Soundproof skrev:
At få Hi-Fi blader finner noe å slakte underbygger vel påstanden om at de aller fleste komponenter som ikke er direkte feilkonstruerte er temmelig like? Så det finner jeg ikke problematisk. Det å brekke metall rundt forholdsvis grunnleggende lik innmat og smette på noen brytere og en logo er jo etterhvert blitt gjengs fremgangsmåte for mange.
Men akkurat som du ikke skjeller ut dama som nettopp har invitert deg hjem, er det vel også lite sannsynlig at et hi-fi blad kaster seg over en annonsør som har bestilt plass -- så der er det absolutt grunn til å være på vakt: ser du mange annonser fra en annonsør, og leser mye pent om samme redaksjonelt, kan det jo være at man har valgt å se forbi visse ting.
Kan bare prate for mine egne erfaringer her.
I forskjell fra ett av mine gamle forsterker sett til 20k og til forsterkersett jeg har idag til 100k+ er det enorme forskjeller i lydkvalitet,her vil jeg anta det er mere enn kassa rundt og logo som er forskjellen.Her påstår jeg at alle som er over middels lydinterresert og ikke over 80 år LETT hører forskjellen.
De som gir seg "katta" i lydkvaliteten og som aldri har lent seg tilbake og lukket øynene for visualisere seg scenen der utøverne utfører sin kunst,ja de har nok ikke samme potensiale for å gjøre dette.
Har arbeidskolleger på jobben som sier: "det er det samme om lyden kommer fra surround anlegg eller radioen i bilen" Noen av disse har da vært hjemme hos meg i diverse ærend.
Alle som har vært der har naturligvis lurt fælt på anlegget som da står synlig midt i stuen....
Alle vet naturligvis fra før at jeg har lagt mye tid,energi og ikke minst mye penger i disse komponentene.Samtlige av disse som har satt seg ned i stolen(Sweetspot,3 stykker) har ikke nevnt noe i ettertid om verken surround radio eller ristet på hodet av mine noe dyre innkjøp i ettertid.
Det de da har sagt til andre arbeidskolleger har vært" er du innom Johnny noengang sett deg ned å ta en lytt på anlegget hans det er en opplevelse"
Jeg ser jeg setter det litt på spissen her men alle kasser er ikke like selv om noen ofte ønsker at de var det.
Det jeg tildels er enig i uten om å prøvd det selv i min stue er at det virker som om forskjellene på dyrt utstyr kan være vanskeligere å skille framfor mitt nevnte eks.
Derav virker det som i tester at lydbildet mellom dyrt utstyr kan være vanskeligere å sette ord på,uten om å ty til gjentakelser.
Men også her vil det såklart være forskjeller...samme som det er forskjeller på en Ferrari mot en Lamborgini.
Og som jeg har nevnt tidligere, jeg er glad de fleste bladene siler ut "dritten" å gir oss stoffet som virkelig er verdt å lese.
Og nei jeg hygger meg med bladene fremfor å være på vakt noen sjanser må en bare ta her i livet.
MVH Johnny