HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Madagaskar produserer i dag mesteparten av verdens vanilje, googler jeg, men etter det jeg leser så er ikke Euro valutaen på Madagaskar..

N

nb

Gjest
    Dere nærmer dere definitivt. Stedet er ikke av de som prodserer mest vanilje ser jeg, men stedet er kjent for vanilje, kvaliteten går i alle fall for å være topp.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Er det snakk om en øygruppe i "nærheten" av Madagaskar? Jeg har kikket på et kart som viser land utenfor Europa som benytter euro, og synes jeg kan skimte en slik øygruppe med en fargekode som kan stemme, men jeg klarer ikke å se hva det er. Jeg har tenkt på Mauritius og Réunion, men finner ikke euro der.

N

nb

Gjest
    Er det snakk om en øygruppe i "nærheten" av Madagaskar? Jeg har kikket på et kart som viser land utenfor Europa som benytter euro, og synes jeg kan skimte en slik øygruppe med en fargekode som kan stemme, men jeg klarer ikke å se hva det er. Jeg har tenkt på Mauritius og Réunion, men finner ikke euro der.
    Det er reunion. Det er en del av Frankrike, ergo et Eurosted. Har stort sett alt av medbørsrekorder i verden og som standard er i Frankrike så er det regnet som innenriks selv om turen fra Paris tar en ti timer eller så.

Ganske så spektaklær natur som er en følge av kollapsede vulkaner, fortsatt er det ganske ofte utbrudd, dog oftest i liten skala.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Etter et opphold på denne fuktige, varme og avsidesliggende øya sted setter vi oss på flyet med kurs for urbane omgivelser i temperert klima.

Vi skal til en bydel. Mens vi sitter på flyet og ser ned så slår det oss at vi faktisk kunne tatt sjøveien helt fram til denne byen hvis vi hadde hatt bedre tid....

På flyet får vi tid til å leke litt med ord og det slår oss at navnet på den øya vi nettopp forlot, gir assosiasjoner til den byen vi skal til...

Ledetrådene som skal føre oss til den aktuelle bydelen er som følger:

To store, og samtidige, kulturpersonligheter, A og B, benyttet seg i sin tid av en tredje person Cs tjenester, en person som hadde et nokså sjeldent yrke. I ettertid har ikke denne personen blitt levnet veldig mye ære, men han må krediteres for at han hadde selvtillit...

Denne person C har mer enn halvparten av sitt navn felles med en person D.

Person D har bidratt til et verk som ble skapt – eller skal vi si satt sammen – i den bydelen vi skal fram til. Verkets tittel gjør det ganske enkelt å fastslå hvilken by vi skal til.

Dette verket ble framført i det året som i følge kinesisk astrologi var Oksens år (element vann), men ble først gjort alminnelig tilgjengelig som offisielt autorisert utgave i Harens år (element metall). Verket er utgitt relativt nylig altså.....

Oppgaven er å finne navnet på denne bydelen.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Kan man anta at person C drev med trolldom?

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Kan man anta at person C drev med trolldom?
    Nøyaktig hvordan han utøvde sitt yrke vet jeg ikke, men jeg tviler på at det var besvergelser og annen magi med i bildet. Yrket eksisterer også i dag og er høyt respektert av de fleste.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Jeg tenkte på Rasputin, som jo har siste del av navnet felles m. dagens Putin, eller er jeg helt på bærtur?

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg tenkte på Rasputin, som jo har siste del av navnet felles m. dagens Putin, eller er jeg helt på bærtur?
    Kvier meg av høflighet for å svare ja på det direkte spørsmålet ditt, og stiller i stedet et motspørsmål: Hadde Rasputin et yrke som i dag er høyt respektert? Dagens utøvere av dette yrket har forøvrig lang akademisk utdannelse.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    O.k. Skivebom, mao. Får tenke litt til;).

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ad navnet på byen, så er det vel ikke så mange byer som er gjenforent. Kommer kun på Berlin. Men man kommer vel ikke dit sjøveien.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ad navnet på byen, så er det vel ikke så mange byer som er gjenforent. Kommer kun på Berlin. Men man kommer vel ikke dit sjøveien.
    Godt tenkt. Men ta bort litt av øyas navn og lag assosiasjoner med det ordet som gjenstår.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har googlet litt på den kinesiske kalenderen.

Oksens år, element vann, kan ha vært 1973-74 - evt. 60 år før det

Harens år, element metall, kan ha vært 2011-12 - evt. også her 60 år før det..

Altså et verk som kom på banen i en slags uoffisiell (?) versjon i 1973-74 - men som kom i autorisert utgave nesten 40 år senere i 2011-12? med klare assosiasjoner til navnet til den byen vi skal til?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg har googlet litt på den kinesiske kalenderen.

Oksens år, element vann, kan ha vært 1973-74 - evt. 60 år før det

Harens år, element metall, kan ha vært 2011-12 - evt. også her 60 år før det..

Altså et verk som kom på banen i en slags uoffisiell (?) versjon i 1973-74 - men som kom i autorisert utgave nesten 40 år senere i 2011-12? med klare assosiasjoner til navnet til den byen vi skal til?
    Alle dine antakelser er riktige. Harens år er i dette tilfellet 2011.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så altså en bootleg fra 73-74 som er reutgitt i en autorisert versjon i 2011 med en tittel som henspeiler på byen der konserten foregikk.

Fra en kystby med et navn som assosierer med en del av ordet reunion.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men man kunne altså kommet dit med båt. En unionshovedstad av et slag, Washington feks. Eller Berlin mer sannsynlig. Var det ikke 73-74 Bowie med kumpaner drev og rotet rundt i Berlin?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    En annen unionshovedstad er jo Brüssel, men så var det dette m. sjøveien.

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En elv eller kanal holder. Men det er det vel ikke i Bruxelles.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hmm. Dette alfabetiske persongalleriet sier meg ikke mye. Men union? London er vel ingen kystby, men er i høyeste grad tilgjengelig sjøveien. Og bydeler er det ingen mangel på. Og det britiske flagget kalles jo Union Jack.

Skal vi til London?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    En elv eller kanal holder. Men det er det vel ikke i Bruxelles.
    Beklager sent svar.

Jo det er Brûssel. I følge mine kilder er det kanal fra Antwerpen og inn.

Men for å komme videre nå trenger vi et par navn.

Personene A og B er ikke bare europeere, men til og med landsmenn (av fødsel...). To store komponister.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    A & B benyttet begge tjenestene til person C. Altså må alle disse tre være samtidige. Person D skal eftersom jeg forstår, først komme inn i bildet på et senere tidspunkt. 1973 & 2011 ?

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.589
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rolling Stones holdt noen konserter på GOATS HEAD SOUP turneen i 73.
    Et par av dem fra Brussel ble visstnok tapet og gitt ut som bootlegs. Offisielt i 2012.

Person A og B kan være JAGGER og RICHARDS.

I tilfelle det er riktig har jeg ikke aning om hvem C og D er, så det er litt tynt...

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    A & B benyttet begge tjenestene til person C. Altså må alle disse tre være samtidige. Person D skal eftersom jeg forstår, først komme inn i bildet på et senere tidspunkt. 1973 & 2011 ?
    Ja, det er 3 samtidige og en "etterslenger" her. Person D har i denne oppgaven tilknytning til året 1973. Person C og D, med delvis likt navn, var nok over gjennomsnittlig fingernemme, særlig den siste spilte på flere strenger.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Rolling Stones holdt noen konserter på GOATS HEAD SOUP turneen i 73.
    Et par av dem ble visstnok tapet og gitt ut som bootlegs i 2012.

Person A og B kan være JAGGER og RICHARDS.

I tilfelle det er riktig har jeg ikke aning om hvem C og D er, så det er litt tynt...
    Du har funnet fram til riktig verk!

Men personene A og B er ikke Jagger og Richards.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.589
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mick Jagger/ Mick Taylor?

"Fans of the Stones have wanted this release for years as it catches the mark 2 version of the band with Mick Taylor rather than Brian Jones in their full glory"

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.589
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo morsomst når man forstår sammenhengen.

Jeg klarer ikke å se hvem de ulike personene kan være, men Stones konsertene ble holdt et sted som heter Forest National.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Jeg klarer ikke å se hvem de ulike personene kan være, men Stones konsertene ble holdt et sted som heter Forest National.
    Er det en bydel i Brussel?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Er det en bydel i Brussel?
    Hva da?
    Vi skulle til en bydel i en eller annen by, hvor et nå omsider identifisert verk ble til, skulle vi ikke? Verket ble til på Forest National arenaen i Brussel. Men jeg er kan hende på bærtur?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn