HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    797
    Torget vurderinger
    5
    Solo River på Java kan jo være bratt.
    Men hva drikker vi der?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brusen er ikke Solo, og det er bare navnet som tyder på rengjøring (ut fra navnet å dømme) - selv om man selvsagt kan gå gjennom den lille byen rett der nede og vaske seg i elven.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke igjen Wachau her, men dette er jo kun et lite glimt. Synes det ser mer tysk ut enn østerrisk; og når det gjelder Alsace så kan jeg ikke erindre å ha sett landsbyer med så lave vinberg bak. Ergo, jeg vil holde meg i Tyskland inntil det motsatte er erkjent; og da er vel svaret så enkelt som at vi drikker tysk vin... men jeg regner med at Erato vil ha et mer presist svar enn som så :)

EDIT; Mozell og Mosel ja.. vi bør kanskje drikke riesling her, selv om det fins noen andre druer av interesse også i dalføret.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett. Informasjonen bør holde til det. Siden du er Doktor, kanskje du kan assosiere?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bernkastel!

EDIT; hehe, vi drikker selvsagt Bernkastler Doktor :) En deilig by som jeg med glede returnerer til med få års mellomrom!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er byen nedenfor ja, men du er fortsatt ikke på stedet hvor navnet kan tyde på at man har vaska seg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det så vanskelig da? Den nest mest navngjetne vinmarken i Bernkastel, og en av de 6-8 mest berømte i Mosel, med navnet gitt av at det er ekstremt varmt der. Og nabo til Doktoren.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Er ikke helt oppdatert på Mosel-vinmarker, dessverre. :(
    Ikke så beskjeden da; du har jo helt rett.

otare skrev:
    Bernkastel-Badstube?
    Selv om jeg er ekstra begeistret for neste by nordover, og ikke minst den siden med soluret, så erkjenner jeg de suverene kvalitetene iallefall til auslese og høyere fra disse bergene ved Bernkastel.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Det tok litt tid, men her er den endelig. Håper den er mer konkret enn min forrige oppgave, og ikke har så mange løsninger:

Etter å ha vært i badstua og føler vi et behov for å få litt åndelig føde. Vi bestemmer oss for å få litt påfyll av kultur, og reiser til fødestedet til en kjent komponist. Når vi kommer dit oppdager vi at det også er fullt mulig å få slukt tørsten, både med det ene og det andre. Denne komponisten er nok ikke blant de aller mest kjente, men innen en spesiell sjanger regnes han som en av de store, i hvertfall i sin tidsepoke. Et av hans mer kjente verk er inspirert av en type uttrykk som er veldig populær idag. I en annen av hans musikkstykker vil nok helten ha fått pusteproblemer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Nei, det har nok ikke noe med vann å gjøre.

PS: Nå blir jeg borte noen timer...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Borte noen timer? Nå som jeg trenger hjelp?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Er sjangeren filmmusikk? I så fall skal vi kanskje til Chester, Pennsylvania?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke under vann nei? Heller ikke levende begravd? Blomdahls Space Opera Aniara er det ikke, det stemmer ikke med resten. Kanskje på månen da?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Der begynner det å ligne på noe, ja. Komponisten er ganske kjent, men kanskje ikke blant lekfolk. Musikksjangeren er gammel, og hva slags medieuttrykk er det som er veldig populært idag?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Klart den er vanskelig - ellers hadde jo en av oss kommet med svaret for lenge siden. Vi sitter da ikke og ruger på et riktig svar!

For min del så tenker jeg så det knaker - men det ringer ingen bjeller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Beklager - for meg som har lagd oppgaven virker den opplagt. Det er kanskje bare fordi jeg er mer interessert i klassisk musikk enn mange andre.

Noen flere hint - komponisten er kjent for å være ganske intim i et av sine andre kjente verk. Musikksjangeren der han regnes som en av de store i forrige århundre er kjent fra tidlig på 1600-tallet, og den type uttrykk som er veldig kjent idag leser dere daglig :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sjangeren er grei, men jeg tenkte som så ofte på "forrige århundre" som 1800-tallet. Sånn er det å bli gammel. :p
    Medie-uttrykk populært idag kan være så mangt, men det kan ha noe med TV eller telefon å gjøre? Nei, vi leser det jo heller. Pusteproblemene får jeg heller ikke til å klaffe. Otare er en luring.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Hehe.
    Nøkkelen er månen som erato skrev i et tidligere innlegg, men ordet månen inngår ikke i tittelen. Og hva er det du leser i avisene hver dag, da? Men man må kanskje være veldig inne i komponistens verkliste for å kjenne disse historiene.

Hva med hans intime bekjennelser, da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg får det ikke til å stemme med veldig mange av ledetrådene - men jeg får assosiasjoner til Carl Orff. 1600-tallsmusikk i forrige århundre var jo hans greie. Men ellers vet jeg ikke. Men hvis Orff er riktig, skal vi til München. Hvis Wikipedia har noenlunde kontroll på sakene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Komponisten er mer kjent enn Carl Orff.
    Oppsummering:

En av de store på 1900-tallet innenfor en musikkform som er kjent fra så langt tilbake til 1600-tallet

Et av verkene foregår på månen
    Et annet er inspirert fra noe dere leser i avisene hver dag (antagelig - "Pondusgenerasjonen")

Han skrev om sine intime betroelser i et annet verk

Han kom fra et sted som er kjent for 2 forskjellige typer drikke (veldig kjent for en, mindre kjent for den andre)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sjangeren må være opera, der er jeg ikke i tvil.
    Komponist mest kjent for opera, mer kjent enn Carl Orff, aktiv i forrige århundre. Da er navnet så kjent at han må være født på 1800-tallet. Det er der operaspesialistene ligger, og det er flere av dem. Jeg burde sikkert vite hvem som har en med handling på månen, men ....
    Nei. jeg trodde jeg hadde ham, men denne får noen andre trekke i land.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Opera er helt riktig.

Han er født nokså midt på 1800-tallet
    En opera foregår på månen.
    En opera er inspirert av en tegneserie
    En tredje opera omhandler en 300-år gammel dame

Han har skrevet om sine intime betroelser i et kammermusikkverk skrevet svært sent i sin karriere.

Nå må han vel sitte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Skal vi se:

Han skrev 9 operaer og nevnes blant de 3-4 største komponistene i sitt hjemland. Han skrev en opera om en mann som reiser til månen. Han skrev en annen opera (basert på en tegneserie i en lokal avis) om en liten rev. En av hans strykekvartetter er svært personlig og har et navn som inneholder ordet "intim".

Hvor kom han fra?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja men kjære vene, jeg tror vi skal til Tsjekkia. Der heter det kanskje Hukvaldy, eller noe sånt?
    Kan godt tenke meg at man kan leske strupen der ja. Jeg hadde ham ikke på operalisten, mine plater med hans musikk er få (5-6) og uten opera. Tar jeg feil igjen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn