Forsterkere Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Appropos ENØK, så får jeg flashback til uttrykket 'like sjelden som en genuint miljøbevisst Teslaeier'.
    Det er vel kostnaden knyttet til DIY-aspektet som gjør at ervervelse av klasse D moduler er populære og ikke ENØK?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror heller ikke den gjengse klasse D-kjøper bryr seg en tøddel om at forsterkeren bruker mindre strøm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Appropos ENØK, så får jeg flashback til uttrykket 'like sjelden som en genuint miljøbevisst Teslaeier'.
    Det er vel kostnaden knyttet til DIY-aspektet som gjør at ervervelse av klasse D moduler er populære og ikke ENØK?
    Kanskje ikke så mye kostnaden som det praktiske ved "packaging". Det er fullt mulig å kjøpe rimelige klasse A eller AB-moduler, men spørsmålet for min del er mest hvordan man blir kvitt all varmen fra seks kanaler av noe sånt dimensjonert for å kunne spille så høyt som høyttalerne mine tåler + nok headroom.

    Poenget med headroom er forresten det samme som i diskusjonen med ANM. Normalt oppgis maksimal forsterkereffekt ved 1 % THD, altså ved klipping, men man ønsker selvsagt ikke å nå det punktet. Derfor bør forsterkerne dimensjoneres med 3-6 dB headroom før klipping. Jeg beregner at jeg trenger ca 50 W max i 8 ohm på bassene hos meg, så hver effektforsterkerkanal bør kunne gi 100-200 W maksimaleffekt ved klipping. Ved 50 W har en NCore 400 ca 0,0003 % THD+N og lydtrykket i rommet blir ca 112 dB med fire slike kanaler i drift på hver sin 12-tommer. Da har jeg fortsatt 6 dB å gå på før klipping, men om THD når 1 % ved 118 dB er kanskje ikke noe stort problem. Da vil også høyttalerne begynne å klage, og ørene forvrenger antagelig enda mye mer. Nokså perfekt dimensjonering for mine formål.

    Man kan selvsagt mene at den nominelle effekten for en effektforsterker burde tatt høyde for dette, slik at det var effekten ved minimal THD+N som ble oppgitt og ikke den ved klipping, men det er nå engang ikke slik de fleste gjør det. Derfor behovet for litt headroom.

    Gjør gjerne et regnestykke på hvor store kjøleflenser man behøver for å gjøre det der i klasse A. :)
     
    Sist redigert:

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Helt enig med orso. Audiofili dreier seg som oftest om å slenge på ørevennlig forvrengning (og ikke noen galt i det så det er sagt). Der er trolig ikke klasse D riktig enda.

    For min del dreier det seg om å bli engasjert av musikken. Pris, målinger, utseende har null betydning. En ny boks blir man lei av å glo på etter ei uke uansett, og kjenner ikke en kjeft som blir imponert av dyr/flott hifi.
    Har fortsatt ikke hørt en klasse-d forsterker jeg ønsker skal erstatte det jeg har i dag og det er fordi det i mine ører ikke engasjerer, dvs ikke gjør at jeg ønsker å høre på musikk. Det er noe som mangler og høres ikke naturlig ut. Stemmer og instrumente ri stua høres ikke så sterilt ut som lyden gjennom en "transparent" klasse-d forsterker. Ble skuffet av NAD sin nye klasse-d, men er åpen for andre forslag etterhvert og kommer garantert til å prøve når anledningen byr seg. Skulle gjerne hatt en forsterker som tar mindre plass og ikke blir så varm, selv om NADen også var ganske heit.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Helt enig med orso. Audiofili dreier seg som oftest om å slenge på ørevennlig forvrengning (og ikke noen galt i det så det er sagt). Der er trolig ikke klasse D riktig enda.
    BS! Er forvregningen i promicro området er det det beste. Fargingen står ht og rommet for.
    BS?

    Problemet er at "forvrengning" er et negativt ladet uttrykk.

    Dersom to forsterkere spiller av samme signal og låter forskjellig, når alt annet er likt, tilfører minst en av dem teknisk sett forvrengning. Det er ikke til å komme forbi.

    Snur du det på hodet, blir det den omstridte: "to effektforsterkere som jobber i sitt lineære område, der de kan levere nok strøm uten å klippe eller forvrenge, låter likt." ;)

    Om man sammenligner ML, Krell, Bryston, Elcomp og Adyton så hører man at hvert merke gir en egen lydopplevelse, har sikkert også ha noe med forvregning å gjøre, men blir jo en smakssak hva man liker. Sammenlignet ML 33H og ML 335 i eget anlegg og ble overrasket over forskjellen, til tross for at begge forsterkere hadde en veldig lett jobb.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da er det bare å gå for NuPrime klasse D forsterkere, de har fjernet noen av de problemer det klages på her. Kjører på 2 STA-9 i mono mode og det er som å høre en kombinasjon av god rør og transistorforsterker.
    Tror ikke jeg kommer til å skifte forsterker raskere enn Retep denne gangen :)

    High bandwidth. Truly faithful reproduction of music demands bandwidth, and plenty of it. Inadequatebandwidth withholds important spatial information and tonal complexities. NuPrime amps deliver highbandwidth with a ruler-flat response from 20 to 50,000Hz.

    A NuPrimeamplifier has a damping factor about 400. And unlike conventional amps, NuPrime’s damping factor istotally unaffected by changes in audio frequencies. Simply stated, NuPrime delivers lightning-fastdynamics to any speaker.

    Ultra-low distortion and noise. In conventional amplifiers, a fixed specification for distortion or noisesimply does not exist. Manufacturers invariably choose to quote the most flattering numbers, typicallymeasured at 1 watt. In reality, when power demands increase, so does distortion and noise. NuPrimeemploys patent-pending technologies that cancel distortion at every cycle of operation. NuPrime ampsmaintain the same low distortion characteristics at every output level and audio frequency

    No phase shift. Many amps use output filters that create phase shift. When phase shifts, spatialinformation becomes inaccurate. Most amps present phase shifts of better than 45 degrees at 20 kHz,heading toward 90 degrees as frequency increases. NuPrime amps cancel these distortions owing to aunique closed-loop design producing zero phase shift across all frequencies. Repeat, zero.

    The NuPrime STA-9, a 2 X 120W Class A+D stereo amp, bridgeable into a 290W mono amp, is designed withenhanced even-order harmonic circuitry that mimics the most attractive features of tubed-amp soundwithout incurring tubes’ drawbacks and limitations.

    The standard method for bridging a stereo amp into mono employs a series of op amps (OPA) in order to invert the input signals to one of the stereo amp, thereby creating an opposite phase, which can then be combined to increase power. Conversely, the STA-9's innovative bridging circuit utilises a design we call Single-Ended Direct-Inject Bridge Technology, in which the mono mode, in addition to acquiring more than double the power, sounds livelier and more dynamic.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig med orso. Audiofili dreier seg som oftest om å slenge på ørevennlig forvrengning (og ikke noen galt i det så det er sagt). Der er trolig ikke klasse D riktig enda.

    For min del dreier det seg om å bli engasjert av musikken. Pris, målinger, utseende har null betydning. En ny boks blir man lei av å glo på etter ei uke uansett, og kjenner ikke en kjeft som blir imponert av dyr/flott hifi.
    Har fortsatt ikke hørt en klasse-d forsterker jeg ønsker skal erstatte det jeg har i dag og det er fordi det i mine ører ikke engasjerer, dvs ikke gjør at jeg ønsker å høre på musikk. Det er noe som mangler og høres ikke naturlig ut. Stemmer og instrumente ri stua høres ikke så sterilt ut som lyden gjennom en "transparent" klasse-d forsterker. Ble skuffet av NAD sin nye klasse-d, men er åpen for andre forslag etterhvert og kommer garantert til å prøve når anledningen byr seg. Skulle gjerne hatt en forsterker som tar mindre plass og ikke blir så varm, selv om NADen også var ganske heit.
    Da har du ikke hørt Specs og Gato :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen om klasse D forsterkere minner meg litt om tiden da CD spilleren kom; "alle CD-spillere spiller likt og er perfekt", ble det sagt da. Sakte men sikkert ble CD-spilleren bedre pg bedre og måtte håndtere et hav at problemer for endelig å låte godt.

    Nå er vi i startgropen til klasse D forsterkere - og det er en laaang vei igjen! En klasse D forsterker inneholder mye av de komponentene som hifi-puristene ikke vil se i sitt utstyr....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Diskusjonen om klasse D forsterkere minner meg litt om tiden da CD spilleren kom; "alle CD-spillere spiller likt og er perfekt", ble det sagt da. Sakte men sikkert ble CD-spilleren bedre pg bedre og måtte håndtere et hav at problemer for endelig å låte godt.

    Nå er vi i startgropen til klasse D forsterkere - og det er en laaang vei igjen! En klasse D forsterker inneholder mye av de komponentene som hifi-puristene ikke vil se i sitt utstyr....
    CD-Spilleren ble funnet opp (les patentert) i 1979. Den ble lansert kort tid etter. De svakhetene selve konseptet har var godt kjent og dokumentert allerede før 1979.

    Klasse D-forsterkere har eksistert siden før transistoren ble funnet opp.

    Jeg føler det er en del store svakheter både i analogien din og i premisset.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Klasse d suger,big time!!

    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Med all mulig respekt,jeg tror der er en del ting som er viktigere enn det vi per i dag klarer å måle i en THD måling.

    Tilbakekobling/looper/oversampling/filtrering av et lett sårbart musikksignal suger,big time!!!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen om klasse D forsterkere minner meg litt om tiden da CD spilleren kom; "alle CD-spillere spiller likt og er perfekt", ble det sagt da. Sakte men sikkert ble CD-spilleren bedre pg bedre og måtte håndtere et hav at problemer for endelig å låte godt.

    Nå er vi i startgropen til klasse D forsterkere - og det er en laaang vei igjen! En klasse D forsterker inneholder mye av de komponentene som hifi-puristene ikke vil se i sitt utstyr....
    CD-Spilleren ble funnet opp (les patentert) i 1979. Den ble lansert kort tid etter. De svakhetene selve konseptet har var godt kjent og dokumentert allerede før 1979.

    Klasse D-forsterkere har eksistert siden før transistoren ble funnet opp.

    Jeg føler det er en del store svakheter både i analogien din og i premisset.
    Så du mener at lyden i cd-spilleren ikke ble bedre etter 1979?

    Klasse D-forsterkere har i teorien eksistert lenge, men vil de ikke bli bedre og bedre...?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Gjør gjerne et regnestykke på hvor store kjøleflenser man behøver for å gjøre det der i klasse A."

    Ingen!!!

    (sorry off topic kunne ikke dy meg...)
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gir det røret 4x50 W ved 0,0003 % THD og 4x200 W før klipping i 8 Ohm last?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Prøv å skop en klasse D utgang mens den spiller musikk :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Bare så det er klart, jeg syntes analogien var misvisende, og det var hele poenget.

    Så du mener at lyden i cd-spilleren ikke ble bedre etter 1979?
    Den har helt klart blitt bedre og bedre. Selve ideen med å bruke et mekanisk drivverk for å kontrollere takten på digitalstrømmen er etter min mening like dødfødt i dag som det var i 1979.

    Klasse D-forsterkere har i teorien eksistert lenge, men vil de ikke bli bedre og bedre...?
    Klasse D kunne matche klasse AB i 1970, men det var veldig langt mellom konseptene og enda lenger mellom de tilgjengelige produktene. De siste årene har vi hatt en enorm utvikling på implementeringen av effektkomponentene, noe som har gjort at vi i dag kan lage klasse D med ekstremt gode data og veldig høy effekt. Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen ikke kommer til å fortsette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Om du anser meg som en av "de": Ganske mye. Spiller gitar selv, har bygget en gitar, holder på med en til. Andre husstandsmedlemmer spiller/har spilt piano, klarinett, fiolin, elektrisk og akustiske gitarer, trombone, tuba, og sikkert mer til. Er nokså vant til å høre levende akustisk musikk, og forstår ganske godt hvordan overtonespekteret påvirker oppfatningen av hvordan et instrument eller en stemme låter.

    THD-målinger er bare ett av flere mulige kikkhull inn til hvordan en dings vil prestere. Den får med seg ganske mye. Det aller viktigste er frekvensgang (og den bestemmes stort sett av høyttaler og rom), men THD+N-kurver for ulike frekvenser, laster og effekter er kanskje den viktigste ledetråden for å forstå hvordan en forsterker vil påvirke lyden. Intermodulasjonsforvrengning (IMD) viser noe av det samme på en annen måte. Det er ikke praktisk mulig å teste alle mulige konstruksjoner hjemme i eget anlegg, så dette er en bra måte å grovsortere på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Klasse d suger,big time!!

    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Med all mulig respekt,jeg tror der er en del ting som er viktigere enn det vi per i dag klarer å måle i en THD måling.

    Tilbakekobling/looper/oversampling/filtrering av et lett sårbart musikksignal suger,big time!!!
    Nå var det jo klasse AB-gjengen som pleide å komme drassende med THD-målinger, mens de med litt mindre fordommer forsøkte å få fokuset over på at det finnes litt mer mellom signal og jord enn THD. Jeg synes det blir feil å dra dette ned til en stereotyp-diskusjon.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Helt enig med orso. Audiofili dreier seg som oftest om å slenge på ørevennlig forvrengning (og ikke noen galt i det så det er sagt). Der er trolig ikke klasse D riktig enda.

    For min del dreier det seg om å bli engasjert av musikken. Pris, målinger, utseende har null betydning. En ny boks blir man lei av å glo på etter ei uke uansett, og kjenner ikke en kjeft som blir imponert av dyr/flott hifi.
    Har fortsatt ikke hørt en klasse-d forsterker jeg ønsker skal erstatte det jeg har i dag og det er fordi det i mine ører ikke engasjerer, dvs ikke gjør at jeg ønsker å høre på musikk. Det er noe som mangler og høres ikke naturlig ut. Stemmer og instrumente ri stua høres ikke så sterilt ut som lyden gjennom en "transparent" klasse-d forsterker. Ble skuffet av NAD sin nye klasse-d, men er åpen for andre forslag etterhvert og kommer garantert til å prøve når anledningen byr seg. Skulle gjerne hatt en forsterker som tar mindre plass og ikke blir så varm, selv om NADen også var ganske heit.
    Da har du ikke hørt Specs og Gato :)
    Har ikke hørt Gato, men jeg har hørt den minste til SPEC. En veldig bra forsterker syns jeg, og det er nesten utrolig at den lille boksen som ikke er større enn den gamle Xbox 360'en min klarer å spille så tøft, dynamisk, og samtidig glatt, oppløst, og sammenhengende. Den veier vel omtrent like mye som forforsterkeren min alene, og ca. 1/3 av hva cd-spilleren min veier. :)

    Men jeg syns fortsatt den over ti år gamle Krell'en min spiller med mer fylde og kroppslighet i mellomtonen, SPEC'en ble på en måte litt slank i forhold på mine høyttalere. Ikke godt å si hvem jeg ville valgt hvis jeg måtte velge bare en av dem, jeg er ganske sikker på at jeg kan leve med begge. Jeg vil si utviklingen har gått framover når man blir tilbudt så mye kontroll og godlyd i en enkelt liten boks som ikke blir varm, ikke veier noe, og kan plasseres omtrent hvor som helst.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den har helt klart blitt bedre og bedre. Selve ideen med å bruke et mekanisk drivverk for å kontrollere takten på digitalstrømmen er etter min mening like dødfødt i dag som det var i 1979.
    Dødfødt og dødfødt... Sølvplatespillere har hatt en viss suksess de siste 35 årene, da, og solgt noen enheter. ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Den har helt klart blitt bedre og bedre. Selve ideen med å bruke et mekanisk drivverk for å kontrollere takten på digitalstrømmen er etter min mening like dødfødt i dag som det var i 1979.
    Dødfødt og dødfødt... Sølvplatespillere har hatt en viss suksess de siste 35 årene, da, og solgt noen enheter. ;)
    Helt klart. Men vi vet jo i dag at det er en veldig smal sak å spille av selve dataene, lagre dem i et minne, og spille dem av med en fintrimmet klokkepuls. Å la selve drivverket være en del av selve klokke-loopen synes jeg virker unødvendig. Man visste også dette i 1979, men det kan synes som at det var en stor besparelse å gjøre det på den tiden da elektronisk minne fortsatt kostet en del.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte det. Måtte bare. :) Flashminne eller harddisker og filoverføring av 16/44-data i forbrukerelektronikk var en utopi ganske lenge etter CD-spillerens barndom.

    At ikke redbook implementerte en slags buffer og klokke/oscillator før DAC-en er kanskje litt pussig.

    ...for ikke å snakke om hvorfor ikke S/PDIF har buffer i mottakerenden, men det er en elt annen kjepphest.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Skjønte det. Måtte bare. :) Flashminne eller harddisker og filoverføring av 16/44-data i forbrukerelektronikk var en utopi ganske lenge etter CD-spillerens barndom.
    Det måtte du vel ;)

    Det underlige er at man selger slike spillere og drivverk den dag i dag.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den har helt klart blitt bedre og bedre. Selve ideen med å bruke et mekanisk drivverk for å kontrollere takten på digitalstrømmen er etter min mening like dødfødt i dag som det var i 1979.
    Dødfødt og dødfødt... Sølvplatespillere har hatt en viss suksess de siste 35 årene, da, og solgt noen enheter. ;)
    Helt klart. Men vi vet jo i dag at det er en veldig smal sak å spille av selve dataene, lagre dem i et minne, og spille dem av med en fintrimmet klokkepuls. Å la selve drivverket være en del av selve klokke-loopen synes jeg virker unødvendig. Man visste også dette i 1979, men det kan synes som at det var en stor besparelse å gjøre det på den tiden da elektronisk minne fortsatt kostet en del.
    De fleste renommerte drev i dag spiller vel via et FIFO buffer?
    Jeg kan ta ut CD'en og det spiller fremdeles ihvertfall i et halvt minutt.
    Jeg antar at wow & flutter ikke er noe problem, men man har vel bedre kontroll med jitter hvis man klokker datastrømmen ut fra bufferet enn hvis man går direkte fra drev via I2s og til den aktuelle utgang.

    Edit: Stor dynamikk i denne tråden. Flere innlegg mens man skriver.....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CD-spillersalget er vel ganske labert i dag. Tror du ikke? DVD- og BD-spillere bufrer vel signalet mellom drivverk og dac, så det er jo hakket tryggere mtp signalbehandlingen?

    La forøvrig til litt i forrige innlegg mens du svarte.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Rart at klasse D skal være så dårlig når t.o.m. rennomerte hifi-magasin skryter av mange modeller. Rotel RMB-1575 som jeg har hatt har fått veldig mange lovord på tross av at det er ice. Men det er nokså typisk skepsis til nye ting som er nokså vanlig bland "audiofile". Det er best med vinyl og rør. Burde vel aller helst hatt sveivegrammofon.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    men spørsmålet for min del er mest hvordan man blir kvitt all varmen fra seks kanaler av noe sånt dimensjonert for å kunne spille så høyt som høyttalerne mine tåler + nok headroom.
    Jeg skal gjerne innrømme at varmen fra rør og klasse A trinn er et problem hos meg ved multikanal avspilling/kino i et lite rom.
    Det blir nok et skifte til klasse-d for kanaler unntatt frontene og subber.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Klasse d suger,big time!!

    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Med all mulig respekt,jeg tror der er en del ting som er viktigere enn det vi per i dag klarer å måle i en THD måling.

    Tilbakekobling/looper/oversampling/filtrering av et lett sårbart musikksignal suger,big time!!!
    Vil si jeg har "litt" med ekte konserter og instrumenter å gjøre.;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos den plutselige floraen av "class A + D hybrid amplifiers": Er det noen som noensinne har sett et klasse D inngangstrinn? Eller klasse B, for den del?

    En inngangsbuffer går gjerne i klasse A, mens utgangstrinnet krever litt mer tankearbeid. Innovasjonen ser ut til å være at noen kom på å nevne det i reklamen. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Apropos den plutselige floraen av "class A + D hybrid amplifiers": Er det noen som noensinne har sett et klasse D inngangstrinn? Eller klasse B, for den del?

    En inngangsbuffer går gjerne i klasse A, mens utgangstrinnet krever litt mer tankearbeid. Innovasjonen ser ut til å være at noen kom på å nevne det i reklamen. :)
    Det er litt enklere når man designer noe hvor man har 100% kontroll på lasten i neste ledd.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Helt enig med orso. Audiofili dreier seg som oftest om å slenge på ørevennlig forvrengning (og ikke noen galt i det så det er sagt). Der er trolig ikke klasse D riktig enda.

    For min del dreier det seg om å bli engasjert av musikken. Pris, målinger, utseende har null betydning. En ny boks blir man lei av å glo på etter ei uke uansett, og kjenner ikke en kjeft som blir imponert av dyr/flott hifi.
    Har fortsatt ikke hørt en klasse-d forsterker jeg ønsker skal erstatte det jeg har i dag og det er fordi det i mine ører ikke engasjerer, dvs ikke gjør at jeg ønsker å høre på musikk. Det er noe som mangler og høres ikke naturlig ut. Stemmer og instrumente ri stua høres ikke så sterilt ut som lyden gjennom en "transparent" klasse-d forsterker. Ble skuffet av NAD sin nye klasse-d, men er åpen for andre forslag etterhvert og kommer garantert til å prøve når anledningen byr seg. Skulle gjerne hatt en forsterker som tar mindre plass og ikke blir så varm, selv om NADen også var ganske heit.
    Da har du ikke hørt Specs og Gato :)

    Nei, er mye jeg ikke har hørt. Om flere mener at dette låter bedre enn NAD M22 (husker ikke hva slags moduler den inneholder) så er det interessant å prøve etterhvert. Men trenger noe med nok krefter!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    NAD M22 inneholder i alle praktiske henseende to stk. Hypex NC400 med én felles switchmode strømforsyning.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Om du anser meg som en av "de": Ganske mye. Spiller gitar selv, har bygget en gitar, holder på med en til. Andre husstandsmedlemmer spiller/har spilt piano, klarinett, fiolin, elektrisk og akustiske gitarer, trombone, tuba, og sikkert mer til. Er nokså vant til å høre levende akustisk musikk, og forstår ganske godt hvordan overtonespekteret påvirker oppfatningen av hvordan et instrument eller en stemme låter.

    THD-målinger er bare ett av flere mulige kikkhull inn til hvordan en dings vil prestere. Den får med seg ganske mye. Det aller viktigste er frekvensgang (og den bestemmes stort sett av høyttaler og rom), men THD+N-kurver for ulike frekvenser, laster og effekter er kanskje den viktigste ledetråden for å forstå hvordan en forsterker vil påvirke lyden. Intermodulasjonsforvrengning (IMD) viser noe av det samme på en annen måte. Det er ikke praktisk mulig å teste alle mulige konstruksjoner hjemme i eget anlegg, så dette er en bra måte å grovsortere på.
    Jo,du blir vel en av "de" på en måte,og jeg følger det du skriver med interesse.
    Jeg ser fordelene med klasse d,ekstremt korte signalveier og flotte målinger,og jeg syns det er ok å lytte til musikk med min UcD400 forsterker,enda litt mer fascinerede fra for eksempel de her: Temple Audio Bantam Gold. High Quality Digital Stereo Amplifier. Made in the UK Men jeg syns forsterkere uten global og lokal feedback kommer enda nermere det jeg tror er kilden. Jeg ser argumentasjonen med at feedbacksløyfen er så rask at det ikke er hørbart for det menneskelige øret,men det er vel også der jeg blir litt uenig.Selv om man kan kjøre en test på et menneske med hva det registrerer av tidsforskjeler på et statisk signal så tror jeg faktisk at et musikksignal er ekstremt komplisert og at de statiske forskjelene ikke gjelder på samme måte der.

    Jeg har tidligere linket til hva Audio Note skriver om dette,og jeg er ingen fanboy som sluker alt de skriver,men det jeg linker til derifra har jeg opplevd selv og mener de setter bedre ord på enn hva jeg selv klarer å formidle : Audio Note

    På den annen side har jeg erfart de gode fordelene med aktiv drift,ingen passive delefilter foran gode elementer,og når alt kommer til alt gjelder det å velge det rette kompromiss for å få best mulig musikkopplevelser,og jeg ser meg selv fort kunne ende opp med aktiv deling viss jeg finner en AD/DA sak jeg syns er naturlig nok.Og det kan komme.Der er et enormt potensiale i det digitale ,men etter min oppfatning må de vekk fra desse loopene ala feedback,oversampling,upsampling,og filtrering ,og det er bare en måte å gjøre det på,da må man se på og utvikle kvaliteten på hovedkomponentene,AD/DA konverteren,transistoren,røret,osv til å vere godt nok til å ikke trenge noen tilbakekoblingssløyfer.

    Men man blir helt sikkert aldri enig.Jeg har diskutert instrumenters kvaliteter live med mange musikere i mange år,og vi er ikke enige der heller :)
    Mange musikere jeg har sansen for sier at man kan få til klangen i en 60talls Fender Jazzbass med å vri på tonekontrollene på en nesten vilken som helst slags moderne bass,og jeg er UENIG! :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror jeg har erfart mye av det samme som deg Rune når det gjelder tilbakekoblingssløyfer. Det er mye som låter rart der ute. Er ikke like sikker på om jeg er enig årsakssammenhengene. Jeg vil aldri få stor nok teknisk kunnskap til å vite hvorfor forsterkere låter som de låter, men det jeg vet er at Ncore spiller alt annet enn unaturlig.
    Litt av utfordringen til NC400 tror jeg er en litt lys klangbalanse pga ulike faktorer. Har man ikke mulighet til å justere klangbalansen så tror jeg det i mange sammenhenger kan låte dårlig. Det høres også ut som den har transientsperre for å unngå klipping hvis man krever for mye av den.

    Det siste året har jeg justert klangbalansen først når jeg har testet forsterkere og opplever at jeg hører forsterkerens evne til å forsterke tydeligere på den måten fremfor å høre klangbalanse. Man kan vel også se en liten sammenheng mellom at de som går for klasse D har mulighet for å justere klangbalanse i oppsettet og omvendt? Selv er kamelonegenskaper det viktigste for meg og der er Ncore i samme klasse som mange andre meget gode forsterkere.
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Uten å late som jeg kan mye om forsterkere og dens oppbygging. Kan det være at Klasse D ikke er så lett å modde ?
    Det er kanskje mye av grunnen til at de fleste hifi produsenter ikke ønsker å bruke den. Disse module kommer jo mer eller mindre ferdig fra produsenten. Du kan liksom ikke mikke for mye med de tenker jeg. NAD kan godt ha fått spesialbygget på sine premisser fra Hypex, men det er lite trolig mye annerledes enn orginalen.
    Bladelius har kanskje nesten ikke gjort noen ting. Som asbjørn sier det er klasse A inn uansett. Det kan virke på meg som om mange finner på et slags nytt navn da dette er lurt siden Klasse D ikke har så godt rykte hos mange.

    Bladelus har fått masse markedsføring allerede gjennom denne tråden. Sikkert mange som vil høre den når den kommer.
    Man må hele tiden være med i tiden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Men litt mer seriøst,ca 20 år siden jeg gadd krangle om hifi,for det er og blir en subjektiv greie,men lurer litt på hvor mye erfaring de som får tilfredstillelse av å se en bra THD måling har med ekte instrument og konserter?
    Om du anser meg som en av "de": Ganske mye. Spiller gitar selv, har bygget en gitar, holder på med en til. Andre husstandsmedlemmer spiller/har spilt piano, klarinett, fiolin, elektrisk og akustiske gitarer, trombone, tuba, og sikkert mer til. Er nokså vant til å høre levende akustisk musikk, og forstår ganske godt hvordan overtonespekteret påvirker oppfatningen av hvordan et instrument eller en stemme låter.

    THD-målinger er bare ett av flere mulige kikkhull inn til hvordan en dings vil prestere. Den får med seg ganske mye. Det aller viktigste er frekvensgang (og den bestemmes stort sett av høyttaler og rom), men THD+N-kurver for ulike frekvenser, laster og effekter er kanskje den viktigste ledetråden for å forstå hvordan en forsterker vil påvirke lyden. Intermodulasjonsforvrengning (IMD) viser noe av det samme på en annen måte. Det er ikke praktisk mulig å teste alle mulige konstruksjoner hjemme i eget anlegg, så dette er en bra måte å grovsortere på.
    Jo,du blir vel en av "de" på en måte,og jeg følger det du skriver med interesse.
    Jeg ser fordelene med klasse d,ekstremt korte signalveier og flotte målinger,og jeg syns det er ok å lytte til musikk med min UcD400 forsterker,enda litt mer fascinerede fra for eksempel de her: Temple Audio Bantam Gold. High Quality Digital Stereo Amplifier. Made in the UK Men jeg syns forsterkere uten global og lokal feedback kommer enda nermere det jeg tror er kilden. Jeg ser argumentasjonen med at feedbacksløyfen er så rask at det ikke er hørbart for det menneskelige øret,men det er vel også der jeg blir litt uenig.Selv om man kan kjøre en test på et menneske med hva det registrerer av tidsforskjeler på et statisk signal så tror jeg faktisk at et musikksignal er ekstremt komplisert og at de statiske forskjelene ikke gjelder på samme måte der.

    Jeg har tidligere linket til hva Audio Note skriver om dette,og jeg er ingen fanboy som sluker alt de skriver,men det jeg linker til derifra har jeg opplevd selv og mener de setter bedre ord på enn hva jeg selv klarer å formidle : Audio Note

    På den annen side har jeg erfart de gode fordelene med aktiv drift,ingen passive delefilter foran gode elementer,og når alt kommer til alt gjelder det å velge det rette kompromiss for å få best mulig musikkopplevelser,og jeg ser meg selv fort kunne ende opp med aktiv deling viss jeg finner en AD/DA sak jeg syns er naturlig nok.Og det kan komme.Der er et enormt potensiale i det digitale ,men etter min oppfatning må de vekk fra desse loopene ala feedback,oversampling,upsampling,og filtrering ,og det er bare en måte å gjøre det på,da må man se på og utvikle kvaliteten på hovedkomponentene,AD/DA konverteren,transistoren,røret,osv til å vere godt nok til å ikke trenge noen tilbakekoblingssløyfer.

    Men man blir helt sikkert aldri enig.Jeg har diskutert instrumenters kvaliteter live med mange musikere i mange år,og vi er ikke enige der heller :)
    Mange musikere jeg har sansen for sier at man kan få til klangen i en 60talls Fender Jazzbass med å vri på tonekontrollene på en nesten vilken som helst slags moderne bass,og jeg er UENIG! :)
    Deler dine oppfatninger, Rune. Jeg anser det ikke helt uproblematisk at enkelte, gjerne de som faktisk har den beste tekniske bakgrunn og kunnskap, kan være rett så kategoriske. Dette gjelder både de som er for og i mot et eller annet (rør vs. transistor, feedback vs. non feedback, digital vs. analog og diverse annet). Jeg har etter hvert hørt så mye forskjellig, at jeg er rimelig overbevist om at det finnes flere veier til Rom, selv om noen av dem beviselig er målbart lengre enn andre. Litt leit at kunnskap ofte har det med å fjerne ydmykhet og respekt for andres ståsted.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen liker rør andre transistor.
    Så er det de som liker klasse D.
    Har hatt klasse D selv for mange år tilbake, synes ikke de var dårlige, men svakheter helt sikkert.
    Har fortsatt 2 stk av de første til LC audio sine liggende.
    Mulig jeg bør sette strøm på de igjen så jeg får en formening igjen.
    Det blir så fort hardnakkede påstander om ting.

    Steinar.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Skulle jeg hadd klasse d igjen har bladelius stått øverst på listen hos meg.

    Imagine
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn