HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Snakker vi om slaget ved Waterloo som førte til Abbas hit?
    Og Bjørn Ulfvæus var til stede?

Nei, da var det heller han svensken som fant opp lutefisken?

A

asvaberg

Gjest
    Vi skal til 1859, i Europa

Til en liten by med i dag ca 2500 innbyggere....

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    1859? Mye bråk i Italia på den tiden.
    Men kan ikke se mye "godt" komme ut av det...

A

asvaberg

Gjest
    Å, joda - en fyr fra klokkelandet var på reise for å treffe en viktig fyr - underveis skulle tilfeldigheten til at han var innom dette lille stedet akkurat da grusomhetene var på det verste - det han fikk se rystet ham så mye at det gav ham ideen til å starte noe veldig viktig, og godt.....

Og for å gni det inn: dette er rimelig elementær verdenshistorie.... ;)

A

asvaberg

Gjest
    Nettopp.

Inntil midten av 1800-tallet var det ingen organisasjon eller veletablert sanitetstjeneste i forsvarets avdelinger til å ta seg av sårede, og ingen trygg og beskyttet institusjon til å ta seg av og behandle de som ble såret på slagmarken. I juni 1859 var den sveitsiske forretningsmannen, Henry Dunant, på reise til Italia for å møte den franske keiseren Napoleon III i den hensikt å diskutere problemer med å drive forretning i Algerie, på den tiden okkupert av Frankrike. Idet han ankom byen Solferino på kvelden 24. juni 1859 ble han vitne til slaget ved Solferino, en del av krigen mellom Østerrike og Sardinia. På en enkelt dag ble rundt 40 000 soldater på begge sider drept eller skadet på slagmarken.

Henry Dunant ble sjokkert av det grusomme resultatet av slaget, de sårede soldatenes lidelser og den nesten totalt manglende medisinske hjelpen og generell omsorg. Det opprinnelige formålet med reisen ble glemt og i flere dager engasjerte han seg i å hjelpe til med behandling og omsorg for de sårede. Han lyktes i å organisere hjelp på et imponerende nivå ved å motivere til hjelp uten å ta side i konflikten. Hjemme i Genève bestemte han seg for å skrive boka Minner fra Solferino, som han utga for egen regning i 1862. Han sendte bokeksemplarer til politikere og militære i ledende stillinger i hele Europa. I tillegg til å skildre opplevelsene fra slaget argumenterte han for å danne en nasjonal frivillig hjelpeorganisasjon for å ta seg av sårede soldater i krigstid. I tillegg ba han om internasjonale regler for å garantere nøytraliteten og beskyttelsen av de som ble skadet på slagmarken, førstehjelperne og feltsykehusene.

Og ut av elendigheten ble Røde Kors grunnlagt....

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    asvaberg skrev:
    Å, joda - en fyr fra klokkelandet var på reise for å treffe en viktig fyr - underveis skulle tilfeldigheten til at han var innom dette lille stedet akkurat da grusomhetene var på det verste - det han fikk se rystet ham så mye at det gav ham ideen til å starte noe veldig viktig, og godt.....

Og for å gni det inn: dette er rimelig elementær verdenshistorie.... ;)
    Elementært, alt etter hvem man spør, jeg var rett ved men ble så lystelig avledet av Magenta og Montebello :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal til en dal med elv. Elven er en sideelv til en elv som henger sammen med forrige spørsmål. I denne dalen har det vært industri knyttet til skinnende gjenstander, men denne er nå nedlagt.

Vi skal til et sted i dalen der det har vært produsert et gyldent produkt, men hvor det nå produseres noe helt annet (som også er gyldent) og som mange på sentralen er glad i og som det finnes en egen OT tråd om. Og det er ikke HiFi. Og stedet ligger i nærheten. Dette siste er ment bokstavelig, men likevel ikke. Tenk på et annet språk.

PS: En liten edit.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det mangler litt men du er i rett dalføre. Nahe (nærheten på tysk) er en sidedal til Rhinen, som starter i Sveits. Hvor i Nahe har det vært produsert noe gyldent som i dag produserer vin?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har vært helt på villspor - så jeg burde egentlig ikke blande meg inn her - men jeg begynner å få mistanke om at det andre gylne produktet som det refereres til, også kan drikkes?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Jeg har vært helt på villspor - så jeg burde egentlig ikke blande meg inn her - men jeg begynner å få mistanke om at det andre gylne produktet som det refereres til, også kan drikkes?
    Nei. Men det inngår i mange HiFi produkter.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wenn das Wasser im Rhein goldner Wein wär,
    Ja, dann möcht ich so gern ein Fischlein sein.

Men har de utvunnet gull der?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Dönnhof Schloßböckelheimer Kupfergrube - Schloßböckelheim i Nahe?
    Visste at du ville ta den når du våknet. ;D

Ja, i Schlossbøckelheim er det en nedlagt kobbergruve som nå har gitt navn til en svært kjent vinmark rundt innslaget.

Og Dønnhoff er en av flere som lager vin der.

Nahe er fra gammelt av kjent for sin produksjon av smykkestener.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha tilbragt litt tid i Tyskland, synes vi det blir litt i kjøligste laget og kan tenke oss litt bedre temperatur og bademuligheter. I en periode var det litt vel "hett" her, men idag er det bedre. Stedet har en lang historie, og et av stedets landemerker deler navn med både et værfenomen og en film. En annen filmtittel henspeiler også på stedet, som i sin tid fungerte som "helsested" for noen som var ute på noe som var langt fra fredelig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke ennå.... Jeg har merket meg "hett" - kan anførselstegnene antyde en sterkere sammenheng med ufred enn med et termometer?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - da resonnerer jeg meg videre. Jeg har en følelse av at vi skal til Midt-Østen. Just a hunch. Libanon? Der har det jo gått hett for seg i nyere tid - og samtidig gikk det jo hett for seg i de gode, gamle dager også. Jeg tenker på korstogene. Beirut?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Du er inne på noe, du er ikke så langt unna, men så var det dette med de filmene da...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tenkte på det med severdigheter i byer "i nærheten" og værfenomener. Det er visstnok et værfenomen som heter "pyramide" - da skal vi kan hende til Kairo. Jeg mener at det var en film som het "Cairo", James Bond har jo vært der, Poirot har vært der. Det var en del bombeaktivitet og slikt som skremte turistene for et par år siden. Men man reiser vel ikke til Kairo for å bade? Jeg ble plutselig litt usikker nå....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nei, man gjør vel ikke det.
    Ingen av de filmene jeg tenker på foregår på stedet, det er navnet filmene og severdigheten på stedet har felles. En annen kjent flim ble innspilt på stedet jeg tenker på, men den filmen hadde ingen ting, hverken med stedet eller navnet å gjøre.
    Ble det enda værre nå? :D

Edit: Den ene filmen har felles navn med severdigheten, den andre har et navn felles med området stedet ligger.
    For ikke å forglemme værfenomenet! Som også har navnet til felles med severdigheten jeg snakker om.
    BTW: Korstogene var ingen dum assosiasjon...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Den siste filmen jeg nevnte som er innspilt på stedet jeg snakker om (men som ikke har noe med stedet å gjøre), omhandler en annen krig som foregikk lenge før det var "hett" på det stedet jeg snakker om.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nytt forsøk og ny mulighet:

Værfenomen: St. Elmos ild
    Film: St. Elmo's fire
    Severdighet: Fort Saint Elmo i Valetta, Malta.
    Som var aktive under korstogene og som ellers har hatt en voldelig historie helt siden de gamle grekere og romere herjet.

Altså: Valetta, Malta.

Filmen - var det ikke en som het Malteserfalken også?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Bingo!

Filmene: St. Elmo's Fire (St. Elmos fort i Valetta), Malteserfalken (som ikke foregår på Malta) og Troja (som ble innspilt på Malta)

Det "hete" var selvfølgelig bombingen som Malta/Valetta ble utsatt for under andre verdenskrig.

Ved fortet ble det under korstogene opprettet et "sykehus" som tok seg av skadde korsfarere, og den kjente ridderordenen fra Malta drev dette "sykehuset".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe – den var seig, den siste oppgaven. Men litt av hvert å lære av disse stedene vi besøker på vår evige(?) rundtur. Etter en liten runde i Valetta – inkludert et besøk på det nå kjente Fort Saint Elmo – flyr vi tilbake til fastlands-Europa. Det har vært så mye snakk om urolige hjørner, ikke-fredelige hensikter og krig i det siste – og dette ligger og murrer i bakhodet.

Vi skal til en by som ligger i et av Europas mange urolige hjørner.

I dette området startet en separat - og veldig lokal - væpnet månedslang konflikt i f.m. avslutningen av den 2. verdenskrig. Konflikten ble løst ved at byen, og området rundt, fikk status som selvstendig stat. Etter noen få års selvstendighet, ble hele området til slutt delt mellom to stater.

Her gjelder det å gå i dybden.

Vi skal til .....?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den væpnede konflikten jeg tenker på, startet samtidig med at den 2. verdenskrig sluttet, og den varte en måneds tid. På en måte kan man si at avslutningen av den 2. verdenskrig ble litt forsinket akkurat her - for det var allierte soldater involvert i kampene. Selv om denne ekstrakonflikten neppe regnes som en del av 2. verdenskrig. Invasjonen på Kypros var på 1970-tallet en gang. Det er altså ikke Kypros vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg minner om at oppgaven har tre separate ledetråder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hadde så smått begynt å forvente at noen skulle gå i dybden her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det gjorde enkelte japanere på enkelte avsides Stillehavsøyer også, uten sammenlikning forøvrig; det var ikke veldig lenge siden en diehard sliten keisertilhenger sist måtte pakke sammen etter beskjed om at WW2 var slutt :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi holder oss i Europa. Otare er inne på noe, ja.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tråden sier Europa og det må være Balkan eller muligens Hellas ja.

A

asvaberg

Gjest
    Albania?

Albanias utenrikspolitikk etter at folkerepublikken ble proklamert 29. november 1944 var i stor grad styrt av motsetningen til den store naboen og hovedfienden, Jugoslavia. Opp til bruddet med Stalin i 1948 regnet Tito med at Albania kom til å inngå i Jugoslavia som egen provins. Da bruddet kom, allierte Enver Hoxha seg nært med Sovjetunionen mot Jugoslavia, og holdt på denne alliansen helt til Jugoslavia og Sovjet tilnærmet seg hverandre etter 1956

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn