i massevis og den varme, fine Marantz-lyden.
    IMG_20211022_144839_HDR.jpg

    20201220_162406.jpg

    Som kilde bruker jeg for det meste Spotify. Prøvde Tidal en stund. Ja, lyden er bedre, men Spotify overkjører Tidal på brukervennlighet. F.eks. kan jeg synkronisere Spotify med Garmin løpeklokka mi. Uansett streamer jeg Spotify med Chromecast Audio. En lang stund, da jeg ikke var så "interessert" kjørte jeg den bare rett i forsterkeren. Men det er jo ikke til å komme ifra at en bedre converter gjør underverker. Så jeg tok sjansen på en Musical Fidelity X-24K. Plutselig fikk musikken mellomtone igjen! Denne dacen er jo en eldre sak, og utviklingen har gått fremover. Den håndterer "maksimalt" 24 bit 96 kHz, som også er høyeste oppløsning ut av Chromecast Audio. Så en oppgradering her vil i så fall være en mer ordentlig streamer.
    IMG_20211022_144849_HDR~3.jpg


    For å få akustikken litt mer "levelig" i rommet og få sentrert lydbildet bedre, har jeg dempet ned rommet med lydmatter fra Jula. Kanskje ikke den estetisk peneste løsningen, men det funker.
    IMG_20211022_145020_HDR~2.jpg


    Høyttalerne står på doble gummiføtter fra Clas Ohlson. Det strammet opp bassen betraktlig, og gjør at den sprer seg litt mindre i huset.

    20210206_150645~2.jpg


    Så det var min lille oppdatering.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så kjekt at du er på'n igjen. Utrolig hvor mye gøy man kan skaffe for ganske så rimelige penger. Stilig!
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Velkommen tilbake, blir spennende å følge med fremover ;) Man kan kose seg riktig så godt for små summer.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hyggelig å høre at interessen har våknet til liv igjen :) Hadde også noen få år der jeg hørte på musikk gjennom et micro anlegg men jeg kom heldigvis på bedre tanker etter vert som tiden gikk :)

    Lykke til videre og ha en fin helg

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med flott tråd!

    Den forsterkeren kjøpte jeg ny når den kom på HiFi klubben i sin tid. Hadde den sikkert i 20 år før den ble solgt videre til en entusiast i Stavangerområdet.
    En helt enormt bra fosterker. Og da særlig med klasse A innkoblet.
    Det er helt utrolig mye bra man kan skaffe seg på finn.no til pølsepriser om dagen 😊

    Det er forresten interessant å se hva PM-82 ligger på i utlandet om dagen.
    1500,- i Norge er et virkelig godt kjøp.
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Mellomgamle Marantz kan låte fantastisk. Har en PM7200 Ken Ishiwata utgave som låter enormt mye bedre enn prisen jeg betalte skulle tilsi. Bruker den med Snell J3 og det låter helt nydelig.
    Om man treffer blink med matching av disse halvgamle, og ofte oversette komponentene, kan det virkelig svinge.

    Visste ikke at Jula selger disse lydplatene. Hvis man skal ha et mer estetisk behagende utseende er det enkelt å ramme dem inn og trekke over med stoff materiale.
     

    godlyd1

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2010
    Innlegg
    5
    Antall liker
    4
    Flott å se at hifigleden har kommet tilbake igjen👍🏻😀.Fint med eget musikkrom også.Husker mitt første ordentlige hifianlegg.Kjøpte det på hi-fi klubben i Grimstad i 95.Bestod av denon CD-spiller,radio,forsterker og paradigm bipolare høytalere.Hadde vært morro og prøvd å fått tak i noe sånt igjen😀.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Et par oppgraderinger har blitt gjort i løpet av de siste månedene, da.

    Til å begynne med ønsket jeg å - igjen - ha en fungerende DVD-spiller, og var godt fornøyd da jeg fant en Denon DVD-3910 billig på Finn. Det er jo et sjansespill å kjøpe såpass gamle DVD-spillere. Kanskje spesielt Denon fra denne tiden, ettersom de brukte notorisk dårlige drivverk på denne tiden. Men hvis drivverket gjør jobben, så leverer også elektronikken, og jeg var relativt heldig med mitt eksemplar. Den holder så lenge den holder.

    Men den største oppgraderingen var anskaffelsen av Bluesound Node N130. Tidligere benyttet jeg en Chromecast Audio, men den fikk flytte uti stua i forbindelse med en oppgradering der. Og plutselig spiller Tidal gapless! Grunn nok til å skaffe en sånn til stua også, og det skjer nok etterhvert. Synes konverteren i Bluesounden gjør en grei nok jobb, men det blir større når jeg kjører signalet igjennom min:

    Cambridge DacMagic. Musical Fidelity-DACen fikk gå. Fin lyd i den, men da jeg prøvde Cambridgen hjemme, så likte jeg lyden i den bedre. Mellomtonen var ekstremt bra i Musical Fidelity. Men den var litt mer frampå og hard enn jeg liker.
     

    Vedlegg

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med oppgraderinger ;)
    Bra å se du fikk tilbake interessen for hobbyen og du viser at man kan komme veldig langt selv om man ikke tommer kontoen helt😁
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Oppgraderingene stopper ikke bare med elektronikken. Har opp igjennom årene sett mye flott utstyr stå i rom der det ikke er tatt videre hensyn til akustikken. Jeg er ingen ingeniør, så jeg prøver og feiler. Det viktige er bare å gjøre én endring om gangen, og så bruke god tid på å lytte til den før en gjør noe mer. I løpet av de siste to månedene har jeg gjort to ting.

    1) roe ned diskanten samt fokusere lydbildet.

    Rommet har spisstak. Dette gir brennpunkteffekt, og diskanten ble veldig kasteball i rommet, noe som gav dårlig fokus. Ting som skulle være i midten, ville ikke alltid være i midten. To absorbenter til 700 kr stk. løste dette.

    IMG_20220104_134503_HDR.jpg


    IMG_20220105_140903_HDR.jpg

    IMG_20220105_135253_HDR.jpg


    2) Så måtte bassen fokusere. Jeg liker bass som er dyp og punchy, men tørr. To relativt små selvbygde bassfeller med rockwool inni hjalp veldig. En bak hver høyttaler. Oppå dem satte jeg to bassdempere, kjøpt i musikkforretning. Også en stor oppgradering.

    IMG_20220211_082048_HDR~2.jpg


    Merk at dette forandringer gjort over en tomåneders periode, sånn jfr det med å ta én ting om gangen.
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Hifi-stua mi har gitt mye kos for lite penger, det må jeg si. Siste lille tweak var å plassere DVD-spilleren oppå dempeføtter. Denons drivverk fra denne tiden (2005-ish) var ikke all verden, og de skaper vibrasjoner. Synd; ettersom spilleren utover det er veldig god. Men med dempeføtter under, forplanter de seg iallfall ikke videre ned i benken.

    IMG_20220216_162658_HDR~2.jpg



    På sikt ville det vært veldig interessant å prøve det nydelige mono-settet fra Marantz fra 90-tallet: MA-24. Hørte dem en gang på 90-tallet, og ettersom jeg da hovedsaklig var interessert i rocka, hard lyd, møtte jeg dem kun med et skuldertrekk. Men , som jeg elsker den gode, varme Marantz-lyden hadde det vært veldig kult å prøve dem i oppsettet. Men de holder seg godt i pris, sjeldne som de er.

    11496641-6206-2-2__14477.1510772202.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn