Har STAX noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut til å være tilgjengelig allerede hos OHC. Kanskje verd en lyttetur en dag. Allikevel - heftig pris da;).
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har nå kjøpt meg ett par SR-L700 som jeg bruker sammen med SRM-006ts, klokkene har nå fått ca. 20 timer og blir stadig bedre. Har SR-407 fra før av og synes oppgraderingen er stor.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Har nå kjøpt meg ett par SR-L700 som jeg bruker sammen med SRM-006ts, klokkene har nå fått ca. 20 timer og blir stadig bedre. Har SR-407 fra før av og synes oppgraderingen er stor.
    Grattis med et meget godt hodetelefon sett, har selv hatt disse og disse spiller helt fantastisk sammen, ikke mange som nevner denne SR-L700 når man diskuterer hodetelefoner og det er synd fordi disse er meget gode, har også som du hatt SR-407 også og er veldig enig med deg i at det er meget stor forskjell på disse :) ser også nettopp at Lyd og bilde hadde en test på SR-L700, uansett så har du mange gode timer i vente fremover, skriv gjerne noen ord her inne når du har fått lyttet litt mer til disse..! :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ting som tyder på at mine vintage SR Lambda Pro er på vei tilbake til aktiv tjeneste. For flere år siden meldte jeg at driverboksen har trukket sitt siste sukk. Det er sikkert mulig å fikse den, men en så gammel sak kan uansett gjøres bedre i dag. Derfor har jeg hatt med meg selve klokkene begge de siste gangene jeg har vært i Oslo, uten at jeg har fått tid til å gjøre noe mer med saken. Håper at gutta på Lyric har noe gammelt ræl liggende, det trenger ikke engang være en aktiv driver fordi jeg har en MingDa rørforsterker som er avsatt til formålet hvis det blir en ny passiv driver.

    Men selv om Lyric viser seg å ikke ha noen driver liggende i en krok til en passende sum så har heldigvis Stax kommet med en ny entry level aktiv driver til under 4500 kroner på OHC. Er det noen som har prøvd den rimeligste transistorbaserte driveren til Stax? Rørbasert ligger inn i framtiden for meg i og med at det er så mye annet hifirelatert som har høyere prioritet, og den rimeligste driveren utover den jeg nevnte koster 10k ny.

    (Hvis noen har en gammel men fungerende passiv driver liggende innerst i skapet kan de kanskje sende meg en pm?)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Stax har kommet med Limited utgaver av SR-L300 og SRM-323XBK skal komme i løpet av februar, L-300 kommer i kun 800 utgaver, og 323XBK kommer i 300 utgaver, Stax er 80 år i år og kanskje vi får se noen nye modeller også..! :)

    Etter å ha lest litt så ser det ut som om SR-L300 kommer med de samme elektrostatelementer som er brukt i SR-L700..!

    Export products
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, bærbar med 580V, kommer kanskje ikke til å drive mine SR-007.

    Man kan lure på når man skal bruke noe slikt, elektrostater er dårlige som reiselyd, med mindre man har egen kupé...
     

    efh

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har lest noe mere eller sett noen tester av SRM-D10?
    Vurderer en sånn til hyttebruk av mine SR-009.
    Blir interessant å høre hvordan det lyder.

    OHC får de inn til høsten sier de.

    Er for tiden på ferie i Vietnam men her har de ikke hørt om boksen. Kontaktet importøren.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et sett Stax SR-Λ Pro av god, gammel årgang og to forsterkere omtrent av like god årgang; en Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit og en Stax SRM-T1 Driver Unit.

    I det siste har jeg registrert en svak lavfrekvent støy/brum som kan minne om jordstøy. Støyen er konstant, men det som er litt spesielt er at denne støyen forsvinner når jeg tar på chassiset på forsterkeren.

    Først trodde jeg at det var noe galt med forsterkeren, og forsøkte å jorde denne via en ekstra ledning. Støyen var der likevel selv med ledningen koblet til jord. Men da jeg tok med hånda i enden på jordledningen, forsvant støyen. Til og med da jeg satt på en gammel kjøkkenstol med metallbein (med headsettet på hodet) og la den avisolerte enden av jordledningen på det ene metallbeinet, forsvant støyen. Men da jeg flyttet meg og ikke hadde kontakt med denne stolen, hadde det ingen effekt å legge jordledningen mot metallbeinet på stolen. Det var altså da chassiset var i kontakt med meg (med headsettet på hodet), enten direkte: at jeg berørte chassiset eller indirekte: berørte den avisolerte jordledningen, at støyen forsvant.

    Dette erfarte jeg først med Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit, og jeg tenkte at det måtte være noe rart med denne forsterkeren. Men akkurat det samme fenomenet skjer når jeg bruker Stax SRM-T1 Driver Unit, med det samme headsettet. Det kan vel neppe være nøyaktig samme feil med to ulike forsterkere, og det virker dermed som om støyen ligger et sted i headsettet.

    Er det noen som har erfart noe lignende, eller har en idé om hva dette kan skyldes?

    Utenom denne støyen spiller for øvrig headsettet akkurat slik det skal.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg vil tro at headsettet er helt feilfritt, og at dette skyldes en finurlig jordfeil i ditt oppsett, som kommer inn likt i begge forsterker/driver-boksene.
    Men å løse problemet, se det er noe helt annet enn å synse. Det må gå ut på å innføre eller ta vekk jordledninger, på en systematisk måte. Lykke til!


    Jeg har et sett Stax SR-Λ Pro av god, gammel årgang og to forsterkere omtrent av like god årgang; en Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit og en Stax SRM-T1 Driver Unit.

    I det siste har jeg registrert en svak lavfrekvent støy/brum som kan minne om jordstøy. Støyen er konstant, men det som er litt spesielt er at denne støyen forsvinner når jeg tar på chassiset på forsterkeren.

    Først trodde jeg at det var noe galt med forsterkeren, og forsøkte å jorde denne via en ekstra ledning. Støyen var der likevel selv med ledningen koblet til jord. Men da jeg tok med hånda i enden på jordledningen, forsvant støyen. Til og med da jeg satt på en gammel kjøkkenstol med metallbein (med headsettet på hodet) og la den avisolerte enden av jordledningen på det ene metallbeinet, forsvant støyen. Men da jeg flyttet meg og ikke hadde kontakt med denne stolen, hadde det ingen effekt å legge jordledningen mot metallbeinet på stolen. Det var altså da chassiset var i kontakt med meg (med headsettet på hodet), enten direkte: at jeg berørte chassiset eller indirekte: berørte den avisolerte jordledningen, at støyen forsvant.

    Dette erfarte jeg først med Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit, og jeg tenkte at det måtte være noe rart med denne forsterkeren. Men akkurat det samme fenomenet skjer når jeg bruker Stax SRM-T1 Driver Unit, med det samme headsettet. Det kan vel neppe være nøyaktig samme feil med to ulike forsterkere, og det virker dermed som om støyen ligger et sted i headsettet.

    Er det noen som har erfart noe lignende, eller har en idé om hva dette kan skyldes?

    Utenom denne støyen spiller for øvrig headsettet akkurat slik det skal.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har et sett Stax SR-Λ Pro av god, gammel årgang og to forsterkere omtrent av like god årgang; en Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit og en Stax SRM-T1 Driver Unit.

    I det siste har jeg registrert en svak lavfrekvent støy/brum som kan minne om jordstøy. Støyen er konstant, men det som er litt spesielt er at denne støyen forsvinner når jeg tar på chassiset på forsterkeren.

    Først trodde jeg at det var noe galt med forsterkeren, og forsøkte å jorde denne via en ekstra ledning. Støyen var der likevel selv med ledningen koblet til jord. Men da jeg tok med hånda i enden på jordledningen, forsvant støyen. Til og med da jeg satt på en gammel kjøkkenstol med metallbein (med headsettet på hodet) og la den avisolerte enden av jordledningen på det ene metallbeinet, forsvant støyen. Men da jeg flyttet meg og ikke hadde kontakt med denne stolen, hadde det ingen effekt å legge jordledningen mot metallbeinet på stolen. Det var altså da chassiset var i kontakt med meg (med headsettet på hodet), enten direkte: at jeg berørte chassiset eller indirekte: berørte den avisolerte jordledningen, at støyen forsvant.

    Dette erfarte jeg først med Stax SRM-1/MK-2 Driver Unit, og jeg tenkte at det måtte være noe rart med denne forsterkeren. Men akkurat det samme fenomenet skjer når jeg bruker Stax SRM-T1 Driver Unit, med det samme headsettet. Det kan vel neppe være nøyaktig samme feil med to ulike forsterkere, og det virker dermed som om støyen ligger et sted i headsettet.

    Er det noen som har erfart noe lignende, eller har en idé om hva dette kan skyldes?

    Utenom denne støyen spiller for øvrig headsettet akkurat slik det skal.
    Jeg opplevde akkurat det samme som du beskriver her på en SRM-007t driver når jeg hadde disse for en del år siden, jeg hadde da brukt rca fra cd spilleren, prøvde div uten at det hjalp, jeg tenkte kanskje det var noe rundt rørene, men fant ingen løsning helt til jeg byttet ut cd spilleren og denne hadde balanserte utganger, da jeg brukte disse forsvant også den lave brummingen, tilfeldighet eller ikke det skal jeg ikke si, men brummingen forsvant..! :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk, barathsec, det var en nyttig tilbakemelding :) Disse driverne jeg har tar kun RCA, så noen balansert overføring er jo ikke mulig å få til, men jeg kan eventuelt eksperimentere litt med ulike signalkabler og ulike signalkilder for å se om det spiller inn.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er driverne koblet til jordet kurs?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det har jeg også tenkt på. I leiligheten som jeg bor i er det kun bad og kjøkken som har jordet kurs. Men jeg kan teste med en skjøteledning fra badet for å se om det gjør noe med støyen.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har Lambda Pro og SRM-1/MK 2 selv og har opplevd det samme. Forsvant hos meg når jeg jordet MK2 mot forforsterker sammen med platespiller.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en veldig nyttig tilbakemelding, Final :) Jeg har også vært inne på den tanken, men jeg fikk foreløpig ingen effekt av å jorde SRM-1/MK 2 til forforsterkeren.

    Dog er denne forforsterkeren en Cambridge Audio Dac Magic Plus, og jeg bruker dette oppsettet som et lite pc-anlegg der en pc og en Bluesound Node er tilkoblet sammen med noen aktive pc-høyttalere i tillegg til Stax. Men Dac Magic Plus har jo ingen skikkelig jordingsskrue, så jeg forsøkte bare å skru ut den ene skrua på chassiset og putte jordingsledningen mellom og stramme skrua slik at ledningen holdes fast. Er det en bedre måte å jorde dette skikkelig?

    Når det gjelder strømkurs, så har jeg forsøkt med jordet skjøteledning fra badet. Men denne SRM-1/MK 2 er kjøpt fra Japan og er laget for 100 V AC, så den går via en spenningsomformer som fulgte med. Uttaket på spenningsomformeren er en flat dobbeltisolert Euro-plugg, så den vil vel kanskje ikke påvirkes av jordet eller ujordet stikkontakt?

    SRM-T1 som jeg har i hovedanlegget er laget for 230 V og har en vanlig apparatkabel, men i dag var det betydelig mindre støy enn jeg registrerte i går. Det er mulig at denne støyen kommer og går. Jeg prøvde med jordet skjøteledning fra badet, men forskjellen var så liten at jeg må langtidsteste det for å kunne trekke noen konklusjoner. Kanskje var det en tanke mindre støy med skjøteledningen, men jeg er ikke sikker. Uansett har forforsterkeren i hovedanlegget en skikkelig jordingsskrue, så jeg skal uansett putte en jordingsledning mellom den og SRM-T1. Det kan uansett ikke skade.

    Det er helt klart SRM-1/MK 2 som er "verstingen" av disse to når det gjelder støy, men det kan jo tenkes at problemet ligger i spenningsomformeren, eller at jordingen til Dac Magic Plus ikke blir god nok.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg fått testa litt over tid på hovedanlegget, og det ser ut til at det er mangelen på jordet strømkurs som er problemet hos meg. I går kobla jeg først en jordingsledning mellom jordingsskrua på SRM-T1 og jordingsskrua på forforsterkeren, men det hadde ingen effekt. Støyen var der like fullt, men da jeg berørte jordingsskrua på forforsterkeren (med headsettet på ørene), ble det tyst. Det eneste jeg fant ut med det var at det var forbindelse mellom de to jordingspunktene.

    I dag har jeg kobla hele anlegget via en jordet skjøteledning til en jordet strømkurs, og det er nå helt tyst fra SRM-T1. Har testa flere ganger over tid, så jeg begynner å bli rimelig sikker på at jeg har funnet årsaken til problemet. Jeg kobla til og med vekk igjen jordingsledningen mellom jordingsskrua på SRM-T1 og jordingsskrua på forforsterkeren, og det er like tyst. Da virker det iallfall som om det kun er i strømkursen at problemet ligger.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Stax SR-507 vs L500?

    Har noen en formening om hva som er forskjellene mellom disse hodetelefonene? Ja, da tenker jeg på lydmessige forskjeller.
    Vet at L500 kom i 2015 og SR-507 i 2011.
     

    efh

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Stax SRM-D10

    Fikk kjøpt en SRM-D10 på Høstpuls hos OHC.
    Dette er en bærbar forsterker for Stax hodetelefoner med batteri og DAC.
    På mine SR-009 låter det flott.
    Har sittet og vekslet litt mellom SRM-007 tII og SRM-D10.
    Kilde på SRM-D10 er en iPhone hvor jeg mater digitalsignalet inn i SRM-D10 fra TIDAL.
    Lyden er åpen og luftig, mangler litt rørlyden fra SRM-007 tII. Heller kanskje litt mot en anelse kjølig men helt akseptabelt.
    Gleder meg til å få brukt SR-009 på hytteturer.
     

    Vedlegg

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ser at Stax har lagt ut et lite bilde av en DAC modul til sin SRM-T8000 forsterker, de skriver den ennå er en prototype og nevner ingen specs, men de skriver den har USB kobling, som nok er et must idag..! :)

    44783477_2119347111727538_5136847694232289280_n.jpg
     

    .|Shady

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Heisann STAX eiere, har et par Original STAX Lambdas ifra 1979 og leter etter en Energizer til den.
    Noen som vet som har en evt? :) Som feks (SRM-1/MK2 Pro, SRM-T1W
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det pleier ligge en del på eBay. For et par år siden fikk jeg tak i en strøken SRM-1/MK-2 Pro fra Japan og en ordentlig flott SRM-T1 fra Tyskland.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Heisann STAX eiere, har et par Original STAX Lambdas ifra 1979 og leter etter en Energizer til den.
    Noen som vet som har en evt? :) Som feks (SRM-1/MK2 Pro, SRM-T1W
    Jeg har en SRM-1/MK2 Pro(Pure class A) som både har normal og Pro utgang for Stax. Bruker Stax SRX MARK3 på normal utgangen. Siden jeg ikke har noen Stax Pro hodetelefon, så bruker jeg en KOSS ESL/950 med kabeladapter på PRO utgang. SRM-1 er en veldig nøytral, og lyder fantastisk på Stax SRX MARK3.
    Jeg kjøpte min fra Tyskland. Den skulle i første omgang brukes på normal(300V DC) utgangen. Det rare var at denne utgangen var plugget med silikon, samt at den var av-loddet innvendig på kortet. Ble noe arbeid å få dette til å funke, da jeg måtte bruke en nål for å få fjernet all silkon.
     
    Sist redigert:

    .|Shady

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    ^ Det pleier ligge en del på eBay. For et par år siden fikk jeg tak i en strøken SRM-1/MK-2 Pro fra Japan og en ordentlig flott SRM-T1 fra Tyskland.
    Hva var prisen til de 2? ^^ Har en SRD-7/SB men tror en ekte energizer vil låte mye bedre!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg husker ikke eksakt pris i farten, men tror SRM-1/MK-2 Pro lå på rundt 4000 kr + frakt og SRM-T1 et sted mellom 5000 og 6000 kr + frakt. Nå tok jeg et kjapt søk på eBay, og ser at det ligger noen slike modeller ute i noenlunde samme prisklasse.

    For øvrig: Jeg hadde tidligere enn SRD-6, og forskjellen fra en passiv adapter til en ordentlig amp er veldig stor! Det er en fornuftig investering som vil blåse nytt liv i headsettene.
     
    Sist redigert:

    .|Shady

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Var nettopp derfor jeg tenkte med en skikkelig Energizer til STAX sine første Lambdas! Takk Ivar!

    Søkte også på eBay men fant bare 100V AC, funker det i Norge siden vi bruker 240V? Har hørt det ikke er så lurt
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Min SRM-1/MK-2 Pro fra Japan er 100 V AC, men jeg bruker en liten spenningsomformer mellom strømkabelen og stikkontakten. Slike omformere er rimelige og fungerer stort sett greit.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Jeg har et sett STAX SR-009 der den høyre klokken er blitt tyst. Jeg snakket med OHC som jo har agenturet på STAX nå, og de ba meg ta kontakt med Dalen for å få de reparert. Dalen sier imidlertid at de aldri har reparert noe STAX før og ber meg ta kontakt med Lyric, der jeg kjøpte dem. Nå ser jeg at Lyric fremdeles har en nettside og butikk i Sandvika. Er det noen som har erfaring med Lyric etter at Tor døde?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg har et sett STAX SR-009 der den høyre klokken er blitt tyst. Jeg snakket med OHC som jo har agenturet på STAX nå, og de ba meg ta kontakt med Dalen for å få de reparert. Dalen sier imidlertid at de aldri har reparert noe STAX før og ber meg ta kontakt med Lyric, der jeg kjøpte dem. Nå ser jeg at Lyric fremdeles har en nettside og butikk i Sandvika. Er det noen som har erfaring med Lyric etter at Tor døde?
    Lyric har hatt fantastisk service de gangene jeg har vært innom der. Forrige gang jeg var innom så var det en Bryston 4B SST2 forsterker som hadde fått feilindikator på den ene kanalen (fungerte fortsatt tilsynelatende fint). Tok den med til Lyric en lørdag - ca 1 time etterpå ringte de for å fortelle at forsterkeren min var fikset og klar for henting.

    De har MYE i butikken, men ikke la deg skremme av dette :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og dette er nylig, etter at Tor døde og butikken ble flyttet til Sandvika?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn