Høyttalere Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel poenget var, jeg synes kanskje ikke å oppgi effekt ved nesten 1% vreng er spesielt high-end heller. Ikke er opplysning om uF eller trafomerket særlig interessant annet en å lede vekk oppmerksomheten fra det faktumet at det ikke er lagt mye know-how i selve kretsen og dens ytelse. Prisen kvalifiserer derimot til en high-end tittel. 😁

    chart2.png
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg synes mine Wilson Benesch Square 2 presterer langt over sin prisklasse...

    mvh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og jeg synes mine TAD-Celestion-PHL Audio høyttalere presterer godt for sin prisklasse. :cool:;)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper jeg ikke blir slaktet om jeg nevner Klipsch RF-63. Den er imo fantastisk til prisen og jeg vil påstå at den spiller langt over sin prisklasse med rett match :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Vel poenget var, jeg synes kanskje ikke å oppgi effekt ved nesten 1% vreng er spesielt high-end heller. Ikke er opplysning om uF eller trafomerket særlig interessant annet en å lede vekk oppmerksomheten fra det faktumet at det ikke er lagt mye know-how i selve kretsen og dens ytelse. Prisen kvalifiserer derimot til en high-end tittel. 😁

    Vis vedlegget 638217
    Jeg aner ikke hva som er målt her, men det var ikke mye imponerende.

    Man kan godt oppgi effekten ved 1 eller sågar 10% THD, men det er interessant å også vite hvor høy den er før den begynner å stige. Noen forsterkere har for eksempel en effektdobling og vel så det fra forvrengningen begynner å stige til den er oppe på ubrukelige nivåer. Sammenliknet med forsterkere som går rett opp når de først møter veggen har man litt mer å gå på når man ført treffer grensen.

    Denne her er jo tilnærmet perfekt, men allikevel er det vanskelig å ikke la seg skremme av hva som nødvendigvis skjer om det kommer en litt for kraftig transient...

    Purifi 1ET400A Class-d Amplifier Module Power into 4 ohm Audio Measurements.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er alltid utrolig vanskelig å få frem en mening om et merke som både er populært og relativt påkostet. I blant har kanskje produsenten gjort en del valg man ikke er enig i, eller produsenten kan ha en annen oppfatning enn en selv om hva som er riktig lyd.

    Men for å komplisere det hele, og for å ta tak i nettopp McIntosh, siden det ble gjenstand for litt diskusjon. De har spilt en såpass viktig rolle i hifihistorien at man liksom ikke uten videre kan feie dem under teppet. Allikevel vil nok ikke altfor mange av de som er virkelige fan av for eksempel Accuphase finne seg like godt til rette med McIntosh. Men hva er egentlig McIntosh sin lyd? Jeg mener, Mc275 er en "greie". Det er en rørforsterker som, selv om den måtte være aldri så bra, har lite til felles med de store greiene de har. Så har man de mindre transistortingene. De låter jo også helt annerledes enn de store, men heller ikke minner de om MC275.

    En annen side av saken er at når McIntosh selv rigger til messe låter det gjerne helt annerledes enn slik det ville spilt om noen andre hadde rigget samme oppsett. Jeg hørte en gang et fullt oppsett med det dyreste til Mc hele veien, og det låt virkelig heftig. Men så har de selv kjørt demoer på nesten akkurat samme utstyr, og det har ikke hørtes ut som om det var samme oppsett. Det jeg da lurer på er om deres lyd er den de selv får til på messer, eller om det heller er den man kan presse ut av deres enkeltprodukter.

    Linn er litt av samme greie. Jeg synes kanskje at de teknisk sett er vel så interessante også, men de er totalt ute av stand til å få sitt eget utstyr til å fungere på messer. Allikevel hører man rett som det er enkeltkomponenter av merket spille meget bra. For meg har de også to ulike identiteter, den ene er den lyden de selv presenterer på messer. Den andre er lyden man kan få til med deres enkeltprodukter.

    AN har jeg også hørt mange ganger på messer, og nesten uten unntak har det vært total katastrofe. På et slikt nivå at det er vanskelig å ta dem seriøst. Men så kommer Stereofil på siste Hortenmessa og viser at det også fungerer. Det samme oppsettet fungerte enda bedre i butikken deres i Oslo.

    Er det en ting jeg har lært så er det at man skal være veldig forsiktig med å konkludere. Om noe låter dritt trenger ikke produktene å være dritt. Og om noen har opplevd drittlyd fra ens favorittdingser kan det meget godt være at de har rett, selv om det ikke er det samme som at produktet i seg selv er dritt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Bygger selv høyttaler for å gjengi lyd mest mulig troverdig for egen del. Gjør et og annet som ikke jeg har hørt fra selv de råeste kjøpehøyttalere. Kost, rundt 150kkr
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om denne kan passe her.... ikke ondt ment i det hele, men svært mange diskusjoner dreier seg vel mest om nettopp dette....- eller?? :cool:

    Vis vedlegget 638316
    Et spennende postulat. Og jeg antar at både subjektivister og objektivister kan benytte det til å fronte sin egen sak.

    Dessverre oppleves også at en del audiophiles ikke bruker sitt equipment til annet enn å måle på, og da lurer jeg i hvert fall noe innmari på hva de er ute etter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Dessverre oppleves også at en del audiophiles ikke bruker sitt equipment til annet enn å måle på, og da lurer jeg i hvert fall noe innmari på hva de er ute etter.
    Dette er en ganske spenstig påstand/opplevelse fra din kant. Tror du det er slik at noen har anlegg bare for å måle. Tror du ikke disse også hører litt på musikk?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I lande som Rusland +Kina og sikkert flere er der mennesker der er så rige at de har anlæg for millioner, Nogle steder står det hele i Hallen ikke sat til men bare for at vise frem. Vise at man kan.

    Jeg kendte en der kunne ringe mig op forholdsvis tit for at fortælle om en ændring af lyden. Det kunne eks være at sofabordet var flytte 10cm til højre herefter var anlægget som nyt. Dette måtte jeg altså høre. Her blev samme stykke musik spillet igen og igen osv osv. Det kostede et venskab da jeg aldrig kunne høre forskel.

    Da jeg gik meget op i forvrængning det var vigtigt hvor mange 00000 der var efter komma.(VI/Ingen kunne høre forskel) Kunne vi besøge hinanden bare for at se på data. Hvem havde nu den bedste . Måske kom der musik på.. måske

    Efter måleudstyr er kommet ind på lyd banen oplever jeg flere der måler i en uendelighed .. En hygge aften der var på en ca 8 timer målte indehaver nok de 4timer
    Mens vi andre hyggede os med div drikke i et værelse ved siden af.

    Så er der dem der har råd til udskiftning hele tiden. Hvilket kan være godt. Men spørger man hvad der var i vejen med det/den anden kan svaret være ikke noget.
    Men den nye må da være bedre. Her har jeg selv erfaret at en topmodel i noget behøver ikke at give dig den bedste lyd. Det kan nemt være den billige der bare passer godt. Osv osv

    Man må jo nok dele os op i

    Målefreak (Udstyr til måling af lyden)
    forvrængnings freak
    Udskiftnings freak: Udskifter igen og igen fordi man kan og bare har råd (Uden nogen grund)
    Påvirknings Freak (HiFi Freak der lader sig påvirke af andre.. har andres lyd)
    Akustisk freak folk der i en uendelighed ændre og ændre på akustikken og hver gang noget dæmpning bliver sat op er anlægget som nyt.. igen
    HiFi fora Freak : Dem der bruger tiden på at fortælle os andre at vi er på galt spor og vores anlæg er noget skrammel.
    Så er der dem der bare keder sig. Noget må ske.
    Sidst men ikke mindst er der dem der bare tænder anlægget og sætter musik på og ikke tænker hele tiden på hvad kan jeg mon udskifte men tænker på hvad er det næste musik stykke jeg kan høre og lige pludselig er der gået timer.
    Alt ovenstående er bare min mening. Observationer jeg har gjort over årene . Min fortolkning :)

    Jeg har lavet denne tråd der omhandler det lidt : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/i-disse-corona-tider.98360/#post-3055674
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Er man bare en ting da? Føler meg hjemme i alle og ingen av de kategoriene du lister opp. Denne hobbyen har jo så mange sider. :)
    Ja er enig ... Jeg har jo selv været igennem de fleste og der er jo så mange andre grunde for denne nydelse af musik. Eller hvad man nu bruger det til.
    Jeg er bare om man vil faldet til ro :) Og nyder bare musikken for mine lidt voldsomme krav til gengivelse er nu stort set opfyldt. Derfor er det stadig en hobby sammen med de andre. :) Jeg ville blive vanvittig hvis jeg kun havde en hobby.
    Så jeg er helt enig med dig...
    MakkinTosken
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Dette er en ganske spenstig påstand/opplevelse fra din kant. Tror du det er slik at noen har anlegg bare for å måle. Tror du ikke disse også hører litt på musikk?
    :)
    De gjør de aller fleste, helt sikkert.
    Tror de aller fleste av oss (i den grad jeg kan inkludere meg selv og i denne sammenheng, lille amatørverden) deler dette litt i 2:

    • Analysere for å forbedre lyd og opplevelse
    • Høre på musikk
    Noen driver dette nærmest på vitenskapelig nivå, som f eks du, og det må man bare ta av seg hatten for.
    Andre handler utstyr som om penger er i ferd med å gå ut på dato.

    Men tror nok til slutt de aller fleste har en glede og kjærlighet til musikk i bånn, og dette gir seg forskjellig uttrykk for den enkelte av oss
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Lurte litt på premissene for åpningsinnlegget: Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse?
    Er det ikke heller slik at om en h.t A til kr.: x spiller like bra som h.t. B til kr.: 3x - så er poenget at h.t. B rett og slett ikke er verdt pengene?
    Om en høyttaler vurderes som ''best'' innenfor sin prisgruppe så setter den vel bare en standard for gruppen?
    Derfor er det ingen høyttalere som spiller 'bedre' enn de 'beste' innenfor prisgruppen - men det er nok mange som ikke helt når opp til standarden de beste produktene setter.
    Ikke for å drepe tråden - tenker bare høyt ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå finansierer vi jo mange små nisjefabrikanter også da, med mindre automatisering og høyere driftskostnader. Temmelig sikker på at om mine Evidence hadde blitt laget av en mindre produsent ville prisen doblet seg. På den annen side hadde de bli laget av en Asiatisk gigant hadde kanskje prisen blitt minst den halve.

    It is what it is....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Nå finansierer vi jo mange små nisjefabrikanter også da, med mindre automatisering og høyere driftskostnader. Temmelig sikker på at om mine Evidence hadde blitt laget av en mindre produsent ville prisen doblet seg. På den annen side hadde de bli laget av en Asiatisk gigant hadde kanskje prisen blitt minst den halve.

    It is what it is....
    Ikke nødvendigvis. Et lite selskap har som regel langt færre utgifter og kan f.eks selge direkte. Da kan man selge til lavere priser enn større etablerte merker. Jeg jobber med utvikling av f.eks en CBT høyttaler som er en type linjekilde med stort antall elementer, kostbart kabinettkonstruksjon og komplekst shading nettverk. Jeg er rimelig overbevist at den hadde kostet minst det dobbelte fra større merker sammenlignet med hva jeg regner med vi kan tilby den til.

    "Automatisering" er også noe et mindre fabrikant fint kan få til forøvrig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Man finner nok eksempler på begge deler. En del små nisjefabrikanter selger gjerne til svært høye priser. Så det kan gå begge veier og handler nok mye om hvilke marked man ønsker å nå og dermed hvilke "image" man får og hvordan man får til produksjonskostnadene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det er jo ofte markedsføringen som kan være den tøffeste biten å lykkes med
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Størrelsen på rommet gjør at en liten spendor a4 med målte 84db (hi-finews) og i en 30 kvadrat stue blir litt puslete. Hva med større gulvstående mer lettdrevne helst over 90 db? Jeg har 2x40 klasse a hybrid watt tilgjengelig. Var å hørte på audiovector qr5 til kr.33000.- Piega classic 7, er litt samma stilen. Er dette noe?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    De har begge bånddiskant og skal passe t+a. Piega har en mer "rocka" lyd.
    jeg opplever at to høyttalere med lignende teknologi ikke trenger å ha noen likhetstrekk.... Det er det samme som å si at to helt forskjellige høyttalere med dome-diskant har samme signatur, og det er ikke tilfelle vil jeg hevde
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    De har begge bånddiskant og skal passe t+a. Piega har en mer "rocka" lyd.
    Hva mener du med rocka lyd? Det kan jo bety så mangt. Cerwin vega har rocka lyd, det samme kan sies om Klipsch. Og nå Piega. Men de ligner jo sannsynligvis ikke litt en gang....
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det lenge siden jeg har hørt piega. Jeg gidder ikke komentere utstyr jeg ikke har hatt i egen rigg. Der er nok audiovector m2, proac D18 og audiophysic tempo 25 høydepunkter. Lyd er helhetlig hvor anleggets evne til å dra deg inn i musikken teller mest.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvordan vil du beskrive det? Behagelig og oppløst, fyldig etc etc
    Jeg kan vanskelig svare så godt på Audiovector, har hørt en del på QR1, men kun på lave volum og ikke superkritisk, sammen med en Naim Uniti Atom (er det vel). Jeg ble da ganske overrasket fordi jeg syntes de spilte utrolig pent, behagelig og veloppløst. Det jeg tenker først og fremst på da er at musikken fremstår naturlig. Men jeg fikk aldri kjørt på med volum, jeg tror de da etterhvert fort ville vist noen begrensninger, men jar aldri testet det. Litt tynt grunnlag....

    På Piega siden har jeg kun hørt fra Coax 511 og oppover. De er fantastisk åpen, en dynamikk som er imponerende, men først og fremst opplever jeg en mangel på kunstige artefakter (bortsett fra Piano/flygel, se under) . Musikken kommer bare ut i rommet naturlig, som om det ikke er elektronikk her overhode. Noen Piega har jeg opplevd unaturlige på den måte at et Steinway flygel ikke høres ut som et Steinway flygel men en kunstig greie .... kanskje det er setup eller elektronikk, eller noe annet ... dette har gjort meg pittelitt skeptisk til Piega...

    Coax 511 er dog likevel knallbra, Coax 711 er mye bedre, mere dynamikk i mellombass, supertight bass og enormt engasjerende å høre på, Går du opp til Master One så er det klasseforskjell igjen, åpnere og bedre imaging, superdynamisk, Master Line Source 3 er ennå bedre fra mellomtonen og opp men mangler kraft og dynamikk i bass og mellombass i forhold til Coax 711.

    Master Line Source 2, kan ikke anbefale å høre på denne da livet ditt ikke er det samme etterpå, lottogevinst er eneste redningen...

    Jeg kan ikke si noe om Piega i lavere prisklasse enn Coax 511 da jeg ikke har hørt på dem, så kommentarene mine over ang signatur må ses på denne bakgrunn
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Piega Coax 711 er galskap av en høyttaler. Hvis jeg hadde hatt råd så er den på lista over ting jeg kunne kjøpt. Det er en high end sak, men det jeg mener med "rocka" er at jeg har vært en del rundt i verden som sanger i et veldig ambisiøst kor og a cappella gruppe og har vært borti veldig store så og si proffe produksjoner med band, sumfoniorkester og over 30 korister. Og når man er på tour så er man innom ulike lokkaler og det er ØL EIMEN" som møter deg når du kommer inn i....tja Sentrum Scene. Det som er morsomt med Piega Coax 711 det er at det er ØL EIMEN som slår meg etter å ha hørt på de merkelig nok.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du med rocka lyd? Det kan jo bety så mangt. Cerwin vega har rocka lyd, det samme kan sies om Klipsch. Og nå Piega. Men de ligner jo sannsynligvis ikke litt en gang....
    Det jeg mener med rocka er ikke Klipsch og Cervin wega, men store proffe produksjoner med lukten av gammal øl fra lokaler og rigging av PA utstyr.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det jeg mener med rocka er ikke Klipsch og Cervin wega, men store proffe produksjoner med lukten av gammal øl fra lokaler og rigging av PA utstyr.
    Piega Master Line Source 2 er det mest rocka jeg kan huske å ha hørt på lenge, da det ble kjørt igang Ghost Nation med Gary Numan var det så inn i granskauen at jeg måtte holde meg fast for ikke å falle av sofaen... jeg har hørt på alle hi-end anleggene til OHC, likevel er det noe med disse store Piega'ene som går over og utenfor alt ... og det var uten subwoofere ... Dette rocker så inn i granskauen, men det gjør prisen også.(Prisen er hinsides ja)

    Her lukter det svidd av el-gitarene, de er så kule at det tar prisen for meg altså ....

    Hvis du har råd til å gå på de store Piega Coax 711, så rocker de også som bare fa#$¤ ... I tillegg er spiller de bare nydelig, og de er supernøytale med kanondynamikk, dette er bra verdi for pengene synes jeg, men de er heller ikke billige.

    Jeg kan som sagt ikke gå god for de rimeligere Piega da jeg ikke har hørt på dem ....

    IMG_8238.JPG


    IMG_8240.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn