Høyttalere Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    390
    Kort sagt : Dyrt er ikke nødvendigvis godt :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.344
    Det er vel nærmest innlysende, og eksemplifisert alt for mange ganger opp gjennom historien. Men en ting som er helt åpent i en slik diskusjon er jo hvor bra en høyttaler skal spille i en gitt prisklasse. Jeg befinner meg ofte i en situasjon der man drøfter hva som er viktige selling points for et produkt, og straks ting begynner å koste litt er det ofte en del ting som regnes som "minstekrav", men som ikke trenger å ha spesielt mye med ytelse å gjøre.

Man kan for eksempel tenke seg en høyttaler der man har spart på al. Man har billige drivere med enkle motorer, chassis og membraner, billige filterkomponenter, tynne kassevegger, foliert finish osv. Så kan man forbedre det som virkelig betyr noe i driverne, man kan bytte ut de filterkomponentene som er av størst betydning, gjøre kasseveggene tykkere og putte inn en hel del avstivere. Produktet har nå kanskje gått fra 20k til 60k, men ser fortsatt ut som en høyttaler til 20k. Produktet er antakelig derfor totalt umulig å selge. En endring av design, finish osv gjør produktet igjen aktuelt, men så er prisen plutselig 100k.

Sleng så med en god historie, en sterk merkevare, og det rette utsalgsstedet, og man selger dette glatt for 400k. Ikke bare det, men en samlet presse reiser seg og klapper når konstruktøren entrer rommet. De tester disse utrolige høyttalerne på det fineste og mest forseggjorte av elektronikk, og leter med lys og lykt etter syndere både i elektronikk, kabler, romakustikk og plassering før de strekker seg til å si noe negativt om produktet.

Og modellen med oppgradert internkabling til 650k er selvsagt verdt mellomlegget og vel så det 🙃

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    390
    Højttaler producenten Snell havde en god lyd . Her havde man fine dyre kabinetter og meget billige enheder.
    Peter var i stand til at vælge billige enheder og få noget godt ud af dem. Resten er historie.
    Men prisen var på de første serier forholdsvis dyre. Men hvilken lyd. Selv den lille Type K var efter min mening god.
    Her var en Højttaler der spillede langt over sin prisklasse
    Men over årene skiftede jeg mening om selve udsende af et anlæg/ højttaler. For mig er det nu kun den endelige lyd der kommer ud der er vigtigt.
    Som jeg har nævnt så mange gange før på dette fora er jeg ligeglad med udsendende.

Når jeg igennem tiden har lyttet til meget dyre højttalere synes jeg ikke altid lyden er specialt god. Men ser et meget dyrt fremstillet kabinet som nok koster mere end halvdelen af højttaleren samlet pris. Jeg forstår til fulde at man gerne vil have et pænt anlæg og god lyd i sin stue. Jeg vil bare ikke betale den pris det ender op i.
    Husker en udstilling i Kbh for år tilbage. Her stod et anlæg til millioner højttaleren var en af de helt store Wilson Audio . Var virkelig så forventnings fuld . Med forholdende i rummet taget med blev jeg dybt skuffet. Men godt så det ud.
    Det samme skete på Amager/Copenhagen Highend her stod nu også et anlæg til over en Million. Efter at have siddet i Sweetspot havde jeg kun hovedrysten til overs for den lyd der kom ud af højttaleren . Men det var stort og fint.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nærmest innlysende, og eksemplifisert alt for mange ganger opp gjennom historien. Men en ting som er helt åpent i en slik diskusjon er jo hvor bra en høyttaler skal spille i en gitt prisklasse. Jeg befinner meg ofte i en situasjon der man drøfter hva som er viktige selling points for et produkt, og straks ting begynner å koste litt er det ofte en del ting som regnes som "minstekrav", men som ikke trenger å ha spesielt mye med ytelse å gjøre.

Man kan for eksempel tenke seg en høyttaler der man har spart på al. Man har billige drivere med enkle motorer, chassis og membraner, billige filterkomponenter, tynne kassevegger, foliert finish osv. Så kan man forbedre det som virkelig betyr noe i driverne, man kan bytte ut de filterkomponentene som er av størst betydning, gjøre kasseveggene tykkere og putte inn en hel del avstivere. Produktet har nå kanskje gått fra 20k til 60k, men ser fortsatt ut som en høyttaler til 20k. Produktet er antakelig derfor totalt umulig å selge. En endring av design, finish osv gjør produktet igjen aktuelt, men så er prisen plutselig 100k.

Sleng så med en god historie, en sterk merkevare, og det rette utsalgsstedet, og man selger dette glatt for 400k. Ikke bare det, men en samlet presse reiser seg og klapper når konstruktøren entrer rommet. De tester disse utrolige høyttalerne på det fineste og mest forseggjorte av elektronikk, og leter med lys og lykt etter syndere både i elektronikk, kabler, romakustikk og plassering før de strekker seg til å si noe negativt om produktet.

Og modellen med oppgradert internkabling til 650k er selvsagt verdt mellomlegget og vel så det 🙃
    Som en god vin på 500-1000 NOK så kommer du langt. Vinen på 20,000 er marginalt bedre. Det samme i hifi - jeg mener nivået ligger på ca 100,000 på høyttalere så lenge man unngår de som er overpriset. Forsterkerleddet er enda verre - da du i tillegg til å velge riktig kvalitet for riktig pris også må finne riktig match.

Da mange leverandører og journalister ikke kan en dritt om teknologien bak så må man virkelig bruke common sense og være sterkt kritisk i denne fasen.

På toppen av kransekaka kommer DAC og streamer og ikke minst kabelhelvettet.

Det å ha hifi som interesse er som å gå igjennom dantes inferno med mye snake oil og bullshit - men når du først kommer over gullkornene føles det som å vinne i Lotto og få en god rus.

Men du verden så mange dårlige apekister som finnes der ute som skrytes opp i skyene av selgere og magasiner (innestengt grøt-lyd) Jeg mener - grow a pair of ears.

Sist redigert:

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.753
    Torget vurderinger
    5
    2 x Sonos Play:1/One i stereo. 2500 refurbished totalt. Spiller meget bra på mange parametre.

Eller velg 2 stk. Play:5/Five med trueplay i stereo - meget dynamisk, lyttevennlig lyd og korreksjon som fikser/rydder veldig godt opp i problemer du kan finne i langt større grad hos produkter til helt andre priser. Nye Five koster 5800 pr stk. Da har du fullt anlegg som er superbrukervennlig for mindre enn mange forsterkere koster alene ved å kjøpe 2 stk.. Og penere enn mye "hifi"-utstyr.

Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er til tider svært fristende spørre mange av de som her roser ting langt opp i skyene, hvor "megen dritt" de faktisk kan og vet om det de beskriver, ut fra et teknologisk synspunkt... Det aller meste er faktisk basert på tro og følselser.....om man aldri så mye har anlegg selv til et par hundre tusen.....
    Det bør overhodet ikke være den minste tvil at denne bransjen sakte men sikkert er i ferd med å bli stadig mer fullspekket av humbug, juks og fanteri - og det gjelder ikke bare kabler....

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er til tider svært fristende spørre mange av de som her roser ting langt opp i skyene, hvor "megen dritt" de faktisk kan og vet om det de beskriver, ut fra et teknologisk synspunkt... Det aller meste er faktisk basert på tro og følselser.....om man aldri så mye har anlegg selv til et par hundre tusen.....
    Det bør overhodet ikke være den minste tvil at denne bransjen sakte men sikkert er i ferd med å bli stadig mer fullspekket av humbug, juks og fanteri - og det gjelder ikke bare kabler....
    Ja, enig - og det er alltids en fare for at man presenterer tro og håp som fakta. Når det er sagt så er det også mye godt håndtverk og gode løsninger der ute så lenge man klarer å filtrere ut resten - da sett ut fra egne preferanser. Noen vil ha guttedrømmen sin på steroider - mens andre leter etter noe helt annet - så det er litt farlig å være for dømmende også.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    1.446
    2 x Sonos Play:1/One i stereo. 2500 refurbished totalt. Spiller meget bra på mange parametre.

Eller velg 2 stk. Play:5/Five med trueplay i stereo - meget dynamisk, lyttevennlig lyd og korreksjon som fikser/rydder veldig godt opp i problemer du kan finne i langt større grad hos produkter til helt andre priser. Nye Five koster 5800 pr stk. Da har du fullt anlegg som er superbrukervennlig for mindre enn mange forsterkere koster alene ved å kjøpe 2 stk.. Og penere enn mye "hifi"-utstyr.

Omtrent samme pris, penere og vesentlig bedre: KEF LSX

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.753
    Torget vurderinger
    5
    Omtrent samme pris, penere og vesentlig bedre: KEF LSX

Kommer an på. De store vasker nok gulvet med Kefene mtp dynamikk, bass og volum. Men kan være Kef er litt mer gjennomsiktige i lyden og korrekte.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For mye VFM og for lite slit?
    Jeg ønsket å være litt diplomatisk - men det har ingenting med hifi å gjøre. Det er heller ikke målet til Sonos. VFM er sterkt misvisende hvis du optimaliserer for lyd, men kan være delvis enig hvis du tenker brukeropplevelse og lite PES fra kona di. Å diskutere Sonos på et slikt forum er som å banne i kirka

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan være enige om at det finnes mange gode asiatiske biler med høy VFM og som er billig i drift. Det er ikke vi ikke uenige om, men det blir litt feil å blandet det sammen med europeisk bildesign, tradisjoner og håndtverk av en helt annen verden.Forskjellige behov, budsjett og forskjellige interesser.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    1.446
    Det må være greit å diskutere det meste av merker der ute og Sonos kan låte helt ok med en behagelig spillestil. Kunne fint hatt det på soverommet f. eks.
    Skal du virkelig ha bang for det bucks så er det lite som slår JBL LSR308MKII til 3000kr. stykk.

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    390
    Jeg har lige købt et sæt JBL LSR308MKII for 3000kr Dk kroner :)

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    390
    Ja ja da. 1500kr stykket. Vores Logitec til tv ville ikke mere. Hvad tjent os i årevis. Så så dette tilbud. Kan kun sige jeg er dybt imponeret over man kan købe så god en lille højttaler til så få penge :)

Lassencad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2014
    Antall liker
    390
    Udpakningen kan ses her.

Kjendis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    180
    Torget vurderinger
    1

Der er du inne på noe vesentlig. Hvorfor man ser seg blind på design og merkevare samt en gode del show off og gode" tester". Folk reiser seg og klapper når konstruktøren entrer scenen og heeele MARKEDSFØRINGSHELVETE er i gang. Det er nå fortsatt bare et høyttalerparr som i utgangspunktet koster 20K men som heter Half G Big Dick signature advance og introduksjonspris bare 19.999£. Det blir ikke bedre lyd av den grunn.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan være enige om at det finnes mange gode asiatiske biler med høy VFM og som er billig i drift. Det er ikke vi ikke uenige om, men det blir litt feil å blandet det sammen med europeisk bildesign, tradisjoner og håndtverk av en helt annen verden.Forskjellige behov, budsjett og forskjellige interesser.
    Jeg synes ikke det. Hva slags bil er egentlig Subaru WRX, og hvorfor kjørte Solberg slike?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.553
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Det er veldig

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.553
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Det er nesten uråd å seie noko om kva som er "rett" pris på eit produkt. Det var lenge slik at ein rekna ut produksjonsutgiftene, la til ein brøkdel av utviklingskostnadane (gjerne ut frå kor mange einingar som produsenten forventa å selje), og la til nokre prosent med forteneste.
    Men i dag.....då prøver ein seg med å lansere eit produkt til den høgste prisen som marknaden vil akseptere. Så tek ein det derifrå.

Sjå på kabelproduksjon, som truleg er det mest provoserande prisa produktgruppa innan hifi. Høgtalarar og elektronikk vert barnemat i samanlikning - dei to siste produktgruppene finnest det trass alt massevis av ulike løysningar på å vere kreativ. Men frå tid til anna lurer eg på om høgtalarane mine har vore overprisa - eg trur ikkje det, og det er svært få liknande konstruksjonar å samanlikne med. Men likevel.....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    714
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte et par indiske monitorer for 11,5k som ventehøyttalere i 2013. Har de fortsatt og jeg er fortsatt like imponert over hvor bra de leverer (Sonodyne SM200, ofte omtalt som poor mans Event Opal på www).

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    13
    På samme måte som påskeharen eller myten om en sexy lesbisk jente - disse høyttalerne finnes ikke.

Drømmen om den hellige gral i hifi verdenen lever i beste velgående, men desto raskere du avliver den for deg selv jo bedre.

Hifi handler om mye arbeid og research på dine egne preferanser.

Når du vet hva du er ute etter starter tuningen.

Men det er ikke slik at du får en Porsche hvis du er villig til å kun betale for en folkevogn. Og det er mye søppel der ute som selges som noe bra.

Det som er spesielt i hifi verdenen er at noen ganger koster en folkevogn det samme som en Porsche. Der er det viktig å bruke vettet og common sense.

For å være konkret i et forenklet verdensbilde - eksempler:

Vær kritisk til:

B&W (gutterom høyttalere) og B&O(overpriset «design» med null content) som eksempler. (Kjente merker med høy pris vs kvalitet. ) Hør gjerne på et par proAc til 100K + for å forstå hva B&W prøver å være eller oppnå og aldri se deg tilbake.

Vær bevisst på Mcintosh: leketøy for voksne barn - gøy men neppe hifi. Dyrt men bra hvis dette er hva du liker med noen unntak.

KEF: litt som McDonald’s - du får alltid hva du betaler for og er en god kalibrering på hva ting virkelig er verdt.

Hvis noe leverer litt over forventning så er eksemplene kanskje moon, Splendor, ML.

Dette er et subjektivt eksempel på hvordan man kan forenkle verden litt i søken etter utstyr som passer deg.
    "McIntosh leketøy for voksne barn, gøy men neppe HiFi.....":D

Her er det jaggu meg skylapper på størrelse med elefantører og fordommer hentet fra 1500 tallets landsbygd.:)

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "McIntosh leketøy for voksne barn, gøy men neppe HiFi.....":D

Her er det jaggu meg skylapper på størrelse med elefantører og fordommer hentet fra 1500 tallets landsbygd.:)
    Så lenge vi snakker 1500- tallets Firenze så er vi nok enige. :)

Men ja - McIntosh farger lyden alt for mye til å kunne kalles high-end i alle fall. Men det er perfekt for gamle jazzopptak eller andre dårlige opptak - og det er kult å se på - som en gutteromsdrøm. Lyden er både behagelig og rå på samme tid. Så - det var ment som et komplement fra min side - men det tross alt i en helt annen retning enn det mange hifi-entusiatster prøver å oppnå: Mest mulig nøytral og oppløst gjengivelse av virkeligheten.

Den dagen jeg har plass og tar meg råd så ser jeg ikke bort i fra å rigge opp en slik hule selv med alien og predator figurer i samme rom - med alle gamle metal , jazz og rocke-album på vinyl med rørene og fargene av Mcintosh. Så misforstå meg rett - så lenge man har et annent High-end/fi anlegg for annet bruk så er jo dette som en gutterøm å regne.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.08.2014
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Huff da - det er ikke meningen å tråkke på egoet til noen her - det er kun min personlige mening og preferanser som går i retning av nøytralitet. Det må være takhøyde for å diskutere dette på et hifi-forum.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Huff da - det er ikke meningen å tråkke på egoet til noen her - det er kun min personlige mening og preferanser som går i retning av nøytralitet. Det må være takhøyde for å diskutere dette på et hifi-forum.
    Synes ikke du skal unnskylde deg! Bare fortsett og del med deg av din innsikt! (y) Kanskje du kunne oppgi parameterne som du oppfatter som viktige for nøytral kildehåndtering?:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn