Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Da kommer det nok en respons før nasjonaldagen...
    Takk for tips angående Loddefjord hifi. Har sendt en henvendelse til firmaet.
     

    Ivgubahta

    Medlem
    Ble medlem
    26.07.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    42
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Hei har Zu adio omen mk2 . Spiller på Rega Elex-r , er utrulig fornøyd. Oppleve dem som veldig oppløyst, ganske nøytral , bassen rulles av slakt -savner ikke bass. Bruker ikke subben . De spiller massivt og ekstremt høyt viss man vil, langt uttenfor "skulderne". Etter at jeg investerte i mc pickup, og har fått prøvd flere riia trinn opplever jeg at de har vokst veldig med oppgradering av resten av utstyret. Synes det er litt tungt å forklare lydprofil , alle har jo sin egen smak/ideal. Vil anbefale å dra til stereofil å lytte selv. lykke til
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, jeg skal prøve å få til en Oslotur med det første. Har lyst til å teste både Zu, Forte III og Cornwall III.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    Eksemplarisk pakking av Amazon.com. Dobbeltalbum pakket i dobbel eske på 10 cm. Mye luft og sikkert miljøfiendtlig, men trygt!
    $8,97 i shipping/handling fra statene er billig.


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lagd egen vinylkasse i 2x8, med kobbertak. Postmannen vet jeg er gal...


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    Da var Zu Omen krysset ut. Artig høyttaler jeg kunne ha levd med, men Forte III var av et annet kaliber. Utrolig bra høyttaler! Begge spilte på en kinabygd Luxman med EL34, i et støyete lokale...

    Takk for god service, Stereofil!
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Sammenlignet du med Cornwall også?
    Nei, men jeg hørte Klipschhorn - i et knøttlite demorom. Massiv lyd, men heller dårlig stereoperspektiv. Vokalen lå å fløt i et udefinert rom mellom høyttalerne. Tror ikke det er noe feil på høyttalerne, heller rommet. RF7 imponerte meg minst like mye der inne. Fryktet en litt hard klangbalanse i disse, men der tok jeg feil. Det ble spilt på noen svære saker fra Audio Resarch.

    Cornwall har jeg altså fortsatt ikke hørt, men kommer nok til å gå for Forte III. Greiere størrelse på den. Veldig homogen, smooth gjengivelse på alt jeg spilte. Aldri hørt en Klipsch spille så fint før. Spilte alt mulig, men selvsagt bare bra musikk:)
    Jim Reeves(det var Stereofil...) var der og sang for meg. Dæven for en realisme! Opeth, Bill Evans, Grant Green, Tom Waits, Fairport Convention, Can, Pharoah Sanders, Johnny Cash, Bonnie Prince Billy... alt ble servert detaljert, dynamisk og uten antydning til hardhet. Ingen frekvensområder stakk seg ut. Instrumenter fikk klinge ut på en annen måte enn hos Zu Omen. Minnet om Heresy i mellomtonen, men kanskje enda bedre. Forte III har jo et Tractrix horn som er nydesignet av selveste Roy Delgado og sies og være et bedre horn enn det som sitter i CWIII, men hva vet vel jeg.
    Forte III spilte veldig fint på lavt volum, men det gjør forsåvidt Heresyene også, men uten Fortes tyngde i bunn.

    Forte altså. Damn!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Høres knall ut det, Forte er vel litt billigere enn Cornwall også. :)

    Tror vel også rommet må ha litt skyld for at Khorn ikke spilte så bra, men har ikke hørt dem selv enda. Uansett er vel horna på verken Khorn eller CIII det mest moderne og cutting edge som er å få, så syns ikke det høres usannsynlig ut at Forte kan ha et forsprang der.
     

    eirike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    95
    Antall liker
    80
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Ville bare tipse deg om Forte 3 på finn, kode 112896883. Du har kanskje allerede sett den, men kjedelig om du skulle gå glipp av et brukbart kjøp:)
    Mvh
    Eirik
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har tipsa tidligere Forte III SE. Mulig han ikke har sett det.

    Litt merkelg at de ikke har blitt solgt til prisen. Skal visstnok være noen bruksmerker på fot.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Ville bare tipse deg om Forte 3 på finn, kode 112896883. Du har kanskje allerede sett den, men kjedelig om du skulle gå glipp av et brukbart kjøp:)
    Mvh
    Eirik

    Har tipsa tidligere Forte III SE. Mulig han ikke har sett det.

    Litt merkelg at de ikke har blitt solgt til prisen. Skal visstnok være noen bruksmerker på fot.

    Hallo! Joda, vi har utvekslet både ord og bilder i fire uker ang Forte III SE. Fikk en god deal på FIII i valnøtt, eventuelt «distressed oak», så det blir nok nye høyttalere.
    Ellers takk for tips!

    EDIT: Det vil forbause meg stort om de annonserte FIII SE ikke snart skifter eier. Bruksmerkene er ganske ubetydelige, og den høyttaleren spiller ringer rundt det meste i prisklassen når det kommer til spilleglede, dynamikk og live-følelse! Ble mektig imponert selv i hvertfall.
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    setup-cornwall-1200.jpg


    Nå blir det nok ikke Cornwall her, men vit at jeg hadde forberedt meg på plassering.
    Tror målestokken skal være omtrent rett. De er ikke så store heller; bare 90cm høye.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    Ja, ja. Der forsvant Spendorene ut døra. Fra en dal til en annen dal, men jeg vet de kommer til et godt hjem med Sugden og Exposure.

    Snurret litt vinyl for vally mens jeg pakket ned de flotte monitorene, og tenkte at dette kommer jeg til å angre på...
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Spennende :) lm å heresy er knall gøy! Gikk andre veien her i huset, heresy ut å spendor inn. Moro med byttesyken:)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Moro men dyrt. Blir snart to sett Heritage her i huset, men fortsatt mye britisk i hyllene. Rega-bokser, en stødig Nottingham og noen Tannoy småtasser:)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Mercury. Tjenestegjør som fjernsynslyd etter at Spendorene dro nordover. De er litt kjedelige, men får duge en stund.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner, blei litt nysgjerrig serru :)

    Blir nok feil vei i forhold til Spendor ja.

    Men fikk du forresten lyttet til Cheviot når du var hos Stereofil da ?
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3


    Ja, ja. Der forsvant Spendorene ut døra. Fra en dal til en annen dal, men jeg vet de kommer til et godt hjem med Sugden og Exposure.

    Snurret litt vinyl for vally mens jeg pakket ned de flotte monitorene, og tenkte at dette kommer jeg til å angre på...
    Nå har jeg spilt i et siden kl 17 i dag.Steike ta.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner, blei litt nysgjerrig serru :)

    Blir nok feil vei i forhold til Spendor ja.

    Men fikk du forresten lyttet til Cheviot når du var hos Stereofil da ?
    Nei, det ble ikke noe av. Var messe og mye folk der, så jeg lyttet bare til Zu Omen og Klipsch Forte III, samt en liten demo av Klipschhorn og RF7.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    Postmannen leverte litt livsglede i dag også. En alt. rock-klassisker fra Minneapolis og russiske rør fra thetubestore. Men posten vet å ta betalt. 144 i moms(greit nok) og 158 i tollgebyr på rørene. På tide å handle nasjonalt. Handle NOS-rør.
    Med optikerstudentdatter i Kongsberg så er vel Hans «Audiomix» Kise et opplagt og sikkert valg? Hun kan jo fungere som kurér[emoji4]
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Så var det dette med streaming. Selv om vinyl er pri 1, så streamer jeg en god del. I fra Tidal og Bandcamp.
    Mitt hjem er og har alltid vært Mac-centric, så AirPlay er det som gjelder. Streamer fra MacBook, iPad og iPhone til Apple-TV> Rega DAC> Line Magnetic 218. Har alltid fungert godt nok. Fint å kunne sitte en gjeng og skifte på å streame fra iPhone - og gjette hva som blir spilt.

    I det siste har jeg slitt med dropouts, men er usikker på om dette skyldes Tidal, netthastighet, forstyrrelser eller det faktum at det er en gammel Apple-TV. Den nye Apple-TV 4 står ved TV'n, så det er er en smal sak å finne ut om det er her problemet ligger. Skal sjekke ut dette.

    Jeg lurer på om jeg skal «oppgradere» på streamingfronten, uavhengig av hva jeg finner ut om denne dropout'en. Har ikke fulgt med på den fronten og føler meg litt lost. Har lest tråder her inne og samlet noe kunnskap, men skulle gjerne hatt noen kvalifiserte råd.

    - Bår ha Tidal innebygd
    - Må ha en god iOS app
    - Hvis innebygd DAC i streamer, bør denne være på høyde med - eller bedre enn Rega DAC. Gidder ikke ha mange bokser.
    - Bør støtte flere formater, hires og MQA

    Kunne ha erstattet den gamle Apple-TV med en ny, eller like gjerne en Airport Express. Eller ditche Apple og kjøpe en streamer?
    Her er noen kandidater i rangert rekkefølge:



    - Bluesound NODE2
    4 998,-

    - Yamaha NP-S303
    kr 3495,-

    - AURALIC ARIES MINI
    5990,-

    - Onkyo NS-6170
    6990,-

    - Pioneer N-70AE
    13995,-


    Noen som kan hjelpe meg videre på veien?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har også opplevd de siste par dagene korte «pauser» i musikken når jeg strømmer fra Tidal via en Node2. Har også opplevd det tidligere, men da har det pleid å komme en oppdatering enten fra Bluesound eller Tidal som gjør at det blir borte igjen.

    Gikk fra AirPlay via AirPort express til Node2, og opplever Bluesound mer stabilt enn AirPlay var hos meg.
    Så Node2 får en anbefaling herfra. Har vært stabilt den tiden jeg har brukt den, med et par sjeldne unntak som beskrevet over.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg stativ til heresyene.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler på det sterkeste at du skaffer deg stativ til heresyene.
    Har gjort det for lenge siden, men de havnet på gulvet igjen. Spiller veldig bra der de står nå, men snart må de vike plass for Forte III.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for at du delte erfaringen med meg. Bluesound topper lista foreløpig. BluOS Controller iOS app har høstet mange godord, og det betyr nesten alt for brukeropplevelsen.

    En annen ting som taler for dedikert streamer fremfor AE eller ATV, er muligheten for å kunne avspille eksterne filer. Det vil si at jeg flytter iTunes biblioteket til en NAS. I og med at jeg har iTunes i iCloud, har jeg den muligheten allerede i dag, men filene blir som kjent nedgradert til AAC 256. Har massevis musikk i ALAC, så dette er interessant.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har ingenting negativt å si om node 2.. lengstlevende produktet her, og overhode ingen intensjon om å bytte ut før eventuelt en node 3 kommer.
    God lyd, brukervennlig og dønn stabil.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Node er vel den beste investeringen jeg har gjort. God dac å super enkel å ha med å gjøre :) skal endel opp i pris for å slå d3n imo:)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Node er vel den beste investeringen jeg har gjort. God dac å super enkel å ha med å gjøre :) skal endel opp i pris for å slå d3n imo:)
    Enig. Det ble vel nevnt i en test at å koble den til ekstern dac til under 10k var lite vits da den interne er god.. :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Meget spennende!
    Gratulerer med kjøpet. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jo takk! Blir spennende å få de hjem. Høye forventninger etter at jeg hørte de hos Stereofil, men annet rom og annen amp kan gjøre stor forskjell.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hoi.

    Nå ble man glad på dine vegne. Håper de står til forventningene når du får koblet de opp på egen stue.

    Blir spennende høre hva du får ut av Forte til slutt :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig å høre. Kommer ikke hjem før i morgen, så det blir bare noen overfladiske inntrykk denne helga, men en liten rapport vil komme.

    Tar det så lang tid å få de til som med Heresyene, så må jeg vente i to år...

    Spilte Replacements på vinyl sent i går kveld, med et bredt smil. Heresy har endelig satt seg! Er privilegert som kan kjøpe Forte når jeg alt har så gode høyttalere. På grensen til toskskap. Men ikke f**n om jeg kvitter meg med Heresy nå som de endelig har slått ut i full blomst. Ikke før jeg er sikker på at Forte tangerer Heresy på alle områder.

    Holder de av til deg jeg, Last One;)
    Ønsker deg ei fin helg i sola. Ut med bikkja i morgen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn