johnnygrandis skrev:
Det beste var da leste om en test av en HT.HT var da svært populært testobjekt å det var ganske mange skribenter som kjempet om å få være den første som testet denne i norge.
Det viste seg at når HT kom til test i blad nr.2,var anmelderen snedig nok til å få med i anmeldelsen at det enda var bra ikke de hadde testet HT først for det var etter at de hadde spilt x-antall timer at HT "virkelig åpnet seg opp" .Jeg fikk meg en god latter her.
Høyttalere har faktisk en viss "innkjøringstid", bl.a. på grunn av stivhet i gummipakningene rundt membranen og i forskjellige andre mekaniske deler av opphenget. Diskusjonen går mer på hvor lang tid det tar. Noen mener et par sekunder, andre mener flere hundre timer.
Denne linken viser et eksperiment med dette. Elementets resonansfrekvens Fs gikk ned fra 56 Hz "straight out of the box", via 54 Hz etter 10 sekunders "innspilling", til 50 Hz etter 20 timers mosjon. Sannsynligvis ville elementet til slutt stabilisere seg et sted rundt 46-48 Hz etter nok spilletid.
Konsekvensen av slik innkjøring vil være at elementet strekker seg dypere nedover og at impedanstoppen flytter seg nedover i frekvens. Det vil være hørbart, for å si det mildt. Normalt vil delefilter og overgang til andre elementer i en høyttaler være basert på data for innkjørte elementer. Jeg ville derfor forvente, og har selv opplevd, at høyttalere blir gradvis bedre over noen ukers bruk. Dette er kjent fysikk, med forskjeller i en størrelsesorden som er både hørbar og målbar med et alminnelig håndholdt dB-meter - som jeg gjorde med mine Euforia mens Excel-elementene stabiliserte seg.
Enkelte elektroniske komponenter, f eks elektrolytiske kondensatorer, har også en liten innbrenningstid før parametrene stabiliserer seg. Det er ikke opplagt at dette er hørbart. Det
kan også tenkes at isolasjonen i kabler gjennomgår noen endringer i dielektrisk konstant over noen timers bruk, men da snakker vi om så små forskjeller at jeg tviler sterkt på om dette kan være hørbart. Dessuten ville jeg trodd PVC-isolasjon ville være mer utsatt for dette, pga fordamping av myknere, enn de isolasjonsmaterialene vi vanligvis bruker (PP, PFTE).
Så jeg foreslår at du venter med å le til du ser en anmeldelse som sier akkurat det samme om innbrenning av en eller annen svinedyr sølvkabel omgitt av teflon og fjell-luft. Da er det kanskje mer naturlig å humre litt, evt å fundere på hva som foregår, enn hvis man baserer sin mistillit til produktanmeldelser på bl.a. noe som ser ut som manglende kunnskap om velkjente prosesser i et nytt høyttalerelement. Da blir lett noe av latteren på din bekostning. ;D