Har STAX noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Veldig praktisk med avtagbare kabler på elektrostater. Hvis jeg skulle ha kjøpt en PRO Stax nå, så må det ha blitt en MK 500 eller 700. må ha mulighet for å sammenligne.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Takk for en veldig nyttig tilbakemelding, Final :) Jeg har også vært inne på den tanken, men jeg fikk foreløpig ingen effekt av å jorde SRM-1/MK 2 til forforsterkeren.

    Dog er denne forforsterkeren en Cambridge Audio Dac Magic Plus, og jeg bruker dette oppsettet som et lite pc-anlegg der en pc og en Bluesound Node er tilkoblet sammen med noen aktive pc-høyttalere i tillegg til Stax. Men Dac Magic Plus har jo ingen skikkelig jordingsskrue, så jeg forsøkte bare å skru ut den ene skrua på chassiset og putte jordingsledningen mellom og stramme skrua slik at ledningen holdes fast. Er det en bedre måte å jorde dette skikkelig?

    Når det gjelder strømkurs, så har jeg forsøkt med jordet skjøteledning fra badet. Men denne SRM-1/MK 2 er kjøpt fra Japan og er laget for 100 V AC, så den går via en spenningsomformer som fulgte med. Uttaket på spenningsomformeren er en flat dobbeltisolert Euro-plugg, så den vil vel kanskje ikke påvirkes av jordet eller ujordet stikkontakt?

    SRM-T1 som jeg har i hovedanlegget er laget for 230 V og har en vanlig apparatkabel, men i dag var det betydelig mindre støy enn jeg registrerte i går. Det er mulig at denne støyen kommer og går. Jeg prøvde med jordet skjøteledning fra badet, men forskjellen var så liten at jeg må langtidsteste det for å kunne trekke noen konklusjoner. Kanskje var det en tanke mindre støy med skjøteledningen, men jeg er ikke sikker. Uansett har forforsterkeren i hovedanlegget en skikkelig jordingsskrue, så jeg skal uansett putte en jordingsledning mellom den og SRM-T1. Det kan uansett ikke skade.

    Det er helt klart SRM-1/MK 2 som er "verstingen" av disse to når det gjelder støy, men det kan jo tenkes at problemet ligger i spenningsomformeren, eller at jordingen til Dac Magic Plus ikke blir god nok.
    Jeg har en også en SRM-mk2/PRO Har ikke hatt noe problem med støy. Har montert Furutech apparatinntak og ny nettkabel på jordet uttak. Er forsynt fra en Pioneer nettverk mottaker som er dobbelisolert..
    Ellers har denne forsterkeren mulighet for både 100V AC og 240V AC. Ble kjøp i tyskland. Selve normal utgangen var konvertert til pro uttak 5-pin. Måtte inn i forsterkeren og lodde på ledningen og få åpnet det 6 hullet på uttaket som var fyllt med silikon. Noe jeg ikke var forbredt på. Kunne i ettertid se på bildet at noe var gjort hær.
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Noen som har hatt muligheten til å sammenligne Sr L500 og Sr L700?
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Vurderer å bytte ut rørene i min Stax SRM-007tII. Hodetelefonforsterker. Mest for å sjekke om det er noe å hente på å bytte til eksotiske NOS rør, f.eks. RCA clear top, men også fordi Electro Harmonix rørene som står i forsterkeren har stått der siden den var ny. De har gått noen timer nå.

    Stax settet er kjøpt hos Lyric hifi, men nå er det Oslo HiFi center som har agenturet. Forhørte meg der om mulighet for å få oppskrifta på hvordan BIAS justering gjøres. Noe sånt hadde de ikke, og de visste heller ikke hvordan det skulle gjøres. Jeg ble anbefalt å kontakte Stax i Japan. Tanken var å gjøre det, men et raskt søk på www bar frukter: https://www.head-fi.org/articles/adjusting-bias-on-stax-tube-amplifiers.17232/

    Testet denne oppskriften for å sjekke bias-status på røra som står i og for å forsikre meg om at jeg kunne gjennomføre prosedyren dersom jeg skulle gå for nye rør. Kort fortalt funker oppskriften som fjell, og det var mange Volt jeg kunne justere inn på min forsterker. Her følger norsk oversettelse av prosedyren samt et par illustrerende innmatsbilder fra da jeg styrte på. Gjør dette for «egen record og senere bruk» og kanskje også for andres glede og nytte.

    Bias justering av Stax SRM-007t2:

    ADVARSEL! Øvelsen er potensielt dødelig og skal kun utføres av kyndig personell. Det er mang hundre volt i dette apparatet. Garantier går også føyken om «ein freistar og gjera ditta sjølv», som det heter.

    Alle justeringer skal gjøres til 0 Volt (DC). Still inn multimeteret på mV dc (likestrøm). De fire trinnene under gjennomføres for hver av de to kanalene (stereo). Regne med å repetere prosedyren flere ganger for å komme helt i mål.

    Trinn 1 - Tvr-3; Målepinnene mellom testpunktene til TP1. Juster Tvr-3 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i dette ene røret.

    Trinn 2 - Tvr-4; Målepinnene mellom testpunktene til TP2. Juster Tvr-4 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i det andre røret på denne kanalen.

    Trinn 3 - Tvr-1; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til TP2 (samme her, spiller ingen rolle hvilket av de to punktene). Juster Tvr-1 potmeteret til 0V. Dette balanserer output fra rør 1 i forhold til rør 2 (push-pull balanse).

    Trinn 4 - Tvr-2; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til jord (jeg benyttet jordskruen bak, men chassis jord er nok like bra). Juster Tvr-2 potmeteret til 0V. Dette balanserer begge de to rørene i forhold til jord.

    FERDIG!! Monter dekselet og nyt lyden fra dine fantastiske hodehøyttalere!!

    11DFB349-5EC6-4A27-9EDC-35F789160BFF.jpeg

    39D6BEB9-BE6A-4338-A4B0-B3BC2483F100.jpeg

    464C8FE3-81FD-4DB9-9114-9CB078E568C5.jpeg
     
    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Flott orientering.
    Alltid nyttig med tips 😊

    Har ellers byttet til Sylvania i min 007tll.
    Svært vellykket oppgradering.
    ( Har også paralellkoblet inntakssikringen med en tynn sølvtråd.....hysj....er alltid i nærheten av apparatet når det er påslått,
    - særdeles hørbart, uansett hva folk måtte tro....)
    5FD2C769-8E03-4316-85B9-B84227A11F2E.png



    Vurderer å bytte ut rørene i min Stax SRM-007tII. Hodetelefonforsterker. Mest for å sjekke om det er noe å hente på å bytte til eksotiske NOS rør, f.eks. RCA clear top, men også fordi Electro Harmonix rørene som står i forsterkeren har stått der siden den var ny. De har gått noen timer nå.

    Stax settet er kjøpt hos Lyric hifi, men nå er det Oslo HiFi center som har agenturet. Forhørte meg der om mulighet for å få oppskrifta på hvordan BIAS justering gjøres. Noe sånt hadde de ikke, og de visste heller ikke hvordan det skulle gjøres. Jeg ble anbefalt å kontakte Stax i Japan. Tanken var å gjøre det, men et raskt søk på www bar frukter: https://www.head-fi.org/articles/adjusting-bias-on-stax-tube-amplifiers.17232/

    Testet denne oppskriften for å sjekke bias-status på røra som står i og for å forsikre meg om at jeg kunne gjennomføre prosedyren dersom jeg skulle gå for nye rør. Kort fortalt funker oppskriften som fjell, og det var mange Volt jeg kunne justere inn på min forsterker. Her følger norsk oversettelse av prosedyren samt et par illustrerende innmatsbilder fra da jeg styrte på. Gjør dette for «egen record og senere bruk» og kanskje også for andres glede og nytte.

    Bias justering av Stax SRM-007t2:

    ADVARSEL! Øvelsen er potensielt dødelig og skal kun utføres av kyndig personell. Det er mang hundre volt i dette apparatet. Garantier går også føyken om «ein freistar og gjera ditta sjølv», som det heter.

    Alle justeringer skal gjøres til 0 Volt (DC). Still inn multimeteret på mV dc (likestrøm). De fire trinnene under gjennomføres for hver av de to kanalene (stereo). Regne med å repetere prosedyren flere ganger for å komme helt i mål.

    Trinn 1 - Tvr-3; Målepinnene mellom testpunktene til TP1. Juster Tvr-3 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i dette ene røret.

    Trinn 2 - Tvr-4; Målepinnene mellom testpunktene til TP2. Juster Tvr-4 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i det andre røret på denne kanalen.

    Trinn 3 - Tvr-1; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til TP2 (samme her, spiller ingen rolle hvilket av de to punktene). Juster Tvr-1 potmeteret til 0V. Dette balanserer output fra rør 1 i forhold til rør 2 (push-pull balanse).

    Trinn 4 - Tvr-2; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til jord (jeg benyttet jordskruen bak, men chassis jord er nok like bra). Juster Tvr-2 potmeteret til 0V. Dette balanserer begge de to rørene i forhold til jord.

    FERDIG!! Monter dekselet og nyt lyden fra dine fantastiske hodehøyttalere!!

    Vis vedlegget 708131
    Vis vedlegget 708132
    Vis vedlegget 708133
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Inspirerende å høre at forsterkeren responderte positivt på rørskifte erik. Jeg skal forhøre meg med audiomix hva han har inne av gode 6cg7 rør.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å finne denne tråden. Jeg liker også Stax best. Går mest på L700Mk2 og 007Mk2 på Mjølnir Audio KGSShv, men har L300 og SR5 også, og en SRD7 modda for pro, SRM007TII og SRM717 m Japansk strøm som er hos doktor nå og derfor ikek har truffer de siste familiemedlemmene. Har ennå ikke fått sammenlignet alle sammen på alt. Audiomanien tok meg først for ca 18 måneder siden og det går i impulsive utbrudd av second hand innkjøpt mer og mer på kreditt. De andre klokkene mine når rett og slett ikke opp....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Joda. De ble sendt til Japan og fikset der. Men det kostet ca 13 000 kr... :(
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Hmm.. 20% større enn 009. Avtagbar kabel.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Hei, et nødanrop! Jeg har en Baby Stax, SR-001 kanskje MK2. Den har begynt å ule svakt og med skiftende toner i høyre hørelur. Det rareste er at den fortsetter å ule en god stund etter at jeg plugger høreluren fra forsterkerenheten/batterienheten. Jeg trodde det var driver-enheten som var gal, men nei da!

    Hva kan dette være? Overslag på høyspenningen?? Lite jeg kan gjøre uansett.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hei, har et såkalt Stax basic oppsett anno 2010, men nå har ledning til den ene hode-elektrostaten fått seg en knekk og lyden hopper litt inn og ut. Er det mulig å bytte ledning eller må jeg kjøpe ny?
    Virker ikke som om ledningen er løs. Er enden opp til høyre øre som ikke er helt shipping shape.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Var vanskelig å få byttet kabel, måtte da sendes til Stax og da koster det plutselig det samme som nye L-300, stort sett pga frakt.
    Så da ender jeg vel på å kjøpe nye.
    Er et bra hopp prismessig opp til L-500, men hvor stor er forskjellen?
    Er jo kun for å vurdere om man evt. Vurderer å oppgradere energizeren en gang i fremtiden. Men 10 års glede med de gamle er jo bra valuta for pengene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger to L700 på finn nå, fra OHS, en er mk2.
    Ulik alder, selvsagt, men er det lydmessig forskjell på L700 og L700mk2 ?
    (angrer at jeg solgte mine Lambda)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Var vanskelig å få byttet kabel, måtte da sendes til Stax og da koster det plutselig det samme som nye L-300, stort sett pga frakt.
    Så da ender jeg vel på å kjøpe nye.
    Er et bra hopp prismessig opp til L-500, men hvor stor er forskjellen?
    Er jo kun for å vurdere om man evt. Vurderer å oppgradere energizeren en gang i fremtiden. Men 10 års glede med de gamle er jo bra valuta for pengene.
    Finnes det ikke en stø hånd i nærheten som kan lappe sammen dette for deg ? Kabelbrudd bør ikke lede til kassering..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det avhenger jo litt av hvor i kabelen det er brudd da. Det kan være at man må bytte kabel - og om den ikke er å få kjøpt separat, så er man jo dessverre "stuck".
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.196
    Antall liker
    12.749
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det avhenger jo litt av hvor i kabelen det er brudd da. Det kan være at man må bytte kabel - og om den ikke er å få kjøpt separat, så er man jo dessverre "stuck".
    Om det er brot i eine enden, kan ein vel bare kappe og lodde på nytt. Litt kortare ledning, men Stax sine ledningar har jo litt lengde, så det er kanskje akseptabelt.
    Om det er vanskeleg å opne opp foe ein slik operasjon kan ein jo alltid "lappe" eksisterande kabel og klemme ein krympestrømpe over etterpå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå er det jo en del tynne ledere i en Stax-kabel, så å utbedre slik du foreslår, er ikke uten videre like enkelt.
    Men, jeg ser at Stax har kabler til enkelte modeller, så det er kanskje verd å sjekke ut:
    https://staxaudio.com/cables
    Mulig ikke det er kabel som passer L-300 - for den har vel fast kabel?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En borte i gata her selger Stax srs-2050 - er det noe?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har fast kabel ja, var nødt til å sendes inn til Stax, og da koster det fort det samme som nye L-300.
    Endte opp med å bestille nye L-300, 10 år på et head sett er jo ikke så ille med tanke på alle de koselige sene nattetimer jeg har hatt med dem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En borte i gata her selger Stax srs-2050 - er det noe?
    Skal være bra greier det hvis de er i god stand.
    Har ikke hørt akkurat disse, men de likner mine gamle Lambda, som låt himmelsk forførende.
    Innstegsmodellene til Stax har alltid hatt høy kvalitet, men alt har sin pris.
    Hvis det er rett ved kan du spørre om å få prøve?
    Vet ikke om du har hørt Stax før, men tror du er typen til å falle for Stax lyd.
    Men vær forsiktig, Helge, du risikerer å slippe alt du har og aldri se deg tilbake.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.584
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skal være bra greier det hvis de er i god stand.
    Har ikke hørt akkurat disse, men de likner mine gamle Lambda, som låt himmelsk forførende.
    Innstegsmodellene til Stax har alltid hatt høy kvalitet, men alt har sin pris.
    Hvis det er rett ved kan du spørre om å få prøve?
    Vet ikke om du har hørt Stax før, men tror du er typen til å falle for Stax lyd.
    Men vær forsiktig, Helge, du risikerer å slippe alt du har og aldri se deg tilbake.
    Har avtalt en tur, denne skal være i meget god stand.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Stax har hvertfall kommet for å bli her hos meg, har jo gode Focal lurer og kunne ha gått for amp til disse istedet for nye Stax, men det er noe spesielt med Stax.
    Har heldigvis den gamle innstegsmodellen av energizer 2552 som de ikke selger lenger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Deler denne fra en venn:

    En "liten" oversikt over Stax modeller som bruker den ovale driveren kjent fra SR-Lambda serien, for de som måtte finne det interessant..! 😄

    1. 1977 SR-Sigma NB - bias 230V

    2. 1979 SR-Lambda NB - bias 230V

    3. 1982 SR-Lambda Professional PRO 580V

    4. 1987 SR-Lambda Signature PRO

    5. 1987 SR-Sigma Professional PRO*

    6. 1992 SR-Lambda Spirit PRO (Japansk versjon)

    7. 1992/93 SR-Lambda Pro Classic PRO

    8. 1994 SR -Lambda Nova Basic PRO

    9. 1994 SR-Lambda Nova Classic PRO

    10. 1994 SR-Lambda Nova Signature PRO

    11. 1999 SR-202 Basic PRO

    12. 1999 SR-303 Classic PRO

    13. 1999 SR-404 Signature PRO

    14. SR-SC11 Airbow versjon av SR-404 Signatur PRO

    15. 2001 SR-4070 Closed-Back “mk1” PRO

    16. 2007 SR-4070 Closed-Back “mk2” PRO

    17. 2009 SR-404 Limited Edition PRO, 1000 stk laget for 30-årsjubileet til SR-Lambda

    18. 2010 SR-207 PRO

    19. 2010 SR-307 PRO

    20. 2010 SR-407 PRO

    21. 2010 SR-507 PRO

    22. SR-SC21 Airbow versjon av SR-507 PRO

    23. 2015 SR-L500 PRO

    24. 2015 SR-L700 PRO

    25. 2016 SR-L300 PRO

    26. 2018 SR-L300 Limited PRO, begrenset til 800 stykker til Stax sitt 80-årsjubileum

    27. 2019 SR-L500MK2 PRO, versjon med avtagbar kabel og aluminium U-stykke

    28. 2019 SR-L700 MK2 PRO, versjon med avtagbar kabel og aluminium U-stykke

    *SR-Sigma Pro kom med 2 forskjellige drivere, de første hadde samme driver som SR-Lambda Signature kom med, mens de siste versjonene kom med samme driver som satt i SR-303 og SR-404. 😊
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    Vedlegg

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Jeg har et sett STAX SR-009 der den høyre klokken er blitt tyst. Jeg snakket med OHC som jo har agenturet på STAX nå, og de ba meg ta kontakt med Dalen for å få de reparert. Dalen sier imidlertid at de aldri har reparert noe STAX før og ber meg ta kontakt med Lyric, der jeg kjøpte dem. Nå ser jeg at Lyric fremdeles har en nettside og butikk i Sandvika. Er det noen som har erfaring med Lyric etter at Tor døde?
    Joda. De ble sendt til Japan og fikset der. Men det kostet ca 13 000 kr... :(
    Og jammen er ikke dette også nå situasjonen hos meg 🙁 Det startet med skurring og flat dynamikk før venstre kanalen døde helt ut. Dette skjedde parallellt med rørskifte i driveren, så trodde først det var der problemet lå, men Otare åpnet dørene for at jeg kunne teste klokkene mine på hans driver og det var ikke lengre tvil. Feilen ligger i klokkene. Takk til Otare, som også sendte med meg et eldre par stax klokker (sr-404) som jeg kunne få låne i mellomtiden (disse fungerer strålende på forsterkeren, så den er friskmeldt).

    Kontaktet OHC i går som anbefalte å ta det direkte med stax. (Mitt stax-sett er kjøpt av Tor på Lyric taa-import).

    Stax er sparsomme med å oppgi mailadresse på hjemmesidene sine, noen som har epost adressen?

    IMG_1927.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.207
    Antall liker
    101.712
    Torget vurderinger
    23
    Useriøst av en forhandler å bare toe sine hender når sånt skjer. Dersom det virkelig finnes en forhandler da.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.083
    Antall liker
    1.283
    Etter et tiår med stort sett trådløs lytting via både pods, lukkede og åpne telefoner, "snublet" jeg over hyllen med de nesten glemte Stax SR lambda. Skal sies at med Beoplay H9 i godstolen, har jeg egentlig ikke savnet noe, uansett hvilken musikktype jeg spiller. Trodde jeg. Har bare en simpel portabel SRD-X til å drive Lambda'ene, men jeg har i hine hårde dager, under tvil, kuttet Jack'en og erstattet inngangen(utgangen?) med vanlig RCA plugger. Anyways, WOW..........., hadde rett og slett glemt hvor helt fantastisk disse låter. Vi snakker hardware fra 1979, og lyden er bare ........WOW.
    Det ligger et spørsmål og lurer her. Kan det være forsvarlig, økonomisk, å prøve å finne en bedre forsterker for disse, eller skal jeg bare nyte det jeg har, og drite i at det finnes mye heftigere saker der ute?
    stax_lambda_1.jpg

    h52359-0-52359.jpg

    Steen
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.096
    Antall liker
    2.525
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Etter et tiår med stort sett trådløs lytting via både pods, lukkede og åpne telefoner, "snublet" jeg over hyllen med de nesten glemte Stax SR lambda. Skal sies at med Beoplay H9 i godstolen, har jeg egentlig ikke savnet noe, uansett hvilken musikktype jeg spiller. Trodde jeg. Har bare en simpel portabel SRD-X til å drive Lambda'ene, men jeg har i hine hårde dager, under tvil, kuttet Jack'en og erstattet inngangen(utgangen?) med vanlig RCA plugger. Anyways, WOW..........., hadde rett og slett glemt hvor helt fantastisk disse låter. Vi snakker hardware fra 1979, og lyden er bare ........WOW.
    Det ligger et spørsmål og lurer her. Kan det være forsvarlig, økonomisk, å prøve å finne en bedre forsterker for disse, eller skal jeg bare nyte det jeg har, og drite i at det finnes mye heftigere saker der ute?
    Vis vedlegget 960650
    Vis vedlegget 960651
    Steen
    Hatt flere stax produkter , så lenge klokkene er i orden så synes jeg tilmed selv trafo type drivers , som kobles til forsterker HT output har formiddabel kvalitet . Det er akkurat som klA sinnsykt vane dannende

    Jeg har hørt alle så godt som stax rør og transistor ,,,

    med SMR 1mk og stax lamda pro ble ikke livet som før lenger
    Jeg sa til kompisene mine dengang at jeg selger allt og kjøper en cd spiller og lamda pro settet ,,,, det var en åpen baring fullstendig

    Kjøpe brukt klokker kan være en risiko ,,, menbrane løsner og der ,, høres på flappring ved høye lyd trykk
    Transistor ampene har vel vært de sikreste drift messig ,,,,
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.077
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har mine Lambda Pro med SRM Mk 2 i daglig bruk ennå. Jeg har aldri hørt noe som låter i nærheten så bra. Et suverent verktøy ifm optimalisering av oppsettet er det også. Lurer man på om man hører alt som er på plata er det bare å ta en sjekk med Stax’ene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn