HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bravo, du koblet rett med Priscilla Presley, og får all ære og berømmelse.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Møttes da hun var 14, elsket Cadillac - hvem andre enn Elvis kunne det være? Men jeg måtte google for å finne ut at bestefaren til Priscilla var fra Egersund. (bestefaren, Albert Henry Iversen, utvandret til USA på begynnelsen av 1900-tallet).

Så var det å finne et nytt, spennende reisemål da.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo litt det som er meningen; sammensetningen av opplysninger skal gjøre at det ikke kan være noe annet sted; da blir det i så fall ren gjetting og hofteskyting, og det er jo ikke noe moro :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    I Egersund møtes vi av en mystisk herre. Han snakker tydeligvis ikke norsk, og virker å være litt naiv, til tross for sin tittel. Han er åpenbart en oppdiktet person, og ber oss dra dit hans skaper diktet mange av sine historier. Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen i historiene når man rusler rundt på det stedet vi skal til.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenker på Charlie Dickens du? Eller Arthur Conan Doyle? Hvem er denne naive personen, er det dr Watson?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Herren er kanskje ikke så mystisk, det er mer at han inngår i noen mysterier. Conan Doyle er ikke så dumt tenkt, men det er ikke rett.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    Tenker på Charlie Dickens du? Eller Arthur Conan Doyle? Hvem er denne naive personen, er det dr Watson?
    Jeg tenkte først «Dr. Watson», men er han naiv?
    Jeg kan ikke nok om litteratur til å «vite», men prøvde ut i fra Artur Conan Dole. Jeg fant «Professor Challenger». Og satset på Southsea, hvor Dole skrev når han ventet på pasienter. Hvilket det tydeligvis ble mye av. For øvrig en av de få (antageligvis) som er / var enig med «futen».
    http://no.wikipedia.org/wiki/Arthur_Conan_Doyle

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte først på mesterdetektiven Hercule Poirot - Agatha Christie....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Poirot kan vel knapt kalles naiv. Ikke har han en tittel heller. Det skal sies at det ikke er snakk om en adelig tittel. Mer en yrkestittel.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En mesterdetektiv er ikke naiv, da ser vi vel etter en litt annen type figur i noen "mysterier", en som omtales med sin yrkestittel. Stedet hvor dikteren skrev er altså bevart så vi kjenner oss igjen, og historiene foregår der hvor dikteren skrev. Kanskje det ikke er så veldig lenge siden.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte ikke "er naiv", men "virker naiv" "til tross for sin tittel" som det sto i oppgaven.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Er det Førstebetjent Japp som vil ha oss med til Torquay?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det med oppgaveskriving har vel ikke vært noen overmåte stor belastning for deg så langt erato :)  Så du får bare gyve på for å opprettholde cred innen denne allmennkunnskapens høyborg som labyrinten representerer :)

Dessuten; oppgavelaging er både moro og givende det, så hopp i det du!

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Er det inspekteur Clouseau som er mannen?
    Han virker i alle fall rimelig naiv.... ;D

Mannen bak er i så fall Blake Edwards, fra Tulsa, Oklahoma...

mvh
    Proffen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.298
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha unnsluppet mysteriene i Oxford, er vi både tørste og skitne. Det lunkne ølet i England frister ikke, og stedet vi havner kunne forsåvidt tilfredsstilt begge behovene ut fra navnet å dømme, selv om vi nå har prioritert tørsten. Her er det bratt og elven renner like ved, og nei; det er ikke norsk brus vi drikker selv om elvenavnet kan tyde på det. Hva drikker vi?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Kaptein Hastings er den naive personen, ja. Så forfatteren er jo derfor gitt. Men hva er stedet? Vi kan godt gyve løs på eratos oppgave, men jeg vil gjerne ha stedet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.298
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde vi hadde løst den, sorry. Poirot historiene foregår jo som regel i Londoin selv om han reiser en del?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ble en liten misforståelse her, sannsynligvis min feil siden mitt innlegg kunne tolkes dithen at erato skulle lage neste oppgave. Det var ikke slik ment, og jeg ber otare om innsigelse på hvordan vi løser dette.

EDIT; en mulighet er jo at Erato skyver på og forteller stedet da. En annen er at noen andre gjør det, og erato sparer oppgaven til neste mulighet. For det var en bra oppgave!!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Men den godeste Agatha Christie brukte ofte steder i historiene sine hentet fra et spesielt sted. Det er dette stedet jeg er på utkikk etter. Det er ikke et veldig stort sted :) Det er fullt mulig å google det.

Hiver meg gjerne på eratos oppgave etter hvert.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ikke noe i veien for å anse oppgaven som løst.
    Sikkert bare jeg som ikke klarte å ta hintene... ;D

mvh
    Proffen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    En liten presisering: Det er ingen av Agatha Christies historier som foregår på dette stedet, men hvis man er der og rusler rundt tenker man "dette brukte hun i den historien", "dette brukte hun i den historien" osv...
    Det er faktisk veldig spennende. Jeg var der på ferie for mange år siden.

PS: Oppgaven har en presis løsning, men det er 3 mulige navn som vil kunne godkjennes.

Hehe - denne var vanskelig :D

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    otare skrev:
    En liten presisering: Det er ingen av Agatha Christies historier som foregår på dette stedet, men hvis man er der og rusler rundt tenker man "dette brukte hun i den historien", "dette brukte hun i den historien" osv...
    Det er faktisk veldig spennende. Jeg var der på ferie for mange år siden.

PS: Oppgaven har en presis løsning, men det er 3 mulige navn som vil kunne godkjennes.

Hehe - denne var vanskelig :D
    Er Wallingford ett av dem?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ble fristet til å si Torquay, med det har jeg prøvd før ....

Er dette gjeldene oppgave?:
    erato skrev:
    Etter å ha unnsluppet mysteriene i Oxford, er vi både tørste og skitne. Det lunkne ølet i England frister ikke, og stedet vi havner kunne forsåvidt tilfredsstilt begge behovene ut fra navnet å dømme, selv om vi nå har prioritert tørsten. Her er det bratt og elven renner like ved, og nei; det er ikke norsk brus vi drikker selv om elvenavnet kan tyde på det. Hva drikker vi?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Si det. Agatha Christie-oppgaven er ikke løst enda, men...

Torquay er ikke svaret, men det er ikke langt unna...

Vil dere ha løsningen slik at vi kan hive oss på eratos oppgave?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Nei, men jeg tror dere skal få svaret.

Agatha Christie hadde et hus ved elven Dart (som kommer fra Dartmoor). Eiendommen heter Greenway. Den ligger like ved den lille landsbyen Dittisham, og ca 1 km lenger ned ved elvens utløp ligger Dartmouth. Det er heller ikke langt fra Torquay. Så Greenway, Dittisham eller Dartmouth ville være riktige svar. Hun elsket å oppholde seg der om somrene og skrev mange av de mest kjente bøkene sine der. Man finner svært mange av detaljene i bøkene hennes herfra.

Der - nå kan vi hive oss på eratos oppgave.

EDIT: Ser at hun faktisk ikke skrev så mange av bøkene på Greenway, men det er svært mange detaljer i historiene hennes som er hentet herfra. Jeg tenkte på oppgaven fordi jeg var der på ferie midt på 70-tallet i min mest aktive Agatha Christie-periode, og kjente igjen så mye fra bøkene hennes.
    Nuvel. Vi går videre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.298
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra Wiki: "The short story The Adventure of the Christmas Pudding, which is in the story collection of the same name, and the novel After the Funeral. "Abney became Agatha's greatest inspiration for country-house life, with all the servants and grandeur which have been woven into her plots. The descriptions of the fictional Styles, Chimneys, Stoneygates and the other houses in her stories are mostly Abney in various forms."

Ufullstendig sitat ser jeg; det wiki sier er at de to første historiene foregår på Abner. Velvel, noen vettuge forslag på min oppgave?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Hvis det er bratt så kan man tenke seg et fossefall, men dersom elven renner like ved så er det vel iallefall ikke en foss? Et sted hvor man både kan slukke tørsten og vaske seg ren; om ikke nødvendigvis med de samme væsker. Man får tenke litt..

Norsk brus? Solo er kansje et veldig norsk navn på en veldig norsk brus da. Kan man assosiere det med en elv tro... hmm. Igjen, man får tenke litt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenker på Rhône og Hermitage, men det er bare en "gut reaction". Hvordan det passer med informasjonen i oppgaven har jeg ikke helt klart for meg. Men det er bratt, og det renner en elv like ved. God vin lager de, og man kan jo vaske seg i elven.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn