HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Du er ikke på bærtur, snarere tvert imot.

Vårt mål er en bydel i Brûssel.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En av de 19 bydelene i Brussel er Forest (eller Vorst på det andre språket). Kan vi komme nærmere?

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    695
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Mulig bydelen kan være Anderlecht (zooma UTOVER på kartet), men prøver å finne trådane som evt leder dit (reverse Engineering... ;) )

Mvh Arild - som snubla over tråden!

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    En av de 19 bydelene i Brussel er Forest (eller Vorst på det andre språket). Kan vi komme nærmere?
    Beklager at jeg av en eller annen grunn ikke så at du foreslo dette for litt siden. Vorst/Forest er riktig! Gratulerer!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Beklager at jeg av en eller annen grunn ikke så at du foreslo dette for litt siden. Vorst/Forest er riktig! Gratulerer!
    Æres den, som æres bør: Bluesbreaker var klar over dette lenge før meg.

Men hvis han ikke er i humør til å lage oppgave, skal jeg gjerne pønske ut en om ikke så lenge.

PS: Men disse A, B, C og D er jeg veldig nysgjerrig på!!

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Æres den, som æres bør: Bluesbreaker var klar over dette lenge før meg.

Men hvis han ikke er i humør til å lage oppgave, skal jeg gjerne pønske ut en om ikke så lenge.

PS: Men disse A, B, C og D er jeg veldig nysgjerrig på!!
    Jeg beklager igjen, nå på det sterkeste, særlig overfor bluesbreaker. Bluesbreaker var først, all ære til ham! Og takk til alle dere som deltok. Her gikk det nok litt for fort for meg i innspurten.

Forklaring kommer snart, må bare renskrive den først.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg gjentar oppgaveteksten, med forklaringer i kursiv:

Etter et opphold på denne fuktige, varme og avsidesliggende øya setter vi oss på flyet med kurs for urbane omgivelser i temperert klima.

Vi skal til en bydel. Mens vi sitter på flyet og ser ned så slår det oss at vi faktisk kunne tatt sjøveien helt fram til denne byen hvis vi hadde hatt bedre tid....

På flyet får vi tid til å leke litt med ord og det slår oss at navnet på øya vi nettopp forlot, gir assosiasjoner til den byen vi skal til...(re-union, Brûssel er hovedstaden i den Europeiske Union)

Ledetrådene som skal føre oss til den aktuelle bydelen er som følger:

To store, og samtidige, kulturpersonligheter, A og B, (Bach og Händel) benyttet seg i sin tid av en tredje person Cs tjenester (John Taylor), en person som hadde et nokså sjeldent yrke (øyelege). I ettertid har ikke denne personen blitt levnet veldig mye ære, men han må krediteres for at han hadde selvtillit... (John Taylor behandlet både Bach og Händel for deres svekkete syn i voksen alder, men uten godt resultat. Han opererte Bach i 1749 og enkelte påstår at denne mislykkede operasjonen tok livet av Bach et år senere. Händel la seg under Taylors kniv i 1751 uten godt resultat.)

Denne person C har mer enn halvparten av sitt navn felles med en person D. (Mick Taylor, gitarist, tidligere medlem av Stones.)

Person D (Mick Taylor) har bidratt til et verk som ble skapt – eller skal vi si satt sammen – i den bydelen vi skal fram til. Verkets tittel gjør det ganske enkelt å fastslå hvilken by vi skal til. (Stones-albumet«The Brussels Affair» er satt sammen av låter som ble framført på to konserter 17.10.1973 i konsertlokalet Forest National. Mick Taylor er kreditert som gitarist. Året etterpå forlot han Stones.)

Dette verket ble framført i det året som i følge kinesisk astrologi var
    Oksens år (element vann), men ble først gjort alminnelig tilgjengelig som offisielt autorisert utgave i Harens år (element metall) (utgitt i oktober 2011). Verket er utgitt relativt nylig altså.....

Oppgaven er å finne navnet på denne bydelen.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Mick Taylor var ikke bare den i særklasse beste gitaristen Stones noensinne har hatt, men også en mann som var fornøyd med nok og ikke så sin fremtid som musiker i et revivalband uansett hvor mye penger som lå i det. Veldig god oppgave, kred!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.482
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for nok en god oppgave Trond T.
    Ikke nødvendig med beklagelser.

Slet litt, og rota/misforstod med komponister.
    Mange holder jo Jagger/Richards like høyt som Bach og Händel.
    Gamle gubber både over og under graven.

Med Taylor inn på scena så jeg lyset (fikk jeg følelsen av).

Jeg er i kjempehumør(!), ( viser til innlegg over), men er i en slik situasjon nå at jeg ikke kan følge opp /håndtere en ny oppgave.

Derfor jeg er veldig glad om Ulf B. vil ta det videre.

Mvh
    Mulig jeg prøver meg igjen :).

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Takk for det, bluesbreaker og oct, jeg er smigret over at dere og andre tok dere tid til å delta.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for nok en god oppgave Trond T.
    Ikke nødvendig med beklagelser.

Slet litt, og rota/misforstod med komponister.
    Mange holder jo Jagger/Richards like høyt som Bach og Händel.
    Gamle gubber både over og under graven.

Med Taylor inn på scena så jeg lyset (fikk jeg følelsen av).

Jeg er i kjempehumør(!), ( viser til innlegg over), men er i en slik situasjon nå at jeg ikke kan følge opp /håndtere en ny oppgave.

Derfor jeg er veldig glad om Ulf B. vil ta det videre.

Mvh
    Mulig jeg prøver meg igjen :).
    Jeg tar den videre.

Vi skal videre fra Brussel.

Og fra det ene musikalske radarparet til det andre. Til et tospann hvor den ene, for de fleste, er langt mer kjent enn den andre.

Men vi skal til fødebyen til den andre – som har stått for en del av radarparets mest kjente verker. Radarparets mest kjente transportmiddel er dessverre ubrukelig for vårt formål – for vi skal til?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg tror jeg allerede nå kan ha en ørliten anelse om hvor vi skal, og for å få av- eller bekreftet min antakelse så innleder jeg med litt ordkløveri: Hva mener du med transportmiddel, er det en (fast) innretning som passivt tilrettelegger for transport eller er det en innretning som aktivt transporterer noe ved å bevege seg fra A til B?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm... er ikke helt sikker på ordkløveriet her - men vi snakker nok ikke om noe passivt, heller noe som beveger seg, ja....

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ok, da var det ikke Bridge Over Troubled Water du tenkte på altså.

Et ubrukelig transportmiddel fra Brüssel og til labyrintens neste by.....fly kan vel benyttes stort sett over hele kloden, bil kan ikke brukes hvis vi skal for eksempel til USA eller Sør-Amerika....båt blir kanskje ikke det mest hensiktsmessige hvis vi skal holde oss på det europeiske kontinent...

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Hmmm...tankedrodling......
    Bernie Taupin? Født i Anwick. Tranportmiddelet for tospannet er telefon.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.482
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte litt på Garfunkel som er fra Forest Hills, Queens NY jeg også, men fant ut at transportmiddelet ble noe søkt; El Condor Pasa...
    Det er såpass mange parhester i musikken, så jeg for min del trenger mer hjelp.
    Hvis dette med transport er vesentlig, -er det mulig å få litt mer kjøtt på det benet?

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: oct

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det transportmiddelet som IKKE er brukandes fra Brussel til vårt reisemål, er helt vanlig. Bakkerelatert, for å si det sånn - men ikke noe lureri der.

PS: Den ene halvdelen av tospannet jeg tenker på, er VELDIG kjent. Den andre halvdelen - som er ansvarlig for transportmiddel-låten - er mindre kjent - men de var et tospann i rundt 30 år.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Der kom det litt mer kjøtt på benet. Er duoen to menn, mann & kvinne, el. en ren kvinneduo? Evt. et ektepar? Kanskje litt mye forlangt såpass tidlig i oppgaven.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nja.... Det må vel være tillatt å si at vi snakker om to menn.

PS: Det er ikke snakk om en ren duo. Litt à la Lennon-McCartney og Jagger-Richards, altså - med en del flere rundt seg.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gilbert and Sullivan - det er feil kontinent. Derfor litt problematisk med våre parhesters kjenningsmelodi, når Brussel er utgangspunktet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - var dette SÅ vanskelig, da?

Vi skal i første omgang komme frem til to personer som samarbeidet tett i nesten 30 år. Den ene personen er VELDIG kjent - mer kjent går det nesten ikke an å bli - mens den andre er mer anonym. Det er likevel den mer anonyme personen som er ansvarlig for en transportmiddel-låt, som den VELDIG kjente personen på en måte har gjort til "sin".

Skal vi nå vårt reisemål, kan vi ikke velge det transportmidlet som nevnes i låten. Vi befinner oss jo fortsatt i Brussel.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Bare fint m. vanskelige oppgaver, men må si jeg sliter litt her.....

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, det går ikke akkurat på skinner her, ser jeg.... (Pun intended).

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, vi kan si at det er noe skinnegående vi skal frem til - og som vi altså ikke kan bruke for å komme dit vi skal fra Brussel.

PS: Da gjenstår det "bare" å finne ut hvilken "skinnegående" låt vi skal frem til. En kjent låt, altså - og en kjent utøver - men en ikke fullt så kjent partner og opphavsmann, som skal vise oss veien til oppgavens reisemål.

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Et forsøk på å samle trådene, med noen gjetninger ispedd:

- Transportmiddel på skinner kan være tog, trikk, t-bane, dressin og sikkert mer...
    - Låtens engelske tittel og/eller tekst handler om et skinnegående transportmiddel...
    - Skinnegående transportmiddel kan ikke brukes fra Brüssel til den aktuelle byen, da skal vi overseas som det heter...
    - "Mer kjent går det nesten ikke an å bli" - høres (nord)amerikansk ut...
    - Samarbeid i 30 år - det er altså en godt voksen manns fødeby vi skal til...
    - Ingen ren duo, men de hadde en del flere rundt seg....altså medlemmer av en pop-/rockegruppe eller et annet slags orkester....

Er noe av dette gangbart?

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvert eneste punkt er høyst gangbart.

Det er for øvrig ikke noe spesielt med fødebyen vi skal til. Jeg har tilfeldigvis vært der - men vi har jo vært i så mange andre av byene som det kunne ha vært aktuelt å knytte til både vår mann og hans partner, men denne gangen blir nok en first time ever i HFS-labyrint-sammenheng.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.482
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    -sliter, fra morgen til kveld...
    From Station to Station.

Kan jo fremdeles være veldig mye dette.
    Skrev vel mer enn denne skinnesangen?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    -sliter, fra morgen til kveld...
    From Station to Station.

Kan jo fremdeles være veldig mye dette.
    Skrev vel mer enn denne skinnesangen?
    Joda - vår mann skrev mer enn denne ene skinnesangen. Komponerte er vel det rette uttrykket - men det kommer tekst også, et stykke uti låten. Vår man jobbet både alene og sammen med sin langt mer berømte partner. Pluss at han både arrangerte og spilte.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Er ordet "railroad" med i sangen?

Edit: Er ordet "railboard" med i tittelen på sangen?

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ingen "Railroad" i tittelen på sangen. Men ingen mulighet til å misforstå at dette henger sammen med noe skinnegående.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hjelper det hvis jeg tilføyer at det 30 år lange samarbeidet som er omtalt i denne oppgaven, startet for rundt regnet en mannsalder siden?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Spennende oppgave. Men som bluesbreaker skrev lenger opp: Det kan jo fremdeles være veldig mye dette.

Kan denne skinnesangen dreie seg om noe annet enn hele tog, f.eks. lokomotiver? Brune kuvogner? Blå kuvogner - fra Stratos? Eller hva med dresin?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - strengt tatt handler den ikke om noe tog i det hele tatt. Vi snakker egentlig om en oppfordring til å ta et skinnegående transportmiddel.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hjelper det hvis jeg tilføyer at det 30 år lange samarbeidet som er omtalt i denne oppgaven, startet for rundt regnet en mannsalder siden?
    Det begrenser jo alternativene noe, men det bragte ikke meg noe nærmere løsningen.

Jeg tenkte et øyeblikk på Chattanooga Choo Choo, men den er vel litt for gammel. Dessuten er det en del annet som jeg ikke får til å passe inn.
    Burt Bacharach og Hal David? Neppe. Da skulle strengt tatt David ha komponert sangen, og han holdt seg vel stort sett til tekst?

Hvordan definerer du forresten "en mannsalder"?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn