Vi skal til Rothenburg - eller Rothenburg ob der Tauber - som det komplette navnet på byen lyder. En av de best bevarte middelalderbyene i Tyskland kanskje den best bevarte.
Under avslutningen av den 2. verdenskrig var amerikanske styrker såvidt i gang med både å bombe og å beskyte byen i hvert fall utkantene av byen - krigen skulle jo vinnes. Men så hadde det seg slik at en av de amerikanske viseforsvarsministrene, John J. McCloy, kjente til byens historiske betydning. Da han fikk høre om hva som var i ferd med å skje, ga han sporenstreks ordre om at man skulle spare byen. Og han ble godt hjulpet av en kommandant på tysk side, en major Thömmes, som ignorerte Hitlers ordre, og lot krig være krig for å bevare byen. For sitt bidrag ble John J. McCloy i 1948 utnevnt til æresborger av Rothenburg.
Mange av bygningene i det gamle og godt bevarte bysentret det som ligger innenfor de gamle bymurene - er fra 12-13-1400-tallet og byen er vel verdt et besøk for dem som ikke har sett den. Ligger litt syd i Tyskland, helt nord i Bayern.
Ellers var Rothenburg i faresonen både under 30-årskrigen på 1600-tallet og ved mange andre ufredelige anledninger men har på mirakuløst vis klart å unngå de store krigsskadene og ikke minst større branner.
Den andre perlen av tyske middelalderbyer som jeg la inn som ledetråd underveis, er Quedlinburg. Etter murens fall og Tysklands gjenforening, har den blitt restaurert med god hjelp av EU-midler slik at den fremstår som en minst like stor attraksjon. Jeg har vært i begge byene og kjenner sånn sett begge ganske godt men det hadde vel blitt ramaskrik om jeg hadde lagt inn Quedlinburg som løsning i det som skulle være en lett venteoppgave.
Vi ventet egentlig på Raist mens vi strevde med denne kanskje det er hans tur nå? Men for all del - vi kan sikkert ta enda en oppgave mens vi venter på ham.
PS: Hva med et lite bilde mens vi venter - jeg setter inn det kjente motivet som jeg husker fra mine lærebøker: