Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for kondolanser og varme tanker. Jeg setter pris på det.
    Håper dere alle får en fin helg. Ta vare på de dere er glad i og spill mye god musikk!

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.390
    Antall liker
    63.495
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et sjokk å komme innom tråden din etter å sveivet gjennom noen kabeltråder. En veldig sterk beskrivelse av noe som må være et av de største sjokk man kan oppleve. Beskrivelsen din har definitivt sin misjon. For min del skaper det helt klart refleksjon og ettertanke om hva som er viktig og uviktig. Ta vare på hverandre og alt det beste fra meg til deg og familien i en vond tid.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    P1120180.jpg


    Livet humper videre, anlegget har flyttet ned fra loftet til stuen og musikken har så smått begynt å fylle hjemmet igjen. Fortsatt et tomt hjem, men det kommer seg.
    Det spiller faktisk ganske så fint her nede. Mye større rom, så det blir ikke så massivt som oppe på loftsstuen.
    Vurderer å selge rørforsterkeren og erstatte den med en transistorforsterker med mer krefter, men jeg er usikker. Merker at Spendorene ikke har den aller beste basskontrollen ved litt høyt volum. Exposure 3010S2D, Yamaha A-S1100 og Naim Nait 5 Si er forsterkere jeg kunne ha likt å teste ut. Tanken på en Hegel Röst med integrert AirPlay har streifet meg...

    Har også tenkt tanken på å erstatte Spendorene med Klipsch Forte III, og beholde forsterkeren, men frykter at jeg kommer til å savne den magiske mellomtonen jeg har i dag. Vanskelig dette. Det er vel «byttesyken» som river og sliter i meg...

    Noen som har erfaringer med gode forsterkere til classic Spendor?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se deg tilbake, og godt å høre at det går videre på et vis!

    Flott oppsett, der, og stilig rom!

    Forte er kanskje følsomme, men de liker nok bittelitt krefter, de også, for å virkelig rocke.

    Hva med et "kompromiss" i form av mer rør-effekt? :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det!

    Forsterkeren min bør vel duge til Forte. Den gjorde i hvertfall det på Heresyene mine, og Forte er jo ganske likt oppbygd, selv om den har en passiv bass, tror du ikke? Spilte veldig høyt med stålkontroll på Heresy og 22 SET-watt, husker jeg.
    Oslo Hi-fi Center har januartilbud på McIntosh MA5200; kanskje det hadde vært noe.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det!

    Forsterkeren min bør vel duge til Forte. Den gjorde i hvertfall det på Heresyene mine, og Forte er jo ganske likt oppbygd, selv om den har en passiv bass, tror du ikke? Spilte veldig høyt med stålkontroll på Heresy og 22 SET-watt, husker jeg.
    Oslo Hi-fi Center har januartilbud på McIntosh MA5200; kanskje det hadde vært noe.
    Joda, det burde holde, det.... Jeg har bare en hangup på effekt-overkill. :) Jeg har jo lenge gått og tenkt på to brokoblede AW-250 til RF-63'ene mine. 6-700 Watt pr. kanal burde jo lage ringer i kaffekoppen til naboen. :)

    Mac-en ser flott ut, den. Heftige VU-metere på fronten, 100wpc, innebygget DAC og MM-RIAA som helt sikkert er av god kvalitet. Quanta costa?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.440
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet
    Oslo Hi-fi Center har januartilbud på McIntosh MA5200; kanskje det hadde vært noe.
    Hei,

    Lekkert oppsett i stua!

    Jeg mener MA5200 er en sterkt undervurdert forsterker! Den spiller på en meget musikalsk måte og jeg mener at den har noe av det "gamle" Mcintosh med seg. Selv likte jeg lyden i MA5200 bedre en de dyrere storebrødrene. Den har også en meget bra DAC. Vær oppmerksom på dybden på Mcintosh forsterkerne som jo er ca halvmeteren + diverse stive kabler og fancy strømkontakter hvis man benytter slike.

    Mvh
    -BB-
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det!

    Forsterkeren min bør vel duge til Forte. Den gjorde i hvertfall det på Heresyene mine, og Forte er jo ganske likt oppbygd, selv om den har en passiv bass, tror du ikke? Spilte veldig høyt med stålkontroll på Heresy og 22 SET-watt, husker jeg.
    Oslo Hi-fi Center har januartilbud på McIntosh MA5200; kanskje det hadde vært noe.
    Joda, det burde holde, det.... Jeg har bare en hangup på effekt-overkill. :) Jeg har jo lenge gått og tenkt på to brokoblede AW-250 til RF-63'ene mine. 6-700 Watt pr. kanal burde jo lage ringer i kaffekoppen til naboen. :)

    Mac-en ser flott ut, den. Heftige VU-metere på fronten, 100wpc, innebygget DAC og MM-RIAA som helt sikkert er av god kvalitet. Quanta costa?
    Veiledende(?) pris oppgis til 54 990,- Selges i januar til 33 990,- Mange penger for en stakkars lønnsmottager og alenepappa, men gir det økt livskvalitet er det verdt hver krone:)
    Mye bra forsterkere i denne prisklassen, for vi nærmer oss jo Luxman-klasse her, og i tillegg er jeg skeptisk til å bruke en slik sum uten å ha hørt den i mitt oppsett. Det er bakdelen med å bo ute i periferien...

    Går i tenkeboksen.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Oslo Hi-fi Center har januartilbud på McIntosh MA5200; kanskje det hadde vært noe.
    Hei,

    Lekkert oppsett i stua!

    Jeg mener MA5200 er en sterkt undervurdert forsterker! Den spiller på en meget musikalsk måte og jeg mener at den har noe av det "gamle" Mcintosh med seg. Selv likte jeg lyden i MA5200 bedre en de dyrere storebrødrene. Den har også en meget bra DAC. Vær oppmerksom på dybden på Mcintosh forsterkerne som jo er ca halvmeteren + diverse stive kabler og fancy strømkontakter hvis man benytter slike.

    Mvh
    -BB-
    Jau takk!

    Interessant innspill. Må innrømme at jeg kun har hørt McIntosh en gang for lenge siden. Var i en kjeller i en hifi-sjappe i hovedstaden. Husker ikke hvilken og husker heller ikke hva slags høyttalere som var koblet til. Husker bare at det spilte bra.

    Bortsett fra dybden, den er faktisk 56cm dyp, så tror jeg den kan være en god match til både Spendor og Heresy. For ikke å si Forte III.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger en på finn.no til 27000. Finnkode: 108627159.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset. Med tanke på at den er fire år, vil jeg nok slenge seks lapper til på bordet og kjøpe ny, men det går jo an å by.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Forsterkeren blir. Prøvde min Classé 150w integrerte på Spendorene i helgen, men det funket dårlig. Savnet oppløsning og luft i gjengivelsen etter 5 sekunder. Bassen ble riktignok strammet opp, men det er ikke til å komme fra, jeg er lysten på nye lettdrevne høyttalere som sparker litt fra. Helst uten å ofre for mye av mellomtonen i Spendorene. Det kan bli dyrt er jeg redd.

    Som sagt, SET-forsterkeren blir værende. Har kjøpt nye effektrør og koser meg med musikk som ikke er altfor krevende.

    IMG_5317.jpg


    Må vel ta meg en tur til Stereofil og kjøre en duell mellom Forte III og Zu Omen II.

    Andre kandidater?
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Du kan jo sjekke Omega Loudspeakers. High Output vaiantene er svært gode om litt dyrere. Og de er som skapt for SET
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Har faktisk hatt Omega i tankene, og spesielt Super 8 XRS. Hvor kan man lytte til disse mon tro?

    Spiller de blues og rock'n'roll med tæl og overbevisning? Mener å ha lest at @The_Last_One hadde noen Omegaer...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MonoPulse er som skapt for SET, hint hint hint. :rolleyes:

    Er ikke de litt vel mye DIY..?
    Mine ble ferdig satt sammen, så det ble ikke noe DIY på meg. :p

    MonoPulse er et garageprodukt, hadde det ikke vært produsert under så rimelige omstendigheter hadde de ikke vært så uovertrufne i egen prisklasse. Det at Allan Hendry ikke har store og dyre produksjonslokaler er jo bare en fordel for oss kunder.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    MonoPulse er som skapt for SET, hint hint hint. :rolleyes:

    Er ikke de litt vel mye DIY..?
    Mine ble ferdig satt sammen, så det ble ikke noe DIY på meg. :p

    MonoPulse er et garageprodukt, hadde det ikke vært produsert under så rimelige omstendigheter hadde de ikke vært så uovertrufne i egen prisklasse. Det at Allan Hendry ikke har store og dyre produksjonslokaler er jo bare en fordel for oss kunder.
    Tviler ikke på at de gir utrolig mye for pengene, men har ikke lyst til å ha de i stuen. Kall meg en snobb:)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Hei. Har faktisk hatt Omega i tankene, og spesielt Super 8 XRS. Hvor kan man lytte til disse mon tro?

    Spiller de blues og rock'n'roll med tæl og overbevisning? Mener å ha lest at @The_Last_One hadde noen Omegaer...
    Usikker på hvem som har hatt de i Norge. Vet at Vinagunnar hadde den eldre 8” varianten og det er en Alnico drevet monitor en plass. Jeg har Alnico 7” i en variant og en Alnico HO variant. Begge er gulvstående. Vanskelig med audition med mindre du er nærmere Oslo ut i fra hva jeg vet. Spiller etter mitt øre alle varianter av musikk, testet med alt fra blues jazz og til storband. Kan gjerne høre mine om du ønsker
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tilbudet. Vi får se hva fremtiden bringer. Gausdal - Oslo tar en i underkant tre timer, så det blir vel en tur innover snart. En hifi-tour;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Er det ingen som har sterke meninger for eller i mot Zu her? Jeg liker firmaet og konstruktøren Sean Casey. Musikken han spiller på messer er alltid bra. En liten rebell fra Utah som distanserer seg fra gjengse oppfatninger om hi-fi; og det liker jeg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MonoPulse er som skapt for SET, hint hint hint. :rolleyes:

    Er ikke de litt vel mye DIY..?
    Mine ble ferdig satt sammen, så det ble ikke noe DIY på meg. :p

    MonoPulse er et garageprodukt, hadde det ikke vært produsert under så rimelige omstendigheter hadde de ikke vært så uovertrufne i egen prisklasse. Det at Allan Hendry ikke har store og dyre produksjonslokaler er jo bare en fordel for oss kunder.
    Tviler ikke på at de gir utrolig mye for pengene, men har ikke lyst til å ha de i stuen. Kall meg en snobb:)
    1: Du tar totalt feil om lyden, eventuelt du er døv hvis du i tillegg har hørt dem.
    2: Du har helt rett i å ikke ville ha dem i stuen hvis du synes de er stygge.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det var vel akkurat det jeg skrev; tviler _IKKE_ på at de gir _UTROLIG_ mye for pengene.

    Men som sagt, de ser også sånn ut;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    mht til lyd så må du i alle fall doble prisen før du finner noe som er objektivt like godt eller bedre.
    Det kommer vel litt an på lyttevaner og musikksmak, eller hvordan kvantifiseres egentlig lydkvalitet, helt objektivt? ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel akkurat det jeg skrev; tviler _IKKE_ på at de gir _UTROLIG_ mye for pengene.

    Men som sagt, de ser også sånn ut;)
    My bad, jeg leste faktisk ditt innlegg feil. Slik er det når vi har forhåndstanker om hva det skal stå så er det stikk motsatt av hva som er tilfellet. Da må jeg bare beklage, for utseendet til høyttalere er definitivt en smaksak. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mht til lyd så må du i alle fall doble prisen før du finner noe som er objektivt like godt eller bedre.
    Det kommer vel litt an på lyttevaner og musikksmak, eller hvordan kvantifiseres egentlig lydkvalitet, helt objektivt? ;)
    I og for seg helt riktig. Men vi har litt objektive kriterier å forholde oss til, så blir resten av evalueringen basert på smak fordi det tross alt ikke er en fastsatt fasit. :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det ingen som har sterke meninger for eller i mot Zu her? Jeg liker firmaet og konstruktøren Sean Casey. Musikken han spiller på messer er alltid bra. En liten rebell fra Utah som distanserer seg fra gjengse oppfatninger om hi-fi; og det liker jeg.
    Jeg har fått et par demoer av Sean Casey og han er artig å høre på. Høyttalerene ikke fullt så mye igrunn. De gangene jeg har hørt de så er det litt for mye pressluftbor og litt lite eleganse. En mellomting ville jeg ønsket.
    De låter som en litt hissig Tannoy.
    Nå skal det sies at Sean Casey liker å spille HØYT.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Interessant å høre, takk! Frykter at det kan bli litt for mye PA-lyd, men det er delte meninger der ute, og de responderer bra på en SET-forsterker virker det som.

    Casey spiller høyt og skremmer sarte sjeler vekk fra demoene:)

     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tannoy Cheviot. Når du allikevel er innom høyttalere fra Sterofil..
    https://www.tannoy.com/Categories/Tannoy/LEGACY/CHEVIOT/p/P0DEM

    Meget spennende. Skal visstnok låte meget så bra også.
    Disse hadde vært soleklare kandidater hadde de kostet litt mindre. På den annen side koster de «bare» 10.000 mer enn Forte. Zu Omen koster halvparten.
    Tannoy Sterling er nok nærmere mitt budsjett, men har aldri hørt klassiske Tannoyer.
    Du får spørre pent om en knakende god pris på Cheviot hos Stereofil. De har jo kanskje et demo-par? ;)

    Har bare hørt Zu Druid på hortenmessa i fjor.
    Det spilte høyt og morsomt på mer moderne og pop musikk, men ble ikke ikke noe videre frelst av lyden.
    Var vel satt opp med en stor sub for å hjelpe til med å imponere folket.
    Prøvde å få dem til å koble på Cheviot i stedet da det var en mye mer interessant høyttaler for min del, men det var dessverre ikke mulig da.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Sendte en mail til Stereofil onsdag morgen, med interesse for både Zu Omen, Forte III og Tannoy. Ba om råd, men venter fortsatt på svar. De har det sikkert travelt, eller kanskje de ikke er så hyppe på salg;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Mens jeg vurderer å sjekke ut Klipsch Forte III gjorde jeg et forsøk i går med å bytte ut Spendorene med Klipsch Heresy III. Denne kombinasjonen har mange timer sammen på loftet, men har ikke spilt på denne plassen i stua. Det var et interessant forsøk.
    Til daglig står Heresyene inne i TV-kroken og spiller på tvert av rommet på en Classé-forsterker. De spiller varmt og massivt, og har gitt meg mange fine konsertopplevelser fra bl.a. KEXP.

    IMG_0007.jpg


    På plass i hovedanlegget spiller de nå på langs inn i et mye større rom, på 22 SET-watt. Overgangen fra Spendor til Klipsch var stor! De presenterer et mer homogent lydbilde her enn ved TV-en. Dette skyldes nok både rommet og det faktum at Classéen maler med bredere pensel.
    Klarheten i gjengivelsen var den største forandringen. Dette virket uvant i starten, men vi er jo slik skrudd sammen at øret tilpasser seg raskt nye referanser. På gode innspillinger var det et pluss, på mindre gode var det en antydning til hardhet i øvre mellomtone, men ikke mye. Jeg slet litt med det samme da de spilte opp på loftet. Fælt å si det, men en «festkul» rundt 80Hz hadde muligens kompensert for denne hardheten... Bassen er nyansert og mildt sagt spretten i forhold til Spendorene.

    Stereo imaging! Den store overraskelsen var likevel det enorme lydbildet som brettet seg ut foran meg, og hvor lett det var å se hvor de enkelte utøverne var plassert. Ved avspilling av Bonnie 'Prince' Billy's «The Letting Go» på LP var jeg totalt omsluttet av lyd, med instrumenter foran meg og helt ut til begge skuldre. Her hadde jeg trodd Spendorene skulle vinne klart, men den gang ei.

    Det er fordeler og ulemper med de fleste høyttalere. Heresyene er ærlige og herlige formidlere med begrensninger i dypbass, men kompenserer for dette med plutselighet og slam. Det som bekymrer er denne antydningen til hardhet i øvre mellomtone på enkelte innspillinger. Kan hende Forte III løser dette bedre; om ikke annet «maskerer» problemet med sin utstrakte bassgjengivelse?

    Må si jeg kjenner jeg meg godt igjen i Art Dudleys test av Heresy III i Stereophile november 2012:

    The Klipsch Heresy III had a little more bass than the Line Magnetic 755 I. It was also more sensitive, and capable of sounding bigger when sited in the corner. I enjoyed those qualities thoroughly. But while its upper-frequency harshness wasn't severe, it was sufficiently audible in my room to be a deal breaker. At the end of the day, I found myself wondering if the Klipsches might be more suitable for larger rooms, where listeners and horns can maintain a more respectful distance from one another.
    Read more at https://www.stereophile.com/content/listening-119#WdwzpOmFsvrRYBsr.99
    Disse inntrykkene er basert på en drøy time med forskjellig musikk sent i går, og har egentlig ikke gitt meg noen svar på om Forte III vil være aktuell for meg, men jeg har et inntrykk.
     
    Sist redigert:

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt uvanlig det, tror jeg. Jeg sendte Stereofil en mail i romjulen en gang, og har ikke fått svar ennå.
    Kjetil/ Loddefjord hifi har god kjennskap til Zu, men jeg tror han er en sjelden gjest her inne i senere tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn