"Hifi-elektriker" ønskes

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg brukte en effektmotstand mellom høyttalerterminalene (eller i parallell med driveren om man vil) på røreffekten da jeg kjørte aktiv deling og røreffekt rett på kompressjonsdriver. Dette for å beskytte forsterkeren hvis spolen på driveren skulle brenne opp. På en passiv høyttaler med delfilter skal det litt mer til før all last forsvinner, og dermed trenger man ikke å ta samme forhåndsregel. Husker ikke verdien på effektmotstanden, men siden motstanden skal simulere høyttalerlast skulle vel 8 ohm være greit? Viktig at motstanden tåler litt effekt.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Nei, det er ikke 2-fase, og vi kaller det ikke 1-fase av "en eller annen grunn".
Vi kaller det 1-fase fordi det er 1-fase i motsetning til 3-fase.
Det er vel ikke helt presis :)
Trefase er trefase.
En vanlig stikkontakt i et TN-nett er en-fase. (Én fase pluss 0)
En vanlig stikkontakt i et IT-nett er to-fase.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Nei, det er ikke 2-fase, og vi kaller det ikke 1-fase av "en eller annen grunn".
Vi kaller det 1-fase fordi det er 1-fase i motsetning til 3-fase.
Det er vel ikke helt presis :)
Trefase er trefase.
En vanlig stikkontakt i et TN-nett er en-fase. (Én fase pluss 0)
En vanlig stikkontakt i et IT-nett er to-fase.
Nope. 1-fase. Det er ikke noe som heter to-fase i vårt nett (230 IT) Det er enten 1 eller tre men en kan gjerne snakke om 2 faser feks om en fase faller ut ifm feilsøking i et 3 fase nett men forbruk og fordeling er enten 1 eller 3 faset
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Spenninger måles slik i et 3-fase IT*(norsk)nett:

Fasene er tradisjonelt merket eller benevnt R-S-T
1-fase spenninger måles slik: R-S, S-T, R-T (eller T-R om en vil)
1-fase strømmer måles i hver fase (hver leder i 3 fasesystemet) men er faktisk komponenter av flere faser: R, S, T

Ønsker man å feks måle/beregne totalbelastningen i et norsk 3 fasesystem er det strømmene målt i (R+S+T)/SQR3 og ganger man det med spenningen (230v) har en totalbelastningen i VA i 3 fasesystmet.
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Prøvde å kjøre ampene nå uten input. Samme resultat. Begge kanalene like varme. Hælvete ! :(
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Vel, det høres dyrt ut. Krysser fingrene for at det ordner seg i likeste lag. Jeg hadde et lignende problem da jeg selv hadde MC2KW. De gikk varme i normal bruk men slo ikke ut sikringene. Den gang fikk jeg fikset det på garantien så det kostet meg ikke noe. Så vidt jeg forstår ble alle transistorer i urgangstrinnene skiftet men dette er en stund siden så det er mulig jeg husker litt feil.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Med 2 monoblokker som begge har samme feil så vil det være merkelig om årsaken er at begge blokkene har fått raptus samtidig.Hva har de felles? Strøm inn og forforsterker.
Hmmm.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Vel, det høres dyrt ut. Krysser fingrene for at det ordner seg i likeste lag. Jeg hadde et lignende problem da jeg selv hadde MC2KW. De gikk varme i normal bruk men slo ikke ut sikringene. Den gang fikk jeg fikset det på garantien så det kostet meg ikke noe. Så vidt jeg forstår ble alle transistorer i urgangstrinnene skiftet men dette er en stund siden så det er mulig jeg husker litt feil.
Oh shit! :) Men hadde du samme greia, at begge kanalene gikk varme, eller bare en?
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Vel, det høres dyrt ut. Krysser fingrene for at det ordner seg i likeste lag. Jeg hadde et lignende problem da jeg selv hadde MC2KW. De gikk varme i normal bruk men slo ikke ut sikringene. Den gang fikk jeg fikset det på garantien så det kostet meg ikke noe. Så vidt jeg forstår ble alle transistorer i urgangstrinnene skiftet men dette er en stund siden så det er mulig jeg husker litt feil.
Oh shit! :) Men hadde du samme greia, at begge kanalene gikk varme, eller bare en?
Begge kanaler ja. Ved normal spilling ble de gradvis varmere og varmere helt til protection kretsen slo inn og de gikk av. Etter en stund kom de på igjen når de hadde kjølt seg av litt og slik fortsatte det av og på. Men som sagt, dette gikk på garantien.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Høres ut som det er samme syken.

Time will show. Krysser fingre
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.273
Antall liker
9.510
Torget vurderinger
2
pussig at beggekanaler får runaway på likt.
PS Å sjekke spenningen i veggen er såre enkelt. Selv et enkelt meter fra Chlas Olson til 129kr gjør dette.
Har du IT nett skal du ha 230volt AC målt med en pinne i hvert hull, og 133VAC mellom vilkårlig hull og jordingen på jordet kontakt.
TN nett gir 230 mellom hollene, og 0 mellom ett av hullene og jord i veggkontakt, og 230Vmellom det andre hullet og jord
Tillat avvik er 10%
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.726
Antall liker
5.932
Etter min mening er dette overkill, da du har 4 kvadrat ledninger fra sikringsskapet frem til forsterkerene hvor ledningen er strupt ned til Maks 1,5 til 2,5 kvadrat.
Tenk at du har et stort vannrør som da blir strupt ned til et mindre. Det blir en brems på strømmen.
Jeg må bare kommentere noe som kan misforstås med denne påstanden. Det finnes mange analogier mellom vann og strøm, men det stemmer ikke at strømmen begrenses til det den "tynneste lederen klarer å lede".
Målet er som regel å ha en mest mulig stabil spenning med minst mulig resistans fra sikringsskapet og helt bort til forsterkeren. Da er det ikke bortkastet å legge opp 4mm^2 selv om den siste meteren bort til trafo er 1,5mm^2. Det er den totale resistansen fra sikringsskapet og bort til trafo som er interessant, og den blir lavere hvis de første 15 meterne fra sikringsskapet er 4mm^2 i stedet for 2,5mm^2.
Man kan sågar bytte ut de siste 5cm med 0,5mm^2 uten at det har nevneverdig påvirkning.

Hvis vi tar et eksempel der man trekker 10A gjennom 4mm^2 fra sikringsskap og to forskjellige tverrsnitt på siste meteren:
15 meter 4mm^2 vil ha en total resistans på 0,129 ohm og gi et spenningstap på 1,29V.
Hvis den siste meteren med kabel er 1,5mm^2 vil denne tilføre 0,0023 ohm og et spenningstap på 0,23V
Ved å bytte ut denne siste meteren med 4mm^2 får man i stedet 0,0086 ohm og spenningstap på 0,086V
Totalt spenningsfall fra sikringsskap til forsterker med 1,5mm^2 på siste meteren blir 1,52V
Totalt spenningsfall fra sikringsskap til forsterker med 4,0mm^2 på siste meteren blir 1,38V
Forskjellen er kun 140mV og vil ha svært liten effekt

Slik jeg oppfatter påstanden kunne han like godt brukt 1,5mm^2 hele veien fra sikringsskapet. Men den totale motstanden hadde da blitt 0,344 ohm og spenningsfallet på 3,44V.

Ellers så støtter jeg fullt ut rådet til teletor. Koble i fra alt og se om den blir varm. Jeg klarer ikke å se at eventuelle filtre på 230V skulle kunne forårsake slike problemer men det skader jo ikke å prøve å koble den utenom.
Du har selvfølgelig helt rett i at den totale resistansen blir mindre med 4 kvadrat ledning frem til forsterker. Det var aldri meningen å tolke det som at resiststansen blir den samme med 1,5 kvadtrat hele veien. Men det blir en strup i forhold til om det var 4 kvadrat tvers igjennom. Sammenligning med strøm og vann er likevel legitim. Tykk ledning leder strøm bedre enn tynn ledning, samme med vann.

Forskjellene mellom de oppsettene vi snakker om her, er etter min mening for små til at det er hørbart. Jeg har selv trukket egen kurs til hifien min i stuen, og siden jeg ikke tar hifi myter for god fisk, så har jeg prøvd med 6 kvadrat ledninger fra sikringsskapet. Hadde ikke en snøballs sjangs i helvete å høre forskjell mot 1,5 kvadrat.
Jeg valgte 16 A kurs med 2,5 kvadrat. Det dekker plenti mitt behov.

Tykk nokk ledning er godt nokk, det er ikke slik at lyden bare blir bedre jo tykkere kabelen er. Hadde dette vært et poeng så hadde vel seriøse forsterkere blitt bygget med fete ledninger.

Jeg burde visst bedre enn å stikke hånden inn i kabelvepsebolet.8)
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Begge kanaler gikk varme men ikke samtidig. Den ene kanal var mer utsatt enn den andre. Men jeg regner med at Neby fikser opp i dette forhåpentligvis uten de store kostnader. Jeg vil berømme Neby for utmerket service i mitt tilfelle, feilen ble raskt lokalisert og utbedret og jeg fikk til og med en goody-bag ved retur. Forsterkerne ble hentet og levert på dør (av Soundgarden)
Forstår at du har nær forbindelse med Neby så forhåpentligvis får du en grei deal her selv om garantien er utløpt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Har du ringt Snåsamannen?
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Siden vi nå har ekspertisen samlet her, så målte jeg nettopp spenningen hjemme hos meg.

244V mellom 'hullene' og 143/152 mellom de forskjellige hullene og jord, er det ubalansen her som gjør at trafoer brummer hos meg?
Selv om jeg ikke kobler apparatet til jordet kontakt? Jeg har prøvd begge deler hjemme uten merkbar forskjell.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Nei, det er ikke 2-fase, og vi kaller det ikke 1-fase av "en eller annen grunn".
Vi kaller det 1-fase fordi det er 1-fase i motsetning til 3-fase.
Det er vel ikke helt presis :)
Trefase er trefase.
En vanlig stikkontakt i et TN-nett er en-fase. (Én fase pluss 0)
En vanlig stikkontakt i et IT-nett er to-fase.
Nope. 1-fase. Det er ikke noe som heter to-fase i vårt nett (230 IT) Det er enten 1 eller tre men en kan gjerne snakke om 2 faser feks om en fase faller ut ifm feilsøking i et 3 fase nett men forbruk og fordeling er enten 1 eller 3 faset
Vel:
NEK 400 har vel fasiten på begrepene. At et to-faseanlegg bare har en fase er en annen sak...
Skjermbilde 2018-04-21 kl. 00.18.41.jpg
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Siden vi nå har ekspertisen samlet her, så målte jeg nettopp spenningen hjemme hos meg.

244V mellom 'hullene' og 143/152 mellom de forskjellige hullene og jord, er det ubalansen her som gjør at trafoer brummer hos meg?
Selv om jeg ikke kobler apparatet til jordet kontakt? Jeg har prøvd begge deler hjemme uten merkbar forskjell.
244V er innfor ±10%. Ubalansen til jord er relativt beskjeden. Og når du ikke kopler jord er den irrelevant.
Så det spørs om du har et apparat som egentlig er laget for 220V?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Fagterminologien har alltid vært enfase og vil alltid være det selv om noen amatører som evt forsøker seg på en direkte amatøroversettelse alt tilnærming/harmonisering til CENELEC har klart å feilaktig oversette det til tofase relatert til to av fasene i 400v/TN systemer.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nokså vanlig at trafoer "går litt opp i liminga" med årene... dersom det er litt eldre utstyr.. EI-trafoer er mest utsatt - toroider ikke så mye... er du sikker på at dette er mekanisk brum, og ikke ei lita jordsløyfe?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Fagterminologien har alltid vært enfase og vil alltid være det selv om noen amatører som evt forsøker seg på en direkte amatøroversettelse alt tilnærming/harmonisering til CENELEC har klart å feilaktig oversette det til tofase relatert til to av fasene i 400v/TN systemer.
Sterkt! Påstår du at NEK 400 er oversatt av amatører og forvaltes av amatører i DSB?
Skjermbilde 2018-04-21 kl. 00.39.45.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig med Wayahead her.. du referer her til TN-nett, hvor tofase tilkobling faktisk er vanlig.... i IT nett finnes ikke termen "to-fase"
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Enig med Wayahead her.. du referer her til TN-nett, hvor tofase tilkobling faktisk er vanlig.... i IT nett finnes ikke termen "to-fase"
Det er vel ikke minst i IT-nett at termen to-fase benyttes:
Skjermbilde 2018-04-21 kl. 00.45.23.jpg

Les deres NEK 400 karer!
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Siden vi nå har ekspertisen samlet her, så målte jeg nettopp spenningen hjemme hos meg.

244V mellom 'hullene' og 143/152 mellom de forskjellige hullene og jord, er det ubalansen her som gjør at trafoer brummer hos meg?
Selv om jeg ikke kobler apparatet til jordet kontakt? Jeg har prøvd begge deler hjemme uten merkbar forskjell.
244V er innfor ±10%. Ubalansen til jord er relativt beskjeden. Og når du ikke kopler jord er den irrelevant.
Så det spørs om du har et apparat som egentlig er laget for 220V?
takk for svar, det er slik at alle trafoer jeg har prøvd her brummer, noen mer enn andre og gode R-core ser ut til å fungere best.
Det er nok noe annet som gir meg problemer da, mulig det er noe i naboens verksted.
Utover brummende trafoer sliter jeg med pipende/syngende SMPSer og lyspærer og merkelig oppførsel på noen apparater.
DSP og satelittmottakeren er verst, de 'henger' seg opp og jeg må koble fra strøm for å vekke de.

Sikkert noe som jeg bare får hodepine av å prøve å finne ut av, kanskje noe av 'ymirske' proporsjoner?
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Det er nokså vanlig at trafoer "går litt opp i liminga" med årene... dersom det er litt eldre utstyr.. EI-trafoer er mest utsatt - toroider ikke så mye... er du sikker på at dette er mekanisk brum, og ikke ei lita jordsløyfe?
Det gjelder alle trafoer gamle som nye, og brummingen kommer fra trafoene, ikke høyttalere. Har skrevet litt i et annet svar.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Sikkert noe som jeg bare får hodepine av å prøve å finne ut av, kanskje noe av 'ymirske' proporsjoner?
Jeg forstår det slik at det er trafoene dine som brummer. Det vil si at de fysisk vibrerer. De lager direkte akustisk støy som ikke overføres til signalledningene?
I så fall vil jeg tro at du har noen kjedelige overharmoniske på nettspenningen.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ja og det er feil uansett.

Hva vil du kalle disse matingene hhv:

L1 - N

R - S
I følge den ryddige begrepsbruken i NEK 400:
L1 - N - Enfase

R - S - Tofase

Men igjen. Resultatet av de begge er enfaset spenning. Kun én sinus.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jada, trådstarter har sikkert problem med faseterminologien. Det forklarer hvorfor effekttrinnene blir varme og slår ut sikringer.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Sikkert noe som jeg bare får hodepine av å prøve å finne ut av, kanskje noe av 'ymirske' proporsjoner?
Jeg forstår det slik at det er trafoene dine som brummer. Det vil si at de fysisk vibrerer. De lager direkte akustisk støy som ikke overføres til signalledningene?
I så fall vil jeg tro at du har noen kjedelige overharmoniske på nettspenningen.
Ja det er fysisk støy fra trafoene, uavhengig av om de står på 'testbenken' eller står i et apparat og hva som er tilkoblet.
Har jeg noen mulighet for å måle dette, eller i det minste bekrefte at problemet skyldes overharmonisk støy?
Jeg har et enkelt oscilloscop men ingen probe.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ja det er fysisk støy fra trafoene, uavhengig av om de står på 'testbenken' eller står i et apparat og hva som er tilkoblet.
Har jeg noen mulighet for å måle dette, eller i det minste bekrefte at problemet skyldes overharmonisk støy?
Jeg har et enkelt oscilloscop men ingen probe.
Har du svært gode øyne kan du se på scopet at sinusen ikke er helt sinus = overtoner :)
Har du ikke prober til 230VAC kan du ikke måle.
Har du et lagringsskop kan du overføre sinusen til PC-en og finne et program som kjører frekvensanalyse.
Jeg vil anta at det er lave overharmoniske som kan gi opphav til trafostøy.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Ingen prober og ingen lagringsmulighet dessverre, det får vel forbli et mysterium.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Siden vi nå har ekspertisen samlet her, så målte jeg nettopp spenningen hjemme hos meg.

244V mellom 'hullene' og 143/152 mellom de forskjellige hullene og jord, er det ubalansen her som gjør at trafoer brummer hos meg?
Selv om jeg ikke kobler apparatet til jordet kontakt? Jeg har prøvd begge deler hjemme uten merkbar forskjell.
244V er innfor ±10%. Ubalansen til jord er relativt beskjeden. Og når du ikke kopler jord er den irrelevant.
Så det spørs om du har et apparat som egentlig er laget for 220V?
takk for svar, det er slik at alle trafoer jeg har prøvd her brummer, noen mer enn andre og gode R-core ser ut til å fungere best.
Det er nok noe annet som gir meg problemer da, mulig det er noe i naboens verksted.
Utover brummende trafoer sliter jeg med pipende/syngende SMPSer og lyspærer og merkelig oppførsel på noen apparater.
DSP og satelittmottakeren er verst, de 'henger' seg opp og jeg må koble fra strøm for å vekke de.

Sikkert noe som jeg bare får hodepine av å prøve å finne ut av, kanskje noe av 'ymirske' proporsjoner?

Litt jordingskunnskap fra SB


Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette. I høyspenning kabelnettet vil kapasitansene bli relativt like, i luftnettet varierer de noe. Men som sagt i 230 V nettet kan de variere noe mer.
Når det er sagt, normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert. Når de nye målerne installeres i løpet av et par år, er planen å registrere alle jordfeil.
Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.


Litt om transformatorer fra John Curl

http://www.parasound.com/pdfs/JCinterview.pdf


Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
available in large power ratings.

For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
between the windings.
This can be a problem when Toroids are used in low signal level
applications; the windings are on top of each other so they talk to each
other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been
around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply
through the transformer and then in to he grounding system and
ultimately into our sound system. So then people have to of course use
expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the
first place then its not so important.

Q: So how would you fix it in the first place?

JC: By using a transformer that isolates the winding, which is important on
low level circuits. The old style EI or the new C- or D-core is the ultimate
in that respect -- as long as it is a dual-bobbin winding with physically
separate bobbins for the primary and for the secondary. It makes a big
difference in sound quality.
In power amplifiers, however, that isn’t as important because the
levels are just so much higher. If we had a choice, and if money was not
involved, or weight, or anything else, we’d probably use an EI type or
special type of transformer.




Ang. elektronikk som henger seg opp og må re settes.
Jeg slet mye med dette + varmgang tidligere.
Typisk ved harmoniske av høyere orden (elektronikk som henger seg opp)

SMPS liker ikke høye spenninger sa saksbehandler hos netteier.
Derfor trinnet netteier spenningen ned til 225 V hos oss.
244V på denne årstiden.Hva har du da på sommeren?


http://publikasjoner.nve.no/dokument/2004/dokument2004_03.pdf

Konsekvenser av overharmoniske spenninger kan være overbelastning av kondensatorer,
overbelastning og redusert ytelse på motorer, transformatorer, generatorer, overbelastning på nulleder
(TN-nett), økte elektriske tap, økt hørbar støy, telefonforstyrrelser, forstyrrelse av signalsystemer med
videre. Overharmoniske spenningskomponenter som 5., 7., 11. og 13., vil i størst grad medføre
varmgang og økte elektriske tap i systemet. 17., 19., 23. og 25. harmoniske vil i større grad medføre
driftsproblematikk og uønsket funksjon av utstyr, eksempelvis for instrumenter/elektronikk som
benytter spenningens nullgjennomgang eller maksimalverdi som referanse.


En analyse av spenningskvaliteten er GRATIS.
Dersom det er mange "hangups" ville jeg sent en enkel E-post til netteier.
Da vil de måtte følge klageprosedyren til NVE ang tidsfrister for målinger
og event. feilretting.Men ta ikke netteiers svar for "god fisk".
De er jevnt over kjeltringer som vil unngå utgifter.

Bondebladet - bondens egen ukeavis

Ble oppringt av denne karen det gjelder.
Han var blitt invitert til ett foredrag i regi av NVE.
Han kunne fortelle at NVE brukte min sak som eks. i foredraget.
På samme foredrag var også representanter fra forsikringsbransjen.
De kommer til å stramme inn undersøkelser ved skader på el-utstyr og ved branner,
om forskriften til spenningskvalitet er oppfylt.
De legger derved press på netteiere om at forskriften til en hver tid skal være oppfylt.
Dersom ikke vil regresskrav komme.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Ingen prober og ingen lagringsmulighet dessverre, det får vel forbli et mysterium.
DC på nettet er et relativt vanlig problem og vil forårsake mekanisk brumming spesielt på større trafoer. Kan du svinge en loddebolt og har noen kondiser og kraftige dioder liggende er det enkelt å lage et filter.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Siden vi nå har ekspertisen samlet her, så målte jeg nettopp spenningen hjemme hos meg.

244V mellom 'hullene' og 143/152 mellom de forskjellige hullene og jord, er det ubalansen her som gjør at trafoer brummer hos meg?
Selv om jeg ikke kobler apparatet til jordet kontakt? Jeg har prøvd begge deler hjemme uten merkbar forskjell.
Hei.
Jeg er ingen ekspert så ta dette med en klype salt[emoji6].
Men på MI forumet har det vært en del snakk om akkurat det du nevner her. Altså trafoer som brummer hos folk med over 240volt.
I de tilfellene hvor dette skjer så har produsenten av MI byttet trafoene til 240v trafoer. Og dette har løst problemet. Om dette er ditt problem så prøv forsterker hos en kompis som har lavere spenning først.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Nei brummingen var det vel jeg som brakte opp, beklager at jeg roter til tråden din Dan.
Men det kan jo være at du får strømmen din fra samme plass som meg også, jeg bor på Helleland.
Det kan jo tenkes at vi sitter med samme problem, og at det ikke ligger hos oss men strømleverandør.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Det er vel ikke brumming som er problemet her?
Enig, start ny(e) tråd(er)!.
Fase diskusjon og brumming kan tas der, så forblir denne tråden oversiktlig for trådstarter:)
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
'Masse tekst fra Ymir klippet bort'/QUOTE]

Jeg har ikke skrevet ned noe men mener jeg har målt høyere enn 244V også, akkurat nå målte jeg 242V på samme uttak, dessuten så er det jo så godt som sommer her nede nå.
Det blir neppe aktuelt å sende klage til leverandør med mindre utstyr skulle begynne å gå i stykker, jeg kan leve med de feilene som oppstår.
Foreløpig konklusjon er overharmonisk støy på nettet, jeg har også prøvd et enkelt DC-filter som Armand nevner over her uten at det ga noen merkbar forandring.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Nei brummingen var det vel jeg som brakte opp, beklager at jeg roter til tråden din Dan.
Men det kan jo være at du får strømmen din fra samme plass som meg også, jeg bor på Helleland.
Det kan jo tenkes at vi sitter med samme problem, og at det ikke ligger hos oss men strømleverandør.
Det er ikke jeg som har problem, det er BigSwifty.
Jeg kom inn i tråden fordi jeg har hatt lignende problem tidligere.
 
Topp Bunn