"Hifi-elektriker" ønskes

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Jeg så nettopp selv at jeg har forvekslet deg med trådstarter og skulle inn og rette opp, beklager.
Men da er vi jo her i noenlunde samme ærend da iallefall.

Har trådstarter kommet noe videre med feilsøkingen sin?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Jeg så nettopp selv at jeg har forvekslet deg med trådstarter og skulle inn og rette opp, beklager.
Men da er vi jo her i noenlunde samme ærend da iallefall.

Har trådstarter kommet noe videre med feilsøkingen sin?
Innlegg 69 og 85 (innimellom alle doktrorgradsavhandlingene :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Ja og det er feil uansett.

Hva vil du kalle disse matingene hhv:

L1 - N

R - S
I følge den ryddige begrepsbruken i NEK 400:
L1 - N - Enfase

R - S - Tofase

Men igjen. Resultatet av de begge er enfaset spenning. Kun én sinus.
Beklager kupping av tråden....

Og hvor mange faser klar du å få ut av en sinus?
Som jeg skjønner det er problemet at man kaller en leder for fase, hvilket i beste fall er forvirrende:
"Trefase er et vekselstrømsystem for overføring av elektrisk energi. Systemet har tre faseledere og i TN-nett en nulleder. Fasespenningene er forskjøvet 120° (=360°/3) i forhold til hverandre. Tre-fasesystemet kan i forbruker-enden kobles som énfase, stjernekobling eller trekant-kobling. En fase er spenningspotensialet mellom to faseledere, og énfase kan hentes ut mellom to faseledere (IT-nett og TN-nett) eller mellom faseleder og nulleder (TN-nett)."
 
Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Som jeg skjønner det er problemet at man kaller en leder for fase, hvilket i beste fall er forvirrende:
NEK 400 kunne nok med fordel vært klarere med begrepsbruken, ja. Spørsmålet er hva en kaller barnet. Å omtale enfase-kraft i et IT-system som tofase er på mange måter greit. Slik det til dels gjøres i NEK 400. Da vet en at begge lederene er faseledere i motsetning til i TN.
Men. USA benytter genuine tofaseanlegg. Der hentes 110VAC mellom en faseleder og null. Og for effektkrevende utstyr hentes 220VAC mellom de to faselederne.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.726
Antall liker
5.932
Jeg hadde akkurat samme problemet med min Hegel H4 forsterker. Et beist av en forsterker det også uten sammenligning mot din MC 2KW. Løsningen på den var nettopp biasjustering.

Håper det var til hjelp.
Hvorfor glider bais justeringen i en transistorforstærker?
Hvorfor vet ikke jeg, men vil tro at forsterkere med svære trafoer er mer ømfintlig.
Rørforsterker må vel justeres med jevne mellomrom.
Jeg har haft transsistorforstærkere men store trafoer de sidste 20 år, og jeg har aldrig oplevet fejl på bias. Fik du ikke en forklaring på hvad det var sket?
Det er over 10 år siden, så klarer ikke å spore det opp. Sendte en mail til verkstedet og de bekreftet at biasjustering kunne være løsningen ved varmgang og trafobrum som var symptomene på forsterkeren min.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Som jeg skjønner det er problemet at man kaller en leder for fase, hvilket i beste fall er forvirrende:
NEK 400 kunne nok med fordel vært klarere med begrepsbruken, ja. Spørsmålet er hva en kaller barnet. Å omtale enfase-kraft i et IT-system som tofase er på mange måter greit. Slik det til dels gjøres i NEK 400. Da vet en at begge lederene er faseledere i motsetning til i TN.
Men. USA benytter genuine tofaseanlegg. Der hentes 110VAC mellom en faseleder og null. Og for effektkrevende utstyr hentes 220VAC mellom de to faselederne.
I USA finnes det faktisk (fantes?) 2-faseanlegg!
2 spenninger som er 90 grader forskjøvet, og med fire ledere.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Er det noen fremgang BigSwifty? Er du nærmere en avklaring på problemet?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
I USA finnes det faktisk (fantes?) 2-faseanlegg!
2 spenninger som er 90 grader forskjøvet, og med fire ledere.
Finnes! Standard i de fleste hus. Klimaanlegget, for eksempel, kjører 220VAC. Mens stereoen og toasteren går på 110VAC.
 
Topp Bunn