Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har skummet gjennom tråden din i dag hammershaug.
    Mye kjekkt å lese her.
    Måtte ta en pause når jeg kom til slutten av 2017, merker en blir mer sentimental med årene.:cry:
    Men fortsatte etter en kaffekopp.
    Jeg ser hva du liker når det kommer til høyttalere, og jeg liker nok mye av det samme.
    Jeg regner jo med det er Seas A-26 du bygger?
    Kjekke høyttalere det. Utrolig kjekke faktisk.
    Hos meg spilte de en del dypere enn Forte.
    Selvsagt varmere, og generelt mer behagelige å lytte til.
    Meeen, trøkket, drivet og dynamikken vil kanskje savnes på noen musikksjangere.
    Lykke til med bygget(y)
    Skal følge med på fortsettelsen:)
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hyggelig melding @rorres - og at du satte pris på skribleriene mine. Ja, 2017 er fortsatt som et sort hull…

    SEAS A26 kit er korrekt. Kommer til å bygge en liten gulvstående versjon på 58 liter, mot standardversjonens 28 liter med akustisk ventil. Bygger lukket kasse, men beholder samme bredde og samme plassering av elementene.

    Har ikke ønsker eller kompetanse til å gjøre for store endringer, mtp at dette er mitt første byggeprosjekt. Bruker det anbefalte «delefilteret» og tar evt endringer senere.
    Vurderer likevel å sette inn en port som jeg tetter igjen. Slik har jeg muligheten til å få en f3 på 25Hz, med de fordeler og ulemper det måtte medføre. Har uansett mest tro på dette elementet i en lukket kasse.

    Skulle likt å hørt ditt kit! Både dine og @GunnarS sine DeVore-kloner ser nydelige ut.
    Hyggelig at du vil henge med. God helg!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Ja, du har jo sett de jeg hadde på A-26 tråden.
    Jeg tror dette kittet spiller bra nesten "uansett" hva du ender opp med, mtp kassevolum
    I mine store kasser spilte det dypt, kanskje på bekostning av litt smekk.
    Jeg hadde 2 porter.
    Kjekt å eksperimentere med ingen, en eller begge portene plugget. Spilte bra i alle tilfeller.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_3238.jpeg

    The first cut is the deepest... Ok, så er jeg i gang med moroa.
    Vurderer å montere bakvegg med tettelist og godt med skruer for å lettere kunne eksperimentere med akustikk. I tillegg kan jeg gå for M5 maskinskruer for festing av basselementet. Noen som har noen synspunkter på dette?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Vis vedlegget 888688

    The first cut is the deepest... Ok, så er jeg i gang med moroa.
    Vurderer å montere bakvegg med tettelist og godt med skruer for å lettere kunne eksperimentere med akustikk. I tillegg kan jeg gå for M5 maskinskruer for festing av basselementet. Noen som har noen synspunkter på dette?
    Alltid greit med løs bakplate👍
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Lørdag er laugardag - og for noen, limedag.
    I dag har jeg fått bekreftet noe jeg egentlig visste fra før:

    1) Ting tar lengre tid enn først antatt.
    2) Kan aldri stole på at en kapp- og gjærsag skjærer 100% vinkelrett. I dette tilfelle en kvalitetssag fra Makita. Verktøy trenger kalibrering!
    3) Det blir aldri for mange tvinger. Aldri.

    Og ja, @rorres, det blir løs bakplate.



    IMG_3247.jpeg IMG_3249.jpeg IMG_3258.jpeg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Kabinettene har fått flere avstivinger i 18mm kryssfinér - og støtte for magneten. Fikk tilbakemelding på diyaudio om spinkle avstivinger, noe de egentlig ikke var, men det ble bedre nå. Knoketesten ga tydelig svar på det.

    Pusset med 240/400-papir og oljet i helga. De ble i grunn veldig glatte og fine, men ser en veldig nøye etter har det ikke oljen kommet ned i den mikroskopiske strukturen overalt. Noen forslag om hva jeg bør gjøre? Slipe lett med finere papir eller stålull og olje en gang til?

    IMG_3307.jpeg IMG_3306.jpeg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Da er mitt første høyttalerprosjekt sluttført. De har spilt musikk bare noen få timer, så regner med at de kan endre karakter til en viss grad.

    Synes de spiller meget bra! De har en mer tilstedeværende bassgjengivelse enn SHL5+. Samtidig er bassen presis og tørr. Tror de går omtrent like lavt som Harbeth, men har ikke målt noen ting. Diskanten er veldig oppløst og klar med 12ohm motstand, og overgangen mellom elementene er sømløs i mine ører.

    Harbeth har mer magi på stemmegjengivelse. La det være klart. Kanskje vil dette endre seg noe. Litt vanskelig å forklare, men Harbeth er litt varmere, men likevel en åpenhet og klarhet jeg ikke finner andre steder. Pr. i dag så _kan_ SEAS gi litt øretretthet ved høyt volum og på enkelte typer musikk, noe som aldri skjer med Harbeth. Dette stemmer ikke helt med andres inntrykk ved sammenligning av disse to høyttalerne. Igjen, dette kan kanskje endre seg etter innspilling av Jantzen Superior Z-Cap? Jeg har også mulighten til å sette inn 15ohms motstander.

    Kassene, som er 60 liter trykkammer, er kledd med filt, noe bitumen og stoppet med en god del Rockwool. Mulig jeg fyller inn mer isolasjonsmateriale, enten Rockwool eller kardet saueull. Saueull var planen ganske tidlig, og høyttalerne skulle døpes SEAS Sheep:)

    IMG_3333.jpeg IMG_3341.jpeg seasA26.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    GøssdølApprobert! :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Kom deg til Gøss, Sluket!

    Jøss! Oppdaget nå at jeg har vært her lengre enn deg. Det er vel det eneste jeg kan skryte av også, men man må ta det man kan:cool:
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Nydelig.
    Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det du skriver ang lyttetretthet.
    Så her regner jeg med du vil oppleve en endring.
    Det skal sies at jeg kjøpte elementene ferdig innspilt.
    Kjørte 2 paralellkoblede kondiser istedenfor èn.
    Utenom det, ingenting annerledes enn standard.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Kom deg til Gøss, Sluket!

    Jøss! Oppdaget nå at jeg har vært her lengre enn deg. Det er vel det eneste jeg kan skryte av også, men man må ta det man kan:cool:
    Tar en tur til sommeren! Ha kaffen klar! Og ja - du har vært her lenger - MYE lenger enn meg faktisk, vet ikke hvorfor jeg står oppført som medlem "siden 2006" da jeg definitivt ikke var her før rundt 2010...

     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig.
    Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det du skriver ang lyttetretthet.
    Så her regner jeg med du vil oppleve en endring.
    Det skal sies at jeg kjøpte elementene ferdig innspilt.
    Kjørte 2 paralellkoblede kondiser istedenfor èn.
    Utenom det, ingenting annerledes enn standard.
    Takk. Godt å høre. Nå skal det også sies at jeg er ekstremt sensitiv for noen frekvenser, og at jeg hadde eksakt samme problem med SHL5+, helt til jeg kjøpte Luxman. Usikker på om det er perioder der jeg er litt sliten - og har litt «sus i hodet» - eller om utsyret endrer seg. Mye psykologi i denne hobbyen:rolleyes:
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tar en tur til sommeren! Ha kaffen klar! Og ja - du har vært her lenger - MYE lenger enn meg faktisk, vet ikke hvorfor jeg står oppført som medlem "siden 2006" da jeg definitivt ikke var her før rundt 2010...
    Kaffen er alltid klar her, hvis jeg er hjemme. Send et pip i god tid, så kan vi ta en svartkopp!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Jeg mener hardhet i nye diskanter ofte kan være hørbart.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Håper og tror du har rett. Krysser fingrene. Denne konstruksjonen er jo kjent for å være veldig behagelig og musikalsk. Ikke klinisk.
    Dette er uansett ikke så stort problem som det kanskje høres ut til, men sammenlignet med Harbeth er det hørbart.
    Det som virkelig var forskjell var med og uten Rockwool. Altså i bassgjengivelsen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn