Har STAX noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• audiomaster

Fersking
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    1
    Noen i Norge eier eller har eid STAX SRM T2 elektrostatisk hodetelefonforsterker?
    Min forståelse av dette med T2 er at den var suveren, men bygget for kompakt og ble lett overopphetet. Kevin Gilmore, i samarbeid med Birgir (som faktisk fikk tak i en slik en for mange år siden) lagde en kopi. Jeg kjøpte kretskort av Kevin for å lage disse men jeg tror jeg endte opp me då kaste dem for noen få måneder siden (jeg skal si fra om de mot formodning dukker opp). Litt av grunnen til at jeg aldri bygget dem var at det var et stort prosjekt og mange av delene Kevin hadde brukt var nå vanskelige å få tak i, og det å samle sammen info om byggingen var krevende (mange endringer, typisk DIY samarbeidsprosjekt, også noen feil på kortet) da og mer krevende nå. Dessuten, et kabinett i den størrelsen får du kanskje tak i fra Kina for en OK pris nå men .... Angrer på at jeg kastet dem nå, noen kunne sikkert hatt glede av dem, det var altså en lett modifisert og forbedret SRM T, ganske gigantisk i størrelse.

Grunnen til at jeg skriver dette her er at jeg tror T2 har gått ut på dato, i alle fall dersom du spiller digitalt - fordi det man burde gjøre er å bygge DAC inn i forsterkeren og isolere digitalt slik at du får negativt "offset" på de hundrevis av volt du trenger. Så kan man bruke 300B rør som jeg har lyst til og allerede kjøpt inn eller noe annet som f.eks SiC transistorer, kanskje til og med i en "full monkey" modus om du er gal nok. Det er faktisk ikke så krevende som en T2.

Skal du spille analogt vil ikke dette fungere, da må du ha linjetrafo som neppe er en høydare eller gjøre som Stax "alltid har gjort" i f.eks T2 og SRM 007t som var originalforsterkeren for SRM-007 Omega 1 som jeg faktisk har tenkt å selge i disse dager. Den hørte til et sett med SRM 007 Omega I som jeg solgte separat for noen år siden og nå har jeg "bare" en SRM-303 å spille på. Bevares låter fantastisk men jeg får aldri brukt noe av det så drømmen om å eie en Omega er oppfylt men noen rester skal selges.

Jeg tror at det å lete etter en SRM-T2 nå vil være nær forgjeves - de som finnes og fungerer er nok mer samleobjekt enn noe annet. Det vil og være krevende å holde dem i live men ikke umulig.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn