HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe - strengt tatt handler den ikke om noe tog i det hele tatt. Vi snakker egentlig om en oppfordring til å ta et skinnegående transportmiddel.
    Å faen. Take the "A" train, dvs Duke Ellington og Billy Strayhorn? Da stemmer jo alt! Trur eg.

Og jeg som skrev at jeg trodde Chattanooga Choo Choo var for gammel... Hehe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hjelper det hvis jeg tilføyer at det 30 år lange samarbeidet som er omtalt i denne oppgaven, startet for rundt regnet en mannsalder siden?
    Det begrenser jo alternativene noe, men det bragte ikke meg noe nærmere løsningen.

Jeg tenkte et øyeblikk på Chattanooga Choo Choo, men den er vel litt for gammel. Dessuten er det en del annet som jeg ikke får til å passe inn.
    Burt Bacharach og Hal David? Neppe. Da skulle strengt tatt David ha komponert sangen, og han holdt seg vel stort sett til tekst?

Hvordan definerer du forresten "en mannsalder"?
    M.h.t. mannsalder holder jeg meg til Bibelen - sånn en 70-80 år. Men for å bli litt konkret: Låten vi er på jakt etter ble skrevet ikke så veldig lenge før 2. verdenskrig. Ikke det at krigen hadde noe med saken å gjøre - på det tidspunktet visste man jo ikke at det skulle bli krig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - strengt tatt handler den ikke om noe tog i det hele tatt. Vi snakker egentlig om en oppfordring til å ta et skinnegående transportmiddel.
    Å faen. Take the "A" train, dvs Duke Ellington og Billy Strayhorn? Da stemmer jo alt! Trur eg.
    Selvfølgelig stemmer det! For det er "Take the "A" Train" vi har vært på jakt etter hele tiden.

Og når alt stemmer, skal vi til Dayton, Ohio – hvor Billy Strayhorn ble født i 1915 – uten at det kan ha gjort inntrykk verken på byen eller på Billy Strayhorn. For under ”notable people from Dayton, Ohio” i Wikipedia, glimrer han med sitt fravær. Derimot gjør Pittsburgh, Pennsylvania ”krav” på ham – og det var i Pittsburgh han vokste opp, og i slutten av 1930-årene var det i Pittsburg at han møtte og innledet et livslangt samarbeid med Duke Ellington.

Billy Strayhorn og Duke Ellington hadde et nesten 30 år langt samarbeid – hvor de komponerte, arrangerte og spilte sammen. Men den mange anser som den mest kjente Duke Ellington låten – ja, faktisk hans signaturmelodi - ”Take the ”A” Train”, er det Billy Strayhorn som står bak. Skrevet i 1939. Billy Strayhorn følte selv at han levde i skyggen av Duke Ellington – og at han ikke alltid fikk den anerkjennelsen han syntes han fortjente – men Billy Strayhorn var gjennomgående en lojal støttespiller frem til han døde i 1967.

Før vi reiser videre fra Dayton, Ohio, runder vi av med ”Take the ”A” Train” – som for øvrig ikke refererer til et tog, men til en T-banelinje i New York: Linje A:

Duke Ellington, "Take the A Train" - YouTube

Om ikke du eller Trond T, som var en hårsbredd før deg i mål, tar oss videre, gjør kan hende noen annen det.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nobel som jeg er, overlater jeg neste oppgave til andre. Jeg har ikke kompetanse til å lage oppgaver på dette nivået, men jeg deltar gjerne!

Som et lite apropos kan jeg nevne at det er cd på vei i posten: Nøtteknekkersuiten med herrene Ellington/Strayhorn. Jeg er ikke blitt noe mindre forventningsfull etter denne oppgaven! :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.594
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var veldig mange par og skinnegående muligheter å velge på, men storband-jazz er nok et forsømt område uansett her i gården.
    Takk for oppgaven.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ulf-B, takk for morsom oppgave.

Det er mulig jeg legger ut en ny oppgave, i så fall skjer dette mellom kl. 19 og 20 i kveld hvis ikke noen andre har lagt ut en ny oppgave før da.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Trond T: Gleder meg til oppgaven din.

Mens vi venter, kan vi muligens rekke å løse denne, som jeg har hatt liggende på lur?

Vi sitter her i Dayton og tenker på de seneste par reisemålene. Regnskyllene på Reuniuon og kanalene som førte oss til Brussel. Pluss at vi har reist i øst og i vest.

Dit vi skal er det ikke mye regnskyll, ei heller noen kanaler – men på dette reisemålet er det noe som skjer både i øst og i vest. I vårt tilfelle skyldes dette noe som er laget av mennesker – riktignok for så lenge siden, at de fleste kan hende ikke er klar over det. Men det finnes steder i verden – dog ikke veldig mange - hvor det samme fenomenet forekommer helt naturlig, om enn ikke nødvendigvis i øst og i vest.

Og da skal vi til?

PS: Vi kom plutselig til å tenke på "Take the "A" Train" - og da slo det oss, at etter en lang flytur, vil det være fullt mulig å komme oss videre dit vi skal med tog også.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et par av mine tidligere oppgaver har vært noe vandige - og denne er sånn sett intet unntak.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er litt usikker på dette med kunstig. Det er noe menneskeskapt inne i bildet - da er det kan hende pr. definisjon kunstig?.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Jeg er litt usikker på dette med kunstig. Det er noe menneskeskapt inne i bildet - da er det kan hende pr. definisjon kunstig?.
    Lesjaskogsvatnet har vel et menneskeskapt vannskille, om jeg ikke husker helt feil.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Helt riktig - og da rakk vi å bli ferdig med denne oppgaven før Trond T kommer med sin litt senere i dag.

Vi skal til Lesjaskogsvannet – en ca 10 km lang innsjø på vannskillet mellom øst og vest, mellom Dombås og Åndalsnes. I den østlige enden av vannet starter Gudsbrandsdalslågen på sin ferd, mens den vestlige enden er startpunktet for Rauma. På fremmedlandsk kalles dette en bifurkasjon – eller at noe (i dette tilfelle vann) deler seg i to grener.

At vann velger forskjellige retninger ved et vannskille, er helt dagligdags – det er derfor det kalles vannskille. Det som er spesielt i tilfeller som Lesjaskogsvannet og en del andre steder i verden, er at det samler seg såpass mye vann ved vannskillet at vi får merkbare eller synlige vannmengder som skiller lag og velger hver sin vei ned fra vannskillet.

Et ganske sjeldent fenomen – og det ville aldri ha blitt noen bifurkasjon her ved Lesjaskogsvannet heller, hvis det ikke hadde vært for at det ble bygget en demning i den ene enden av vannet i 1660-årene. Da ble vannstanden hevet med ca. 3 meter – for å få litt bedre futt i skovlhjulene på Lesjaverk-siden – hvor man den gangen drev med gruvedrift, jernverk o.l.. 3 meter var det man kunne få til før det begynte å renne ut vann i den andre enden av vannet – og da ble det slik.

Og nå venter vi i spenning på Trond T.

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Endelig et mål i HFS-labyrinten hvor også jeg kan si "der har jeg vært!"

Lesjaskogsvannet har jeg badet i mange ganger i 60-årenes glade barndomsdager,,,,,

Vi starter imidlertid på veien mot vårt nye mål enda lenger tilbake enn 1960-tallet, og vi starter med person A.

Person A er opphavsmann til et kjent åndsverk.

Person B supplerte, eller beriket kan man til og med si, første gang allerede som tenåring dette åndsverket ut fra sine forutsetninger.

Person B skapte både immaterielle og materielle verdier.

Den materielle verdien han skapte, eller grunnla, er temmelig håndfast og ligger hvor ?

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Defineres her åndsverk som musikk, litteratur & vitenskapelige verk? Eller favner man videre?

mvh

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    De immaterielle åndsverkene som A og B skapte, omfattes helt klart av dine 3 kategorier. Faktisk så kan du utelate en av de tre kategoriene og likevel favne om både person A og person Bs verk.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Det føles på en måte passende, ja, nesten "riktig", å starte oppgaven med person A i dag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da, (Lund gnir seg i hendene) er det bare å søke på A'er som har bursdag i dag. ;) Håper vedkommende ikke er kineser.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    For å eliminere enhver mulig misforståelse så må jeg presisere at A ikke nødvendigvis er første bokstav i for- eller etternavn.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ganske stille i tråden, håper ikke oppgaven synes for vanskelig.

Jeg siterer i denne sammenheng oct i post # 4307: (oct, håper det er greit)

Bare fint m. vanskelige oppgaver
    Javel, tenker jeg da, as you like it!

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Undertegnede tenker så det knaker:). Har intet imot å bli sitert:).

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Har man tilgang til papirbaserte publikasjoner av typen avis så er det mulig at man i den eventuelle spalten "Dagen i dag", "På denne dag for xxx år siden" eller lignende vil finne informasjon som er relevant for denne oppgaven.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg sitter og funderer på hvor mange hint jeg må gi dere, men i forvissning om at oppgaven blir løst til slutt så tenker jeg at Når enden er god så er allting godt.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg sitter og funderer på hvor mange hint jeg må gi dere, men i forvissning om at oppgaven blir løst til slutt så tenker jeg at Når enden er god så er allting godt.
    Skuespill av Shakespeare, er det ikke?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har man tilgang til papirbaserte publikasjoner av typen avis så er det mulig at man i den eventuelle spalten "Dagen i dag", "På denne dag for xxx år siden" eller lignende vil finne informasjon som er relevant for denne oppgaven.
    På denne dagen i dag - for 399 år siden - døde William Shakespeare. Hvis man skal tro Wikipedia - men det skal man kan hende være forsiktig med.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ganske stille i tråden, håper ikke oppgaven synes for vanskelig.

Jeg siterer i denne sammenheng oct i post # 4307: (oct, håper det er greit)

Bare fint m. vanskelige oppgaver
    Javel, tenker jeg da, as you like it!
    As you like it! - Shakespeare enda en gang. Dere får ha meg tilgitt for å gå baklengs inn i dette, men jeg har vært ute et par timer og jobber meg inn i materien i omvendt kronologisk rekkefølge. Om en liten stund er jeg kan hende tilbake til oppgaveteksten - og da får vi se om det går opp noen lys......

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Wiiliam Shakespeare er vår person A. Det synes å være noenlunde enighet om at han ble født 23. april 1564. I går var det dermed 450 år siden hans fødsel.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - men mitt Wikipedia-søk ga resultatet "birthdate unknown". Nok om det - jeg ser ikke veien videre.

Oppgaven viser til hendelser FØR 1960. Shakespeare dekkes helt opplagt av det, men gjelder det person B også?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Person B levde ikke på samme tid som Shakespeare, men la likevel inn årene lenge før 1960.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Med utgangspunkt i at person B allerede som tenåring supplerte eller beriket ett av Shakespeares åndsverker - vi vet jo ikke hvilket ennå - ser jeg for meg at person B må ha vært ganske spesielt begavet. Shakespeare er jo ingen liten tosk.

Tenke, tenke.....

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Person B er utvilsomt en stor begavelse på sitt felt. Leser man tidligere poster i denne oppgaven vil man kunne finne hvilket felt.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Person B må vel være eksponent for den musikalske kategorien. Romeo & Julie er fremført både som opera & musikal. Sistnevnte m. Leonard Bernstein som komponist.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn