Handle på Ebay

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er det noen som har erfaringe med å handle fra Ebay? Gjerne med Paypal som betalingsformidler. Lurer også på hvor lang tid det erfaringsmessig tar for å motta forsendelser.
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Sv: Handle på Ebay

har handlet 4 ganger på Ebay uten problemer, betalte gjennom paypal + 1 gang ved bankoverføring.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Sv: Handle på Ebay

ebay er en super plass å handle. Men registrer deg på PayPal først og betal utelukkende med PayPal. Det finnes noen få luringer der og PayPal har en fin forsikring mot lureri. Selv har jeg handlet 100+ ganger der og bare hatt trøbbel et par ganger.

Forsendelse med US standard airmail tar én til to uker. UPS, DHL og desslike er raskere, men oftest også mye dyrere. Der er også lurt å registrere seg på Postfortolling om du planlegger å handle litt. Da slipper du unna med 70kr i fortollingsgebyr mot 120kr om du ikke er registrert.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Sv: Handle på Ebay

Jeg har handlet der hundrevis av ganger og solgt et titalls ganger via eBay og PayPal uten noen form for problemer. Hvis du handler skjeldne ting, f.eks vinyl og japanske limited ed. CD'er, bør du være obs på at det er mange forfalskninger ute og går.

mvh,
OS
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Sv: Handle på Ebay

Ebay er helt toppers og handle fra.

Rikeligt med utvalg er det også, samt en forsikring som hjelper om uhellet skal være ute..

8)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Sv: Handle på Ebay

michell skrev:
ebay er en super plass å handle. Men registrer deg på PayPal først og betal utelukkende med PayPal. Det finnes noen få luringer der og PayPal har en fin forsikring mot lureri. Selv har jeg handlet 100+ ganger der og bare hatt trøbbel et par ganger.
Jeg foretrekker også Paypal, men problemet oppstår når du kjøper fra Tyskland/Sveits/Østerrike. Der går det stort sett i "Überweisung", da er vel det beste rådet å følge mavefølelsen og ikke handle fra noen med dårlige tilbakemeldinger. For øvrig slutter jeg meg til resten, det er strengt tatt ikke noe alternativ når du skal ha akkurat den saken.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Sv: Handle på Ebay

Jeg handlet noen rør i Tyskland. Fra "ebay@electrontubes.de" "superpeter", Får ikke svar fra dem/han når jeg sender e-post til dem. Får tilbakemelding om at e-postadressen ikke eksisterer. Hva bør jeg gjøre? Vente en uke til?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Sv: Handle på Ebay

Cable Guy skrev:
Jeg handlet noen rør i Tyskland. Fra "ebay@electrontubes.de" "superpeter", Får ikke svar fra dem/han når jeg sender e-post til dem. Får tilbakemelding om at e-postadressen ikke eksisterer. Hva bør jeg gjøre? Vente en uke til?
Kansje mailen skal være electrontubes@ebay.de?

Pk
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Sv: Handle på Ebay

superpeter: 0 i feedback, ingen produkter listet. :-\

Svein.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Sv: Handle på Ebay

Det ser rimeleg greitt og normalt ut det der, du får sikkert svar snart.
Ei anna sak er at eg synest røra liknar mest på aust-tysk Siemens. Boksene er frå seint 60-talet eller 70-talet og det var aust-tysk Siemens som brukte dei der. Det er ikkje råd å sjå om røra har Siemens-Halske logoen. Det skal dei ha viss det er skikkeleg vare! Det er ein kvit, stor S med ein H inni.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Sv: Handle på Ebay

1000+ transaksjoner over 6 år. Aldri blitt bøffet, men så er jeg litt nøye på hvem jeg kjøper fra. Holder meg stort sett til en krets av velreputerte selger. Er selgeren ukjent, bør vedkommende ihvertfall ha rikelig med feedback, og ikke bare tullefeedbacks oppnådd ved en drøss 1 cent-kjøp. Ellers skyr jeg Sør-Europeiske selgere i hovedsak, dessverre er det generelt mye tull med enkelte nasjonaliteter.
Paypal fungerer stort sett greit, har vært litt smårusk, med at det i en periode på noen dager, ikke har gått an å sluttføre en transaksjon pg.a av "trøbbel" med kredittkort. Selv om det er full dekning.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Sv: Handle på Ebay

Har brukt mye paypal på audiogon, uten tull. Men, ebay og Western Union Bank det anbefaler jeg ikke.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Sv: Handle på Ebay

Gode erfaringer her også. Ebay i seg selv har jeg ingenting å utsette på, i motsetning til QXL, som bare er tull.

Bare pass på hvem du kjøper fra. Les eventuelle negative anmerkninger, og vurder om det er verdt å ta risken.

En eneste gang har jeg betalt, og ikke fått produktet. Imidlertid er jeg overbevist om at plata ble borte i posten, for selgeren tilbød seg å finne erstatning, noe han også gjorde.

En annen gang kjøpte jeg batteri til laptopen min, direkte fra Hong Kong. Batteriet jeg fikk var feil type, men var lett omsettelig her hjemme.

Tredje gang kjøpte jeg en LP hvor det i annonsen var oppført at vedlegget var originalt og urørt. Når jeg fikk platen, var det slett ikke urørt, men derimot var vedlegget (Pistolen i KISS "Love Gun") delt opp, og brettet sammen, hvorpå det var lagt i en vanlig plastpose. Jeg gav da selgeren nøytral karakter, og fortalte i kommentarfeltet hva jeg var misfornøyd med. Jeg må nesten le, men selgeren gikk helt fra konseptene, og skjelte meg ut etter noter. Han mente at jeg hadde brutt reglene, siden han ikke hadde fått sjansen til å rette opp feilen. Jeg roet han ned, og sa at det var bare til å sende meg riktig vedlegg til platen, så kunne jeg slette kommentaren... ;) Det er vel unødvendig å si at vedlegget kom aldri... 8)

Altså, stort sett gode erfaringer. I tillegg til de nevnte forhold, har jeg merkelig nok en følelse av at selgere fra USA er mer gretne enn andre. Mange tåler overhodet ikke at man stiller kritiske spørsmål og lignende... Kan hende jeg har denne oppfatningen fordi jeg har handlet mest fra USA, og dermed har dealet med flest amerikanere. ;D
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Sv: Handle på Ebay

Har faktisk handlet 2 biler på Ebay ;D

Erfaring: Amerikanere JUGER.....
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.568
Torget vurderinger
10
Hvordan er de nye reglene nå?

Er det risiko for gigantiske deklareringsgebyr fra Fedex?

Skal kjøpe litt diy småplukk i pluss minus 350 kr klassen
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Hvordan er de nye reglene nå?

Er det risiko for gigantiske deklareringsgebyr fra Fedex?

Skal kjøpe litt diy småplukk i pluss minus 350 kr klassen
Har fleire gong funne rimelege ting frå USA, berre for å oppdaga at portoen er svindyr. Veit ikkje om dette er eit salgstriks, eller om det berre er så dyr frakt. Dei sender ofte med private selskap, så kanskje det er grunnen?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har handlet en del på ebay opp gjennom tiden, alt fra småkjøp på 20-30 kr til 7-8k.
Aldri vært noe tull.
Bruker konsekvent paypal, også der uten at det blir noe tull.
Det viktigste er å vurdere selger, dvs hvilken "rating" vedkommede har. Etterhvert finner man gjerne "sine" favoritter, som må siden bruker gjentatte ganger.

mvh
Proffen
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Det kan være tullete dyrt med porto fra USA i forbindelse med eBay.
Jeg sikler selv på noen shockwafe 9.2.4 saker, men de skal ha ca 3 ganger så mye som jetcarrier for frakten. Like greit å vente tykk litt lavere valutakurser.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvordan er de nye reglene nå?

Er det risiko for gigantiske deklareringsgebyr fra Fedex?
Jeg har handlet noen småting de siste dagene og MVA blir lagt til i kassen. eBay har altså tilpasset seg de nye norske toll og momsreglene. Vil anta det samme skjer ved forsendelse med FedEx.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Hvordan er de nye reglene nå?

Er det risiko for gigantiske deklareringsgebyr fra Fedex?

Skal kjøpe litt diy småplukk i pluss minus 350 kr klassen
Etter hva jeg har forstått så er de nye reglene utsatt for en del varer. Se f.eks. denne siden hvor 350 kr grensa fortsatt gjelder. Tror det lureste er å kjøpe fra selgere med god feedback og å sende en forespørsel på forhånd.

https://www.prestomusic.com/classical/series/1638/browse?size=10&view=large&page=4
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har handlet en del på ebay opp gjennom tiden, alt fra småkjøp på 20-30 kr til 7-8k.
Aldri vært noe tull.
Bruker konsekvent paypal, også der uten at det blir noe tull.
Det viktigste er å vurdere selger, dvs hvilken "rating" vedkommede har. Etterhvert finner man gjerne "sine" favoritter, som må siden bruker gjentatte ganger.

mvh
Proffen
Samme erfaring her. Bruker Paypal , og når det gjelder fraktkostnader så er jo disse oppgitt på forhånd før du handler. Frakt fra USA kan være dyr ,men som sagt man vurderer jo totale kostnaden før man legger inn bestillingen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er det inkludert moms? Ikke bare inkludert frakt?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Finner ikke e-bay på VOEC-lista til Skatteetaten....
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Sakset fra linken til Hornlyd:

Items delivered to Norway – Value Added Tax on E-commerce (VOEC)

Starting 1 April 2020, Value Added Tax (VAT) applies to goods below a value of 3000 NOK that are imported into Norway.

Orders up to 3000 NOK:

When a buyer in Norway purchases an item below a value of 3000 NOK from outside Norway, eBay will add VAT to the order total at checkout. Additional costs – e.g. shipping and insurance – are included when calculating the 25% VAT rate. However, these additional costs are excluded when determining if the sale is within the NOK 3000 threshold. The seller will receive their usual payment for the order value (item price plus shipping costs), and eBay will remit the VAT value to the Norwegian Tax Administration. Sellers must include eBay's VOEC number on the package "VOEC no 2024926".

Orders over 3000 NOK:

eBay does not collect VAT on items with a value above 3000 NOK as this is generally collected at the Norwegian border.
 
  • Liker
Reaksjoner: gwh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ja, da så - sjekka ikke linken. Da skal det ikke betales noe ved innførsel til Norge. Ingen gebyrer.

Denne VOEC ordninga er genial. Det er blitt billigere (og raskere) å bestille vinyl fra Amazon. I stedet for å bestille èn og èn LP av gangen for å komme under 350kr-grensa, kan man samle opp nå og få mye billigere frakt pr enhet. Og man slipper gebyrer....
 
M

MarkusH

Gjest
Null stress å handle fra eBay, hatt trøbbel en gang men det fiksa eBay buyer protection opp i, fikk tilbakebetalt pengene og alt var såre vell. :)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Virker som i alle fall noen Ebay selgere nå krever inn norsk MVA.

Ellers er det verdt å merke seg at 350 kroners grensen i praksis fortsatt gjelder - om ikke selger krever inn MVA.

Sakset fra toll.no:
"1. april ble det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for sendinger med verdi under 350 kroner som kommer fra nettbutikker eller andre selgere som ikke er registrerte i VOEC. Dette gjelder alle varer som ikke er næringsmidler eller det er særavgifter eller restriksjoner på. Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre når det gjelder deklarasjonsplikten."
 
Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Betyr dette at det er lønnsomt å handle fra noen utenfor listen for å unngå mva?
Er det noen som har erfaring med å bestille vinylplater etter 1 april?

Virker som i alle fall noen Ebay selgere nå krever inn norsk MVA.

Ellers er det verdt å merke seg at 350 kroners grensen i praksis fortsatt gjelder - om ikke selger krever inn MVA.

Sakset fra toll.no:
"1. april ble det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for sendinger med verdi under 350 kroner som kommer fra nettbutikker eller andre selgere som ikke er registrerte i VOEC. Dette gjelder alle varer som ikke er næringsmidler eller det er særavgifter eller restriksjoner på. Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre når det gjelder deklarasjonsplikten."
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Betyr dette at det er lønnsomt å handle fra noen utenfor listen for å unngå mva?
Er det noen som har erfaring med å bestille vinylplater etter 1 april?

Virker som i alle fall noen Ebay selgere nå krever inn norsk MVA.

Ellers er det verdt å merke seg at 350 kroners grensen i praksis fortsatt gjelder - om ikke selger krever inn MVA.

Sakset fra toll.no:
"1. april ble det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for sendinger med verdi under 350 kroner som kommer fra nettbutikker eller andre selgere som ikke er registrerte i VOEC. Dette gjelder alle varer som ikke er næringsmidler eller det er særavgifter eller restriksjoner på. Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre når det gjelder deklarasjonsplikten."

Spørs hvem du bestiller fra, og om du faktisk slipper moms og gebyr etter 1. April. 350kr grensa er jo fjerna....
Den nye ordningen, der sender betaler moms, lønner seg når jeg bestiller fra Amazon. Bestiller du flere plater av gangen, blir det kke dyrere enn før da du måtte bestille bare èn plate for å komme under 350kr grensa. Du får betydelig lavere frakt per plate når du bestiller flere.
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Betyr dette at det er lønnsomt å handle fra noen utenfor listen for å unngå mva?
Er det noen som har erfaring med å bestille vinylplater etter 1 april?

Virker som i alle fall noen Ebay selgere nå krever inn norsk MVA.

Ellers er det verdt å merke seg at 350 kroners grensen i praksis fortsatt gjelder - om ikke selger krever inn MVA.

Sakset fra toll.no:
"1. april ble det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for sendinger med verdi under 350 kroner som kommer fra nettbutikker eller andre selgere som ikke er registrerte i VOEC. Dette gjelder alle varer som ikke er næringsmidler eller det er særavgifter eller restriksjoner på. Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre når det gjelder deklarasjonsplikten."
Slik jeg har lest det betyr reglene at:
- De tilbydere som inngår i VOEC legger på 25% MVA på bestilling (inkl frakt) som betales ved kjøpet og man slipper forenklet tollgebyr på ca 150kr
- De tilbydere som ikke inngår i VOEC tar kun betalt for bestilling (inkl frakt), mens privatperson må betale 25% MVA + forenklet tollgebyr på ca 150kr ved henting på Posten
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
150kr i tollgebyr på posten ja. Men merk at enkelte speditører har betydelig høyere gebyr. Betalte 490kr i gebyr hos DHL i fjor.....
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
150kr i tollgebyr på posten ja. Men merk at enkelte speditører har betydelig høyere gebyr. Betalte 490kr i gebyr hos DHL i fjor.....
Såpass ja, ja da er det desto viktigere. Kan derfor ikke se annet enn at det er en fordel at selger inngår i VOEC-ordningen
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Det var veldig oppklarende. Takker så meget.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Betyr dette at det er lønnsomt å handle fra noen utenfor listen for å unngå mva?
Er det noen som har erfaring med å bestille vinylplater etter 1 april?

Virker som i alle fall noen Ebay selgere nå krever inn norsk MVA.

Ellers er det verdt å merke seg at 350 kroners grensen i praksis fortsatt gjelder - om ikke selger krever inn MVA.

Sakset fra toll.no:
"1. april ble det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for sendinger med verdi under 350 kroner som kommer fra nettbutikker eller andre selgere som ikke er registrerte i VOEC. Dette gjelder alle varer som ikke er næringsmidler eller det er særavgifter eller restriksjoner på. Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre når det gjelder deklarasjonsplikten."
Slik jeg har lest det betyr reglene at:
- De tilbydere som inngår i VOEC legger på 25% MVA på bestilling (inkl frakt) som betales ved kjøpet og man slipper forenklet tollgebyr på ca 150kr
- De tilbydere som ikke inngår i VOEC tar kun betalt for bestilling (inkl frakt), mens privatperson må betale 25% MVA + forenklet tollgebyr på ca 150kr ved henting på Posten
Dette er vel slik det skal bli / er tenkt å fungere.
Men inntil videre, så er det slik at kjøp ink frakt under 350,- fra leverandører som ikke er i VOEC, de passerer som før uten gebyr og moms.
Det sitatet ikke sier noe om, er når dette vil endre seg, og bli slik Eirik beskriver over...
 
Topp Bunn