HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    På Stamford Bridge møter du en fyr du drar kjensel på. Han er stor og staut og forteller at dette var hjemmebanen hans for mange år siden.
    - Jeg var kjent for å være knallhard, men fair, smiler han, og minner oss på da han sendte ballen langt opp på tribunen, og Arsenals Ian Wright i samme retninga.

- Det var ingen stygg takling, men jeg vil du skal dra til den byen der det finnes et fotball-lag med en manager som i sin tid sa om han hadde hatt en stor, stygg forsvarer, så ville motstanderen ikke ha scoret sitt første mål. Da ville forsvareren fjernet både ball, mann og deler av stadion.

Manageren som er kjent for sine friske uttalelser, debuterte i sin tid som spiller for det samme laget som han avsluttet sin spillerkarriere i, og det samme laget var det første han var manager for også, selv om det ikke er der han er nå.

Det endelige reisemålet er ikke hjemmebanen der manageren jobber nå, men det mest kjente byggverket i byen. Byggverket kan minne veldig om noe du kan se i et helt annet land, men som er dobbelt så stort.

Det er ikke utenkelig at Kim Friele og Sturla Berg Johansen kunne tenkt seg en tur til byen.

A

asvaberg

Gjest
    Priceless:

"We need a big, ugly defender. If we had one of them we'd have dealt with County's first goal by taking out the ball, the player and the first three rows of seats in the stands."

Ian Holloway - Bristol Rovers

Men han er nå manager i Blackpool og de har noe som minner om Eiffeltårnet..
    Byen har også fått tilnavnet "gay capital of the north..."

Blackpool Tower

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Ian Holloway er et oppkomme av sitater. Han kan få Nils Arne Eggen til å fremstå som tause Birgitte.

Denne blir regnet som hans beste etter en seier mot Chesterfield som ikke akkurat var fortjent eller preget av godt spill.

To put it in gentleman's terms if you've been out for a night and you're looking for a young lady and you pull one, some weeks they're good looking and some weeks they're not the best. Our performance today would have been not the best looking bird but at least we got her in the taxi. She wasn't the best looking lady we ended up taking home but she was very pleasant and very nice, so thanks very much, let's have a coffee"

se flere her: http://en.wikiquote.org/wiki/Ian_Holloway

Blackpool tower var selvsagt helt riktig.

Din tur.

Roy

A

asvaberg

Gjest
    Vi humrer over denne fyrens talergaver men har fått nok fotball for en stund.
    Men vi må opp i tårnet og mens vi står der oppe og nyter utsikten over havet, kommer det oss i hu en historie om et skip, et fartøy i en annen verdensdel.
    Hendelsen rundt dette fartøyet er oppdiktet, men kunne nok ha skjedd.
    Fartøyet er ikke stort - vi kjenner det som et som har plass til 2.
    To av verdens mest kjente og kjære kunstnere i en spesifik sjanger, var i dette fartøyet sammen.
    Det startet ikke så bra, men etterhvert ble det hyggeligere før det mot slutten ble ulidelig spennende. Det endte godt.

De viktigste som stod bak, er også kjente navn - den ene er nok her hjemme mest kjent for noe som skjer i et helt spesielt møblement. Den andre - som hadde kontrollen - stod også bak et verk om et litt annerledes "etablissement" og fikk 2 kjente priser for verket (av 7 mulige).

Fartøyet befinner seg i dag i en annen verdensdel enn der den gjorde jobben sin - helt "nede på enden" og finnes på en nasjonal liste over historiske steder.....

Håper ikke denne er for tricky......

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Snakker vi om filmregissører her?

Roy

A

asvaberg

Gjest
    En av de som stod bak var regissør - den andre var forfatter.....

De to kjente og kjære som var i fartøyet - de var så store i denne sjangeren som det går an å bli.....

edit:
    På et database-nettsted for denne sjangeren, står "produktet" oppført med kun 11 "deltagere".
    Etter det jeg kan huske, er det kun våre to kjente og kjære og 2 andre "deltagere" som i det hele tatt sier noe i de 105minuttene produktet varer.....

Til gjengeld prater den ene av våre mest kjente og kjære nesten ustoppelig, til stor ergrelse for den andre..... som var mere opptatt av et fluidum.....men akk, fluidumet ble kastet overbord av den snakkesalige.....

Hjalp dette litt?

A

asvaberg

Gjest
    Den ene av de kjente og kjære er nok mest kjent for en film med en spesiell setning - en setning som visstnok aldri blir sagt slik i filmen........

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - a long shot.

Feilsitatet: "Play it again Sam" - som i virkeligheten lød "Play it Sam, play it again... for old times sake".

Humphrey Bogart og Ingrid Bergman - som gir assosiasjoner til en litt spesiell båttur - filmatisert som "Afrikadronningen". Denne gangen Humphrey Bogart og en pratesyk Katharine Hepburn. Litt googling og vips finner vi John Huston som regissør.

A

asvaberg

Gjest
    AND WHAT A LONG SHOT IT WAS!!

Du manglet bare den andre bakmannen, forfatteren av romanen.............. C.S.Forester...
    Å, her har jeg bommet kraftig - jeg tenkte på Lewis, mannen bak Narnia - Forester er mannen bak Hornblower og har selvfølgelig ingenting med et klesskap å gjøre - my bad!

Fartøyet ligger nå i Florida, i Key Largo:

http://en.wikipedia.org/wiki/African_Queen_(boat)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var feilsitatet som gjorde det - Bogart og Afrikadronningen kom på et lite sekund etter det. Jeg har jo sett filmen i hvert fall to ganger.

Men det betyr at det er min tur, da?

Afrikadronningen, ja - det gir visse assosiasjoner......

Vi skal til en by som har bidratt til halvparten av navnet til et familiedynasti.

Ingen i familien, har såvidt vites, noensinne bodd verken i byen eller i landet byen ligger i. I landet familien bor i, snakker man også et helt annet språk.

Tilknytningen til opprinnelsesbyen er likevel ikke til å ta feil av. I f.m. med spesielle arrangementer er sporene tilbake til den byen vi skal til, spesielt lette å følge. Når man bare blir oppmerksom på hva man skal se etter. Vi snakker bl.a. om klesplagg – eller kan hende heller om drakter - som brukes ved disse spesielle anledningene – og om utstyr som man ofte ser brukt i samme forbindelse.

Romerne – vi kommer altid tilbake til romerne – har etterlatt seg godt synlige spor i vår by også.

Hvilken by skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tror jeg skjønner hva du tenker på. Men bynavnet er helt direkte involvert - om enn litt omskrevet. En lett omskrivning som er tilpasset det faktum at familien som bærer navnet, ikke bor - og aldri har bodd - i det landet byen ligger i.

A

asvaberg

Gjest
    så noe med æ,ø,å eller ü eller den tyske dobbelt-s'en kanskje?

Som da er blitt "englifisert" ....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - det er ingen slike alfabetiske spesialiteter involvert. Det er bare en ganske lett fonetisk omskrivning av bynavnet vi snakker om - dog ingen englifisering.

PS. Et annet bynavn inngår for øvrig i den andre halvparten av familienavnet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For å gjøre det veldig tydelig:

Vi er ute etter et todelt navn som er knyttet til et familiedynasti. Familienavnet består i prinsippet av to bynavn, hvorav det ene bynavnet - navnet på den byen VI skal til - er veldig lett omskrevet til landets språk for å passe fonetisk.

Ved visse anledninger er det veldig lett å se sammenhengen mellom familienavnet og den byen som er opprinnelsen. Jfr. det som er skrevet om klesplagg o.l. i oppgaven. Men man må naturligvis kjenne bakgrunnen.

Det er enda et par hint hint i oppgaven som kan være av stor betydning - men det får vi la bero.....

A

asvaberg

Gjest
    Skal vi til et nåværende amerikansk familiedynasti eller er vi i rojalistiske miljøer i Europa?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke glem AfrikaDRONNINGEN - som er et hint i oppgaven.

A

asvaberg

Gjest
    Joda, Dronning Victoria og det der.

f.eks Habsburg-Lorraine (omskrevet fra Habsburg-Lothringen)
    Så har vi Saxe-Coburg slekta....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er en ubrutt linje tilbake til den første regenten i dette landets historie - og slekten er still going strong.

A

asvaberg

Gjest
    Kanskje vi ikke skal så langt for å finne denne dronningen -

Margrethe 3 i Danmark

Glücksburg-slægten, Huset Glücksburg (eller Lyksborg) er et fyrstehus, der i dag bl.a. omfatter den danske kongefamilie. Slægten har sit navn efter Lyksborg Slot ved Flensborg Fjord. Slægtens egentlige navn er Slesvig-Holsten-Sønderborg-Lyksborg (Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg).

men det stemmer ikke helt med de andre hintene......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - det var disse andre hintene, da....

Et todelt navn - bestående av to bynavn, hvorav det ene er veldig lett tilpasset landets fonetikk.

En kobling av byens navn til klesplagg m.m. som brukes i visse sammenhenger av noen av landets innbyggere ved visse spesielle anledninger.

Og en by som romerne var ganske aktive i.

A

asvaberg

Gjest
    Da får vi gå videre til neste nålevende kvinnelig monark, Beatrix av Holland

"Princess Beatrix was born as Princess Beatrix Wilhelmina Armgard of the Netherlands, of Orange-Nassau and of Lippe-Biesterfeld"

Nassau har de aldri bodd i :)

Oranje - nasjonalfarge, drakt osv?

Er dette nærmere?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er der du skal være - og da er byen vi skal til - som du allerede har skrevet navnet på i innlegget dit, uten å være klar over det, kanskje: .......?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da har du bare en mulighet igjen - og du finner den helt sikkert hvis du googler.

Dommeren har derfor bestemt at svaret er avgitt og at det er korrekt - du har skrevet byens navn i ett av innleggene dine.

Vi skal Orange, som ligger syd i Frankrike.

Orange er ett av bynavnene som inngår i fyrsteslektsnavnet Orange-Nassau, som oppsto allerede på 1500-tallet. Slekten har aldri bodd i Orange. Den bodde i Nassau i Tyskland - som altså ikke må ikke forveksles med det langt mer kjente Nassau på Bahamas.

Det nederlandske kongehuset har hatt begge disse navnene i slektsnavnet sitt siden begynnelsen av 1800-tallet. Mine googlinger har ikke gitt andre navn på kongehusets navn enn "Huset Oranje-Nassau" - den andre delen av navnet, det som du har funnet, var ukjent for meg.

Det nederlandske kongehuset – huset Oranje-Nassau (norsk: Oranien-Nassau) – har på en litt pussig måte fått navnet sitt fra Orange. Willem I – som opprinnelig var greve eller noe fint i Nassau i Tyskland - ble Nederlands første konge helt i begynnelsen av 1800-tallet. En av hans forfedre, som på 1500-tallet var Greve av Nassau, arvet i 1544 tittelen Fyrste av Orange i f.m. med sin innsats på nederlandsk side i Nederlands kamp mot spanjolene. Og den tittelen tok familien med seg videre – sammen med Nassau-navnet - og dermed ble Orange en del av det nederlandske kongehusets navn. I nederlandsk språkdrakt ble Orange til Oranje (på norsk Oranien). Derav Oranje-Nassau - eller, som vi sier på norsk: Oranien-Nassau.

Tilknytningen til Orange forklarer alt om hvorfor nederlendere spiller fotballandskamper i oransje trøyer, og hvorfor nederlandske sportsidioter vifter med alle disse oransje tilbehørene. Takket være byen Orange, er oransje nasjonalfargen – enkelt og greit.

Orange er ellers kjent for et godt bevart og fullt brukbart romersk amfiteater og en liten, men også godt bevart, triumfbue.

Du guider oss videre!

A

asvaberg

Gjest
    Å, godt å være ferdig med den nøtta......

Siden vi er inne på det, sier ikke hva men det er forsåvidt nevnt i forklaringen din, så skal vi til en svært kjent by for noen.
    Før hadde byen to ord med en "-" imellom, men nå er navnet endret til kun ett ord, men egentlig med så og si samme uttale.

Byen ligger ganske høyt og i byens byvåpen er det bilde av et kattedyr med fjell i bakgrunnen.

Byen er landets største, men ikke hovedstad.

Flere nordmenn har vært der, opp til flere ganger.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Forklaringen min, ja.... Litt lang - men med fotball-VM like rundt hjørnet, tenkte jeg at det kunne være interessant å friske opp hvorfor nederlenderne har oransje drakter.

Men det må jo være noe jeg har nevnt i forklaringen min, da.

Spanjoler er nevnt - mange nordmenn reiser til Spania. Stemmer ikke med at hovedstaden ikke er største by. Stryk Spania.

Fotballandskamper er nevnt - er det fotball vi snakker om, tro? Fotball-VM - Sør-Afrika? Johannesburg er forsåvidt den største byen - uten å være hovedstad - men verken byvåpen eller bindestrek i navnet stemmer. Stryk Sør-Afrika.

Sportsidioter. Ja, ja det er jo en reisende gjeng - de kan jo reise hvor som helst. Nederlandske sportsidioter? Eller snakker vi kan hende om idrettsutøvere også - en slags idioter det også, i veldig perifer betydning av ordet. Men de kan jo også reise hvor som helst. Til fotballtrening i sydlige land om vinteren. Eller til høydetrening i Alpene - byen vi skal til ligger høyt. Men der snakker vi bare om små landsbyer - da stemmer ikke dette med den største byen i landet.

Bahamas er nevnt - men da får jeg problemer med høyden.

Og du syntes at MIN oppgave var vrien?

PS: Jeg ser at både amfiteatre og triumbuer er nevnt i forklaringen min også. Men jeg får ikke dette til å henge sammen med noe høytliggende. Kattedyret med fjell tyder jo på at høytliggende er viktig her. En fjellby?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er det sport som er nøkkelen?

Populær sport i Norge?

Fotball
    Håndball
    Langrenn
    Alpint
    Skiskyting
    Friidrett

Hva skriver sportssidene om egentlig?

Vi må finne et land hvor den største byen ikke er hovedstad - det er kanskje enklere. Det er jo "bare" å begynne med A og jobbe seg utover i alfabetet. Hvor mange land har vi egentlig? - 200 pluss/minus?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.141
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    asvaberg skrev:
    Å, godt å være ferdig med den nøtta......

Siden vi er inne på det, sier ikke hva men det er forsåvidt nevnt i forklaringen din, så skal vi til en svært kjent by for noen.
    Før hadde byen to ord med en "-" imellom, men nå er navnet endret til kun ett ord, men egentlig med så og si samme uttale.

Byen ligger ganske høyt og i byens byvåpen er det bilde av et kattedyr med fjell i bakgrunnen.

Byen er landets største, men ikke hovedstad.

Flere nordmenn har vært der, opp til flere ganger.
    Denne blir litt heavy!..........

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    asvaberg skrev:
    En populær sport i Norge og.........
    Lese nøye - hørt den før? Hehe.

I Norge OG.... Populært i Nederland, og i Norge også....

Fotball
    Skøyter? Er det populært i Norge?
    Sykling!

Ja, denne blir litt heavy....

A

asvaberg

Gjest
    En vinteridrett som er mer populær i Norge og Nederland enn andre land.........
    Men det er ingen av disse landene vi allikevel skal til, men til et viktig sted for denne idretten......selv om man der fremdeles går utendørs.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Underbevisstheten er en underlig sak.

I går så det håpløst ut - nå tror jeg at jeg har funnet svaret.

Det var dette med høyde som gjorde det, tror jeg. At byen ligger høyt over havet. Det MÅTTE være et poeng - ellers hadde det ikke vært nevnt. Ikke av en så kompetent oppgavesnekker som asvaberg, nei.

Av idrettene ovenfor avskrev jeg fotball med en gang - høyde er ikke noe poeng i fotball.

Skøyter. Mer lovende der. Der er det jo faktisk en fordel å gå i høyden. Ikke altfor høyt - passe høyt - men med tanke på verdensrekorder er høyde viktig. Da dukket disse gode gamle assosiasjonene opp. Davos, Cortina d'Ampezzo .... Alma-Ata...

Alma-Ata, selvfølgelig! Som nå heter Almaty. Noen nordmenn - skøyteløpere for det meste - har vært der, ja.

Litt googling og mistanken bekreftes. Almaty - største byen i Kazakstan - men ikke hovedstad. Den heter forøvrig Astana - som også har gitt navnt til et ikke ukjent og ikke stuerent sykkellag. Med katt - eller et kattedyr - og fjellet i byvåpenet. Alt stemmer.

Altså: vi skal til Almaty - tidligere Alma-Ata - i Kazakstan.

A

asvaberg

Gjest
    Det er selvfølgelig rett.

Oppgavesnekring er ikke lett - oppgavene skal være litt vriene, men ikke umulige ....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er det som er litt gøy da - den siste så jo helt umulig ut i går, og plutselig var det klart som dagen.

Jeg har snekret en liten oppgave, jeg også. Den er enten veldig vanskelig, eller håpløst lett. Vi får se....

Våren har nok kommet til Almaty også. Vi tar en tur for å se den sagnomsuste Medeo-banen, men der er det øde og forlatt. Det virker som om det er lenge siden noen har gått fort på skøyter der - og det er det vel også når man tenker etter. Lenge siden....

Vi setter kursen i retning hjemover. Mens vi sitter på flyet, slår det oss at vi er blitt veldig internasjonale her i labyrinten vår. Vi er overalt.

Og da tenker vi på et lite sted – en gård, tror jeg det er. Stedsnavnet inngår på en svært indirekte måte i navnet til en kjent virksomhet.

Hadde virksomheten blitt etablert i dag, hadde den samme navnelogikken – p.g.a. en endring i stedsnavnets offisielle skrivemåte - gitt virksomheten et navn som ville ha vært både visuelt og fonetisk ”umulig”. Ikke minst med tanke på alle de landene hvor virksomheten driver. Kanskje så umulig at virksomheten hadde forblitt ukjent – eller mer sannsynlig: valgt et annet navn.

Da skal vi til....?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Med virksomhet - forstås det navnet på selskapet, og ikke tjenesten eller produktet som dette selskapet tilbyr?
    Det først jeg tenker på er Aker selskapene, som har navnet fra Akers Mekaniske verksted - og Aker het på norrønt Åker - med bokstaven Å som er lite kjent utenfor Skandinavia.

Vi skal til gamle Aker, mellom Akerselva og Bislett?

- Blir borte en stund, så hvis jeg skulle slumpe til å ha riktig er det bare å snike i køen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er navnet på virksomheten som er nøkkelen. Og det er en skandinavisk bokstav vi snakker om også. Men bokstaven er adskillig mer indirekte involvert enn i forslaget ditt.

Så selv om du tenker lurt, må du strekke deg enda litt lenger.

PS: Jeg var litt kjapp her - bokstaven vi tenker på brukes i et fåtall andre land også. Men det ville ha sett rart ut, åkke som.

Enda et PS: Som et lite hint, kan jeg nevne at bokstaven ikke brukes i Norge. Vel - på en måte brukes den, men.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi tåler enda et hint, gjør vi ikke?

Det er ikke noen åpenbar løsning - jeg ser det. Derfor kan det være på sin plass å nevne at det var da jeg var i Sverige for en del år siden, at jeg fikk høre det: "Ja, du vet vel at .... ikke hadde kunnet hete ..... om det hadde blitt etablert i dag? De har forandret navnet på stedet som utgjør den ene bokstaven...".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn