HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var større før - verdens største imperium, faktisk - men i det som fortsatt består, finner vi reisemålet vårt.

Det er reisemålet som er verdens minste i sitt slag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var større før, men kan vel ikke kalles verdens minste imperium? Det blir liksom litt på linje med verdens største dverg?
    Imperiet har krympet - men det stedet vi skal til, har alltid vært lite. Det er mulig at det har krympet, det også - det vet jeg lite om - men det har alltid vært små forhold her. Veldig små forhold.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det en av disse plattformene eller fyrskipene utenfor Themsens munning som er egen jurisdiksjon, og som nøt godt av det som piratradiostasjon for eksempel?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, vi skal reise mye lenger enn som så.

Men jurisdiksjon kan være et nyttig begrep å spinne videre på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi kanskje i kanalen et sted da, men mer tør jeg ikke si av frykt for å måtte lage ny oppgave. Nok å gjøre på jobb, sent hjem, ut på tur, og så er det enda mer jobb før kvelden kan senke seg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Solen går fortsatt aldri ned - så vi skal et godt stykke avgårde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et lite hint: Stedet vi skal til, har rundt 50 innbyggere. Pluss/minus - og dette gjør stedet til verdens minste i sitt slag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.439
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg tror kanskje jeg vet svaret, men har ikke lyst til å lage ny oppgave. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - plikten til å lage oppgave gjelder ikke lenger, så det er ingen grunn til å sitte på gjerdet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.439
    Sted
    Sølvbyen
    Ok, da prøver jeg meg: Pitcairn Islands, verdens minst folkerike land, og den siste britiske kolonien i stillehavet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenkte i utgangspunktet på Adamstown, hovedstaden på Pitcairn. Den engelske versjonen av Wikipedia angir innbyggertallet til 56 personer og dermed regnes Adamstown som verdens minste hovedstad. Og – så vidt vites – verdens eneste hovedstad hvor alle landets innbyggere bor i hovedstaden.

Men Pitcairn figurerer ganske riktig som verdens minst folkerike land, så Pitcairn blir jo også riktig i forhold til oppgaveteksten.

Men uansett: I restene av verdens største imperium – The British Empire, styrt fra London - finner man altså både verdens minst folkerike land, Pitcairn, og verdens minste hovedstad, Adamstown.

Og da er det fritt frem for den som føler for det, å bidra med ny oppgave.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OK - jeg hiver meg inn med en "ventepølse".... :)
    Vi skal til en person og et fjell som er sentral i en retning i grunnforskning, hvor personen er en av de virkelig store pionerer. Vedkommende ble etterhvert virksom innen flere andre områder med banebrytende arbeider. Det ligger også et økomisk moment i dette...... løsningen er kanskje nærmere enn man tror...

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    En person utdannet innen bergverksdrift/geofag:confused:.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Men fjellet det refereres til er stadig sentralt for denne grunnforskningen? Kan fjellet gi gunstige vekstvilkår for visse vekster som benyttes innen medisinsk beh.:confused:.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Personen i oppgaven er ikke utdannet innen bergverksdrift eller geofag. Da er det kan hende ikke mineraler eller slikt vi snakker om? Er det økonomiske momentet som det hentydes til i oppgaven, knyttet til selve fjellet? Tenker på turisme, skianlegg og slikt.....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei - vi snakker ikke om bergverk eller mineraler. Det økonomiske innslaget handler ikke om fortjeneste eller profitt, og er ikke knyttet til fjellet, som sådan sett... er mere et slags morsomt sidesteg. Et vedtak om en bygning på fjellet ble gjort i 1899, - formodentlig ferdig 1899/1900, - forøvrig den/det første i sitt slag i verden

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Alta, Halde, nordlys?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og jeg som tenkte på et fjell som man reiste til for å nyte utsikten fra en eksklusiv bar/restaurant - i kombinasjon med litt skitur eller slalåm....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis vi snakker nordlys og Norge, tenker jeg på Kristian Birkeland. Som i 1905 var med å etablere Norsk Hydro.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Riktig..... Birkeland er en av de største pionerer innen nordlysforskning, da han beviste sammenhengen mellom partikkelstråling og jordas magnetfelt, da han bygde sin Terella, en kunstig jordklode med magnet, som han bombarderte med elektroner. Han fikk etablert verdens første nordlysobservatorium på fjellet Haldde i Alta, hvor Stortinget i 1899 bevildet de nødvendige midler. Carl Størmer var student under Birkeland og utviklet et kamerasystem som bl.a. ble brukt til å bestemme høydeutbrdelsen av nordlys. Lars Vegard utvklet en spektrograf som bestemte fargesammensetningen i nordlyset, - alt dette er arbeider som er grunnleggende for all senere forskning på nordlys og tilhørende fenomener.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    joha var jo først ute her - jeg var helt lost, jeg. Birkeland kom av seg selv da nordlys ble nevnt - og det med Norsk Hydro kom også av seg selv. Har jo jobbet der i en periode. Så joha må gjerne lose oss videre

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    rForesten så var det utsikten fra Haldde som tildels avgjorde valget...... observatoriet på Haldde ble etterhvert for tungvindt, og i 1928 ble Nordlysobservatoriet i Tromsø åpnet, med prof. Leif Harang som sjef. Harang har gitt navn til en spesiell sløyfeformasjon i nordlysbuer som kalles en Harang-diskontinuitet - et slags kast i elektronstrømmen..

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å ja, de penga....

Men siden det lille grønne symbolet er borte ved siden av johas nick, tyder det på at han har tatt det med natt på forskudd. Og da har jeg en oppgave på lur. Lett, tror jeg.

En kjent komponist skal lede oss til reisemålet denne gangen. Omtrent samtidig med at det dro seg sammen til urolige tider i vår del av verden, forlot vår mann sitt hjemland for godt, og bodde i tur og orden i to forskjellige land, og ble statsborger i det siste av disse to landene. Helt til det dro seg sammen til urolige tider igjen, og da reiste vår mann til enda et land – denne gangen på et annet kontinent. Og etter noen år skiftet han statsborgerskap enda en gang.

Vår mann regnes som en av sin samtids viktige komponister. Men etter en lovende start på karrieren, opplevde vår mann at ett av hans relativt tidlige verker hadde en ganske oppsiktsvekkende uroppførelse, preget av sterkt mishag blant publikum. Men det var den gang da, og ikke nå – for i dag nyter verket stor anerkjennelse.

For å komme til saken: Hvem er komponisten, hva heter musikkverket, og hvor ble verket uroppført?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Igor Stravinski- Le Sacre du Printemps- Paris?

mvh
    Ja - det skulle være lett. Og svaret er selvfølgelig riktig.

Komponisten vi skulle frem til, er Igor Stravinsky. Født i Russland i 1882 men etter å ha pendlet mellom Russland og Sveits – og dels Frankrike - i årene før 1. verdenskrig, bosatte han seg i Sveits i 1914. Rundt 1920 flyttet han til Frankrike, hvor han ble fransk statsborger en gang på 1930-tallet. I 1939 straks etter utbruddet av 2. verdenskrig kom han seg over til USA, hvor han ble boende resten av livet. Stravinsky døde i New York i 1971.

Stravinsky startet sin karriere som komponist med blant annet tre balletter på rappen. ”Ildfuglen” høstet stor applaus da verket ble uroppført i Paris i 1910. Derimot utartet uroppførelsen av ”Vårofferet” i Paris i 1913 til en skandale. Det utbrøt kaos og tumulter blant sinte tilskuere – som kan hende hadde ventet seg noe à la ”Ildfuglen”, men så fikk de noe helt annet, som de altså reagerte på. Det endte med at politiet måtte tilkalles, og mange forlot forestillingen før den var slutt.

Igor Stravinsky regnes som en av de store 1900-tallskomponistene, og var absolutt med på å utvikle den moderne musikken.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    @ Aurora: Ang. nordlysforskningen; sorterer den under det meteorologiske el. det astrofysiske fagmiljøet? Beklager o.t.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.733
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ut på en liten reise, og vil ikke ha mulighet til å følge opp en ny oppgave. For min del er det fritt frem til den som måtte ha en oppgave liggende.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.424
    Da byr jeg på en liten nøtt, (muligens en ert)

Ett band, to skip, hvilken by?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn