Høyttaler fra kr 0-300 000:)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det gjør han sikkert. :)

    Fint du ikke trakk deg allikevel da.. ;-)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg har til og med hørt om noen som skulle ha høyttalere med treverk finish:eek: (helt sant) Tre hører til I skogen! Sort pianolakk har best lyd:)

    Hva er en "nøytral" høyttaler ? En kildetro høyttaler ? Må si meg enig i at rommet har mest å si ,og når en da skal legge så mye penger i en høyttaler burde en nesten få testet de ut hjemme. Hva folk har lest og hørt på messer er totalt intetsigende. Og at noen kommer med sin personlige smak om at en høyttaler er den "peneste" er helt blåst, siden smaken er så forskjellig. Hadde jeg vært deg X3 hadde jeg dratt rundt, prøvd å få hørt endel, og kanskje lånt med hjem. Ingen har likt rom som deg, ei heller likt oppsett. Og til denne prisen fortjener du å finne noe unikt, for DEG! :)
    "Helt blåst", HCS? Trodde bedre om deg enn dette. Klart finish har noe å si dersom man skal kjøpe en høytaler til 300K. Når det er sagt overrasker det meg litt at du tror at det er særlig stort vektlagt sammenlignet med lydkvaliteten under min anbefaling. Det vitner om litt dårlig dømmekraft.

    Mvh
    Roysen

    Det jeg mener ganske enkelt er at det som er penest for deg Roysen kan være mindre pent for andre ifht utseende.. Så uansett hva du ytrer om det som du synes er penest er det kun en mening som har gyldighet for deg , ifht dine preferanser.

    Og hvor du får det andre du skriver utifra hva jeg har skrevet skjønner jeg ærlig talt ikke. Men sant skal sies, mye HIFI er pent innpakket , så det skal synes pent...Uavhengig av specs.. Mens andre ting kanskje ikke ser best ut, subjektivt sett, men yter godt... Feks DCS kontra MBS.. Jeg SYNES DCS er mye penere, men det kan godt hende at DCS får deng teknisk sett av MSB som ikke er så vakre, i mine øyne..


    Trådstarter har sikkert sin egen smak , så da blir dette en sidediskusjon. Og han finner nok utav det. Og jeg SYNES alternativet ditt var pent jeg Roysen.. Subjektivt sett fra MITT ståsted.. :cool:
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte bare jeg skulle oppklare en del ting her:)

    Ja... jeg synes mine Bird spiller bra og jeg har aldri hørt ett oppsett spille spesielt bedre på de fleste parametre i min 14år lange hifi karriere.

    Ja jeg har jobber mye med rommet,både med plassering av anlegget og akustiske tiltak/møblering.


    Ja jeg har hørt mange oppsett/ht på 14 år.

    Ja jeg er musiker selv og har skrudd en del PA oppgjennom årene samt jobbet mye i studio og veit hvordan musikken min skal låte igjennom ett hifi anlegg.

    Denne tråden er ment som noen sider med innspill og deling av erfaringer rundt høyttalere i pris klassen kr 0-300 000, samt en tråd der jeg deler min vei til ett eventuelt høyttaler bytte:)

    Tenkte bare jeg skulle minne om de siste linjene i mitt tidligere innlegg:)
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2

    Avalon har jeg hørt ved flere anledninger har mye bra de, men tror det blir veldig dyrt hvis det skal bli en oppgradering i forhold til Bird.

    Sitat fra en test i Positive feedback: Oh yes, I will be buying the review pair and they will replace my Avalon Eidolons as my main speaker reference. Now I think I'll listen to the Firebird Suite on the Birds. Much more to come! Robert H. Levi

    S
    å att Sonus faber futura ble nevnt en plass her, utrolig vakker ht, litt skuffende test i Stereophile synes jeg da men:) Amati fikk jo knall test tidligere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum


    Ellers helt kort: Focal Utopia låter kompakt, men har lite dypbass. Du får lyden kastet rett i fleisen. Noen liker det. Andre ikke.

    Stusser over at du mener det er lite dybass i Utopia. Hørte Maestro III som er nevnt i tråden tidligere i London og kan ikke si at jeg opplevde mangel av energi ned mot 20hz.

    Ser ut som Stereophile målingen i rommet til John Atkinson (blå linje) også bekrefter at det er greit med energi nedover.
    Du har sikkert rett mht målingene, og mulig jeg tok munnen for full mht de aller største høyttalerne. Det jeg bygger på, er hørselsinntrykket av diverse modeller, samt samtaler med eierne av to butikker som begge selger/har solgt Focal. De var begge ganske kategoriske i sin "dom".

    Personlig liker jeg Focal godt, og har hatt i alt 4 ulike modeller, herunder 2 Utopia. Tweeteren er veldig god - vel og merke på de dyre modellene med beryllium. Maestro har jeg ikke hørt, så jeg skal ikke si noe spesielt om den, annet enn at forgjengeren spilte godt og uanstrengt. Mht Scala som jeg i sin tid hadde tenkt å kjøpe, mener jeg imidlertid å ha mine ord i behold. Hadde selv forgjengeren Alto.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg har til og med hørt om noen som skulle ha høyttalere med treverk finish:eek: (helt sant) Tre hører til I skogen! Sort pianolakk har best lyd:)

    Hva er en "nøytral" høyttaler ? En kildetro høyttaler ? Må si meg enig i at rommet har mest å si ,og når en da skal legge så mye penger i en høyttaler burde en nesten få testet de ut hjemme. Hva folk har lest og hørt på messer er totalt intetsigende. Og at noen kommer med sin personlige smak om at en høyttaler er den "peneste" er helt blåst, siden smaken er så forskjellig. Hadde jeg vært deg X3 hadde jeg dratt rundt, prøvd å få hørt endel, og kanskje lånt med hjem. Ingen har likt rom som deg, ei heller likt oppsett. Og til denne prisen fortjener du å finne noe unikt, for DEG! :)
    "Helt blåst", HCS? Trodde bedre om deg enn dette. Klart finish har noe å si dersom man skal kjøpe en høytaler til 300K. Når det er sagt overrasker det meg litt at du tror at det er særlig stort vektlagt sammenlignet med lydkvaliteten under min anbefaling. Det vitner om litt dårlig dømmekraft.

    Mvh
    Roysen

    Det jeg mener ganske enkelt er at det som er penest for deg Roysen kan være mindre pent for andre ifht utseende.. Så uansett hva du ytrer om det som du synes er penest er det kun en mening som har gyldighet for deg , ifht dine preferanser.

    Og hvor du får det andre du skriver utifra hva jeg har skrevet skjønner jeg ærlig talt ikke. Men sant skal sies, mye HIFI er pent innpakket , så det skal synes pent...Uavhengig av specs.. Mens andre ting kanskje ikke ser best ut, subjektivt sett, men yter godt... Feks DCS kontra MBS.. Jeg SYNES DCS er mye penere, men det kan godt hende at DCS får deng teknisk sett av MSB som ikke er så vakre, i mine øyne..


    Trådstarter har sikkert sin egen smak , så da blir dette en sidediskusjon. Og han finner nok utav det. Og jeg SYNES alternativet ditt var pent jeg Roysen.. Subjektivt sett fra MITT ståsted.. :cool:
    Er vel samme hvilken farge man har på høyttalerene sine :confused:
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8


    Ellers helt kort: Focal Utopia låter kompakt, men har lite dypbass. Du får lyden kastet rett i fleisen. Noen liker det. Andre ikke.

    Stusser over at du mener det er lite dybass i Utopia. Hørte Maestro III som er nevnt i tråden tidligere i London og kan ikke si at jeg opplevde mangel av energi ned mot 20hz.

    Ser ut som Stereophile målingen i rommet til John Atkinson (blå linje) også bekrefter at det er greit med energi nedover.
    Du har sikkert rett mht målingene, og mulig jeg tok munnen for full mht de aller største høyttalerne. Det jeg bygger på, er hørselsinntrykket av diverse modeller, samt samtaler med eierne av to butikker som begge selger/har solgt Focal. De var begge ganske kategoriske i sin "dom".

    Personlig liker jeg Focal godt, og har hatt i alt 4 ulike modeller, herunder 2 Utopia. Tweeteren er veldig god - vel og merke på de dyre modellene med beryllium. Maestro har jeg ikke hørt, så jeg skal ikke si noe spesielt om den, annet enn at forgjengeren spilte godt og uanstrengt. Mht Scala som jeg i sin tid hadde tenkt å kjøpe, mener jeg imidlertid å ha mine ord i behold. Hadde selv forgjengeren Alto.
    Ok! Trodde det var Maestro spesifikt da var snakk om. Er enig angående Scala. Har hørt Scala V2 mye hos en bekjent og de går dypt nok til det meste av musikk med det lille siste mangler om du ønsker et full frekvent system.
    Spurte faktisk en Focal representant som var i Oslo for noen år siden og han mente personlig at Utopia serien er ikke full range før Maestro. Det lå visst litt at de ville alltid foretrekke høyfølsomhet kontra mye sub-sonisk nivå på de mindre modellene. Kjøp deg en Utopia sub om du ikke rekker for deg sa han :p

    Er forøvrig Focal eier selv. 1038BE spiller fin fint hos meg. Kona slo seg dessverre vrang når Scala var opp til vurdering. Stereofil hadde et rødt sett til hyggelig demo pris i fjor....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har til og med hørt om noen som skulle ha høyttalere med treverk finish:eek: (helt sant) Tre hører til I skogen! Sort pianolakk har best lyd:)

    Det jeg mener ganske enkelt er at det som er penest for deg Roysen kan være mindre pent for andre ifht utseende.. Så uansett hva du ytrer om det som du synes er penest er det kun en mening som har gyldighet for deg , ifht dine preferanser.

    Og hvor du får det andre du skriver utifra hva jeg har skrevet skjønner jeg ærlig talt ikke. Men sant skal sies, mye HIFI er pent innpakket , så det skal synes pent...Uavhengig av specs.. Mens andre ting kanskje ikke ser best ut, subjektivt sett, men yter godt... Feks DCS kontra MBS.. Jeg SYNES DCS er mye penere, men det kan godt hende at DCS får deng teknisk sett av MSB som ikke er så vakre, i mine øyne..


    Trådstarter har sikkert sin egen smak , så da blir dette en sidediskusjon. Og han finner nok utav det. Og jeg SYNES alternativet ditt var pent jeg Roysen.. Subjektivt sett fra MITT ståsted.. :cool:
    Er vel samme hvilken farge man har på høyttalerene sine :confused:
    Hvis man har et bevisstløst forhold til hvordan det ser ut hjemme hos seg selv og heller ikke bor sammen med noen som har medbestemmelsesrett, så er det klart fargen er likegyldig. For de fleste andre så er det langt fra likegyldig hvordan noe så dominerende som gulvstående høyttalere ser ut.
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    TAD viste sine reference one og compact reference med TAD elektronikk på hotell Sheraton Stockholm i helgen.
    Må si att jeg ble veldig imponert over den totale kontroll på musikken som dette systemet viste.
    Likevel må jeg si att compact reference var den høyttaler som imponerte mest av de to. Det kan godt være rommet og min plassering som gjorde at jeg foretrakk stativhøytaleren framfor den store ref. One. Men maken til total lydkvalitet med stativhøytalere har jeg aldring opplevd før. Veldig imponerende.
    Utseendet er dessuten ingenting som trekker ned på lytteintrykket:
    image.jpg

    Nå er jo disse dyrere enn 300tkr, men en titt på Hifimagasinet.com viser noen pent brukte til Sek. 253000.
    (P.s jeg får ikke provisjon):)
    Bilde på storebroren:
     

    Vedlegg

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4

    Avalon har jeg hørt ved flere anledninger har mye bra de, men tror det blir veldig dyrt hvis det skal bli en oppgradering i forhold til Bird.

    Sitat fra en test i Positive feedback: Oh yes, I will be buying the review pair and they will replace my Avalon Eidolons as my main speaker reference. Now I think I'll listen to the Firebird Suite on the Birds. Much more to come! Robert H. Levi

    S
    å att Sonus faber futura ble nevnt en plass her, utrolig vakker ht, litt skuffende test i Stereophile synes jeg da men:) Amati fikk jo knall test tidligere.
    Utfra at jeg har hørt Bird og hørt en del av det du har likt gjennom årene så er min anbefaling å få lyttet til AP Cardeas 25, H :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum


    Ellers helt kort: Focal Utopia låter kompakt, men har lite dypbass. Du får lyden kastet rett i fleisen. Noen liker det. Andre ikke.

    Stusser over at du mener det er lite dybass i Utopia. Hørte Maestro III som er nevnt i tråden tidligere i London og kan ikke si at jeg opplevde mangel av energi ned mot 20hz.

    Ser ut som Stereophile målingen i rommet til John Atkinson (blå linje) også bekrefter at det er greit med energi nedover.
    Du har sikkert rett mht målingene, og mulig jeg tok munnen for full mht de aller største høyttalerne. Det jeg bygger på, er hørselsinntrykket av diverse modeller, samt samtaler med eierne av to butikker som begge selger/har solgt Focal. De var begge ganske kategoriske i sin "dom".

    Personlig liker jeg Focal godt, og har hatt i alt 4 ulike modeller, herunder 2 Utopia. Tweeteren er veldig god - vel og merke på de dyre modellene med beryllium. Maestro har jeg ikke hørt, så jeg skal ikke si noe spesielt om den, annet enn at forgjengeren spilte godt og uanstrengt. Mht Scala som jeg i sin tid hadde tenkt å kjøpe, mener jeg imidlertid å ha mine ord i behold. Hadde selv forgjengeren Alto.
    Ok! Trodde det var Maestro spesifikt da var snakk om. Er enig angående Scala. Har hørt Scala V2 mye hos en bekjent og de går dypt nok til det meste av musikk med det lille siste mangler om du ønsker et full frekvent system.
    Spurte faktisk en Focal representant som var i Oslo for noen år siden og han mente personlig at Utopia serien er ikke full range før Maestro. Det lå visst litt at de ville alltid foretrekke høyfølsomhet kontra mye sub-sonisk nivå på de mindre modellene. Kjøp deg en Utopia sub om du ikke rekker for deg sa han :p

    Er forøvrig Focal eier selv. 1038BE spiller fin fint hos meg. Kona slo seg dessverre vrang når Scala var opp til vurdering. Stereofil hadde et rødt sett til hyggelig demo pris i fjor....
    Da tror jeg egentlig at vi er ganske enige. :) Kona reagerte også da jeg kom hjem med Alto, men jeg ryddet stua og danderte dem med en liten duk og en tingest av en statue på toppen. Det hjalp betraktelig på.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0

    Avalon har jeg hørt ved flere anledninger har mye bra de, men tror det blir veldig dyrt hvis det skal bli en oppgradering i forhold til Bird.

    Sitat fra en test i Positive feedback: Oh yes, I will be buying the review pair and they will replace my Avalon Eidolons as my main speaker reference. Now I think I'll listen to the Firebird Suite on the Birds. Much more to come! Robert H. Levi

    S
    å att Sonus faber futura ble nevnt en plass her, utrolig vakker ht, litt skuffende test i Stereophile synes jeg da men:) Amati fikk jo knall test tidligere.
    Utfra at jeg har hørt Bird og hørt en del av det du har likt gjennom årene så er min anbefaling å få lyttet til AP Cardeas 25, H :)
    Synes du virkelig de kommer opp på nivået med de foreslåtte i denne tråden?

    Mvh
    Roysen
     
    • Liker
    Reaksjoner: Rob

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4

    Avalon har jeg hørt ved flere anledninger har mye bra de, men tror det blir veldig dyrt hvis det skal bli en oppgradering i forhold til Bird.

    Sitat fra en test i Positive feedback: Oh yes, I will be buying the review pair and they will replace my Avalon Eidolons as my main speaker reference. Now I think I'll listen to the Firebird Suite on the Birds. Much more to come! Robert H. Levi

    S
    å att Sonus faber futura ble nevnt en plass her, utrolig vakker ht, litt skuffende test i Stereophile synes jeg da men:) Amati fikk jo knall test tidligere.
    Utfra at jeg har hørt Bird og hørt en del av det du har likt gjennom årene så er min anbefaling å få lyttet til AP Cardeas 25, H :)
    Synes du virkelig de kommer opp på nivået med de foreslåtte i denne tråden?

    Mvh
    Roysen
    Jeg kjenner X3, har hørt hjemme hos han og vet en del om hva han liker, og BASERT på dette tror jeg han vil like disse. Jeg har IKKE sammenlignet alt som er nevnt mot hverandre i samme rom på samme oppsett, det har vel ikke du heller.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så att Sonus faber futura ble nevnt en plass her, utrolig vakker ht, litt skuffende test i Stereophile synes jeg da men:) Amati fikk jo knall test tidligere.
    Nå heter de vel Sonus Faber Amati Futura. Stereofils anmelder falt vel pladask for de gamle Amatiene (Anniversario) som Franco Serblin hadde konstruert. Dette til tross for at mange mente disse høyttalerne sto tilbake for hhv Stradivarius og Guarneri Memento. Amati Futura tilhører post-Serblin-SF, og har intet med de gamle Amatiene å gjøre bortsett fra navnet. De fleste som har hørt dem, vil nok mene at de er langt bedre enn forgjengeren, men det er selvsagt et spørsmål om smak og behag. Anmeldelsen i Stereophile var etter mitt skjønn meget positiv, men nøktern. I og for seg slik en anmeldelse skal være.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Utfra at jeg har hørt Bird og hørt en del av det du har likt gjennom årene så er min anbefaling å få lyttet til AP Cardeas 25, H :)
    Synes du virkelig de kommer opp på nivået med de foreslåtte i denne tråden?

    Mvh
    Roysen
    det har vel ikke du heller.
    Det var ikke ment som noen kritikk mot deg. Slapp av. Jeg har dog hørt Cardeas noen ganger og den mangler mye på en del vesentlige områder sammenlignet med flere av alterntivene som blir presentert her - etter min mening.

    Mvh
    Roysen
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Utfra at jeg har hørt Bird og hørt en del av det du har likt gjennom årene så er min anbefaling å få lyttet til AP Cardeas 25, H :)
    Synes du virkelig de kommer opp på nivået med de foreslåtte i denne tråden?

    Mvh
    Roysen
    det har vel ikke du heller.
    Det var ikke ment som noen kritikk mot deg. Slapp av. Jeg har dog hørt Cardeas noen ganger og den mangler mye på en del vesentlige områder sammenlignet med flere av alterntivene som blir presentert her - etter min mening.

    Mvh
    Roysen
    Interessant :) Hva mangler de i forhold til hva? For MEG manglet de sammenhengen som bl.a panelene til Martin Logan har :)
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må si at det var en rett ujevn liste højtalere.

    For at ikke gjøre noen sint, nevner jeg ikke merkenavn.

    Jeg opplever at flere av disse tillverkerne ikke har ambisjoner om at vare referanse. Di er bra, men kan gjøre bedre eller jobber ikke med at utvikkle seg spesiellt. (Noen har nok aldrig gjort noen referanse højtalare heller) Noen kanske har hatt højtalare som vart inovativa og der det klart gått at se en evolusjon (tidligere), di har prøvd vare referanse, men ikke lenger. Di har lagd nermest likedane højtalere lenge og di har slutet med prosjekkter som drivit utvikklingen dem merkbart videre. Nå kanske di gjører skikklig gode højtalare, men ikke bedre en di gjort tidligere. Noen gang byter di internkabling eller et diskant ellement når di får tak på noe som gjører en liten forbedring, men jobber ikke aktivt med det.

    Jeg ville absolut ikke kjøpt en 300k højtalare ny eller nermest ny som ikke presterer bedre eller merkbart bedre en højtalare samme merke laget for 10år siden eller enda lenger tillbake. Untak viss di tidligere tok 2mill for en højtalare som var topreferanse i verlden og di nå klarer oppnå det med en nr2 modell som da koster 10% av sitt cost no object. Men viss du kjøpe en eldre modell som presterer like godt for en liten del av prisen hade jeg ikke velat bruke så mye penger. Det kan dog bli problem (for meg) når noen prøver få ut 70-80% av nypris på en 100-300k højtalare som er 5-10år og ikke har blitt inlevert og fått nye oppdatering underveis, det vil jeg heller aldrig gjort.


    Det finnes en flera højtalare jeg gjerne hadde prøvd på lista, så det finnes en del gode kandidater, men jeg synes du bør forske lit i merkene og lytte på det du
    synes er spennende. Sen ska det vare sagt alle disse vill prestere bra viss du putter skikkelig referanse utstyr forran dem. Viss du har penger og vil prøve noe nytt eller noe annerledes og kansje gjører det burkt og tenker bytte videre igjen og igjen så blir det lit annerledes en viss du virkelig vill ha det beste og prøve holde på dem lenge.

    I noen av disse tillfelden vet jeg at en højtalare jeg synes ikke er like god som et par andre på lista, uansett vill spille mye mer morsomt med riktig ting forran og en skikkligt god plasering av højtalare en di jeg mener er bedre viss di får samme forutsettninger. JEg har ikke hørt alle/ ibland hørt andre modeller av dem og ikke heller hørt allt med utstyr jeg er kjent med.

    Det er og godt mulig at viss du legger di pengerne på bedre kjilde/fortrinn så vil du få ut mer av bird en vad du får gjenom at skifte højtalare. Det har rett mye at gjøre med hvordan du tenker i fremtiden.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mener gammeldagse kassehøyttalere kanskje er de som låter best, men det får være en personlig oppfatning. ....
    Er enig med deg der. Mange gamle jeg har hørt, har vært utrolig bra, og er det enda. Noe av den beste bass jeg har hørt kanskje noensinne, var fra et par Infinity Gamma høytalere..ikke særlig pene, men gud hjelpe som de spilte dypbass, ned i 15 hz +-1db og rommet jeg hørte dem i ga skjelvinger i ryggraden, kjente den bokstavlig talt.
    Veldig oppløst diskant, mellomtone også, med stort elektrostatisk element.
    Ting har nok selvfølgelig blitt bedre i elektronikken, byggemetoder og utseende, men gamle kan levere lyd som idag lett konkurerer med svært dyre høytalere..mener nå jeg da.
    Hadde et par Inifnity Renaissance R90 før, som spilte med en superb scene, var totalt usynlig og fantastiske på særlig jazz og electronica..
    "Ulempen" med dem, var at de var låst på 27hz, ikke noe under. Men et par 10" Watkins basselement leverte rimelig bra trykk og fylde ja..Piega har også veldig mye bra, men noen kan være ganske kresne på rommet og utstyret. Men bygget ultrasolid og gjennomtenkt, superoppløst og med fylde nedover...( samt fase og tidskorrekt)
    Mye fint nevnt her, men også mye som er altfor overpriset, sett i fht hva du får igjen lydmessig..trenger ikke være så dyrt for å låte bra, og det dyreste er langt ifra det beste alltid

    ( et bilde av Gammaene, lånt fra nett:
    IRS-Gamma1.jpg


    Siste bilde er berømte Infinity Irs V. Disse vil jeg kjøpe brukt 1 gang hvis jeg får mulighet, og når rommet tillater:) Men, særdeles vakre og flotte, og eget basstårn til hver del. Noen sier den dag i dag dette er verdens beste høytaler, selv om jeg ikke liker bruke ordet Beste
    IRS11.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg mener gammeldagse kassehøyttalere kanskje er de som låter best, men det får være en personlig oppfatning. ....
    Er enig med deg der. Mange gamle jeg har hørt, har vært utrolig bra, og er det enda. Noe av den beste bass jeg har hørt kanskje noensinne, var fra et par Infinity Gamma høytalere..ikke særlig pene, men gud hjelpe som de spilte dypbass, ned i 15 hz +-1db og rommet jeg hørte dem i ga skjelvinger i ryggraden, kjente den bokstavlig talt.
    Veldig oppløst diskant, mellomtone også, med stort elektrostatisk element.
    Ting har nok selvfølgelig blitt bedre i elektronikken, byggemetoder og utseende, men gamle kan levere lyd som idag lett konkurerer med svært dyre høytalere..mener nå jeg da.
    Hadde et par Inifnity Renaissance R90 før, som spilte med en superb scene, var totalt usynlig og fantastiske på særlig jazz og electronica..
    "Ulempen" med dem, var at de var låst på 27hz, ikke noe under. Men et par 10" Watkins basselement leverte rimelig bra trykk og fylde ja..Piega har også veldig mye bra, men noen kan være ganske kresne på rommet og utstyret. Men bygget ultrasolid og gjennomtenkt, superoppløst og med fylde nedover...( samt fase og tidskorrekt)
    Mye fint nevnt her, men også mye som er altfor overpriset, sett i fht hva du får igjen lydmessig..trenger ikke være så dyrt for å låte bra, og det dyreste er langt ifra det beste alltid

    ( et bilde av Gammaene, lånt fra nett: Vis vedlegget 259224

    Siste bilde er berømte Infinity Irs V. Disse vil jeg kjøpe brukt 1 gang hvis jeg får mulighet, og når rommet tillater:) Men, særdeles vakre og flotte, og eget basstårn til hver del. Noen sier den dag i dag dette er verdens beste høytaler, selv om jeg ikke liker bruke ordet Beste Vis vedlegget 259227
    Disse står nå i referanserommet til PS Audio.
    Går ikke 13 på dusinet av disse, nei.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg mener gammeldagse kassehøyttalere kanskje er de som låter best, men det får være en personlig oppfatning. ....
    Er enig med deg der. Mange gamle jeg har hørt, har vært utrolig bra, og er det enda. Noe av den beste bass jeg har hørt kanskje noensinne, var fra et par Infinity Gamma høytalere..ikke særlig pene, men gud hjelpe som de spilte dypbass, ned i 15 hz +-1db og rommet jeg hørte dem i ga skjelvinger i ryggraden, kjente den bokstavlig talt.
    Veldig oppløst diskant, mellomtone også, med stort elektrostatisk element.
    Ting har nok selvfølgelig blitt bedre i elektronikken, byggemetoder og utseende, men gamle kan levere lyd som idag lett konkurerer med svært dyre høytalere..mener nå jeg da.
    Hadde et par Inifnity Renaissance R90 før, som spilte med en superb scene, var totalt usynlig og fantastiske på særlig jazz og electronica..
    "Ulempen" med dem, var at de var låst på 27hz, ikke noe under. Men et par 10" Watkins basselement leverte rimelig bra trykk og fylde ja..Piega har også veldig mye bra, men noen kan være ganske kresne på rommet og utstyret. Men bygget ultrasolid og gjennomtenkt, superoppløst og med fylde nedover...( samt fase og tidskorrekt)
    Mye fint nevnt her, men også mye som er altfor overpriset, sett i fht hva du får igjen lydmessig..trenger ikke være så dyrt for å låte bra, og det dyreste er langt ifra det beste alltid

    ( et bilde av Gammaene, lånt fra nett: Vis vedlegget 259224

    Siste bilde er berømte Infinity Irs V. Disse vil jeg kjøpe brukt 1 gang hvis jeg får mulighet, og når rommet tillater:) Men, særdeles vakre og flotte, og eget basstårn til hver del. Noen sier den dag i dag dette er verdens beste høytaler, selv om jeg ikke liker bruke ordet Beste Vis vedlegget 259227
    Sistnevnte hørte jeg sammen med det beste fra Mark Levinson og har vært en våt drøm siden.

    mvh
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har du hørt dem?:)...lucky man-- Skulle gjerne opplevd å hørt dem en gang ja..Får reise til Boulder Colorado og ta meg en lytt;)
    Hva er det nærmeste av andre høytalere du har hørt som du kan sammenligne med, eller finnes det tror du?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har du hørt dem?:)...lucky man-- Skulle gjerne opplevd å hørt dem en gang ja..Får reise til Boulder Colorado og ta meg en lytt;)
    Hva er det nærmeste av andre høytalere du har hørt som du kan sammenligne med, eller finnes det tror du?
    Kan ikke skjønne hva det skulle være,aldri hørt noe som kan måle seg men når det er sagt har jeg aldri fått låv til å høre et skikkelig hornsystem :)
    Håper virkelig det kan la seg gjøre i nær fremtid

    mvh
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Så heftige ut de Infinity ht:)

    Jeg har hørt noen av horn høyttalerne til Avantgarde, men har ikke blitt helt frelst.
    Blir kanskje litt som å rulle sammen ett papir ark og prøve å synge igjennom:)
    En horn ht flytter vell ikke luft på samme måte som en ht med flere elementer som beveger seg heller.
    Men uansett skal jeg ikke uttal meg så mye, kanskje bare hørt 3 forskjellige modeller.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Virgolate: Alltid hyggelig med folk som er enig.:)

    Har en forkjærlighet for slike:


    Store og kanskje ikke akkurat en fryd for øyet. For ørene derimot....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    '


    *** Geithain RL901K ***





    ......eller gjør som meg, test Event Opal til skarve 25000,-
    (kan hende du blir overrasket)
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvor har du hørt dem og med hva slags elektronikk?
    Med denne som forforsterker Vis vedlegget 258828 og med denne effektforsterkeren Vis vedlegget 258829
    Hvor kan en høre denne kombinasjonen? hadde vært moro å hørt

    mvh
    Ein i familien har dette systemet , har hørt det av ein par anledninger , når jeg har vert hjemme hos han.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som det dukker opp nye alternativer:

    Nye Martin Logan Neolith

    Ny Reference serie samt Blade two fra Kef

    Spennende:)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som det dukker opp nye alternativer:

    Nye Martin Logan Neolith

    Ny Reference serie samt Blade two fra Kef

    Spennende:)
    Tror Neolith fort vil koste 400-450k
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her er en liste med mange av Kandidatene:)

    SoundStage! Ultra | SoundStageUltra.com (UltraAudio.com) | What I’d Buy: Loudspeakers Over $15,000

    Jeg må si Vivid audio Gaya 2 og Rockport Avior står høyt på listen over de jeg må få lyttet til:)


    En merkverdig ting er pris settingen på mange av høyttalerne i Norge, i forhold til USA priser.
    Mange av modellene som koster det samme over dammen kan variere med 60- 70 000 her hjemme.......
    Et par Avior på brukten nå!
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    I know:) har vært i kontakt med han.
    Men har ikke hørt så mye av Rockport tidligere, så må ta en lytterunde.
    Noen som kjenner både Marten ht og Rockport gjerne Avior som kan si noe om forskjellene???
    Ut fra det lille jeg har hørt låter Rockport høyttalere kanskje litt tørrere enn Marten, mens Marten har en litt friskere klang.
    Marten er også kjent for å være veldig nyansert med stram og presis bass, Rockport muligens litt mer utsrakt med mere pondus.
    Samtidig som den er rask og presis.

    Er jeg inne på noe her?? Hadde bare enn kort demo på en av de minste Rockport på Horten messa for noen år siden.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    I know:) har vært i kontakt med han.
    Men har ikke hørt så mye av Rockport tidligere, så må ta en lytterunde.
    Noen som kjenner både Marten ht og Rockport gjerne Avior som kan si noe om forskjellene???
    Ut fra det lille jeg har hørt låter Rockport høyttalere kanskje litt tørrere enn Marten, mens Marten har en litt friskere klang.
    Marten er også kjent for å være veldig nyansert med stram og presis bass, Rockport muligens litt mer utsrakt med mere pondus.
    Samtidig som den er rask og presis.

    Er jeg inne på noe her?? Hadde bare enn kort demo på en av de minste Rockport på Horten messa for noen år siden.
    Jeg kjenner ikke Marten så skal vel være litt forsiktig med å si så mye om forskjellene mellom dem og Rockport. Jeg føler at dynamikk, både mikro- og makro, kanskje er Rockports mest ekstreme egenskap på den positive siden. De har en "plutselighet" som virkelig er fascinerende. De er dønn stille, jeg tror de må kunne betraktes som svært nøytrale, overhodet ingen pukler eller imponatoregenskaper, veldig kildetro. Holografi er en annen fantastisk egenskap med Rockport.

    Jeg mener de trenger mer krefter enn Rockport selv sier, du har jo et godt utgangspunkt med din Plinius. Rockport bruker utelukkende forsterkere fra Gryphon i sine demofasiliteter i Maine, USA. Internkabling er fra Transparent. Rockport anbefaler forsterkere fra 50W, men det holder ikke hvis man ønsker å dra på litt. Mine 100W Ayon monoblokker fungerer meget bra, men det hender jeg ønsker meg 5Db ekstra i lytteposisjon uforvrengt. Jeg innrømmer å like å spille relativt høyt...

    Jeg mener Avior er litt på siden av øvrige Rockport, helt personlig mener jeg dette er utelukkende positivt. Den har, i motsetning til alle sine søsken, kun fremovervendte elementer. Den bredere frontbaffelen gjør plass til et større mellomtoneelement enn feks Ankaa. Mitt første ankepunkt mot Ankaa er nedre bass/øvre mellomtone som er noe slank. Jeg henger meg kun opp i dette ved rock, der jeg kunne ønske meg litt mer trøkk i området 50-200Hz. Dypbass er det nok av forsåvidt, av den ekte artikulerte sorten.

    Mitt andre ankepunkt mot Ankaa, er at den er noe krevende å plassere, sansynligvis grunnet sidemonterte basser. Det har jo ikke Avior, så irrelevant her.

    Den dagen jeg skal bytte ut Ankaa, er Avior et soleklart alternativ. For noenlunde normale stuer er nok dette Rockports beste alternativ.

    Men fred i ræva får ikke jeg før jeg har sjekket ut TAD, men det har du kanskje allerede gjort?
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    I know:) har vært i kontakt med han.
    Men har ikke hørt så mye av Rockport tidligere, så må ta en lytterunde.
    Noen som kjenner både Marten ht og Rockport gjerne Avior som kan si noe om forskjellene???
    Ut fra det lille jeg har hørt låter Rockport høyttalere kanskje litt tørrere enn Marten, mens Marten har en litt friskere klang.
    Marten er også kjent for å være veldig nyansert med stram og presis bass, Rockport muligens litt mer utsrakt med mere pondus.
    Samtidig som den er rask og presis.

    Er jeg inne på noe her?? Hadde bare enn kort demo på en av de minste Rockport på Horten messa for noen år siden.
    Jeg kjenner ikke Marten så skal vel være litt forsiktig med å si så mye om forskjellene mellom dem og Rockport. Jeg føler at dynamikk, både mikro- og makro, kanskje er Rockports mest ekstreme egenskap på den positive siden. De har en "plutselighet" som virkelig er fascinerende. De er dønn stille, jeg tror de må kunne betraktes som svært nøytrale, overhodet ingen pukler eller imponatoregenskaper, veldig kildetro. Holografi er en annen fantastisk egenskap med Rockport.

    Jeg mener de trenger mer krefter enn Rockport selv sier, du har jo et godt utgangspunkt med din Plinius. Rockport bruker utelukkende forsterkere fra Gryphon i sine demofasiliteter i Maine, USA. Internkabling er fra Transparent. Rockport anbefaler forsterkere fra 50W, men det holder ikke hvis man ønsker å dra på litt. Mine 100W Ayon monoblokker fungerer meget bra, men det hender jeg ønsker meg 5Db ekstra i lytteposisjon uforvrengt. Jeg innrømmer å like å spille relativt høyt...

    Jeg mener Avior er litt på siden av øvrige Rockport, helt personlig mener jeg dette er utelukkende positivt. Den har, i motsetning til alle sine søsken, kun fremovervendte elementer. Den bredere frontbaffelen gjør plass til et større mellomtoneelement enn feks Ankaa. Mitt første ankepunkt mot Ankaa er nedre bass/øvre mellomtone som er noe slank. Jeg henger meg kun opp i dette ved rock, der jeg kunne ønske meg litt mer trøkk i området 50-200Hz. Dypbass er det nok av forsåvidt, av den ekte artikulerte sorten.

    Mitt andre ankepunkt mot Ankaa, er at den er noe krevende å plassere, sansynligvis grunnet sidemonterte basser. Det har jo ikke Avior, så irrelevant her.

    Den dagen jeg skal bytte ut Ankaa, er Avior et soleklart alternativ. For noenlunde normale stuer er nok dette Rockports beste alternativ.

    Men fred i ræva får ikke jeg før jeg har sjekket ut TAD, men det har du kanskje allerede gjort?

    Takk for tilbakemelding:)
    Ut fra en del tester på nettet så er nok Rockport veldig nøytrale ht ja.
    Så kanskje ikke så ekstremt ulike Marten her.

    TAD er veldig spennende, har selv hørt topp modellen R1 som har vært en drøm i flere år.
    Men alt for kostbar for mitt budsjett dessverre.
    Uansett så ser mange på den mindre gulvstående som nesten like bra og kanskje bedre i mindre normale rom.
    Det jeg likte med R1 var den tonale sammenhengen og pondusen de hadde når opptaket tillate det.
    Likte også godt den musikalske tilnærmingen som kunne minne litt om de største Tannoy, lytte tretthet er totalt fraværende:)

    Avior virker veldig spennende ja, men tørr ikke invistere uten å ha sett og lyttet ialefall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn