HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi slår følge med de to herrer vestover til en utpost..... sier oppgaven.

Vestover fra Cape of Good Hope - det er jo bare vann, det..... Med mindre vi skal til Tristan da Cunha, da - det er jo en slags utpost, kan man si. Eller man tar seilturen helt ut og ender i Sør Amerika - mulig at det også var en slags utpost på den tiden - hva vet vel jeg?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Vi slår følge med de to herrer vestover til en utpost..... sier oppgaven.

Vestover fra Cape of Good Hope - det er jo bare vann, det..... Med mindre vi skal til Tristan da Cunha, da - det er jo en slags utpost, kan man si. Eller man tar seilturen helt ut og ender i Sør Amerika - mulig at det også var en slags utpost på den tiden - hva vet vel jeg?
    Ups, jeg burde sett nærmere på kartet. :-[ Nordvest er nok mer presist.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ok - da tror jeg at jeg vet hvor vi skal hen. Men i kledelig beskjedenhet - hadde det ikke vært for geniale innspill fra to andre labyrintvandrere - hadde jeg fortsatt vært helt på jordet. Så æren for å sette det på prent, får noen andre ta seg av.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ser på kartet .. nordvest ... utpost ... Cape Verde, eller er det for langt?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - denne skal DU svare på. En kjent øy.....

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Cape Verde er altfor sentralt for vår smak ;D

(Med mindre du mente Cape Verde på Mars ;) )

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    JHolm skrev:
    http://maps.google.no/ ... lette ... lete .. der var det noe ... zoom ... St. Helena.
    ;D ;D ;D

Bingo.

Våre venner Mason og Dixon deltok i et stort prosjekt som tok sikte på å bestemme avstanden fra jorden til solen ved å bruke Venuspassasjen i 1761, en metode opprinnelig foreslått av Halley. Mason og Dixon skulle egentlig observere og måle fra Somatra, men pga. en kranglevorent fransk krigsskip måtte de nøye seg med Kapp Det Gode Håp, der de var heldige med været og fikk foretatt gode målinger.
    Derfra dro de til St. Helena, der de møtte med-prosjektdeltager Maskelyne, som senere ble Astronomer Royal. Den foreslåtte Eddington var forresten chief assistant to the Astronomer Royal, men det var halvannet århundre senere.

(Det hadde nok vært kjappere å bruke Wikipedia istedenfor Google Earth.. ;D)

Det finnes faktisk en gjeng musikere som kaller seg Mason Dixon, men det ble for sært et hint å ta med..

Neste Venuspassasje er forøvrig i 2012. Deretter er det over hundre år til neste gang.

Ballen er din, JHolm.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan bare tilføye at én av de rådende forklaringene til at det heter "The Land of Dixie" og "Dixieland", er nettopp the Mason-Dixon Line, som våre ovennevnte helter sto bak. Det finnes andre forklaringer også - dette er altså ikke på noen måte fasiten.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Etter å ha vært så lenge borte har vi fått hjemlengsel og reiser til bake til Norge. Her begynner oppgaven:

Etappe 1:
    En «nabo i øst» måtte på et tidspunkt avgi et område til en annen «nabo». «Seierherren skriver historien» sies det og Poul Anker ble en av heltene ... I hvilket land ble han helt?

Etappe 2:
    Vi forlater ikke helt landet fra « Etappe 1», men reiser langt mot nord. Dette antyder også stedsnavnet og må oppfattes «litt kryptisk».

Etappe 3:
    Nå er vi nesten framme fremme.
    Vi skal til en slagm MkII av det stedet vi fant i «Etappe 2».

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Poul Anker høres dansk ut - og slik oppgaven er formulert, har jeg kommet til at vår "nabo i øst" må være Sverige og "en annen nabo" må være Danmark. Det sørlige Sverige har i hvert fall vært på vandring mellom disse to naboene - men litt googling på Poul Anker leder oss til Bornholm. Men vi er altså i Danmark. Tror jeg.

I etappe 2 skal vi følgelig langt nord i ...... Danmark? Og det er her det stopper opp.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En god nabo? - hehe.

Nåja - jeg tar meg en tur i tenkeboksen.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Prøv å finne et stedsnavn på Grønland som viser at det er langt mot nord. Dette er antagelig den vanskeligste etappen ...

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    JHolm skrev:
    Prøv å finne et stedsnavn på Grønland som viser at det er langt mot nord. Dette er antagelig den vanskeligste etappen ...
    Nord (Station Nord) er en bosetting som ligger i Nordøst-Grønland biosfærereservat. (verdens største biosfærereservat).

EDIT: Stedet ligger 924 km fra den geografiske Nordpolen, og har en flystripe som holdes åpen året rundt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Thule?

Opprinnelig betegnelsen på et "sted langt mot nord" i gresk mytologi (hva skulle man gjort uten Wikipedia?).

Men så?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg skal snart ut å ordne noe. Da blir jeg borte noen timer.

«MkII» og «MkIII» bør få noen til å tenke på ett ord som i søk sammen med Thule leder til løsningen. En annen vei er å ta utgangspunkt i hva som er i / på Thule. Hva skjedde når det ble bygd? - Stedsnavnet kommer også opp i denne sammenhengen ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - jeg prøver igjen:

Skal vi til Qaanaaq - også kalt Nye Thule - som i følge Wikipedia regnes som verdens nordligste by? Sitat:

Qaanaaq er en by i Qaanaaq kommune nordvest på Grønland. Det er amtet Nordgrønlands eneste, og verdens nordligste by.

Det bor omkring 650 innbyggere i Qaanaaq. Disse bor stort sett i hus, eller noen få rekkehus, det finnes ingen blokker i byen.

Det har alltid vært bosetninger her, men selve byen ble etablert i 1953 da USA fikk lov til å bygge Thule Air Base (bygd 1951). Innbyggerne i Uummannaq (Dundas) og Pituffik ved Thulebasen ble tvunget til å flytte lenger fra basen. De ble da tvangsflyttet 130 km, med 4 dagers frist. Qaanaaq kalles derfor gjerne for "Nye Thule".

Verdens nordligste by - i Danmark? Det var sannelig nytt for meg.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Qaanaaq er riktig!
    MkII er nyere enn "MkI" og når det ikke er en "MkIII" er det den "nye".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da lærte jeg noe nytt i dag også: Verdens nordligste by ligger i Danmark. Hvem skulle vel ha trodd det?

Vel - nok om det. Det er snøvær og 7-8 kuldegrader i Qaanaaq i dag – ikke verst når man tenker på at vi er i verdens nordligste by – men vi oppdager fort at det egentlig ikke er så mye å se her. Det er ikke veldig vanskelig å overtale oss til å reise videre.

Vi tar en tur hjemom – bare for å snu i døren og legge ut på en ny reise. Selv med fly, er det en lang tur dit vi skal – men det finnes andre måter å komme dit på også. Det stedet vi skal til, er blottet for severdigheter – det er ikke et sted man reiser til for noe som helst. Som vårt forrige reisemål, er det ganske avsides og uspennende for folk flest. Det man har her, har man i og for seg mange steder i verden – men her er det mye av det. Er vi heldige, kan vi riktignok få glimt av noe annet, som ikke finnes noen andre steder enn her. At det er så mye av det man har her, er ikke åpenbart – vel, man kan jo få sine mistanker - men det er først når man dukker ned i materien, at man skjønner sammenhengen. Og reisemålet er ........?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei og ja.

PS: Dahab? Nei. Vann har imidlertid noe med saken å gjøre.

Kan hende må vi begynne å pønske ut hvordan man kan gjøre oppgavene "Google-immune"?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flere ledetråder:

Vi skal til et sted hvor det finnes vann - det har JHolm fastslått. De hydrologiske fakta knyttet til dette vannet, er interessante.

Vi er på et avsides og i utgangspunktet lite spennende sted. M.a.o. ikke noe turistmål - men spesielt interesserte finner mye spennende i plante og dyrelivet. I denne forbindelse kan det være verdt å nevne at en spesiell variant av en velkjent dyreart bare finnes her. Det er denne man eventuelt vil få øye på når man kommer frem - skjønt man neppe vil la seg imponere.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har alle gitt opp?

Vi skal til et sted hvor det er mye av noe. Vann er allerede nevnt. Det kan da ikke bli enklere enn det. Jo, det kan det – hvis jeg hadde nevnt det helt spesielle som holder til i og ved dette vannet.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    387
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    i og ved! dvs at det tar seg en tur på land eller omvendt. Er det et dyr vi skal frem til i ledetråden?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å nei - vi skal ut i geografien, ja. En stor geografi. Den spesielle varianten av det dyret jeg har i tankene - og dette dyret er dels i vannet og dels på land, ja - finnes bare her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke glem vannet. Mye vann, som sagt. Veldig mye.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei -forholdet mellom vann og land er helt motsatt av det man finner i Oseania.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn