HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den omtalte sangeren, for han var sanger, var nok stolt av å representere sitt land på denne tiden, et land som hadde gjennomgått lykkelige omveltninger få år før denne konkurransen.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Den omtalte sangeren, for han var sanger, var nok stolt av å representere sitt land på denne tiden, et land som hadde gjennomgått lykkelige omveltninger få år før denne konkurransen.
    Jeg har en mistanke om at denne sangeren er øst-européer...Eurovison Song Contest ble vel første gang arrangert i 1956....de lykkelige omveltninger var kanskje av politisk karakter....

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var lite øst-europeere med i Eurovision Song Contest på den tiden det er snakk om. Sangeren var altså ikke øst-europeer, snarere tvert imot.

Ikke for å gi for mye, men jeg var ikke engang påtenkt i 1956, og jeg tror vi fikk TV i 67.
    Omveltningene var politiske ja, og jeg kan såvidt TV-bildene fra disse, noe fint rødt er det som sitter i minnet.

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Fargefjernsyn ble faset inn i Norge fra 1972 og var sikkert ikke uvanlig midt på 70-tallet. De øst-europeiske stater ble i økende grad med i ESC fra tidlig på 90-tallet.
    Mitt resonnement er dermed nå at sangeren er fra et vesteuropeisk land som opplevde en gunstig omveltning i perioden 1972 -1990. Du husker at du så noe fint rødt...en farge i landets flagg ?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det røde var blomster. En bestemt type blomster, som ble forbundet med omveltningene i landet sangeren kom fra.
    Ved nærmere ettersyn finner jeg at han sang om blomster i konkurransen også, men av en helt annen type og farge.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Altså: sangeren var langt fra øst-europeer, fra et land med omveltninger og blomster på vår første farge-TV, land med en karakteristisk sangstil og en deilig drikk etter middag. Konkurransen fant sted et par år etter omveltningene. I hviken by?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Haag 1976: Portugiseren Carlos do Carmo framfører "Uma Flor de verde Pinho".

Portvin og nellikrevolusjon (1974).

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haag 1976: Portugiseren Carlos do Carmo framfører "Uma Flor de verde Pinho".

Portvin.
    Ja. Jeg har drukket portvin. Nellik-revolusjonen i Portugal 1974, stor Fado-sanger i Melodi Grand Prix 1976. I Haag.
    Værsågod igjen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og Paolo de Carvalho synger også fado, og deltok i 1974 i Brighton.

mvh
    Jammen gjorde han det.
    Nå er ikke jeg fado-ekspert, og vanntett blir det ikke når vi lager oppgaver i portvinsrus :)
    Men han ble bare nr. 16.
    Og Carlos do Carmo spilte inn plate med Maria Joao Pires for ikke lenge siden.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok, here goes:

Vår reise begynner denne gang ved Svartehavet. Og det som dro på reise var en ide, en tolkning av tankegods som er kjent for oss alle. Denne tolkningen skulle få ganske monumentale, og for mange, ganske katastrofale følger.
    En av følgene var opprettelsen av det som også skulle bli kjent som "Domini Canes" - Guds hunder.
    Politiske følger kom også-og befolkningsmessige.

For forfedrene til den personen hvis dødssted vi skal frem til, betydde omveltningene en kraftig reduksjon av makt og rikdom.

mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dere får grunne på denne labyrinten noen timer. Nå tar jeg med meg madammen og drar inn til byd`n på en liten spasertur i finværet. :)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dårlig med svar her.....

Skal gi et par tips til: Når det gjelder tankegods, dreier det seg om kristelig tankegods. I den forbindelse kan det lønne seg å søke på navnet Bogomil og lete etter opprinnelsen til det engelske ordet "bugger".

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Stillhet betyr ikke nødvendigvis inaktivitet.....jeg leste oppgaven og tok så et lengre sjåføroppdrag, men merkelig nok hadde ingenting blitt klarere for meg i løpet av turen...

Det engelske ordet "bugger" stammer vel fra ordet "bulgar" = bulgarsk. Nærmer vi oss "noe" da ?

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stillhet betyr ikke nødvendigvis inaktivitet.....jeg leste oppgaven og tok så et lengre sjåføroppdrag, men merkelig nok hadde ingenting blitt klarere for meg i løpet av turen...

Det engelske ordet "bugger" stammer i følge mine kilder fra ordet "bulgar" = bulgarsk. Nærmer vi oss "noe" da ?
    Ja. I kombinasjon med Bogomil skulle du klare å komme frem til det kristelige tankegodset som gikk på reise fra Bulgaria, og som skapte så mye oppstyr.

mvh

Edit: Såvidt jeg husker, er "Bugger" egentlig det franske ordet "Bougre".........:)

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Bogomilismen, en trosretning...det franske ordet bougre betyr kjetter eller forræder....vi skal kanskje fram til en lederskikkelses dødssted....det andre bulgarske keiserrikets fall.......har tsar/keiser Ivan Asen II av Bulgaria noe med oppgaven å gjøre?

Fremdeles usammenhengende for meg dette...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bogomilismen, en trosretning...det franske ordet bougre betyr kjetter eller forræder....vi skal kanskje fram til en lederskikkelses dødssted....det andre bulgarske keiserrikets fall.......har tsar/keiser Ivan Asen II av Bulgaria noe med oppgaven å gjøre?

Fremdeles usammenhengende for meg dette...
    1) Vi skal ikke frem til noen lederskikkelses dødssted. Men kanskje til en etterkommers dødssted.

2) Du kan trygt bite deg fast i ordet kjetter! Ikke bare peker det direkte mot Guds hunder, men selve opprinnelsen til ordet kjetter er viktig.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ordet kjetter er avledet av katarer, en religiøs bevegelse som oppsto på 1100-tallet, middelalderens første store kjettergruppe. Katarene utbredelse bl.a. i Italia og Frankrike. Katarene fikk hard medfart under inkvisisjonen og albigenserkorstoget.

Brenner tampen ?

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ordetkjetter er avledet av katarer,en religiøs bevegelse som oppsto på 1100-tallet, middelalderensførste store kjettergruppe. I følge Store Norske Leksikon fikkkatarene utbredelse bl.a. i Italia og Frankrike. Katarene fikk hard medfartunder inkvisisjonen og albigenserkorstoget.

Brenner tampen ?
    Jada. Tampen står i lys lue! ;)

mvh

Edit: Katarene sto bl.a. for en flat, ikke hierarkisk organisasjon av kirken, og holdt fast på at kirken skulle være fattig, slik Jesus hadde vært. En kan jo tenke seg hvor velkommen slike ideer var i Roma.
    Tilnavnene på katarene var bl.a. Bougres og Albigensere. Deres motstandere la ut "drittpakker" hvor det ble påstått at de drev med homofil sex. Derfra var det ikke langt til det engelske "bugger".

Edit 2: Domini Canes = Dominikanerordenen, som ble opprettet for å forsøke å omvende katarer, og få dem tilbake i den katolske kirkens favn. De hadde nesten forbausende lite hell.

Edit 3: For å løse gåten må vi nå forlate kirkehistorien og kaste oss ut i politisk/makthistorie, og deretter bade litt i kunsthistorie.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ny ledetråd:
    Vi skal til hendelser i albigenserkorstogene. Disse førte til at en av katarenes mektigste beskyttere ble lyst fredløs og mistet store landområder.

Her er seglet hans:

En av hans etterkommere er adskillig mer kjent som kunstner enn som adelsmann. Hans dødssted er løsningen på labyrinten.

mvh

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Raymond VI, greven av Toulouse ?

Du aner vel kanskje at vi nettopp nå har kommet til det stadiet i oppgaven hvor jeg har begynt å gjette ....;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Raymond VI, greven av Toulouse ?

Du aner vel kanskje at vi nå har kommet til det stadiet i oppgaven hvor jeg har begynt å gjette ....;)
    Det var da på tide! ;)

Helt riktig. Raymond, greve av Toulouse . Og nå er du nesten i mål........Bare en kunstner igjen mellom deg og målet. Og det navnet må være rene plankeekjøringen når du har funnet ut av obskure teologer, nesten glemte korstog og franske adelsmenn.

Ser at oppgaven var litt i vanskeligste laget.....synes at du har vært veldig flink!

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Peter Sellers parodierer Henri de Toulouse-Lautrec, fransk kunstmaler som døde i 1901 på Château Malromé i departementet Gironde i Frankrike.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.695
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Peter Sellers parodierer Henri de Toulouse-Lautrec, fransk kunstmaler som døde i 1901 på Château Malromé i departementet Gironde i Frankrike.
    Bingo. :) Jeg kan forresten fremdeles nesten le meg ihjel når jeg ser den scenen- er Pink-Panther-fan.

Og ja, jeg har googlet. Henri de Toulouse-Lautrec var etterkommer av vår Raymond VI de Toulouse.

Grattis. Det var tydeligvis en veldig vanskelig oppgave.

Din tur. Snart drar madammen og jeg på kirkekonsert i Domkirken, så ikke forvent noe mer av meg i dag.

The Little Match Girl Passion - Kirkemusikk i Bergen Domkirke menighet

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg har allerede laget 3 oppgaver denne påsken...og overlater derfor med lett hjerte stafettpinnen til den som ser seg i stand til å lage en ny oppgave.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ingen som gidder. Forståelig, da det jo nærmest er straff for å gjette riktig.

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.413
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

mvh
    2014 nå oct:rolleyes:.
    Tempus fugit.

-likevel ingen som gidder..., som oct sier.

Litt stusselig at ingen drar i gang.
    Jeg forsvinner rett som det er, så jeg har ikke mulighet til å følge opp.
    Noen andre som tør å ta ansvar?:cool:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Denne tråden må nok holdes i live med lyst og ikke plikt.

Jeg foreslår at man fra nå og inntil videre driver tråden videre med dispensasjon fra regelen om at oppgaveløseren skal presentere ny oppgave.

Ergo så bør ikke oppgaveløser ha noe (stort) press på seg for å lage ny oppgave, og hvem som helst skal kunne poste ny oppgave etter at den forrige oppgaven er løst.

Forslaget mitt vil neppe medføre noen kraftig økning av aktiviteten i denne tråden, men det skal vel i bunn og grunn bare være morsomt å delta i labyrinten, enten man er oppgaveforfatter eller "vanlig" deltaker?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Virker som et bra forslag. Jeg fulgte denne tråden ivrig i sin tid, men gitt den generelle vanskelighetsgraden på oppgavene, ble det ikke særlig aktuelt for meg å måtte pønske ut nye.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Vi skal fram til en by.

En kunstner ble født i denne byen ett decennium før en begivenhet av stor nasjonal betydning fant sted i Norge.
    Denne kunstneren utga sitt første verk som 15-åring.

Noen få år senere ble kunstneren for en kortere periode forbundsfelle med en menigmann. Det er ytterst tvilsomt at disse to forbundsfellene da visste om hverandre.

Begge disse to var igjen involvert i et stort arrangement flere år etterpå. De hadde da begge kommet langt i sine respektive karrierer og var kjente personer, hver på sitt felt. Den ene klassifiserte senere den andre som gudbenådet, men om beundringen var gjensidig er visstnok omstridt. I denne perioden ble vår kunstners mest kjente verk uroppført, et verk med referanse til en religiøs bygning.

Mange år senere ble et nytt verk,skapt av vår mann, framført foran et tallrikt publikum i forbindelse med et stort arrangement. Denne framføringen fant sted i den byen som vi skal fram til – som altså er kunstnerens fødeby.

I byen ligger en kongelig bygning, men den lokale betegnelsen på bygningen inneholder ikke ordet kongelig (oversatt til norsk).

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Famler litt i blinde, men det virker som man er ute efter en europeisk by? Det er kanskje litt tidlig å gjøre en så drastisk geografisk innsnevring? Mulig man skal forsøke seg på årstallet først. Er det 10 år før riksforsamlingen på Eidsvoll?

mvh

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Nei, årstallet er ikke 1804. Men du tenker i riktige dimensjoner.

Hvorfor tror du at det kan være en europeisk by?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn