HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tenkte også på Bernstein - men han la definitivt ikke inn årene FØR 1960.

Mozart er det unge geniet jeg tenkte på - men jeg ser ingen sammenheng med Shakespeare. Ei heller med hva som person B skulle ha grunnlagt av håndfaste materielle verdier.

En billedkunstner kanskje?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Person B var ikke billedkunstner. Vi holder oss til musikkens verden. Person B er ikke Mozart, Mozart hadde allerede vært død noen år når vår person B ble født i ett av Mozarts naboland.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Leipzig?

Mendelssohn var tysk, født etter at Mozart døde, skrev Overturen til en midtsommernatts drøm og grunnla Konservatoriet i Leipzig.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Leipzig er riktig!

Felix Mendelssohn Bartholdy, født i Hamburg i 1809, skrev som 17-åring ouverturen til A Midsummernight`s Dream. Resten av musikken skrev han mange år senere.

Han grunnla i 1843 konservatoriet i Leipzig, som i dag heter Hochschule fur Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy".

(Jeg vet at det skal være tødler over u i fur, men jeg finner dem ikke på nettbrett-tastaturet...)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal til et fjell.

Nedenfor toppen har det i et 3-sifret antall år blitt avholdt en årlig konkurranse. Hver deltager får angivelig beskjed om å fullføre rett før start.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg forstår ikke helt hva som menes med "angivelig beskjed om å fullføre rett før start". Er poenget at man først rett før start får vite at man skal fullføre. Var ikke det gitt på forhånd da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dreier deg seg om å komme først opp på en nærmere angitt fjelltopp - m.a.o. om motbakkeløp?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det dreier seg om en slags idrettskonkurranse, selv om noen kanskje mener at dette ikke er idrett.

Dette med "angivelig" var for å ta forbehold om at jeg ikke vet sikkert at absolutt alle startende får denne formaningen, men jeg tror det. At man starter for å fullføre er som det nevnes ganske selvsagt i alle konkurranser, men i denne finner man altså grunn til å komme med denne formaningen ved start.

Det er ikke et motbakkeløp.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mestvinnende deltager har samme etternavn som et dekkmerke. Han er død nå, det samme er broren, som også deltok med sukses gjennom mange år. De døde ikke av elde.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Noe i likhet m. okseløpet i Pamplona?

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nei. Helt ulikt og mye farligere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fjellet, forøvrig med et navn som låter ganske nordisk, og området rundt har en litt spesiell konstitusjonell status.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.508
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det uenighet om hvilket land fjellet tilhører eller
    har det noe med et lands grunnlov å gjøre?

Ellers så skal vi jo egentlig være enig og tro til Dovre faller, men vi skal vel litt lenger unna?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke noen grensetvister her, men den noe uvanlige konstitusjonelle statusen jeg nevnte handler om slikt som nasjonalitet, autonomi og forhold til annen statsmakt. Om jeg gir detaljene blir det kanskje litt for enkelt. En fortsatt aktiv profesjonell syklist kommer herfra og hadde vel syklet rundt hele "landet", som vi kan kalle det, på ca tre timer. Ikke stort, altså.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Monaco Grand Prix. Foregår hovedsaklig i bydelen Monte Carlo, som vel også er navnet på et 140 m. høyt "fjell". Har ikke vært arrangert i et tresifret antall år, men er dette et relevant spor?

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ikke Monacco. Doningene det nå kjøres med i vårt løp er veldig ulike F1-bilene. Monacco GP er en del av VM-serien i F1, men vårt løp er ikke en del av noen VM-serie lenger, men det var det gjennom mange år.

En presisering/retting av opplysningen om et tresifret antall år: Det er et tresifret antall år siden det første løpet ble avholdt, men særlig på grunn av krigen (WW2) er antallet år det har blitt gjennomført løp fortsatt i underkant av 100.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fjellet er forresten ikke det eneste stedet på øya med norsk-klingende navn.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Landet har, eller hadde, et eget språk, som nå kun snakkes av et lite mindretall, og disse har lært det i voksen alder. Sistemann som hadde det som morsmål døde for 40 år siden.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Rett øy, og da bør det være mulig å finne navnet på fjellet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bingo.

TT-løpet er motorsykkelracing på landeveien, med murer og annet langs løypa. Rundt 250 førere har omkommet i trening eller løp gjennom årene.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ehhm. Blir det noen ny oppgave, eller må man vente til neste påske?

mvh

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    @ totte: Takker for utmerket oppgave, som var litt utenom det vanlige. Desto vanskeligere å løse. Hadde aldri klart den på egenhånd.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416
    Arrangementet kan man trygt si utviklet seg utover det forutsatte. Vår mann var den yngste utøveren der. Spørsmålet er ganske enkelt, hvor er han født?
    Enkelt, men alt jeg kom på i farten.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Arrangementet kan man trygt si utviklet seg utover det forutsatte. Vår mann var den yngste utøveren der. Spørsmålet er ganske enkelt, hvor er han født?
    Du skal ikke si det. Min erfaring er at en oppgave gjerne må "drøvtygges", for at man skal få satt de små grå igang.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Alt jeg kom på i farten" kan være vanskelig nok, det. Og hvis det ikke er vanskelig, tenker jeg for min del når det gjelder mine egne lettløste oppgaver, at det gleder sikkert noen å føle vinnergleden ved å løse oppgaven på første hofteskudd. Men så langt, er alt i det blå for mitt vedkommende.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    @ Ulf-B: At jeg tok Lesjaskogsvatnet umiddelbart, skyldes min avdøde geografilektor.

mvh

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Første moderne sommer-ol? Dimitros Loundras var 10 år og tidenes yngste deltager, Athen 1896. Aner ikke hvor han var født.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416
    Sorry, nei. Jeg kan egentlig ikke gi så veldig mange hint, men kan jo si at arrangementet ble avholdt ett annet sted enn hva de fleste tror.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    @ Ulf-B: At jeg tok Lesjaskogsvatnet umiddelbart, skyldes min avdøde geografilektor.

mvh
    Ikke noe problem. Jeg har selv løst en del oppgaver på første forsøk - uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Og en del av mine oppgaver har - helt overraskende for meg - blitt løst før jeg har fått sukk for meg. Men det er jo litt av sjarmen, dette. Moro å delta - både som oppgaveknekker og som oppgavesnekker. Og ett og annet lærer man hele tiden.

Men tilbake til oppgaven: Ikke så enkel som oppgavesnekkeren vil ha det til. Lett for ham å si - han har jo løsningen oppi hodet sitt.

"Arrangementet utviklet seg utover det forutsatte"..... Hm - er ikke det hovedregelen, da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Arrangementet utviklet seg utover det forutsatte".

De små grå er fortsatt oppegående - om enn noe sløvet av en fredagsdrink eller to.

Jeg har jo selv laget enn oppgave hvor Woodstock-festivalen sto sentralt.

Skal vi til Woodstock enda en gang. Det arrangementet gikk i hvert fall skeis nok?

PS: Hvis vi skal til Woodstock, leter vi etter fødestedet til Santanas trommeslager, Michael Shrieve: http://www.woodstock-memories.com/w...oungest-musician-at-woodstock-michael-shrieve - som er født i San Francisco.

PS2: Og som de fleste sikkert vet, Woodstock-festivalen ble aldri avholdt i Woodstock, jfr. oppgavesnekkerens seneste hint.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416
    Du er flink, Ulf. 100% rett svar.
    Festivalen ble flyttet fra Woodstoc til småbyen Bethel, men navnet ble ikke forandret.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er flink, Ulf. 100% rett svar.
    Festivalen ble flyttet fra Woodstock til småbyen Bethel, men navnet ble ikke forandret.
    Ikke flink, bare heldig. Jeg lagde jo en oppgave her på HFS-labyrinten for et par år siden, hvor Woodstock var løsningen - basert bl.a. på at det egentlig aldri foregikk i Woodstock, men i Bethel.

Men i går var jeg ute på langtur med bilen - på vei hjem fra et møte i Sverige. P.g.a. veiarbeid og frykt for fredagskøer, valgte jeg en litt annen vei enn den vanlige, og mens jeg satt der og cruiset på en ukjent svensk landevei, så jeg plutselig et veiskilt som pekte til et lite sted som ga assosiasjoner til noe stort innen svensk idrett.

En storebror – som var blant verdens beste i sin tid – og tre yngre brødre som, sammen med storebror, vant et ganske ettertraktet trofe hele tre ganger. Ikke det aller største – men det var stort. Storebror vant en helt del alene også – og vant ved én anledning ett av de store arrangementene innen denne idretten.

Og da fikk jeg assosiasjoner til en nordmann – som ikke lenge etter at vår svenske storebror var i nærheten av å klare det, vant det som vår svenske storebror aldri klarte å vinne. Vår mann var den første nordmannen som vant noe som helst i det store arrangementet som nevnte storebror vant – og var, ved en anledning, etter sigende nær ved å vinne hele greia. Men det klarte han aldri.

Vi skal til hjemstedet til vår norske venn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Var dette vanskelig?

Noen av dem som driver denne idretten, holder på litt her og der utendørs - mens andre driver i mer ordnede former, og gjerne innendørs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn