Har STAX noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Kan du beskrive lydforskjellen mellom SR 407 og SR 507?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke stor forskjell, kun nyanser egentlig. Litt mer kropp/tyngde i bassen - og en liten tanke "mørkere" oppover var vel inntrykket. Men jeg brukte ikke mye tid på SR-407 og kryssbyttet ikke mye frem og tilbake. Andre som har gitt sammenlikning av de noe mer tid kan ha konkludert annerledes og/eller kommet frem til andre skillnader. Det hevdes at det kun er putene og hodebøylen - og fargen som skiller disse. Relativt stor prisforskjell i så måte - og det får jo være opptil hver enkelt å ta stilling til om det er verd det. Jeg vet ikke hva putene til SR-507 koster. Jeg likte hodebåndstrammeren på SR-507 bedre - og SR-407 har vel ikke akkurat den fargen jeg normalt har med på paletten:). De 2 sistnevnte tingene ville også for min del blitt tillagt noe vekt ved evt. valg mellom de 2.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Balansert vs RCA?

    Kan noen kort redegjøre for pros & cons i forholdet balansert vs RCA?

    Balansert kabling har for med aldri vært noe tema, da mine forsterkere ikke har hatt dette.
    Men CD-spilleren har balanserte utganger og SRM-007tII balanserte innganger, så da må/bør det prøves.

    Noen anbefaling til balanserte kabler (fabrikat/spesifikasjon/DIY)?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    XLR

    XLR vs. RCA
    Kan noen kort redegjøre for pros & cons i forholdet balansert vs RCA?
    Se gjerne (deler av) Wikipedias artikkel "XLR connector".

    Kort og muligens ufullstendig:
    • XLR er laget for profesjonell bruk der man har lange kabelstrekk, ofte i elektrisk støyfylte omgivelser, store kabelbunter, patchepaneler og andre uhumskheter
    • XLR gir profesjonelle sikker, låst tilkobling
    • XLR er kretsteknisk mer komplekst både i sender og mottager
    • XLR gir generelt ikke noe ekstra ifht. RCA for normale hjemmehififormål med relativt korte kabelstrekk, lite elektrisk støy osv.
    • Det kan allikevel være forskjeller fordi enkelte utstyrsprodusenter prioriterer eller er flinkere med enten XLR eller RCA som dermed er best på deres utstyr
    • XLR har typisk høyere signalstyrke enn RCA. Dette kan føre til at noen rapporterer forskjeller som egentlig kun skyldes signalstyrkeforskjeller
    STAX
    Balansert kabling har for med aldri vært noe tema, da mine forsterkere ikke har hatt dette.
    Men CD-spilleren har balanserte utganger og SRM-727tII balanserte innganger, så da må/bør det prøves.
    Noen har skrevet om positive effekter ved XLR-mating av STAX. Se dog oven- og nedenfor.

    Kabelvalg
    Noen anbefaling til balanserte kabler (fabrikat/spesifikasjon/DIY)?
    Begynn gjerne med noen laget for de profesjonelle. De er typisk solide, driftssikre og mye annet positivt. Asbjørn har skrevet at det er langt mindre (små eller ingen?) forskjeller på XLR-kabler i motsetning til RCA-kabler.

    To XLR-pinne-/koblingsstandarder
    Det finnes to XLR-pinne-/koblingsstandarder for audiobruk. Den gjeldende EIA Standard RS-297-A som typisk ble benyttet i Europa og visstnok Japan, og en annen foreldet som ble benyttet i USA.

    Min STAX SRM-007t har både XLR- og RCA-innganger. XLR-inngangen følger ikke ovennevnte standard, men isteden den eldre amerikanske. Pinnekoblingen er tydelig markert på dens bakside. Hvis jeg har forstått rett, gjelder dette en god del STAX-forsterkere, men jeg vet ikke om det også gjelder de nyeste.

    Mine kilder med XLR-utganger følger EIA Standard RS-297-A. Dermed må jeg benytte kryssede XLR-kabler. 4SOUND Hagstrøm lagde dem mens jeg ventet.

    4SOUND Hagstrøm i Bergen og andre musikkbutikker som selger instrumenter, PA-utstyr, studioutstyr m.m. har ofte eget verksted. Disse kan også lage kabler etter behov. Ofte reterminerer de ene enden av en ferdig kjøpekabel.

    Eksempel:
    Tidligere i år trengte jeg kryssede XLR-kabler (pinne 2 og 3 er krysset). Verkstedmannen hos 4SOUND Hagstrøm tok en ferdig 3 m XLR-kabel, kappet den i to og terminerte de to nye endene med pinne 2 og 3 krysset. Det hele tok kun noen ganske få minutter inkl. verifisering med elektronisk kabeltester. Jeg betalte (vel) kun for XLR-kabel + 2 (ekstra) XLR-kontakter.


    Hvis man har nødvendig kompetanse og utstyr, kan man selvsagt også lage slike kabler selv basert på en passende signalkabel. Ofte brukes profesjonell mikrofonsignalkabel.
    Tillegg:

    Baksiden av en del STAX-forsterkere med XLR-inngang. Nede til venstre finner man et symbol som viser hvordan XLR-pinnene er koblet.

    STAX SRM-007t_Back_3.jpg


    STAX SRM-007t

    STAX SRM-007tA_Back.jpg


    STAX SRM-007tA

    STAX SRM-007tII_Back.jpg


    STAX SRM-007tII
    STAX SRM-727II_Back.jpg

    STAX SRM-727II
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takker for god (og som alltid) utfyllende info.:)

    Må tydeligvis sjekke koblingsstandarden først da på CD-spilleren (Meridian, hvilket jeg vil tro har fulgt EIA standarden) i forhold til SRM-007tII. Antar det er samme standard nå, da det utfra bildene over ser ut til at (den eldre) SRM-007t avviker fra SRM-007tA/tII/-727II.
     
    Sist redigert:

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere som har hørt STAX SR-5 Gold?
    Mvh
    Olav
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor er denne tråden ikke innunbder hodetelefonkategorien egentlig?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Det virker som om dette gjelder alle vennetråder inkl. STAX og AKG K 701. Jeg har antatt at dette skyldes at vennetråder har noen andre tradisjoner og muligens også offisiell politikk/regler.

    STAX laget jo dessuten også andre produkter før konkursen i 1995, selv om de siden kun har produsert hodetelefonprodukter.

    Forøvrig er jeg enig med achri-d, og foretrekker regulære tråder med deres større takhøyde. Jeg synes det er helt fint om noen skriver noe negativt om et produkt så lenge de begrunner det (rimelig) ordentlig. M.a.o.: "Jeg liker ikke produkt X fordi ...".
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå kjøpt en STAX SR-5 Gold som ser ut som den har kommet fra fabrikken i går!
    Spiller på mange måter bedre enn SR 404, og er mye bedre å ha på hodet.
    Den lyder utrolig bra!
    Den har faktisk også gullbelagt membran.
    Ble produsert da STAX fyllte 25 år.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hei, jeg har også Stax.Angrer på att jeg kjøpte det nå og ikke for lenge siden.Har tullet vekk mye penger på prøving å feiling med annet utstyr.Stax spiller flott på all musikk.:rolleyes:
     

    Staxeier

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Har fått meg to DA50M effekttrinn+ CA-Y forforsterker+ Quantum2 cdspiller .Er fornøyd med det,spiller musikk.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Kjører du i ren klasse A. Det er vel brytere på fronten for henholdsvis class A og AB? Stax lager gode forsterkere også:). Meget nyansert basgjengivelse på disse kan jeg tenke meg. Send gjerne noen bilder:rolleyes: mvh. Guit
     

    Staxeier

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Nei kjører ab da de går i A til 12.5 watt. Men spiller skjelden med mere enn 5 -6 watt vil jeg tro.Har et lite rom på 7 kvm.Og små Monitor Audio GX50 ht. Bilder kommer etterhvert. mvh Jan Erik
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    Det hevdes på ulike forum (Head-Fi bl.a.) at den eneste lydmessige forskjellen mellom SR-407 og SR-507 er øreputene. 507'ene har en litt annerledes geometri på sine puter, samt at de er i skinn (de bruker samme lydelement). For å komme opp på 507-nivå skal det derfor visstnok bare byttes til 507-puter, - og så har du lydmessig den samme hodehøyttaleren. Er det noen som har forsøkt 507-putene på en 407, - og ble det dypere bass, større klarhet i mellomtonen og noe neddempet diskant, - som det hevdes? Tenkte å prøve dette da jeg har et par 407, men siden putene er relativt dyre ($100 - $150), så hadde det vært greit å høre om andre har hatt suksess med dette. Uansett et billig tweak om det virker, da 507 koster en god del mer enn 407.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Hva med SR-404 Signature? Påvirker det lyden å bytte til 507-puter?
    Ellers må jeg vel kunne kalle meg Stax-venn. Jeg har et sett ∑ med SRD-7, et sett SR-202 Basic med SRM-212 (på kontoret), et sett SR-404 Signature med SRM-006t og har nettopp bestilt et sett SR-009.
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    Hva med SR-404 Signature? Påvirker det lyden å bytte til 507-puter?
    Ellers må jeg vel kunne kalle meg Stax-venn. Jeg har et sett ∑ med SRD-7, et sett SR-202 Basic med SRM-212 (på kontoret), et sett SR-404 Signature med SRM-006t og har nettopp bestilt et sett SR-009.
    Samme steder nevner vel også at SR-404 kan ha godt av en slik tweak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det hevdes på ulike forum (Head-Fi bl.a.) at den eneste lydmessige forskjellen mellom SR-407 og SR-507 er øreputene. 507'ene har en litt annerledes geometri på sine puter, samt at de er i skinn (de bruker samme lydelement). For å komme opp på 507-nivå skal det derfor visstnok bare byttes til 507-puter, - og så har du lydmessig den samme hodehøyttaleren.
    På Stax´hjemmesider ser jeg det er nevnt at både SR-307 og SR-407 deler det samme "lydelement". Om det kun er putene som er forskjellige, så tar Stax seg godt betalt for litt skinn og sort fremfor brun eller grå plast :). SR-507 koster vel omtrent det dbl av SR-407 :confused:.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    Det hevdes på ulike forum (Head-Fi bl.a.) at den eneste lydmessige forskjellen mellom SR-407 og SR-507 er øreputene. 507'ene har en litt annerledes geometri på sine puter, samt at de er i skinn (de bruker samme lydelement). For å komme opp på 507-nivå skal det derfor visstnok bare byttes til 507-puter, - og så har du lydmessig den samme hodehøyttaleren.
    På Stax´hjemmesider ser jeg det er nevnt at både SR-307 og SR-407 deler det samme "lydelement". Om det kun er putene som er forskjellige, så tar Stax seg godt betalt for litt skinn og sort fremfor brun eller grå plast :). SR-507 koster vel omtrent det dbl av SR-407 :confused:.
    Stax sier også følgende på sine hjemmesider: "...now the SR-307 and SR-407 have adopted the same sounding body (sound element) as
    that of the top model SR-507."

    Det skulle vel innebære at den lydmessige forskjellen ikke kommer av ulike element, men av putenes utforming. På SR-507 så er de utformet annerledes. De tar seg dermed godt betalt for en mer "avansert" hodebøyle og skinn, - ja. Hodebøylene til SR-507 ligger på rundt $420, - og $160 for SR-407. Skinnputene koster gjerne $100, mens jukseskinnputene koster $70. Da ser du fort hvor prisforskjellen ligger.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, hodebøylen er også annerledes. Hadde glemt det. Den har vesentlig bedre justeringsmekanisme på SR-507.
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    ^ Ja, hodebøylen er også annerledes. Hadde glemt det. Den har vesentlig bedre justeringsmekanisme på SR-507.
    Ja, den har bedre justeringsmekanisme, men for min del så likte jeg ikke å ha den på meg. Den passet ikke ordentlig. Hadde med meg en "assistent" på prøvelyttingen også, - og felles konklusjon var at SR-407 var mer behagelig og ha på. Hadde kjøpt SR-507 om den var bedre å ha på, men den gang ei.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    hei

    noen som kan hjelp meg å finner manual til SRM- T1 ??

    takk

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ett søk på Google er som regel alt som skal til, men T1 finner jeg ingen treff på.

    Har du hørt med Lyric om han kan ha en å kopiere?
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Stax'ene briljerer igjen

    Etter gradvis nedadstigende og skuffende lytteopplevelser og en erindring om at Stax'ene lød da så mye bedre før så er jeg atter tilbake i hifi-nirvana.

    Et par splitter nye Electro Harmonix 6CG7 i min gode gamle SRM-006t gjorde susen (etter justering av balance og off-set). Nå er det dypbass, luft, dynamikk og tilstedeværelse - snakk om gjenhørsglede.

    PS! Tror nok jeg ble lurt på Ebay en tid tilbake da jeg kjøpte "NOS" RCA Clear-Top 6CG7. Nok en luring som har plukket noen utslitte rør fra en gammel TV og solgt som edel vare. Nå tar jeg RCA-rørene ut av den sirkulære økonomien og legger dem til gjenvinning for glass og metall ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    For meg er det STAX som er hodetelefoner. Jeg har et par Sigma (originalen med membranene foran ørene), 307, 407 Signature og 009.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Stax har kommet med endel nyheter i den siste tiden, det er Lambda serien som har fått nye medlemmer, det har kommet SR-L700, SR-L500 og nå nettopp SR-L300 i tilegg har det kommet en ny driver enhet SRM-353X, anbefaler alle som er i løypa til å investere i nye hodetelefoner å sjekke ut disse..!

    Export products
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Får håpe Stax kan sette på plass alle de overpriset dynamiske telefonene som liksom skal være highend. For meg så har det vært Stax i 40 år:) mvh Guit
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke det at dynamiske telefoner kan lyde godt, det finnes mange gode til en overkommelig pris. Jeg har også en Sony MDR-1A til under 1500 som jeg tar med på tur. Teknologien for fremstilling a drivere til dynamiske hodetelefoner er mye bedre i dag enn på 70 og 80 tallet:rolleyes:. mvh Guit
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Driverboksen til mine Lambda Pro (SRD7SB MKII) tror jeg er ferdig. Det er lavere volum på den ene kanalen. Finnes det noen rimelig driverboks å oppdrive, eller må jeg regne med å betale det hvite ut av øynene? Alternativet er å få den fikset.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Driverboksen til mine Lambda Pro (SRD7SB MKII) tror jeg er ferdig. Det er lavere volum på den ene kanalen. Finnes det noen rimelig driverboks å oppdrive, eller må jeg regne med å betale det hvite ut av øynene? Alternativet er å få den fikset.
    Spørs hva du legger i med "det hvite ut av øynene" skal du ha nytt fra Stax ligger disse ifra veil ca 4300,- det kommer også nå og da noen for salgs her på Torget, uansett har jeg villet kontaktet Tor på Lyric Hifi for priser og eventuellt reparasjons muligheter på din SRD-7 driver..! 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Driverboksen til mine Lambda Pro (SRD7SB MKII) tror jeg er ferdig. Det er lavere volum på den ene kanalen. Finnes det noen rimelig driverboks å oppdrive, eller må jeg regne med å betale det hvite ut av øynene? Alternativet er å få den fikset.
    Spørs hva du legger i med "det hvite ut av øynene" skal du ha nytt fra Stax ligger disse ifra veil ca 4300,- det kommer også nå og da noen for salgs her på Torget, uansett har jeg villet kontaktet Tor på Lyric Hifi for priser og eventuellt reparasjons muligheter på din SRD-7 driver..! 8)
    Skal jeg bruke et offisielt verksted så blir det kanskje like greit å kjøpe nytt til 4300. Den prisen var ikke så skremmende som jeg fryktet. Men en rimelig reparasjon er likevel aktuell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn