HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til en by. Det området som ble en selvstendig stat, har aldri vært selvstendig verken før eller senere. Det var en rent midlertidig løsning.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vi skal til Trieste i Italia.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Her er årsaken:

Ved krigens avslutning besatte den anti-fascistiske gruppen Comitato di Liberazione Nazionale byen 30. april 1945, mens jugoslaviske styrker under kommando av Josip Broz Tito rykket inn dagen etter. Disse startet en etablering av en kommunistisk administrasjon, men styrker fra New Zealand 2nd Division rykket inn 2. mai og befant seg der sammen med de jugoslaviske styrkene. 5. mai åpnet de jugoslaviske styrkene ild mot pro-italienske demonstrasjoner fra byens befolkning og drepte fem mennesker. 12. juni tvang de new zealandske styrkene de jugoslaviske styrkene å trekke seg ut.

I 1947 ble Trieste en uavhengig stat, Territorio libero di Trieste under administrasjon av den engelske generalløytnant Sir Terence Airey. Denne statsdannelsen ble de facto oppløst i 1954 da byen ble overført til Italia, mens de sørlige territoriene ble overført til Jugoslavia.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er helt riktig!

Vi skal til Trieste, som ligger i Italia - helt ved grensen mot Slovenia.

Trieste har vært et mer eller mindre omtvistet område i alle år – og har tilhørt forskjellige stater. Det henger sammen med at byen og området er den eneste adkomsten til havet for et stort innland – bl.a. var Trieste den viktigste havnebyen for det tidligere Østerrike-Ungarn.

I f.m. med avslutningen av 2. verdenskrig var det i ytterligere en måneds tid kamper mellom jugoslaviske og new-zealandske styrker her. Tito så nemlig sitt snitt til å prøve å sikre seg denne viktige kyststripen, og invaderte derfor området. Men etter en drøy måneds kamper, ble jugoslavene slått. Enden på visen ble at man i 1947 etablerte en selvstendig bystat - Territorio libero di Trieste – med byen Trieste som naturlig sentrum. Det kan virke litt rart at man valgte å opprette en ny stat – Europa har ellers nok av stater – men så tett innpå krigen var det antageligvis litt for tidlig å ”belønne” krigstaperen Italia med et så viktig landområde. I 1954 var imidlertid tiden blitt moden. Den kortlivede bystaten ble avviklet, og området ble delt mellom det som da var Jugoslavia og Italia – slik at byen Trieste igjen ble italiensk.

Ellers er Trieste viden kjent m.h.t det å ”gå i dybden”. Bathyscapen Trieste – den som Auguste Picard brukte for å komme ned til bunnen av Marianergropen – er bygget i Trieste. Derav navnet. Spesialbygget etter Auguste Picards tegninger og anvisninger. Marianergropen er 11.034 meter dyp – bathyscapen Trieste, med Auguste Picard ombord, kom ned til 10.912 meter. Dypere har ingen vært. Ganske nær bunnen altså – men det er sikkert greit med noen sikkerhetsmarginer med så mye vann over seg.

Du er neste!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vi holder oss i Europa. Vi skal ikke til en stor kulturby, selv om vi er rett i nærheten av en. Stikkordet er derimot krydder, religion og luftveissykdommer.

A

asvaberg

Gjest
    Mye biltrafikk og/eller tungindustri ala Nikel..... men lite krydder der bortsett fra karve....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Et ganske så vanlig krydder, men resultatet av "innhøstingen" har satt stedet på Unescos verdensarvliste.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Angående luftveissykdommer, så får man det ikke på dette stedet, snarere tvert i mot...

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:
    Et ganske så vanlig krydder, men resultatet av "innhøstingen" har satt stedet på Unescos verdensarvliste.

Roy
    Er dette stedet som krydderet høstes på, det samme stedet som vi skal til? I så tilfelle snakker vi om et europeisk krydder - hvis jeg leser det riktig.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    JHolm skrev:
    Skal vi hente salt i Wieliczka, Polen?
    Det synes jeg høres ut som en brilliant ide. Saltgruven i Wieliczka utenfor Krakow i Polen er et fantastisk skue for de som har vært der, og anbefales til de som ikke har sett stedet.

Kunstverk og kapeller og digre katedraler er hogd ut i salt langt under bakken.

krydder = salt
    Religion = kapeller og katedraler i gruven
    Luftveissykdommer = Gruven kjennetegnes av et unikt mikroklima, som består – ved siden av den store fuktigheten og innholdet natriumklorid – av en fast temperatur (ca 9 - 12 °C), trykk, ionisering og lysstråling, samt en stor konsentrasjon av mangan, magnesium og kalsium i luften. Den blir derfor også brukt til rehabilitering av personer med luftsveisykdommer.

Din tur.

Roy

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Etter en lærerik tur til Polen skal vi en tur hjemom. Det vil si til et sted i Norge.

Dette er http://www.hifisentralen.no så her er en oppgave med HiFi relaterte ledetråder enn om (noe/veldig) kryptiske:

Med hjelp av to type-betegnelser, en fra forskjellige produsenter av lydutstyr skal vi komme fram til en bestemt by i Norge. Disse tre har et «element» felles ...

Der er lov å gå «rett på sak» (løsning), men vær forberedt på å vise linker til type-betegnelsene. Dette også fordi det muligens er flere 'betegnelser som kan brukes.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg googlet på byer i Norge - vi skulle til en norsk by, skulle vi ikke? - og finner ikke noe som jeg assosierer med hifi. Hvor kryptisk er det egentlig?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Tenk først på hvordan en adresse, og en type-betegnelsene et bygget opp. Del dem så opp i like / tilsvarende «elementer».
    Det ene produktet jeg tenker på ble produsert i Norge.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noe à la Forsterker-type-f.eks. 9000 som kobles til postnummer f.eks. 9000 = f.eks. Tromsø? - og da er det i dette tenkte eksemplet Tromsø som er stedet vi skal til? Noen ganger er jeg veldig sulten på teskjeer.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Noe à la Forsterker-type-f.eks. 9000 som kobles til postnummer f.eks. 9000 = f.eks. Tromsø? - og da er det i dette tenkte eksemplet Tromsø som er stedet vi skal til? Noen ganger er jeg veldig sulten på teskjeer.
    Riktig fremgangsmåte!
    Det andre produktet er en tonearm.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Auda! - tonearmer er mitt store sorte hull.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Auda! - tonearmer er mitt store sorte hull.
    Du har nok hørt om denne produsenten, og de mindre «brødrene» til den jeg tenker på ...

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    SME 3012? Hvilket sted har postnummer 3012? Hokksund? Drammen? Kongsberg?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Palace skrev:
    SME 3012? Hvilket sted har postnummer 3012? Hokksund? Drammen? Kongsberg?
    Dersom dette er rett spor, finnes det også en norsk-produsert «enhet» med 3012 i betegnelsen ...
    Hvor kan vi slå opp på postnummer(?) ...

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Da er det to som har nesten alt på plass ...
    Den som først linker til en norsk-produsert «enhet» med 3012 i betegnelsen ansees å ha låst oppgaven og blir erklært vinner.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    http://www.nrhf.no/t-TIA-3012.html

EDIT: Hvis denne er riktig så forærer jeg oppgaveutbedringen til en av de som egentlig kom frem til svaret.
    (Har ikke tid til å knekke ut en oppgave i dag.)

Hilsen,
    3022 Drammen (mitt post nr. :))
    og
    3012 Drammen (Bragernes)

Edit2: Googlet 3012 og manøvrerte litt smart i resultatene.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ok, mens jeg sitter på toget...

Tanberg's postnummer innspirerte forsterkere låter ganske luftige, gjør de ikke?
    Den setter tankene i bevegelse og jeg lengter etter et luftig sted der mange har gode opplevelser i vente i tiden fremmover. Luftig asosieres også med navnet på minst to andre måter.
    Med utgangspunkt i 3012, så skal vi ikke så veldig langt avsted denne gangen. Tror vi må komme frem til navn og adresse for å være sikre på at vi er kommet til riktig sted. Ta gjerne med en link som viser til bilder av dette luftige stedet også. Hvor skal vi så i disse kommende sommerdager? :)

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg har ingen ny oppgave klar, så jeg er forsiktig og spør:
    Skal vi til/ved en nedlagt «ett eller annet»?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    JHolm skrev:
    Jeg har ingen ny oppgave klar, så jeg er forsiktig og spør:
    Skal vi til/ved en nedlagt «ett eller annet»?
    Nedlagt er kanskje å ta litt hardt i. Det er ikke nedlagt, men "gjenåpnes" hver sommer. I år skjer det 18.juni. :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.133
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Vi begynner litt lett. Mens vi sitter på en shabby cafe i en bakgate i Chicago og lurer på hvordan vi skal komme oss til CES idag møter vi en annen europeer, som klasker en nøkkelring på bordet vårt mens han bestiller og nynner en sang om en spesiell pike i Cuba's hovedstad. Der er et nøkkelringmerke med en tekst som sier "Jeg ruller". Vi kommer i snakk med ham, men pga mye bakgrunnsstøy fanger vi ikke opp mer av navnet hans enn at det begynner på E... så klirret det i noen glass. Velvel, han sier at det er han selv som har laget den melodien han nynner på.

Han vil gjerne ta oss med til en by på en øy i sitt hjemland, en øy som ligger mellom øst og vest, i sjøen som er oppkalt etter den himmelretning vi skal bevege oss i dersom vi vil fly fremover i tid.
    Borgere i dette landet er for oss nordmenn på folkemunne ikke kjent for å være spesielt kompliserte, så dette blir en enkel oppgave; øya vi skal til har en hovedstad omkranset av en utrolig ringmur, byen har et folketall omtrent som Kristiansund, og ble grunnlagt på 900-tallet. Den ble en viktig hansaby på 1100-tallet, og den står på UNESCO's verdensarvliste. Hvor skal vi?
    Mannen bør vel være Evert Taube, flickan i Havana, bilen Volvo, landet Sverige, øya Gotland og byen Visby....

mvh
    Proffen

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Proffen skrev:
    Vidar P skrev:
    Vi begynner litt lett. Mens vi sitter på en shabby cafe i en bakgate i Chicago og lurer på hvordan vi skal komme oss til CES idag møter vi en annen europeer, som klasker en nøkkelring på bordet vårt mens han bestiller og nynner en sang om en spesiell pike i Cuba's hovedstad. Der er et nøkkelringmerke med en tekst som sier "Jeg ruller". Vi kommer i snakk med ham, men pga mye bakgrunnsstøy fanger vi ikke opp mer av navnet hans enn at det begynner på E... så klirret det i noen glass. Velvel, han sier at det er han selv som har laget den melodien han nynner på.

Han vil gjerne ta oss med til en by på en øy i sitt hjemland, en øy som ligger mellom øst og vest, i sjøen som er oppkalt etter den himmelretning vi skal bevege oss i dersom vi vil fly fremover i tid.
    Borgere i dette landet er for oss nordmenn på folkemunne ikke kjent for å være spesielt kompliserte, så dette blir en enkel oppgave; øya vi skal til har en hovedstad omkranset av en utrolig ringmur, byen har et folketall omtrent som Kristiansund, og ble grunnlagt på 900-tallet. Den ble en viktig hansaby på 1100-tallet, og den står på UNESCO's verdensarvliste. Hvor skal vi?
    Mannen bør vel være Evert Taube, flickan i Havana, bilen Volvo, landet Sverige, øya Gotland og byen Visby....

mvh
    Proffen
    @Proffen, dette var vel den første oppgaven i "stafetten"? Lett å lese litt feil når første post er "klistret". :)

Valentino skrev:
    Til Visby på Gotland.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja - men det blir jo veldig lett etterhvert på denne måten. Gamle løsninger blir som nye, og stemningen stiger. Ingen skal komme her og si at vi ikke er lettgledet.

Men for å bli seriøs: Gjenåpnes - da er det kanskje noe som gjenstenges også. Ett eller annet som er vinterstengt - og som det ikke er lett å komme til vinterstid. Men 18. juni - var ikke det svært sent? Snart vinter igjen, da - 18. juni. Bare to tre dager igjen - og vips så snur det, og før vi vet ordet av det, er det vinterstengt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    Vidar P skrev:

mvh
    Proffen
    For ordens skyld så har jo Proffen helt rett i reisemålet, men dessverre så har båten til Gotland reist for snart etpar måneder siden. Likefullt; et morsomt reisemål, om man kan legge inn en liten reklame sånn OT så er det en ypperlig plass å feriere på. Det har vi gjort de siste fire år, så vi er veldig begeistret.

For interesserte; enjoy;

http://www.destinationgotland.se/dg/Default.asp

http://www.gotland.net/sv

http://www.gotland.info/

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.133
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Skal lese meg opp litt........ ;D

Edit: Er det by the way nokon som har vore og fjutla med flaskene: les ryddet i tråden?

mvh
    Proffen

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ulf-B skrev:
    Ja - men det blir jo veldig lett etterhvert på denne måten. Gamle løsninger blir som nye, og stemningen stiger. Ingen skal komme her og si at vi ikke er lettgledet.

Men for å bli seriøs: Gjenåpnes - da er det kanskje noe som gjenstenges også. Ett eller annet som er vinterstengt - og som det ikke er lett å komme til vinterstid. Men 18. juni - var ikke det svært sent? Snart vinter igjen, da - 18. juni. Bare to tre dager igjen - og vips så snur det, og før vi vet ordet av det, er det vinterstengt.
    Det er vel egentlig bare delvis vinterstengt. Denne delen og denne formen vinterstenges. 18. juni er altså en ganske sen sommeråpning. Såpass sent bør det være for å nyte sommeren slik det nytes her. Tror forresten man kommer seg ganske greit dit på vinterstid også. :)

Proffen, når du kommer tilbake fra et flott opphold på Gotland så tror jeg at du vil trives her vi skal også!

Kommer forresten til å være litt "fra" i kveld da jeg er alene hjemme med 2 små (2 år + 10 mnd...) som ikke er like villige til å sove.. skal prøve å svare så god jeg kan.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Proffen skrev:
    ...
    Edit: Er det by the way nokon som har vore og fjutla med flaskene: les ryddet i tråden?
    ...
    Den har blitt «stiftet» og dermed er Vidar P sitt åpningsinnlegg fast på toppen av siden, uansett sidenr.

Det er kanskje ikke helt hensiktsmessig i en tråd som dette.

mvh
    KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm - går det ikke an å redigere det øverste innlegget, da? F.eks. bare fjerne oppgaven og la "reglene" få en fremtredende plass? Vi trenger vel strengt tatt ikke regler heller....

Nåvel - tilbake til saken:

I øyeblikket tenker jeg på to alternativer:

1. En fjeltopp som man naturligvis kan bestige vinterstid også, men som er "offisielt åpen" - f.eks. med servering og slikt - bare om sommeren.

2. En turisthytte som er åpen hele året, men betjent bare om sommeren. Det skal finnes slike, tror jeg.

Men så? Ikke langt fra postnummer 3012 - det utelukker jo ganske mange muligheter synes jeg. Hvor nær må vi holde oss?

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Ulf-B skrev:
    Hm - går det ikke an å redigere det øverste innlegget, da? F.eks. bare fjerne oppgaven og la "reglene" få en fremtredende plass? Vi trenger vel strengt tatt ikke regler heller....

Nåvel - tilbake til saken:

I øyeblikket tenker jeg på to alternativer:

1. En fjeltopp som man naturligvis kan bestige vinterstid også, men som er "offisielt åpen" - f.eks. med servering og slikt - bare om sommeren.

2. En turisthytte som er åpen hele året, men betjent bare om sommeren. Det skal finnes slike, tror jeg.

Men så? Ikke langt fra postnummer 3012 - det utelukker jo ganske mange muligheter synes jeg. Hvor nær må vi holde oss?
    Dårlig med fjelltopper i nærheten av Drammen, men kan det være Gaustadtoppen? Ingen fjell i Norge er jo over 3000 meter

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Terka skrev:
    Ulf-B skrev:

Det er vel egentlig bare delvis vinterstengt. Denne delen og denne formen vinterstenges. 18. juni er altså en ganske sen sommeråpning. Såpass sent bør det være for å nyte sommeren slik det nytes her. Tror forresten man kommer seg ganske greit dit på vinterstid også. :)

Proffen, når du kommer tilbake fra et flott opphold på Gotland så tror jeg at du vil trives her vi skal også!

Kommer forresten til å være litt "fra" i kveld da jeg er alene hjemme med 2 små (2 år + 10 mnd...) som ikke er like villige til å sove.. skal prøve å svare så god jeg kan.
    Jeg tror vi skal fokusere litt på navnet som får en til å tenke på luftig.
    Siden vi tross alt er på et musikkforum så kan det nevnes at en av de som deler dette navnet har en liten kobling til MC Hammer. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    MC Hammer!? Det hjalp dessverre ikke stort. Du har ikke et lite hint som passer til oss litt oppi årene også?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Ulf-B skrev:
    ...
    ...
    Typisk DNT-fenomen.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn