Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
Om du anser meg som en av "de": Ganske mye. Spiller gitar selv, har bygget en gitar, holder på med en til. Andre husstandsmedlemmer spiller/har spilt piano, klarinett, fiolin, elektrisk og akustiske gitarer, trombone, tuba, og sikkert mer til. Er nokså vant til å høre levende akustisk musikk, og forstår ganske godt hvordan overtonespekteret påvirker oppfatningen av hvordan et instrument eller en stemme låter.
THD-målinger er bare ett av flere mulige kikkhull inn til hvordan en dings vil prestere. Den får med seg ganske mye. Det aller viktigste er frekvensgang (og den bestemmes stort sett av høyttaler og rom), men THD+N-kurver for ulike frekvenser, laster og effekter er kanskje den viktigste ledetråden for å forstå hvordan en forsterker vil påvirke lyden. Intermodulasjonsforvrengning (IMD) viser noe av det samme på en annen måte. Det er ikke praktisk mulig å teste alle mulige konstruksjoner hjemme i eget anlegg, så dette er en bra måte å grovsortere på.
Jo,du blir vel en av "de" på en måte,og jeg følger det du skriver med interesse.
Jeg ser fordelene med klasse d,ekstremt korte signalveier og flotte målinger,og jeg syns det er ok å lytte til musikk med min UcD400 forsterker,enda litt mer fascinerede fra for eksempel de her:
Temple Audio Bantam Gold. High Quality Digital Stereo Amplifier. Made in the UK Men jeg syns forsterkere uten global og lokal feedback kommer enda nermere det jeg tror er kilden. Jeg ser argumentasjonen med at feedbacksløyfen er så rask at det ikke er hørbart for det menneskelige øret,men det er vel også der jeg blir litt uenig.Selv om man kan kjøre en test på et menneske med hva det registrerer av tidsforskjeler på et statisk signal så tror jeg faktisk at et musikksignal er ekstremt komplisert og at de statiske forskjelene ikke gjelder på samme måte der.
Jeg har tidligere linket til hva Audio Note skriver om dette,og jeg er ingen fanboy som sluker alt de skriver,men det jeg linker til derifra har jeg opplevd selv og mener de setter bedre ord på enn hva jeg selv klarer å formidle :
Audio Note
På den annen side har jeg erfart de gode fordelene med aktiv drift,ingen passive delefilter foran gode elementer,og når alt kommer til alt gjelder det å velge det rette kompromiss for å få best mulig musikkopplevelser,og jeg ser meg selv fort kunne ende opp med aktiv deling viss jeg finner en AD/DA sak jeg syns er naturlig nok.Og det kan komme.Der er et enormt potensiale i det digitale ,men etter min oppfatning må de vekk fra desse loopene ala feedback,oversampling,upsampling,og filtrering ,og det er bare en måte å gjøre det på,da må man se på og utvikle kvaliteten på hovedkomponentene,AD/DA konverteren,transistoren,røret,osv til å vere godt nok til å ikke trenge noen tilbakekoblingssløyfer.
Men man blir helt sikkert aldri enig.Jeg har diskutert instrumenters kvaliteter live med mange musikere i mange år,og vi er ikke enige der heller
Mange musikere jeg har sansen for sier at man kan få til klangen i en 60talls Fender Jazzbass med å vri på tonekontrollene på en nesten vilken som helst slags moderne bass,og jeg er UENIG!