Forsterkere Hifi-elektronikk fra Kina

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Brenner huset ned pga. en forsterker som ikke er ce merket.. da er det vel lite sannsynlig at den forsterkeren kan identifiseres i ettertid uansett. :).
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Brenner huset ned pga. en forsterker som ikke er ce merket.. da er det vel lite sannsynlig at den forsterkeren kan identifiseres i ettertid uansett. :).
    Ja det viser seg i mange tilfeller at det kan være vanskelig å identifisere hva den lille forkulla sotklumpen kan være;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nei, skikkelige røykvarslere er tingen. Det MÅ man ha.
    Hør, hør. Jeg landet på samme konklusjon og har 16 stk multikriteriedetektorer (varme og røyk) og med CO-deteksjon i tillegg på soverommene. Alt overvåkes kontinuerlig og varsles via app. Mulig sikkerhet er kjedelig å bruke penger på, men det er jeg ienig i.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå markedsføres jo mange varer som om ce merke er et kvalitetsstempel på produktet også..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Hold tunga rett i munnen nå.
    I vår HiFi verden er det virkelig low tech i forhold til andre produkter det vises til.
    Det er litt artig at noen åpenbart tror at et land som klarer å lage ting som høyhastighetstog, datakomponenter, atomvåpen, infrastruktur for mobilnettverk og stort sett alt annet av teknologi pr. def. er helt ute av stand til å lage HiFi-komponenter. Der må kretsdesign stjeles fra utlandet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En ting å huske på ved bestilling er at i Kina har de 220V
    Da kan spenningen bli for høy inni og føre til brann i verste tilfelle.
    Vert et par episoder med MA rørforsterkeren. Husker min lå på 482V på utgangskondensatorene som hadde verdi på 450v
    Jeg skiftet bare ut de to med 4 større på 500v og fikk strammere bass uten lydforadring for øvrig.
    Sjekk at de vertfall har 230v
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Man får det man betaler for. Jakter man kun etter de laveste prisene, så øker sjansen for å løpe på sk kinamikk. Også kinesere ønsker å tjene penger, nemlig. Da er det patetisk og smålig å spy ut vrede og forakt når man opplever at man ikke får kvalitet for beskjedne utlegg siden det er jo en selv som er gjerrigknarken og kjipingen her.

    Hifi er ikke veldig hitech. Kinesisk teknologi er langt mer avansert enn hifi. De er i stand til å produsere hva det måtte være, også med den aller høyeste kvalitet hvis man er villig til å betale for seg.

    Hva kopiering angår, så gjengir jeg innlegg #42: Mennesker har da alltid kopiert hverandre, gjennom alle tider. Det er bare business.
    Eksempler som silke, keramikk, porselen, krydder, krutt, pasta osv.
    Patenter er noe som har kommet i moderne tid (og selvsagt skal vi respektere gjeldende spilleregler).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mine mono forsterkere koster >NOK 160k. Er vel ikke akkurat i kategorien ‘billig kinamikk’
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som sagt, man får hva man betaler for, også med kinesiske varer. Man får jo en hel rørforsterker, inkl rør, tilsendt for skarve 200 USD, omtrent det samme som det koster for en ny bukse eller genser. Eller ca 7 LP-skiver. Go figure hva kvalitet angår. Så går den i stykker, man sender den til en reparatør, og får melding om at den ikke er veldig godt bygd. Man løper da rundt og rapporterer om &%¤# "kinamikk"! :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Audio gd skal ikke glemmes!

    mvh
    Proffen
    Er det ingen andre enn meg og Proffen som har prøvd Audio GD? Dette er noe av det bedre fra Kina. Håndlaget kvalitet. Mr. Kingva (sjefen sjøl) bruker Krell som referanse. Har selv sammenlignet mot Krell og det stemmer det..
    Har testet en NFB-28 men likte ikke lyden så den ble returnert.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Husk at Kingwa har vært utvikler hos Krell, så det er vel ikke så merkelig med noen likhetstrekk.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    M

    MusicBear

    Gjest
    Audio gd skal ikke glemmes!

    mvh
    Proffen
    Er det ingen andre enn meg og Proffen som har prøvd Audio GD? Dette er noe av det bedre fra Kina. Håndlaget kvalitet. Mr. Kingva (sjefen sjøl) bruker Krell som referanse. Har selv sammenlignet mot Krell og det stemmer det..
    Litt spesielt at tilfeldighetene tilsier at Agd og brann nevnes i samme tråd.
    Min modifiserte M10 brant nemlig opp pga. selvsving og hadde jeg ikke vært i rommet og nappet ut powerkabel fort som f så spørs det om jeg hadde satt i huset i dag.....
    Selvsving, kan skje uten at ampen i seg selv skal ha all skyld.
    En farlig materie som lett kan bli nedbrent hus med feil høyttalerkabler til gitt forsterker - altså missforhold.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvis forsikringselskaper ikke tar risiko er det vel noe feil. Det er vel det vi betaler for? Derimot når kundene viser dårlig skjønn og uansvarlighet blir noe annet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn, ta med Volvo og Huawei også, samt en rekke TV-merker. Noen hevder til og med at de beste Volvoene blir laget i Kina.
    Ja, jeg mener kineserne kan hvis de vil.

    Hvis noen tror at Kina bare består at leirhytter, ris og skitne fabrikker som kun produserer billige kopier så er det noen som snart får et granatsjokk.

    Denne artikkelen er fra 2017....

    China is now the second-largest performer in terms of R&D spending, on a country basis, and accounts for 20 percent of total world R&D expenditure. It is also increasingly prominent in industries that intensively use scientific and technological knowledge.
    Vis vedlegget 532909

    China is the world’s new science and technology powerhouse | Bruegel
    Nemlig.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    problemet er at hifi produsentene fra kina stort sett er småbedrifter hvor de med god utdanning velger et annet sted å jobbe heh.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bjørn, ta med Volvo og Huawei også, samt en rekke TV-merker. Noen hevder til og med at de beste Volvoene blir laget i Kina.
    Ja, jeg mener kineserne kan hvis de vil.
    De kan, og klart de vil - hvem vil vel ikke? Men de driver med business som alle andre, ikke veldedighet. Altså må konsumentene være villig til å betale for seg, hvis dem ønsker seg kvalitet. Ønsker man derimot å bruke smuler, så anskaffer man seg tilsvarende kvalitet - og da tilbys det en masse søppel ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    problemet er at hifi produsentene fra kina stort sett er småbedrifter hvor de med god utdanning velger et annet sted å jobbe heh.
    Interessant påstand. Kan du backe det opp med noen facts også?

    De beste ingeniørene i feks USA eller Japan jobber neppe innen haifai-bransjen, de heller. Eller? Mannen bak Gryphon er neppe blant Danmarks best utdannede innen elektronikk? Det er vel sånn at man prøver å finne sin nisje, kombinerer det med sin interesse og entusiasme, og lager en business ut av det, noe man finner feks hos brødrene bak LM.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    jeg vil tippe det er mye enklere og rimeligere med høyskoleutdanning i vesten. i kina forventer gjerne foreldrene at man jobber fullt allerede i tenåra for å støtte familien, og at man derfor er friere i vesten. blir mest synsing men tror ikke de med høy utdannelse vil velge å jobbe med noe hifi. ingen penger i det. "tiger foreldre" som de kalles er ute etter lederstillinger/design osv
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er produsent som er ansvarlig for ce - merking, og i utgangspunktet ingen kontrollinstans som
    etterprøver dette. Dermed kan i prinsippet også tilnærmet søppel være ce-merket....
    Det er forbudt og omsette elektrisk utstyr innenlandssom ikke er merket. For noen år siden hadde jeg problemer med å få tak i et instrument, fordi norsk importør ikke ville ta det inn uten merking.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Selvsving, kan skje uten at ampen i seg selv skal ha all skyld.
    En farlig materie som lett kan bli nedbrent hus med feil høyttalerkabler til gitt forsterker - altså missforhold.
    I følge Kingwa så skyldes oscilleringen den modifiseringen som ble gjort i M10 (egen Pre out). Denne fiksen ble selvsagt avsluttet prompte.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    jeg vil tippe det er mye enklere og rimeligere med høyskoleutdanning i vesten. i kina forventer gjerne foreldrene at man jobber fullt allerede i tenåra for å støtte familien, og at man derfor er friere i vesten. blir mest synsing men tror ikke de med høy utdannelse vil velge å jobbe med noe hifi. ingen penger i det. "tiger foreldre" som de kalles er ute etter lederstillinger/design osv
    Seff er det penger i det, ellers hadde de ikke giddet å investere og man ser at det florerer med hifi fra Kina. Bare ta en kikk på oppbudet. :rolleyes:
    Resten av det du skriver en nok engang bare tull og spekulasjoner uten noe å vise til. Moro å synse, men det blir kjedelig og mye vrøvl i lengden.
    Du får ha en god dag.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    I et land med så mye folk, så vil det være mange useriøse produsenter også innen HIFI. Noe kan være veldig bra her også. Kan også vise til Signatur gitarene fra IBANEZ som ligger på 1/4 av prisen på japanske modeller og av fantastisk kvalitet. Hvis dere har fulgt med på nyhetene, så sammarbeider Ulstein Group med ei sertifisert Kinesisk bedrift som produserer elektriske/mekaniske komponenter samt design/bygging av polar cruise skip.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Brenner huset ned pga. en forsterker som ikke er ce merket.. da er det vel lite sannsynlig at den forsterkeren kan identifiseres i ettertid uansett. :).
    Ja det viser seg i mange tilfeller at det kan være vanskelig å identifisere hva den lille forkulla sotklumpen kan være;)
    De kan ofte identificere hvor branden er startet. Står der metaldele fra en forstærker lige der så? Har nogen hørt om en forstærker som er brændt? Muligheden må være manglende sikring evt en spiker der.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Blei noe dårlig stemning her inne av det eg skreiv ,Beklager dette, Selvsagt har de masse flott derfra,men kopiere kan de også .
    Siden det ble lagt ut bilder av flotte ting som lages derfra så Zoomet eg inn på de Mundorf delene for og ta de i øyesyn ,Å vakre så de ut
    sjekket disse opp på sider som er sikre IMO
    og synest nå de var forskjeller i måten/spec og farge lay out på disse på bilde av forsterker /kontra de som eg fant
    Men de er nå meg da
    Legger ut noen bilder av Mundorf capasitors

    Mundorf - Inner Excellence
    www.partsconnexion.com/MUNDORF-71336.html
    Begge disse har 250vdc og 5% ,Mundorf skriver 4,70 men er i deres spec tabell 4,7 Og ikke 4,7 som bilde av disse i forsterker
    Bilde på forsterker med Mundorf har 250V DC og3% og er ikke lik de som finnes hos Parts C og Mundorf sine bilder
    3% fra mundorf finnes på 400VDC
    Fargene på Mundorf i forsterker og sammensetningen/plassering av bokstaver er heller ikke lik de eg finner på nett av kurante sider
    E bay der finnes de ;)
    Mundorf.jpg
    MUNDORF-1.jpg

    Mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Sorry, jeg leste feil. Trodde det var electronica fra Kina som ble diskutert. Det kunne jo vært intreressant.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hei
    Fargene på Mundorf i forsterker og sammensetningen/plassering av bokstaver er heller ikke lik de eg finner på nett av kurante sider
    Mvh
    Takk mister!

    Så alvorlige påstander vil jeg til bunns i så jeg sendte avgårde en mail til produsent av både Mundorf og Denafrips.

    Denafrips produktene vinner alt av tester og er blitt kåret til årets beste av flere.

    -BB-
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Husk at noe CE merkede ting står for China Export...
    Blir laget mye OK i Kina og da.

    Mvh J.O
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    F.eks.
    https://www.audiosciencereview.com/...iew-and-measurements-of-gustard-dac-x26.7007/

    Amir skriver bl.a.
    Conclusions
    What a pleasure it is to see a company talk about building a super high performance DAC in their marketing material and then proceed to deliver it! The Gustard DAC-X26 delivers state-of-the-art performance in every sense of the word. It is clearly designed by experienced engineers who have made sure the actual implementation matches the fancy specifications.

    Needless to say, I am happy to give my strongest recommendation for Gustard DAC-X26. If you want a DAC that produces guaranteed transparency to your source content, you are there.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er litt synd at noen finner en eller annen slags "glede" i å høvle absolutt ALT som er made in China, fordi det er "kinamikk"..... I beste fall er en slik holdning imvho lite nyansert!
    Ok, der finnes ting som ikke er spes bra kvalitet på, men der finnes også ting som i enhver shoot-out mot "vestlige" produkter, ville klart seg mer enn godt.
    Min opplevelse av og erfaring med f eks Audio gd og Xindak har bare vært positiv.
    Og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at der finnes en hel del saker som er VFM så det holder.
    Kunne vært spennende å gjøre en poll ifht hvilke "vestlige" merker/produkter som anses for veldig mye VFM.

    mvh
    PRoffen
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Mest sannsynlig så er de fleste vestlige merker lagd i Kina. :D Mange ganger så blir ting lagd i Kina, for å så sendes til merkets opprinnelige land for merking og kvalitetssjekk. Ting som lages i Kina har generell høy kvalitet så fremt at kvalitetssjekken er streng. Ting som lages i USA og England, og gjerne "handmade" har ikke like god kvalitet som masseprodusert fra Kina. Maskiner har presisjon som overgår menneskelig presisjon og effektivitet en høy gang, vi er i 2019 nå og ikke 1980. :)
    80-tallet var vel en høydare for handmade, men overgangen kom nok på 90-tallet der maskiner startet å gjøre ting bedre.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er store diskusjoner i feks mange håndtverksmiljøer om feks kvaliteten på kinesiske maskiner.... men det meste handler om krav og kvalitetskontroll. Vi trenger slett ikke stikke under en stol, at det også lages og markedsføres mye sekunda vare fra Kina, - men Kina bygger og skyter også opp sine egen satelitter...... Allerede på 70-tallet hadde mange av instrumentprodusentene, bl.a. HP, satt ut mye produksjon til feks Taiwan....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    ...og de har landet på "the dark side of the moon" -riktignok uten folk. Det er nok et sprik i kvaliteten mellom "cheap'n nasty" til "classy & sophisticated".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min innvending mot kina-varer er:
    Pkt. 1; Kvalitetskontroll knyttet til produksjonen
    Pkt. 2; Håpløs utforming av dokumentasjon på engelsk (dette gjelder også varer fra ‘østblokkland’)

    Når det gjelder utførelse, så er kvalitetsfølelsen enorm. Eksempelvis står chassis byggekvaliteten i mine røramper (som er kloner av Wavac) ikke tilbake for 300B som koster $300.000. De samme rørene er også i bruk.
    Min Lumin streamer inneholder også top of the line kvalitetskomponenter.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    F.eks.
    https://www.audiosciencereview.com/...iew-and-measurements-of-gustard-dac-x26.7007/

    Amir skriver bl.a.
    Conclusions
    What a pleasure it is to see a company talk about building a super high performance DAC in their marketing material and then proceed to deliver it! The Gustard DAC-X26 delivers state-of-the-art performance in every sense of the word. It is clearly designed by experienced engineers who have made sure the actual implementation matches the fancy specifications.

    Needless to say, I am happy to give my strongest recommendation for Gustard DAC-X26. If you want a DAC that produces guaranteed transparency to your source content, you are there.
    Nej Gusten Dacs er dårlige. Folk bliver hurtigt træt af dem. Fladt lydbillede som er ganske rent.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    F.eks.
    https://www.audiosciencereview.com/...iew-and-measurements-of-gustard-dac-x26.7007/

    Amir skriver bl.a.
    Conclusions
    What a pleasure it is to see a company talk about building a super high performance DAC in their marketing material and then proceed to deliver it! The Gustard DAC-X26 delivers state-of-the-art performance in every sense of the word. It is clearly designed by experienced engineers who have made sure the actual implementation matches the fancy specifications.

    Needless to say, I am happy to give my strongest recommendation for Gustard DAC-X26. If you want a DAC that produces guaranteed transparency to your source content, you are there.
    Nej Gusten Dacs er dårlige. Folk bliver hurtigt træt af dem. Fladt lydbillede som er ganske rent.
    Og hvilke modeller har du hørt? Såpass mange at du kan konkludere med at alle er dårlige?
    Rimer jo ikke helt med feedbacken anmelderen gir.....

    mvh
    Proffen
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så du tror blindt på anmeldere. Tænker du aldrig at der kan være en agenda?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så du tror blindt på anmeldere. Tænker du aldrig at der kan være en agenda?
    Det gjør jeg ikke, like lite som jeg har troen på måten du høvler over et merke, kanskje fordi du har hørt en modell eller to derfra.....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn