"Hifi-elektriker" ønskes

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Varmgang på en side kan tyde på feil med elektronikk.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Eneste gangen jeg har hatt uforklarlig varmgang i effektforsterker var etter et høyttalerkabelbytte. Dette ordnet seg lett med å sette inn et filter (beklager, husker ikke hva dette heter. Et skudd i blinde uten å ha spurt googel er zobel-filter). Vil tro de fleste effektforsterkere har dette filteret på utgangen. Denne erfaringen ble gjort på en eldre Doxa 70 mk2 som kjent er "kjøkkenbenk" effektforsterker.

Så, det er ikke blitt byttet kabler eller noe annet rundt effektforsterkeren? Bare for å utelukke slike enkle ting før en går helt ned i kjelleren;)
 

teletor

Bransjeaktør
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
43
Antall liker
72
Mitt råd er som følger:
Koble fra høytalerkabler bak på forsterker samt ta av signalkabel inn. sett på forsterker og se om den blir unormalt varm nå.
1:
Hvis fortsatt blir varm trenger den service på et verksted- ikke i stua di.

2:
Hvis den nå blir normalt varm er forsterker "ok" mht bias.

3:
Med "ok" mener jeg ok bias. Det er nå sannsynlig at du har en forsterker som er så bra at den er ubrukelig uten spesielle tiltak.
Desverre er det en del produsenter som pusher frekvensgang og dempingsfaktor så mye at de går i selvsving pga høytaler+kabel impedans på høye frekvenser (MHz). Dette opptrer ofte periodisk og kanske bare i ene kanalen.

Løsningen er normalt et filter som primært bør bygges inn- ( ved utvendig montasje vil virkning være mer usikker og ustabil)
Dette har jeg gjort på endel "super forsterkere" for å få de brukbare på normale høytaler oppsett.
Ønsker ikke å nevne fabrikanter, men de er desverre mange og nesten alltid ifra små produsenter. Feks. Sony og lignende store levere ikke ut slikt utstyr siden de kvalitetssikrer konstruksjonene på en mye mer effektiv måte.

lykke til
mvh Teletor
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Du trenger nok mer praktiske forsterkere:

IMG_4367.jpg


Sorry, dette var neppe til hjelp, men jeg klarte ikke å dy meg. ;)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Jeg hadde akkurat samme problemet med min Hegel H4 forsterker. Et beist av en forsterker det også uten sammenligning mot din MC 2KW. Løsningen på den var nettopp biasjustering.

Håper det var til hjelp.
Hvorfor glider bais justeringen i en transistorforstærker?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.726
Antall liker
5.932
Jeg hadde akkurat samme problemet med min Hegel H4 forsterker. Et beist av en forsterker det også uten sammenligning mot din MC 2KW. Løsningen på den var nettopp biasjustering.

Håper det var til hjelp.
Hvorfor glider bais justeringen i en transistorforstærker?
Hvorfor vet ikke jeg, men vil tro at forsterkere med svære trafoer er mer ømfintlig.
Rørforsterker må vel justeres med jevne mellomrom.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Rørforsterker må vel justeres med jevne mellomrom.
Det avhenger av om forsterkeren er selvjusterende, med s.k. autobias.

Normal prosedyre er når en skifter rør, så lar en forsterkeren bli var, og så justerer bias. Deretter justerer/kontrollerer en etter en viss innkjøring.

Johan-Kr
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Du har ikke ei kortslutning eller noe tull på høyttalerutgangen på ampen evt. på høyttalerterminalen?
 

geirarne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2012
Innlegg
138
Antall liker
100
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Har du el-bil på lading uten forankoblet klasse b jordfeilbryter? Da kan det være overharmoniske fra ladingen som lager problemer.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Etter min mening er dette overkill, da du har 4 kvadrat ledninger fra sikringsskapet frem til forsterkerene hvor ledningen er strupt ned til Maks 1,5 til 2,5 kvadrat.
Tenk at du har et stort vannrør som da blir strupt ned til et mindre. Det blir en brems på strømmen.
Jeg må bare kommentere noe som kan misforstås med denne påstanden. Det finnes mange analogier mellom vann og strøm, men det stemmer ikke at strømmen begrenses til det den "tynneste lederen klarer å lede".
Målet er som regel å ha en mest mulig stabil spenning med minst mulig resistans fra sikringsskapet og helt bort til forsterkeren. Da er det ikke bortkastet å legge opp 4mm^2 selv om den siste meteren bort til trafo er 1,5mm^2. Det er den totale resistansen fra sikringsskapet og bort til trafo som er interessant, og den blir lavere hvis de første 15 meterne fra sikringsskapet er 4mm^2 i stedet for 2,5mm^2.
Man kan sågar bytte ut de siste 5cm med 0,5mm^2 uten at det har nevneverdig påvirkning.

Hvis vi tar et eksempel der man trekker 10A gjennom 4mm^2 fra sikringsskap og to forskjellige tverrsnitt på siste meteren:
15 meter 4mm^2 vil ha en total resistans på 0,129 ohm og gi et spenningstap på 1,29V.
Hvis den siste meteren med kabel er 1,5mm^2 vil denne tilføre 0,0023 ohm og et spenningstap på 0,23V
Ved å bytte ut denne siste meteren med 4mm^2 får man i stedet 0,0086 ohm og spenningstap på 0,086V
Totalt spenningsfall fra sikringsskap til forsterker med 1,5mm^2 på siste meteren blir 1,52V
Totalt spenningsfall fra sikringsskap til forsterker med 4,0mm^2 på siste meteren blir 1,38V
Forskjellen er kun 140mV og vil ha svært liten effekt

Slik jeg oppfatter påstanden kunne han like godt brukt 1,5mm^2 hele veien fra sikringsskapet. Men den totale motstanden hadde da blitt 0,344 ohm og spenningsfallet på 3,44V.

Ellers så støtter jeg fullt ut rådet til teletor. Koble i fra alt og se om den blir varm. Jeg klarer ikke å se at eventuelle filtre på 230V skulle kunne forårsake slike problemer men det skader jo ikke å prøve å koble den utenom.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Et enkelt eksperiment på kraftsiden for å eliminere "interconnection" mellom forsterkerene: Har du en skilletrafo som du kan koble foran den ene trøblete enheten for å skille de av for å evt eliminere muligheten for sirkulerende strømmer i inngangstrafoenes primærviklinger etc.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel de førreste som besitter en skilletrafo stor nok til å henge en MC2KW etter?

Johan-Kr
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Med mindre det er en Kl. A varmovn klarer en seg med en langt mndre trafo feks 500 VA bare for å verifisere et evt sånt problem.
Alternativt låne en kapabel Trafo hvis mulig.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
3 fase "komfyr"kontakter
De er ikke 3 fase. Det er 2 fase( det vi kaller 1 fase av en eller annen grunn) pluss jord i komfyrkontakter.
Nei, det er ikke 2-fase, og vi kaller det ikke 1-fase av "en eller annen grunn".
Vi kaller det 1-fase fordi det er 1-fase i motsetning til 3-fase.

1-fase:
Spenning mellom
leder 1 og leder 2

3-fase:
Spenning mellom
leder 1 og leder 2
leder 2 og leder 3
leder 3 og leder 1

I praksis betyr 1-fase at du er koblet til 1 av fasene i et 3-fasesystem, med 2 ledere.

Noen kaller lederne for faser, noe som er misvisende.
Den gang 2-fase faktisk ble brukt, ble det vanligvis benyttet 4 ledere, selv om det er mulig også med 3.
Mener å huske at kraftverket ved Niagara Falls opprinnelig ble installert som 2-fase (Vi hadde en lærer i elkraftteknikk fra tida strøm ble oppfunnet ...).
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Så så gutter :)

Historien er som følger: Vi flyttet i ny leilighet for 6 år siden Da trakk vi om alt el i hele kåken, og da var det ikke noe stort problem å trekke egne kurser til anlegget.

Strømmen går inn i to spesialbygde strømfiltre fra oblivion, med tre uttak i hver. (Mc2kw er tre bokser på hver side).

Problemet er, at plutseelig blir forsterkerne veldig varme og et par ganger i det siste har internsiktringen i forsterkeren gått. Så, det jeg lurer på er:

er det 2strømmen"
er det filtrene?
Er det forsterkerne )please god no!!)

Til å hjelpe seg med det, tskulle jeg gjerne hatt en elektriker, som forstår hifi -

Så. er det noen hifielektrikere der ute?
Beklager, sannsynligvis er problemet i forsterkeren.
Størrelse på sikringskurs, ledningstykkelser eller kontaktmateriell vil ikke få forsterkeren din til å gå varm.
Hvis den blir varm bare på den ene siden, så er problemet i forsterkeren.

Kan for øvrig ikke huske at jeg har justert bias på noen ferdigkjøpt forsterker (dette betyr transistor)...?

Fra Mcintosh:
"The MC2KW utilizes new ThermalTrackTM output transistors that instantly and accurately monitor their operating
temperature and adjust bias as needed resulting in low distortion at all power levels without excess heat. The
MC2KW runs cooler than many low power amplifiers even at peak levels. "


Med andre ord: Her er det noe galt.
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Liten uptat fra trådstarter. Først, takk for engasjement i tråden!

Lufting etc er ikke problem, ei heller eksterne varmekilder. Blokkene har stått uforandret i 6år, med samme kabling og tilkoblinger. Skal koble ut filtrene først. Ikke helt enkelt, fordi de er satt opp med spesialplugger. Men det skal gå.

Kjøper ikke helt argumentet om at det ikke kan være noe galt med #strømmen". I et annet rom i huset, begynte sikringen plutselig å gå, uten at det var gjort nye tilkoblinger eller forandringer.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Siden du også opplever uforklarlige sikringsbrudd andre steder i boligen:

Har du sjekket spenningene mellom hver fase og jord i anlegget? Ideelt sett skal det være 133v mellom hver fase og jord i norsk 3-fase IT system men i praksis ved visse typer jordfeil i anlegget - eller naboens anlegg forekommer ikke sjelden opp til 440v og teoretisk opp til 700+v mellom fase og jord.

Hvis de forankoblede filtrene dine ikke har galvanisk skille vil eventuelle høye fase-jordspenninger nå forsterkerene og.
Utenlandskprodusert utstyr er sjelden eller aldri designet for å tåle dette.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Liten uptat fra trådstarter. Først, takk for engasjement i tråden!

Lufting etc er ikke problem, ei heller eksterne varmekilder. Blokkene har stått uforandret i 6år, med samme kabling og tilkoblinger. Skal koble ut filtrene først. Ikke helt enkelt, fordi de er satt opp med spesialplugger. Men det skal gå.

Kjøper ikke helt argumentet om at det ikke kan være noe galt med #strømmen". I et annet rom i huset, begynte sikringen plutselig å gå, uten at det var gjort nye tilkoblinger eller forandringer.
En sikring som begynner å gå uten påviselig grunn kan f eks bety at en eventuell automatsikring(?) er klar for utbytting. Det skulle like vel ikke få forsterkeren din til å gå varm. En feil i forsterkeren kan der i mot utløse sikringen.
:)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Er det sikringer med jordfeilbryter..kan det da være jordfeilbryteren som aktiveres,
og ikke det at kursen overbelastes.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.104
Antall liker
17.032
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
3 fase "komfyr"kontakter
De er ikke 3 fase. Det er 2 fase( det vi kaller 1 fase av en eller annen grunn) pluss jord i komfyrkontakter.
Nei, det er ikke 2-fase, og vi kaller det ikke 1-fase av "en eller annen grunn".
Vi kaller det 1-fase fordi det er 1-fase i motsetning til 3-fase.

1-fase:
Spenning mellom
leder 1 og leder 2

3-fase:
Spenning mellom
leder 1 og leder 2
leder 2 og leder 3
leder 3 og leder 1

I praksis betyr 1-fase at du er koblet til 1 av fasene i et 3-fasesystem, med 2 ledere.

Noen kaller lederne for faser, noe som er misvisende.
Den gang 2-fase faktisk ble brukt, ble det vanligvis benyttet 4 ledere, selv om det er mulig også med 3.
Mener å huske at kraftverket ved Niagara Falls opprinnelig ble installert som 2-fase (Vi hadde en lærer i elkraftteknikk fra tida strøm ble oppfunnet ...).

Egentlig veldig godt forklart. Som kjølemann jobber jeg en del med elektrisk. Er helt enig med deg. Har bare ikke tenkt på samme måte.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Godt forklart xerxes. Fasebegrepet i dag brukes som regel om faseleder for å skille det fra de inntil 2 andre.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
MC MA7000 bruker noen veldig spesielle 5 pins transistorer fra Toshiba.
Noen av disse transistorer kan plutselig begynne å lede i sperreretning.
Reparert 3 slike amper.
Symptomet er utrulig varm kjøleribbe og hvilestrøm skyhøy.

Men kan jo hende din amp er en helt annen konstruksjon....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Thermaltrak transistorene har en temp.track diode på samme chip som selve transistoren, som ideelt sett gir en mye tettere og bedre temp.kompensasjon. Mener å ha lest om problemer med disse hos en annen produsent, men husker ikke hvem.. Toshiba har i alle fall sluttet å produsere disse...
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Jeg hadde akkurat samme problemet med min Hegel H4 forsterker. Et beist av en forsterker det også uten sammenligning mot din MC 2KW. Løsningen på den var nettopp biasjustering.

Håper det var til hjelp.
Hvorfor glider bais justeringen i en transistorforstærker?
Hvorfor vet ikke jeg, men vil tro at forsterkere med svære trafoer er mer ømfintlig.
Rørforsterker må vel justeres med jevne mellomrom.
Jeg har haft transsistorforstærkere men store trafoer de sidste 20 år, og jeg har aldrig oplevet fejl på bias. Fik du ikke en forklaring på hvad det var sket?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Ny oppdatering.

da har jeg koblet ut filtrene og kjørt med strøm fra vanlige uttak (10A) og andre, normale strømkabler. Dessverre samme problem. De går varme, og til slutt går sikringen.
Det som er veldig merkelig, er at dette skjer på begge kanaler (hver kanal består av 3 bokser). Merkelig, fordi de jo ikke er koblet sammen på noen måte.

Når sikringen løses ut, er det noen ganger venstre, noen ganger høyre. Det var det som fikk meg til å tro at det kanskje var strømtilførselen det var noe galt med.

Hmmmmm
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har du målt jordspenningene?

Har du prøvet å koble fra hvert av forsterkersettene alternerende for å se om problemet fortsatt er der?

Hvis det feks sitter overspenningsvern i form av varistorer (eller ennen type filtrering) på 230 inngangene har disse ofte for lave spenningstoleranser (designet for ideelt nett 230/130/130v) så om det er solide jordfeil i anlegget (kan like gjerne være hos naboen) så om disse trigges blir det varmgang men det vil også lukte brent etter en tid. Det problemet dy har er analogt med hva som kan skje ved store jordfeil men det må ikke være dette som er årsaken.
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Har ikke målt noe. Kan ikke noe om slikt.

Derfor jeg er ute etter en audiofil elektriker :)

Litt fundamentalt her, er at anlegget har stått stille i 6 år, ingen kabel, filter, eller utskiftninger på forsterkersiden. Det at dette oppsto plutselig, gjør at jeg mistenker noe med strøm, jord osv... Men igjen - dette er way utenfor min ekspertise.

(Jeg kan ganske mye om en hel del ting - Men ikke noe om dette :) :) :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ok, kjenner du ingen med et voltmeter da?

Problemet behøver ikke ha sin opprinnelse hos deg men like gjerne en nabo.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Kan ikke du høre med Celius da ? Kanskje han kan stikke innom og ta en sjekk når han er i Oslo området.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Det er en tankes,men vet ikke om han fremdeles er i business. Det sikreste er nok å snakke med Neby. Har veldig god kontakt med dem. får se til uken.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er en tankes,men vet ikke om han fremdeles er i business. Det sikreste er nok å snakke med Neby. Har veldig god kontakt med dem. får se til uken.
Blir nysgjerrig når sånne feil oppstår, har du prøvd å gjøre det som Teletor foreslår?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Det er en tankes,men vet ikke om han fremdeles er i business. Det sikreste er nok å snakke med Neby. Har veldig god kontakt med dem. får se til uken.
Blir nysgjerrig når sånne feil oppstår, har du prøvd å gjøre det som Teletor foreslår?
Litt usikker på det . Siden forsterkerne har utgangstrafoer, skal man vel ikke slå dem påuten å ha ht innkoblet?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er en tankes,men vet ikke om han fremdeles er i business. Det sikreste er nok å snakke med Neby. Har veldig god kontakt med dem. får se til uken.
Blir nysgjerrig når sånne feil oppstår, har du prøvd å gjøre det som Teletor foreslår?
Litt usikker på det . Siden forsterkerne har utgangstrafoer, skal man vel ikke slå dem påuten å ha ht innkoblet?
Det kan jeg ikke svare på. Brukermanualen nevner ingenting om det. Spør Neby. Kan være greit å feilsøke på enkleste måte før du gjør noe mer. Lykke til. Kom gjerne med status i saken når du finner ut av dette:)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
mest sannsynlig har en såpass tung produsent som mcintosh tatt høyde for at brukeren kan finne på å ha forsterkeren påslått uten last (f.eks. høyttaler), slik at de har lagt inn en eller annen form for beskyttelse, men jeg ville ikke satset på det uten å få det bekreftet fra mcintosh.

forsterkere med utgangstrafo bør i utgangspunktet være tilsluttet en last, slik at ikke kretsen blir stående åpent og forsterkeren går i selvsving.

mange av mcintosh' transistorforsterkere (deriblant mc2kw) er bygd som en gammeldags rørforsterker, bortsett fra at man bruker transistor istedenfor rør og kan klemme ut mer effekt.
 
Topp Bunn