Høyttalere Høyttalere som spiller stort på lavt/moderat volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Jeg har en erfaring med høyttaler som fikser det, jbl 6600 Everest
    Eneste høyttalere som har fikset klassisk musikk også.

    Disse diy horn oppsettene, har de disse egenskapene?

    Men min liste av høyttalere er beskjeden for å si det mildt. Erfaring også.

    Innspill?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mange av oss som holder på med horn/diy bgger stort med en hel del kapasitet for og kunne spille lavt (seff med mulighet for og kunne dra på litt...)
    Man må tenke helhetlig, rom og hva som evnt ligger i begrensninger der...
    Og så hvor stort en kan bygge ift omgivelser.
    Siden jeg er en beskjeden kar, har jeg kun en 18" i et ditto beskjedent kabinett på 80x60x60cm... og jeg mener at det gir dem kvalitetene som det virker som om at du er ute etter og....

    Headroom / kapasitet er det viktigste for og få til mest mulig naturtro lyd i det store og det hele imo....

    /JR
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva menes med lavt her, omsatt i dB SPL snittnivå i lytteposisjon ?
    Dette er jo litt individuelt. For noen er 85 dB lavt, for andre er 85 dB tordnende høyt….
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette er noe av det samme jeg ønsker meg i høyttalere også, at de skal låte tilfredsstillende på lavt volum, for sene filmkvelder o.l. Når jeg hadde Klipsch Cornwall III med høy følsomhet syns jeg de låt veldig engasjerende og levende på lavt volum, men de hadde dessverre en del andre mangler ifht. hva jeg vil kalle tekstur og sofistikasjon. Kanskje litt lite fylde, og en litt 'grå' overtonestruktur? Men dynamikk og liv var iallfall til stede selv på svært lavt volum.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor høyt er høyt?
    Jeg har noe Mahler som akkurat ikke blir for lavt om jeg spiller med 74 dB(468) i gjennomsnitt. Samtidig blir det husveltende høyt. Dynamikk kalles det.

    Volumkontrollert Fletcher-Munsonkompensasjon bør vel være rimelig enkelt å implementere med dsp?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tema. For min del er det også ‘late night listening’ på lavt volum som er mest aktuelt. Begynner å bli for gammel til å spille luftgitar på full guffe. Ørene tåler det ikke lenger heller. Enkle innspillinger med få aktører innenfor jazz, klassisk tidligmusikk og kvinnevokal er det jeg har mest lyst til å utforske, for å si det slik. Tildels naken musikk der klangfarger betyr mye for opplevelsen. Så hvilke høyttalere skal man se etter? Eller bedre: hvilke egenskaper ved en høyttaler skal man se etter?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en erfaring med høyttaler som fikser det, jbl 6600 Everest
    Eneste høyttalere som har fikset klassisk musikk også.

    Disse diy horn oppsettene, har de disse egenskapene?

    Men min liste av høyttalere er beskjeden for å si det mildt. Erfaring også.

    Innspill?
    Jeg har også snever erfaring med dette, koker jo ned til det jeg selv har eid og sammenlignet. Av det jeg har eid har Dali Epicon utmerket seg med akkurat denne egenskapen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke kun høyttalerne som avgjør om anlegget fungerer på lavt volum. Man er jo avhengig av en viss loudness-funksjon for å kompensere for det lave volumet. Så litt fyldig klang i komponentene foran høyttalerne er vel et poeng.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er vel der bass og loudness knappene skal brukes.. men de er jo mer eller mindre borte nå på mange. Buchard audio har satt inn en "automatisk" loudnessfunksjon ved lave volum som jeg syns funker fint.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo ikke kun høyttalerne som avgjør om anlegget fungerer på lavt volum. Man er jo avhengig av en viss loudness-funksjon for å kompensere for det lave volumet. Så litt fyldig klang i komponentene foran høyttalerne er vel et poeng.
    Blir ikke det litt opp til høyttalerprodusenten også, om de voicer høyttalerne for å låte best på et gitt volum?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kan sikkert kompenseres med elektronikk og loudness, men allikevel forskjell på høyttalere isolert sett. Noen trenger mer enn andre for å "åpne" og spille homogent.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan sikkert kompenseres med elektronikk og loudness, men allikevel forskjell på høyttalere isolert sett. Noen trenger mer enn andre for å "åpne" og spille homogent.
    Det er sant.. f.eks B&W føler jeg er generelt trege før de åpner seg skikkelig. Må ofte ha litt volum bak seg uansett forsterkertype..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Såpass ja. Faktisk ikke hørt nyere bw på leeeenge. Er jo så mye snadder rundt om. 🤩.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Tror absolutt at høyttalerne må voices med tanke på lav-volum lytting av konstruktør for å være bra. Det kommer ikke av seg selv.

    Fant en tråd på Audiogon med samme tema. Mye forskjellige forslag, men et par ting gikk igjen: høy følsomhet gjerne med horn for å bevare dynamikken på lavt volum. Hvis ikke horn så gjerne tradisjonelle konstruksjoner med høy effektivitet f.eks Zu høyttalere. Ellers holdt mange en knapp på elektrostater og da helst Quad på grunn av en veldig homogen klang også ved lavt volum. Av typiske tradisjonelle gulvståere var Living Voice nevnt av flere. Harbeth fikk både tommel opp og ned.

    Tror mange høyttalere er voicet for å gi et godt inntrykk i en salgssituasjon der selgeren drar på litt for å imponere den som er innom for å høre på. Da får man ikke automatisk noe som bevarer finesse, klang og dynamikk på lavt volum.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Føles på en måte litt kontra-intuitivt at store høyttalere kan være bedre egnet til å spille lavt enn små høyttalere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror lavt støygulv er viktig for "stor" lyd på lavt volum nivå.
    God kapasitet gjennom hele frekvens spekteret, god følsomhet, hele systemet godt integrert til rommet.
    ... så trenger man ingen egen EQ-profil eller loudness knapp for god gjengivelse på lavt nivå.
    Klangbalansen bør være lik på både lavt og høyt nivå.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ørets klangbalanse er ikke lik på lavt og høyt nivå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det kom et par griselekre Zingali til salgs i går og ble sittende lese litt om disse. Her ble det fremhevet at basselementet ikke klarte holde følge med hornet på lavt volum og at de derfor trengte litt pulver for å spille homogent.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.440
    Antall liker
    12.561
    Sted
    Sørlandet
    Det kom et par griselekre Zingali til salgs i går og ble sittende lese litt om disse. Her ble det fremhevet at basselementet ikke klarte holde følge med hornet på lavt volum og at de derfor trengte litt pulver for å spille homogent.
    Zingali Client Name til 65K? Dem som ble solgt for 55K i fjor. JBL bass og horn. Spiller bra!
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Zingali Client Name til 65K? Dem som ble solgt for 55K i fjor. JBL bass og horn. Spiller bra!
    Hmm.. da bør det være prutningsmonn på disse. Under hvilke forhold har du hørt de?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ingen som vet hvor mange dB vi snakker om her? 50 dB eller ?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Hva menes med lavt her, omsatt i dB SPL snittnivå i lytteposisjon ?
    Dette er jo litt individuelt. For noen er 85 dB lavt, for andre er 85 dB tordnende høyt….
    Aner ikke, men se for deg at ungene i etasjen under er lagt og du vil ha en engasjerende lytterunde. Det skal oppleves stort, uten å måtte dra på volumknotten. Jeg hørte jbl 6600 everest på full guffe under demo, imponerende, men ble også svært overrasket og nyskjerrig på hvor stort og flott det hørtes på et moderat, lavt volum hvor man kunne prate komfortabelt med andre samtidig.

    Lite til hjelp, men hva kan jeg si hehe
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Er vel der bass og loudness knappene skal brukes.. men de er jo mer eller mindre borte nå på mange. Buchard audio har satt inn en "automatisk" loudnessfunksjon ved lave volum som jeg syns funker fint.
    Loudness og bass+ er vel ikke det jeg tenker på mener jeg. Hvertfall av det jeg har av erfaring så gir dette bare masse bass? Vet ikke hvordan jeg skal forklare hva som menes med å låte stort og engasjerende på lavt volum.. hmm
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Synes spørsmålet ditt er greit jeg @brunBar, erfaringer med ulike merker gjerne satt opp på samme sted i samme lytterom og anvendt over tid gir grunnlag for å mene noe om hvem som er bedre/dårlige valg for denne egenskapen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.644
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Engasjerende lytterunde med unger lagt impliserer nok litt ekstra bass, potensielt så mye at det blir for mye på moderat nivå. Mao må du ha noe justeringsmuligheter.

    Snakker vi uten noe justeringer eksternt gjelder det nok uansett hvertfall å finne høyttalere med litt ekstra fylde i bunn.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Hvor mye loudness effekt en trenger er også avhengig av hvilket lydnivå som ble brukt under innspilling og frekvensgangen til høytalerene brukt til monitorering.
    "Gamle" loudness knapper hadde en tendens til å forsterke både bass og diskant alt for mye, i alle fall hvis en hadde noenlunde frekvenslineære høytalere. Men på gamle høytalere som feks Tandberg S12 som orginalt har "dromedar"-frekvensgang, så ble sluttresultatet ikke så verst.
    Jeg har laget noen kurver som viser nødvendig "loudness" hvis en spiller lavere enn det som ble brukt under opptak.
    Ellers så skal man også ta hensyn til "grunnstøyen" (støyprofil) i rommet fordi denne ved lave nivåer vil maskere det man spiller. Det merker man veldig godt feks i bil, eller på buss/båt der man ofte må skru opp bassen for at ikke lyden skal føles "tynn".

    Under ses orginal frekvensgang på Tandberg S12 fra 70-tallet.
    Tandberg_system-12_frekvensgang-orginal.JPG


    Grafen under viser loudness "nødvendig" ved lytting på 60, 70, 80dB nivå, hvis miksingen ble gjort ved 90dB.
    image_2022-04-15_123758944.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold
    En utfordring med loudness er at høyttalere med ulik følsomhet vil få ulikt innslagspunkt for loudness siden den slår inn ved et gitt punkt på volumkontrollen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En utfordring med loudness er at høyttalere med ulik følsomhet vil få ulikt innslagspunkt for loudness siden den slår inn ved et gitt punkt på volumkontrollen.
    hadde en Yamahareceiver på åttitallet. Den hadde variabel potmeterstyrt loudnesskontroll, uavhengig av volumsettingen. For mye å styre med...
    Boksen hadde Direct-knapp også heldigvis, for audiofil signalrenhet.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.269
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    3
    Mener å huske yamaha hadde en variabel loudness som funket bedre en kun loudness knapp som egentlig bare grøtet til lyden 🤔 CBF1F731-93EF-4C3D-B6E7-29BEFE1D208D.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold
    1650020305223.png


    Slik ser er potmeter av typen man ofte finner i eldre forsterkere ut. Dette har to potmetere, ett for hver kanal, som regulerer volumet med de 3 bena som er sentrert nedenfor. Det fjerde benet går inn midt på potmeteret. Der mates et modifisert signal inn med forsterket bass og diskant. Om volumkontrollen kan skrus forbi dette punktet avhenger av hvor mye forsterkning det er i forsterkeren. Det avhenger også av hvor høy følsomhet høyttalerne har, og hva de tåler av effekt. Kan man ikke skru høyere vil aldri loudnesseffekten gradvis avta, det blir bare en av/på bryter. Dersom forsterkning og følsomhet er godt matchet skal man få loudness som gradvis avtar når man øker volumet.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    667
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    @kkj artig du sier det, for min erfaring med loudness er nemlig preamp fra 80 tallet .. nå eier jeg en receiver uten denne funksjonen og bass justering er overraskende dårlig, den justerer bass jevnt over for stort område mistenker jeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn