Er dette stedet som krydderet høstes på, det samme stedet som vi skal til? I så tilfelle snakker vi om et europeisk krydder - hvis jeg leser det riktig.....R.E.S. skrev:Et ganske så vanlig krydder, men resultatet av "innhøstingen" har satt stedet på Unescos verdensarvliste.
Roy
Det synes jeg høres ut som en brilliant ide. Saltgruven i Wieliczka utenfor Krakow i Polen er et fantastisk skue for de som har vært der, og anbefales til de som ikke har sett stedet.JHolm skrev:Skal vi hente salt i Wieliczka, Polen?
Riktig fremgangsmåte!Ulf-B skrev:Noe à la Forsterker-type-f.eks. 9000 som kobles til postnummer f.eks. 9000 = f.eks. Tromsø? - og da er det i dette tenkte eksemplet Tromsø som er stedet vi skal til? Noen ganger er jeg veldig sulten på teskjeer.
Du har nok hørt om denne produsenten, og de mindre «brødrene» til den jeg tenker på ...Ulf-B skrev:Auda! - tonearmer er mitt store sorte hull.
Dersom dette er rett spor, finnes det også en norsk-produsert «enhet» med 3012 i betegnelsen ...Palace skrev:SME 3012? Hvilket sted har postnummer 3012? Hokksund? Drammen? Kongsberg?
http://www.posten.no/Kundeservice/Postkontor+info?enhetsnr=301101Palace skrev:SME 3012? Hvilket sted har postnummer 3012? Hokksund? Drammen? Kongsberg?
Vinner!Terka skrev:
Nedlagt er kanskje å ta litt hardt i. Det er ikke nedlagt, men "gjenåpnes" hver sommer. I år skjer det 18.juni.JHolm skrev:Jeg har ingen ny oppgave klar, så jeg er forsiktig og spør:
Skal vi til/ved en nedlagt «ett eller annet»?
Mannen bør vel være Evert Taube, flickan i Havana, bilen Volvo, landet Sverige, øya Gotland og byen Visby....Vidar P skrev:Vi begynner litt lett. Mens vi sitter på en shabby cafe i en bakgate i Chicago og lurer på hvordan vi skal komme oss til CES idag møter vi en annen europeer, som klasker en nøkkelring på bordet vårt mens han bestiller og nynner en sang om en spesiell pike i Cuba's hovedstad. Der er et nøkkelringmerke med en tekst som sier "Jeg ruller". Vi kommer i snakk med ham, men pga mye bakgrunnsstøy fanger vi ikke opp mer av navnet hans enn at det begynner på E... så klirret det i noen glass. Velvel, han sier at det er han selv som har laget den melodien han nynner på.
Han vil gjerne ta oss med til en by på en øy i sitt hjemland, en øy som ligger mellom øst og vest, i sjøen som er oppkalt etter den himmelretning vi skal bevege oss i dersom vi vil fly fremover i tid.
Borgere i dette landet er for oss nordmenn på folkemunne ikke kjent for å være spesielt kompliserte, så dette blir en enkel oppgave; øya vi skal til har en hovedstad omkranset av en utrolig ringmur, byen har et folketall omtrent som Kristiansund, og ble grunnlagt på 900-tallet. Den ble en viktig hansaby på 1100-tallet, og den står på UNESCO's verdensarvliste. Hvor skal vi?
@Proffen, dette var vel den første oppgaven i "stafetten"? Lett å lese litt feil når første post er "klistret".Proffen skrev:Mannen bør vel være Evert Taube, flickan i Havana, bilen Volvo, landet Sverige, øya Gotland og byen Visby....Vidar P skrev:Vi begynner litt lett. Mens vi sitter på en shabby cafe i en bakgate i Chicago og lurer på hvordan vi skal komme oss til CES idag møter vi en annen europeer, som klasker en nøkkelring på bordet vårt mens han bestiller og nynner en sang om en spesiell pike i Cuba's hovedstad. Der er et nøkkelringmerke med en tekst som sier "Jeg ruller". Vi kommer i snakk med ham, men pga mye bakgrunnsstøy fanger vi ikke opp mer av navnet hans enn at det begynner på E... så klirret det i noen glass. Velvel, han sier at det er han selv som har laget den melodien han nynner på.
Han vil gjerne ta oss med til en by på en øy i sitt hjemland, en øy som ligger mellom øst og vest, i sjøen som er oppkalt etter den himmelretning vi skal bevege oss i dersom vi vil fly fremover i tid.
Borgere i dette landet er for oss nordmenn på folkemunne ikke kjent for å være spesielt kompliserte, så dette blir en enkel oppgave; øya vi skal til har en hovedstad omkranset av en utrolig ringmur, byen har et folketall omtrent som Kristiansund, og ble grunnlagt på 900-tallet. Den ble en viktig hansaby på 1100-tallet, og den står på UNESCO's verdensarvliste. Hvor skal vi?
mvh
Proffen
Valentino skrev:Til Visby på Gotland.
For ordens skyld så har jo Proffen helt rett i reisemålet, men dessverre så har båten til Gotland reist for snart etpar måneder siden. Likefullt; et morsomt reisemål, om man kan legge inn en liten reklame sånn OT så er det en ypperlig plass å feriere på. Det har vi gjort de siste fire år, så vi er veldig begeistret.Proffen skrev:Mannen bør vel være Evert Taube, flickan i Havana, bilen Volvo, landet Sverige, øya Gotland og byen Visby....Vidar P skrev:Vi begynner litt lett. Mens vi sitter på en shabby cafe i en bakgate i Chicago og lurer på hvordan vi skal komme oss til CES idag møter vi en annen europeer, som klasker en nøkkelring på bordet vårt mens han bestiller og nynner en sang om en spesiell pike i Cuba's hovedstad. Der er et nøkkelringmerke med en tekst som sier "Jeg ruller". Vi kommer i snakk med ham, men pga mye bakgrunnsstøy fanger vi ikke opp mer av navnet hans enn at det begynner på E... så klirret det i noen glass. Velvel, han sier at det er han selv som har laget den melodien han nynner på.
mvh
Proffen
Det er vel egentlig bare delvis vinterstengt. Denne delen og denne formen vinterstenges. 18. juni er altså en ganske sen sommeråpning. Såpass sent bør det være for å nyte sommeren slik det nytes her. Tror forresten man kommer seg ganske greit dit på vinterstid også.Ulf-B skrev:Ja - men det blir jo veldig lett etterhvert på denne måten. Gamle løsninger blir som nye, og stemningen stiger. Ingen skal komme her og si at vi ikke er lettgledet.
Men for å bli seriøs: Gjenåpnes - da er det kanskje noe som gjenstenges også. Ett eller annet som er vinterstengt - og som det ikke er lett å komme til vinterstid. Men 18. juni - var ikke det svært sent? Snart vinter igjen, da - 18. juni. Bare to tre dager igjen - og vips så snur det, og før vi vet ordet av det, er det vinterstengt.
Den har blitt «stiftet» og dermed er Vidar P sitt åpningsinnlegg fast på toppen av siden, uansett sidenr.Proffen skrev:...
Edit: Er det by the way nokon som har vore og fjutla med flaskene: les ryddet i tråden?
...
Dårlig med fjelltopper i nærheten av Drammen, men kan det være Gaustadtoppen? Ingen fjell i Norge er jo over 3000 meterUlf-B skrev:Hm - går det ikke an å redigere det øverste innlegget, da? F.eks. bare fjerne oppgaven og la "reglene" få en fremtredende plass? Vi trenger vel strengt tatt ikke regler heller....
Nåvel - tilbake til saken:
I øyeblikket tenker jeg på to alternativer:
1. En fjeltopp som man naturligvis kan bestige vinterstid også, men som er "offisielt åpen" - f.eks. med servering og slikt - bare om sommeren.
2. En turisthytte som er åpen hele året, men betjent bare om sommeren. Det skal finnes slike, tror jeg.
Men så? Ikke langt fra postnummer 3012 - det utelukker jo ganske mange muligheter synes jeg. Hvor nær må vi holde oss?
Jeg tror vi skal fokusere litt på navnet som får en til å tenke på luftig.Terka skrev:Det er vel egentlig bare delvis vinterstengt. Denne delen og denne formen vinterstenges. 18. juni er altså en ganske sen sommeråpning. Såpass sent bør det være for å nyte sommeren slik det nytes her. Tror forresten man kommer seg ganske greit dit på vinterstid også.Ulf-B skrev:Ja - men det blir jo veldig lett etterhvert på denne måten. Gamle løsninger blir som nye, og stemningen stiger. Ingen skal komme her og si at vi ikke er lettgledet.
Men for å bli seriøs: Gjenåpnes - da er det kanskje noe som gjenstenges også. Ett eller annet som er vinterstengt - og som det ikke er lett å komme til vinterstid. Men 18. juni - var ikke det svært sent? Snart vinter igjen, da - 18. juni. Bare to tre dager igjen - og vips så snur det, og før vi vet ordet av det, er det vinterstengt.
Proffen, når du kommer tilbake fra et flott opphold på Gotland så tror jeg at du vil trives her vi skal også!
Kommer forresten til å være litt "fra" i kveld da jeg er alene hjemme med 2 små (2 år + 10 mnd...) som ikke er like villige til å sove.. skal prøve å svare så god jeg kan.
Typisk DNT-fenomen.Terka skrev:Det er vel egentlig bare delvis vinterstengt. Denne delen og denne formen vinterstenges. 18. juni er altså en ganske sen sommeråpning. Såpass sent bør det være for å nyte sommeren slik det nytes her. Tror forresten man kommer seg ganske greit dit på vinterstid også.Ulf-B skrev:...
...