HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Bachianas Brazileiras? Skjønt det er bare en av de som fremføres av et homogent ensemble....
    Det er helt korrekt. Jeg tok feil når det gjaldt instrumenteringen- beklager dét.
    Du er nestemann.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi drar til en delstat i Brasil som har et navn som halvveis er identisk med en vanlig brukt musikalsk form i barokken. En by i denne delstaten har et navn der første halvdel består av et ord som er en annen vanlig brukt musikalsk form, og den andre halvdelen av navnet rett og slett betyr "by". Hvilken by er vi i?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Nå skal ikke jeg påberope meg stor kunnskap hverken i barokkmusikk eller Brasilianske delstater (heller), så med fare for å gå fullstendig i vannet foreslår jeg delstaten Rondonia, altså Rondo.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Da må vi vel være i delstaten Tocantins?
    Tocantinopolis? Men det er jo samme musikalske form.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sitter også fast i Rondonia. Var det den som var feil? Klarer ikke å finne byen, tenker at da må den være mindre enn selv en norsk småby. Ikke kan jeg portugisisk heller. Oversette "by" klarer jeg, men der stopper det like fullt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Jeg sitter også fast i Rondonia. Var det den som var feil? Klarer ikke å finne byen, tenker at da må den være mindre enn selv en norsk småby. Ikke kan jeg portugisisk heller. Oversette "by" klarer jeg, men der stopper det like fullt.
    200.000 innbyggere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange delstater er det egentlig i Brasil....?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der skjønte jeg uttrykket "halvveis identisk". Skulle til å klage litt pirkete på det, men erato er en luring.
    Brazil har forskrekkelig mange byer med over 200000 innbyggere, så det er ikke så rart at vi ikke har hørt om denne før.
    Må trekke pusten og røre meg litt, før det avsløres. Ingen flere?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er feil delstat. Sjekk Handels og Corellis konserter.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så på kartet over delstater, og la fort merke til Rondonia. Kunne ikke se andre som passet.
    Mato Grosso var godt synlig rett ved, men jeg syntes ikke erato sine ledetråder stemte der. Grosso er jo ikke en musikalsk form, og en kar som erato bør ikke ta feil om sånt. Men der var det altså delvis identisk. Concerto Grosso er jo en musikalsk form.
    Og vips, byen heter Rondonopolis !

ed: Ha meg tilgitt, solen skinner fremdeles, og jeg tror jeg må prøve min nyinnkjøpte motorsag mens jeg pønsker ut en ny en

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Det var da som F... Jeg tenkte på concerto grosso, men tenkte at det ikke var en musikkform.
    Jaja, morro var det lell!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det er en form hvor en mindre gruppe instrumenter, ofte kalt ripieno, spiller mot hele orkesteret, grossoen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter en runde med utprøving av nye redskaper på noen mindre trær i den overgrodde hagen vår tar jeg en liten hvil og setter meg på en stubbe. Det er vindstille, og tusmørket kommer snikende. Ingen fugler lengre, de går til ro , og dem er vi ferdige med. Men trærne rundt meg bøyer seg over meg og hilser fredfullt.
    Trær. Jeg tenker ofte på musikk, også når jeg er ute, og trærne og veden jeg har sagd opp får meg til å drømme meg langt avgårde og bakover til den store musikkfestivalen. Jeg var ikke der da det skjedde, men jeg er litt av en drømmer.
    Et øyeblikk lukker jeg øynene og ser for meg menneskene og hører musikken. Her er det langt fra fredfullt, men det er vel ikke å forvente heller med mange hundre tusen mennesker samlet. Det blir mørkere, jeg er liksom til stede om natten, og får et glimt av en gjeng musikere. Jeg drar kjensel på den ene av dem, ja en til, og da de stryker forbi plukker jeg opp noen ordvekslinger mellom trommisen og en av de andre. De er visst irriterte, virker misfornøyde med at de skal på scenen på et ugudelig tidspunkt langt på natt. Hadde det ikke vært for dem var det ikke sikkert alle de andre stjernene hadde vært her, hører jeg noen si. Jeg får ikke kontakt og får spurt hvem de er, men trommisen tiltales med et kallenavn. Joda, disse gutta er stjerner, og kallenavnet til trommisen passer jo bra sånn sett.
    Nei, jeg begynner å småfryse og må komme meg i hus. Ser opp på trærne igjen. Kommer ingen vei med å sitte her og drømme. Vi skal jo et sted.
    Alle kommer fra et sted, også denne trommisen. Han er ikke av de mest berømte, men bandet kjenner de fleste til. Han, trommisen, ble født i en liten by i den samme staten som bandet kom fra.
    Hvilken stat?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trær ja. Og festivalen. Det var tider det.
    Bandet var der, og spilte, men alle i bandet var visst ikke helt fornøyd med prestasjonen. To av dem var brødre, jeg lurer på om de var enige. Så opptakene av dette bandet ble ikke brukt så mye som mange av de andre som spilte der. Det finnes mange som ikke vet at disse gutta var en av de store attraksjonene på festivalen.
    Trommisen med kallenavnet kom fra en liten by med navn som handler om trær. (Der har vi det, trær igjen )Men det er det heller ikke mange som vet.
    Bandet høres forresten ikke alltid ut som de kom fra den staten de gjorde.
    Hvilken stat?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Creedence, Cosmo og Palo Alto. Woodstock.
    Akkurat.
    Trær. Woodstock. Trommestikker. Trommis Doug Clifford, kalt Cosmo, ble født i byen Palo Alto- byen oppkalt etter det historiske Redwood-treet El Palo Alto.

Pinnen er din!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    erato skrev:
    Akkurat.
    Trær. Woodstock. Trommestikker. Trommis Doug Clifford, kalt Cosmo, ble født i byen Palo Alto- byen oppkalt etter det historiske Redwood-treet El Palo Alto.

Pinnen er din!
    Har jo ikke svart på staten enda......Uansett, i morgen!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.670
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ottone skrev:
    erato skrev:
    Akkurat.

Pinnen er din!
    Har jo ikke svart på staten enda......Uansett, i morgen!
    Javisst. Palo Alto var stedet jeg først tenkte å spørre etter, men syns det ble litt vanskelig. Derfor staten.
    Imorgen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi drar ikke veldig langt og får sterke assosiasjoner til kaffe. Stedet vi snakker om er solrikt, men solen er nå gått ned, og nye eiere har et navn som fører tankene til en annen verdensdel og et sted som i sin tid (for lenge siden) ble ansett som verdens sentrum. Hvor er vi?

Tips: Det hjelper å være (litt) datakyndig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Du snakker vel om Sun og Java? Sun er nå kjøpt av Oracle, så vi befinner oss vel i Delphi i det gamle Hellas?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Det er jo "faren" med å svare - man må vri hjernen for å finne på en ny oppgave ;)
    Det skulle bare mangle om jeg ikke tok den oppgaven der. Jaja - ny oppgave kommer om ikke så lenge - må tenke litt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Well - here goes:

Vi holder oss på det samme kontinentet og reiser til et land som ikke er spesielt populært blant innbyggerne i det landet vi befant oss i. Stedet vi er kommet til er en liten by som har vært med på mange historiske omveltninger. Når vi rusler gjennom gatene ser vi det ene huset etter det andre der det har bodd kjente personer. En av disse er også kjent fra en sang av en kjent "lærer", men sangen omhandler egentlig ikke denne personen...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Da er vi kanskje i Tyskland?, siden Lehrer skrev noe latterliggjørende om Werner von Braun.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi er i Tyskland. Grekerne er ikke spesielt glade i tyskerne for tiden. Men Wehrner von Braun er ikke den jeg tenker på.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tør ikke gjette mer, da jeg må forlate tastaturet en times tid ;).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Weimar?

Musikk: Liszt, Bach
    Litteratur: Goethe og Schiller
    Arkitektur: Gropius

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Der var vi, ja.

Sangen jeg tenkte på var "Alma" av Tom Lehrer, der han beskriver Alma Mahler som rakk å gifte seg med Gustav Mahler, Franz Werfel og Walter Gropius.
    Walter Gropius var mannen bak Bauhaus-retningen innen arkitekturen. Han bodde (og var født) i Weimar. Mange andre kjente personer har tilknytning til byen:
    Innen musikk: J.S. Bach, Hector Berlioz, Hummel, Joseph Joachim, Liszt, Raff, R. Strauss, R. Wagner - og litt nyere: Marlene Dietrich og Nina Hagen!
    Litteratur: Goethe, Schiller
    Andre kjente borgere av Weimar: Hans von Bülow, Walter Gropius, Kandinsky, Klee, Luther, Nietzsche, Schopenhauer, Carl Zeiss

Ikke ille for en by med 60 000 innbyggere.
    Vi kjenner Weimar republikken (1918-1933), og Weimar lå i det gamle DDR.
    En spennende by.

Din tur

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lehrer om Alma Mahler: it's people like that who make you realize how little you've accomplished. It is a sobering thought. For example, that when Mozart was my age he had been dead for two years.

Oppgaven må komme senere. Jobb å gjøre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi kjører videre fra Weimar. Passende, siden vi er i et område med mye bilproduskjson. Vi kommer til en by som via omveier som via omveier fikk avgjørende innflytelse på norsk historie, og som vi assosierer både med noe hardt, men noe flytende og med noe rullende.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    erato skrev:
    Vi kjører videre fra Weimar. Passende, siden vi er i et område med mye bilproduskjson. Vi kommer til en by som via omveier som via omveier fikk avgjørende innflytelse på norsk historie, og som vi assosierer både med noe hardt, men noe flytende og med noe rullende.
    Er vi fremdeles i Tyskland, og har det rullende noe med biler å gjøre, det harde noe med metaller å gjøre og det flytende noe med drikke?

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    erato skrev:
    Er vi fremdeles i Tyskland, og har det rullende noe med biler å gjøre, det harde noe med metaller å gjøre og det flytende noe med drikke?

Roy
    3 av 4 rett.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.697
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det har med biler å gjøre, og fremdeles er Tyskland, kan det iallfall være både Stuttgart, Köln eller Wolfsburg.

Adolf Hitler ble jo tysk statsborger ett eller annet sted i Lüneburger Heide, men jeg husker ikke hvor..får google litt...jeg er antakelig helt på jordet uansett.

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Hvis det har med biler å gjøre, og fremdeles er Tyskland, kan det iallfall være både Stuttgart, Köln eller Wolfsburg.

Adolf Hitler ble jo tysk statsborger ett eller annet sted i Lüneburger Heide, men jeg husker ikke hvor..får google litt...jeg er antakelig helt på jordet uansett.

mvh
    Det finnes/fantes andre bilmerker. Og det flytende har ikke med drikke, men med musikk å gjøre. Indirekte. Byen er mindre enn Braunschweig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn