- Ble medlem
- 07.06.2004
- Antall liker
- 3.965
La opp 20 amp kurs for noen år siden. Mistenker nå at det er noe galt et sted- Trenger en elektriker som Skjønner hifi,
FI-gærninger
FI-gærninger
|
De er ikke 3 fase. Det er 2 fase( det vi kaller 1 fase av en eller annen grunn) pluss jord i komfyrkontakter.3 fase "komfyr"kontakter
Stemmer at vi (og Albania) har 2-fas (IT-nett) de fleste steder. Begrepet 1-fas kommer nok ifra den siviliserte delen av verden som har TN-nett, her bruker man en fase og nøytralleder for å få 230VDe er ikke 3 fase. Det er 2 fase( det vi kaller 1 fase av en eller annen grunn) pluss jord i komfyrkontakter.3 fase "komfyr"kontakter
Kan vel hende han bruker 4 mm2 komfyrkabel fra veggen og inn i forsterkeren også.Etter min mening er dette overkill, da du har 4 kvadrat ledninger fra sikringsskapet frem til forsterkerene hvor ledningen er strupt ned til Maks 1,5 til 2,5 kvadrat.
Tenk at du har et stort vannrør som da blir strupt ned til et mindre. Det blir en brems på strømmen.
Har du ikke sett alle spørsmålene jeg har stilt, nettopp for å prøve å hjelpe.Forresten litt artig sånn det er på HFS, trådstarter er ute etter hjelp til å finne noen som kan løse et problem han har, men isteden ender tråden opp med å handle om hva andre syns han trenger av strømanlegg uten at de har inngående kjennskap til behovene hans.
Tviler på at det er strømmen fra sikringsskapet, kan du koble forsterkeren utenom filteret bare for å eliminere den potensielle feilkilden. Kan være du må justere biasspenningen i forsterkeren grunnet varmen.Så så gutter
Historien er som følger: Vi flyttet i ny leilighet for 6 år siden Da trakk vi om alt el i hele kåken, og da var det ikke noe stort problem å trekke egne kurser til anlegget.
Strømmen går inn i to spesialbygde strømfiltre fra oblivion, med tre uttak i hver. (Mc2kw er tre bokser på hver side).
Problemet er, at plutseelig blir forsterkerne veldig varme og et par ganger i det siste har internsiktringen i forsterkeren gått. Så, det jeg lurer på er:
er det 2strømmen"
er det filtrene?
Er det forsterkerne )please god no!!)
Til å hjelpe seg med det, tskulle jeg gjerne hatt en elektriker, som forstår hifi -
Så. er det noen hifielektrikere der ute?
håper virkelig jeg slipper å dra 400 kg forsterker over halve byenVirker mere som det er bias på forsrerker som er ute av kurs.
Leste noe om dette i en tråd her inne for lenge siden. Der måtte forsterker inn til Neby
O
Greit det, jeg skulle utvist bedre impulskontroll, men ble litt revet med jeg også.Ble litt revet med, så gir deg en unnskyldning for litt surt svar Elefantmannen.
Husker jeg riktig er vel problemet først og fremst å få droget ned til bilen...håper virkelig jeg slipper å dra 400 kg forsterker over halve byen![]()
Blir ikke det litt som "å gå over bekken etter vann"?..Husker jeg riktig er vel problemet først og fremst å få droget ned til bilen...håper virkelig jeg slipper å dra 400 kg forsterker over halve byen![]()
Hvorfor mener du at biasjustering er usannsynlig, er den ute av kurs kan jo forsterkeren bli steike varm. Det skjedde med min forsterker. Holdt på å ta fyr.Høres ikke ut som et "elektriker problem".
Ikke sterkstrøm altså.
Er det god nok lufting (har ikke lest veldig nøye)?
At bias er i ulage er ikke veldig sannsynlig.
Men hvis lufting / kjøling er ok er det bare for stort effekt tap som kan bidra med varme.
Selve nettspenningen eller kursen kan ikke gjøre noe galt. Er det normal nettspenning? 230-240V?
Prøvd uten filter?
Ikke så usansynelig som du tror,var Eddie 1 her inne som hadde en Mcintosh som hadde samme syndromet. Den ble veldig varm på ene siden.Det er lite sannsynlig at bias er SÅ feil. Hvis ikke noen har forsøkt å justere uten å vite hvordan.
Filtere og alle gale ting slikt kan medføre kan ikke nevnes for ofte![]()
MC 2KWUt fra nyskjerrighet -hvilken forsterker er dette? Feil og økt bias vil selvsagt føre til større varmeutvikling.... bias har ikke noe med spenningskvalitet å gjøre...