HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    DNT, ja.... Gjendebu åpner 18. juni. Er det dit vi skal?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    En del av DNT har samme postnr & navn som det stedet vi skal besøke. Navnet i postadressen har ellers svært lite med fjellet å gjøre, men er et populært sted 1.mai.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Den luftigste jeg har vært innom tror jeg er Fanaråken (2068 moh):

Vi kom inn i lavt skydekke. Det var nesten så vi gikk forbi. Skydekket løsnet litt etter en kaffe eller to.

mvh
    KJ

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ulf-B skrev:
    DNT, ja.... Gjendebu åpner 18. juni. Er det dit vi skal?
    Siden Valdresflyi vinterstenges så tror jeg vi trekker ned i lavlandet igjen og nyter sommeren her. Vi skal dog opp noen meter før vi er fremme, denne etappen tas gjerne med et fremkomstmiddel som beveger seg vertikalt.

Forøvrig så liker jeg tanken rundt luftige topper og overnattingssteder, dette er helt i tråd med mine fritidsinteresser, men vi skal altså noen høydemeter lavere en disse stedene befinner seg. :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Hmm... legger inn noen musikalske hint igjen.
    Den ene kjente navnebroren har altså en relasjon til bandet Corbin og låta "The Woman Next Door", samt MC Hammer og "u can't touch this".

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Og noen av oss drar kanskje kjensel på denne kjemiske forbindelsen:O3? Den er sterkt knyttet til den andre "navnebroren". :)

EDIT: Litt musikalsk mimring rundt et sted som ligger noen steinkast unna, men har et navn som begynner på den samme bokstaven, Skansen.
    Mimre, mimre. Mange år har gått siden det tidligere offentlige pissoaret havnet på topp 3-lista til Face Magazine over Europas viktigste houseklubber. Man hørte rykter om internasjonalt anerkjente discjockeys som nærmest betalte for å gjeste. Ikke alle fikk lov, ikke alle kom inn.
    Nå er det nok mimring og vi beveger oss videre og litt opp i høyden.

A

asvaberg

Gjest
    hmmm - skal vi til et kanalsystem som frakter oss litt oppover (vertikalt) for så fremover (horisontalt)....

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    asvaberg skrev:
    hmmm - skal vi til et kanalsystem som frakter oss litt oppover (vertikalt) for så fremover (horisontalt)....
    Meg bekjent så frakter dette systemet oss bare oppover (vertikalt), fremmover må vi komme oss for egen maskin.
    Dog må vi gå opp ca en etasje selv etter å ha benyttet dette eminente vertikale systemet.

Norges første vertikale system av denne typen ble registret i 1896 i Kristiania.
    Mrk! Vi benytter oss bare av denne innrettingen for å komme oss dit vi skal litt enklere en om vi ikke hadde gjort det.

A

asvaberg

Gjest
    ok, så man kan komme opp på 2 måter, heis eller ved klatring (trapper eller hva det enn er)

Er det noe så enkelt som nye Holmenkollbakken?

"Skimuseet og hopptårnet - av Skiforeningen, 2005-10-04, 11:30Ishulen får i år hyggelige sitteplasser og vil selge deilig italiensk iskrem hver dag fra 10 - 17 fra og med 18. juni. "

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Merkelig hvor mye som er knyttet til datoen 18.juni egentlig. MYE som åpner den dagen. Dette må nesten undersøkes nærmere, men det får bli en annen gang. Siden dette drar litt ut, og jeg erkjenner at dette kanskje forblir litt lokal kunnskap, spanderer jeg på meg litt "godis" og hinter nok en gang om navnet på stedet vi skal til. Dette er forøvrig et sted som er verdt ett besøk etter 18.juni.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Stedet har også en tilknytning til ordene "Opera" og "folketeater". Det er likevel lite om minner om dette når vi endelig er fremme.
    Dog kan det oppleves som livets teater der vi nyter et godt glass og bivåner aktivitetene rundt oss når vi ikke nyter utsikten.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    @kneip; jeg er 99% sikker på at du er kommet riktig. :)

Navnet på stedet vi skal deles altså med en, i Norge, kjent sjokolade.
    Nettadressen slutter på as.
    Navnet i postadressen er en kjent/viktig plass ifbm datoen 1.mai.

A

asvaberg

Gjest
    Ok, så det er takterrassen på Folketeateret vi skal til - ved Youngstorget....

Den heter jo "Stratos"
    http://www.stratos.as/

SOMMERÅPENT STRATOS 2010

KICK-OFF 18. JUNI KL 2100

FRA 18. JUNI TIL OG MED 15. AUGUST HOLDER STRATOS SOMMERÅPENT. DA ÅPNER VI DØRENE UT TIL VÅR TERRASSE PÅ 260 KVM. FOR ALLE SOM VIL OPPLEVE DEN SYDENDE SOMMERSTEMNING I OSLO, ER DETTE RETTE PLASSEN Å VÆRE. HER KAN SOMMEREN OG UTSIKTEN OVER OSLO NYTES LANGT UT I DE SENE NATTETIMER, AKKOMPAGNERT AV GOD STEMNING OG MUSIKK. VI GLEDER OSS TIL SESONGSTART, OG TIL Å SE DERE IGJEN!

VELKOMMEN!

Den var "smal"....

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ok... beklager den "smale", både kneip og asvaberg har rett.

Luftige navnebrødre:
    -Stratos sjokolade. Sjokoladen reklameres som en «lett og luftig» sjokolade, grunnet luftboblene som dannes inni sjokoladen i den spesielle produksjonsmetoden.
    - Stratosfæren. Stratosfæren er det laget av jordens atmosfære som ligger mellom troposfæren og mesosfæren. Ved ekvator starter stratosfæren om lag 17 km over jordoverflaten, og over polene ved om lag 8 km høyde. Grenseområdet mellom troposfæren og stratosfæren kalles tropopausen og er lavere over polene pga av mindre solenergi her.

Møte nå... mer senere.

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    Vi skal til et sted, uten veiforbindelse, hvis navn kanskje gir assosiasjoner til Den nye verden selv om vi vet at stedet paradoksalt nok har huset nordmenn siden eldre steinalder. Stedet har da også vært kalt Norges svar på en britisk koloni.

Stedet har tilknytning til en kjent norsk konge, en kanskje litt mindre kjent dikter, og en kontroversiell person fra vår egen sandkasse.

A

asvaberg

Gjest
    Tro om vi skal til en av øyene mellom Bodø og Lofoten.......

eller Utsira kanskje.....

"Det er også funnet at det har vært bosetninger på Utsira i steinalderen."

Norges svar på Helgoland (som en periode var britisk) pga fuglers "mellomlanding"

8000 f. kr Steinalderboplass på Austrheim (avdekket i 2003)

1164 Eling Skakke bygger Halsnøy kloster
    1898 Jonas Dahl utgir "Cargadør Sahl".

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    Stedet består av tre øyer, den ene øya har navn etter ett kultsted, og Sverre Fehn var involvert i et prosjekt assosiert med kultstedet på denne øya.

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    Raist vinner!

Ny Hellesund, norges svar på Gibraltar, hjemmet til vår alles kjære Vilhelm Krag som satte navn til vår landsdel. I Ny hellesund finner vi Olavsundet, etter Olav den hellige. Her ute finner vi også Ståle Krapyl, aka Frode Ertzeid, sjefsbonde og høyttalerpirat.

Litt Ny Hellesund reklame:
    http://www.knutwalle.no/
    Anbefales på det sterkeste for teaterinteresserte.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tipper at han hadde en viss imaginaær hifi-pusher i tankene: den Ståle Krapyl som Øystein Sunde sang om i sin sang "Byens Hifi-Asyl" fra 1970 tallet:

mornmorn,god dag,god dag mitt navn er Ståle Krapyl
    det er jeg som driver byens hi-fi asyl
    egentlig er jeg rørlegger men tjener mere penger
    på å stå og selge hi-fi enn å stå og smøre gjenger
    vi tar inn alt det dyreste fra New York's hi-fi messe
    alt annet låter bæsj og det har ingen interesse
    men som en kundeservice som slett ikke fordyrer
    får de prøve vårt bidè mens de titter på brosjyrer

Dette var bare første vers - reste kan dere google selv.

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Se der ja, det var jo artig :) Nå blir jeg borte resten av dagen og får ikke fulgt med her, noen som kan ta Quizen videre for meg?

Mvh Sigurd

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva med en lett oppgave, mens vi venter?

Vi forlater Norge og setter kursen mot en ganske kjent by. Enkelte kan ha sett bilder av den i sine skolebøker.

Etter den 2. verdenskrig ble en amerikansk viseforsvarsminister æresborger av denne byen – for å ha gitt ordre om ikke å bruke bomber og artilleri for å erobre byen.

Kommandanten som forsvarte byen, ignorerte på sin side ordrene om å kjempe til siste mann.

Da skal vi til.....?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvem kan ha gitt ordre om å kjempe til siste mann?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi snakker om en by hvor tidens tann har vært usedvanlig tannløs. I tillegg har det vært en usedvanlig og langvarig flaks med i bildet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Det var gamle Adolf.
    Von Choltitz balanserte på stram line da han overga Paris til de allierte.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Paris har ikke noe av det denne byen har. Og vi skal til Tyskland.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Var det en hovedstad som det ble brukt bomber og artilleri mot så var det Berlin...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - men ikke langt fra denne hovedstaden som ble delt, ligger det en annen perle av av en by, av samme kaliber som den byen vi skal til.Og det er ingen hovedstad vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den byen vi skal til er en by hvor tidens tann har vært usedvanlig tannløs. Leipzig passer ikke inn her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På slutten av 1800-tallet ble byen "oppdaget" av tyske nasjonalromantikere, og fikk en slags oppblomstring. Senere la nazistene sin elsk på byen, som de etterhvert idealiserte og kalte "den tyskeste av alle tyske byer". I dag er det turistene som bidrar mest i kassen. Tilbake til middelalderen på et lite blunk.

N

nb

Gjest
    Ulf-B skrev:
    På slutten av 1800-tallet ble byen "oppdaget" av tyske nasjonalromantikere, og fikk en slags oppblomstring. Senere la nazistene sin elsk på byen, som de etterhvert idealiserte og kalte "den tyskeste av alle tyske byer". I dag er det turistene som bidrar mest i kassen. Tilbake til middelalderen på et lite blunk.
    Skal vi til Rothenburg? Den hadde jo en spesiell plass hos nazi-ideologene, er en godt bevart middelalderby med mye turisme. I følge Wikipedia ble general Jacob L. Devers beordret til ikke å bruke artilleri da han skulle ta byen. Den lokale kommandør Thömmes ignorerte Hitlers ordre om å kjempe til siste mann, så da tror jeg vi er på riktig sted.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Rothenburg - eller Rothenburg ob der Tauber - som det komplette navnet på byen lyder. En av de best bevarte middelalderbyene i Tyskland – kanskje den best bevarte.

Under avslutningen av den 2. verdenskrig var amerikanske styrker såvidt i gang med både å bombe og å beskyte byen – i hvert fall utkantene av byen - krigen skulle jo vinnes. Men så hadde det seg slik at en av de amerikanske viseforsvarsministrene, John J. McCloy, kjente til byens historiske betydning. Da han fikk høre om hva som var i ferd med å skje, ga han sporenstreks ordre om at man skulle spare byen. Og han ble godt hjulpet av en kommandant på tysk side, en major Thömmes, som ignorerte Hitlers ordre, og lot krig være krig for å bevare byen. For sitt bidrag ble John J. McCloy i 1948 utnevnt til æresborger av Rothenburg.

Mange av bygningene i det gamle og godt bevarte bysentret – det som ligger innenfor de gamle bymurene - er fra 12-13-1400-tallet og byen er vel verdt et besøk for dem som ikke har sett den. Ligger litt syd i Tyskland, helt nord i Bayern.

Ellers var Rothenburg i faresonen både under 30-årskrigen på 1600-tallet og ved mange andre ufredelige anledninger – men har på mirakuløst vis klart å unngå de store krigsskadene og – ikke minst – større branner.

Den andre perlen av tyske middelalderbyer som jeg la inn som ledetråd underveis, er Quedlinburg. Etter murens fall og Tysklands gjenforening, har den blitt restaurert – med god hjelp av EU-midler – slik at den fremstår som en minst like stor attraksjon. Jeg har vært i begge byene og kjenner sånn sett begge ganske godt – men det hadde vel blitt ramaskrik om jeg hadde lagt inn Quedlinburg som løsning i det som skulle være en lett venteoppgave.

Vi ventet egentlig på Raist mens vi strevde med denne – kanskje det er hans tur nå? Men for all del - vi kan sikkert ta enda en oppgave mens vi venter på ham.

PS: Hva med et lite bilde mens vi venter - jeg setter inn det kjente motivet som jeg husker fra mine lærebøker:

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Fra Rothenburg reiser vi langt, både i tid og rom. Dvs vi er fortsatt i nåtiden, men byen vi skal frem til er utgangspunkt/oppholdssted for turister som skal se på noe gammelt. Det er et ganske stort område med eldre ting i samme sjanger, så vi leier like godt en av de lokale gutta som guide/motorsykkelsjåfør for å ta oss rundt i området vi er kommet for å se på. Det er en bestemt ting som absolutt er mest kjent her, men området har mange attraksjoner i samme sjanger som den mest kjente.

Grunnet turismen er det mulig å fly helt frem til byen vi skal til (dog neppe direkte fra Europa), men vi velger den mer omstendelige veien, det er et flott område å skynde seg langsomt i. Vi flyr derfor til nabolandet og til en by som har skiftet navn i moderne tid. Det nye har tung politisk betydning mens det gamle fortsatt er i bruk og velkjent. Denne byen har vært hovedstad, men er det ikke lengre. Derfra reiser vi opp en av verdens mektigste floder inn i landet vi skal til før vi kaster anker på bestemmelsesstedet vårt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn