Høyttaler fra kr 0-300 000:)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Noen som veit om Focal har egen norsk importør, ser ikke ut som mono er importør lenger???[/QUOTE] Prøv Stereofil.


    mvh
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg repeterer meg selv for å understreke. Ta for all del med Tidal Audio Agoria i vurderingen. Ingen andre kan vise til samme kvalitet på delekomponenter, elementer og kabinetter som har bransjens flotteste finish.

    Mvh
    Roysen
    Er ikke dette en høyttaler til 70-80000 Euro...?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg repeterer meg selv for å understreke. Ta for all del med Tidal Audio Agoria i vurderingen. Ingen andre kan vise til samme kvalitet på delekomponenter, elementer og kabinetter som har bransjens flotteste finish.

    Mvh
    Roysen
    Er ikke dette en høyttaler til 70-80000 Euro...?
    Kostet EUR 68.000 i 2012, så 70-80000 stemmer sikkert. Uansett sprenger den nok budsjettet, selv ved bruktkjøp...
     

    Kramer1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Innlegg
    199
    Antall liker
    71
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Electrocompaniet sin The Nordic Tone?

    Ifølge tester i fidelity den mest nøytrale høyttaleren han hadde hørt.
     

    erikbiej

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    156
    Sted
    Langesund
    X3

    jeg sitter med TAD E1. Før jeg valgte dem hadde jeg Mårten Bird 2 på lån i over tre måneder. Du bør ikke engste deg for om bassen i TAD' ene er gode nok. Om du bor slik til at du har muligheter til å høre selv er du invitert til det.

    mvh
    Erik
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg skjønner ikke helt dette...
    Etter å ha testet nokså mange forskjellige høyttalere, er det en erfaring jeg sitter igjen med, som gjelder alle høyttalerene. Rommet spiller utrolig stor rolle og det er ikke mulig på forhand å vite hvordan noe kommer til å spille i en annens rom!
    Man kan komme med generalliseringer rundt en høyttaler, men det er ikke verdt mye.
    De MÅ testes i ditt rom, alt annet er dødfødt...
    Så hvorfor noen her inne er så skråsikre på hva som låter i ditt rom er meg fullstendig uforstålig!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du ikkje er ute etter noko heilt spesielt, er det totale oppsettet avgjerande for å få godlyden. Eg vil seie nesten meir enn kva einskildmodell eller merke du går for. Eg tykkjer det er vanskeleg å få til "det perfekte" i mitt lytterom om eg ikkje gjorde store inngrep (som ikkje passar i ei daglegstove), men så fekk eg altså klaff med nokre høgtalarar eg hadde fått svært positiv oppleving av i butikken. Så tok det lang tid å finne ein forsterkar eg var fornøgd med også....
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    De nyere Focal ht synes jeg er fine å se på ialefall:)

    The Nordic Tone (model1) har jeg testet.
    Bra ht det men ikke noe oppgradering i forhold til Marten Bird, som var betydelig bedre på nesten alle parametre.


    Noen som har hørt disse??? bra specs vedr dypbass ialefall 18hz:)
    Reference 1.2 DC - Reference Series - CANTON German loudspeaker tradition (en)
    Canton har man ikke hørt så mye om her hjemme, men får bestandig bra tester i blant annet Stereophile for sine dyrere modeler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er en "nøytral" høyttaler ? En kildetro høyttaler ? Må si meg enig i at rommet har mest å si ,og når en da skal legge så mye penger i en høyttaler burde en nesten få testet de ut hjemme. Hva folk har lest og hørt på messer er totalt intetsigende. Og at noen kommer med sin personlige smak om at en høyttaler er den "peneste" er helt blåst, siden smaken er så forskjellig. Hadde jeg vært deg X3 hadde jeg dratt rundt, prøvd å få hørt endel, og kanskje lånt med hjem. Ingen har likt rom som deg, ei heller likt oppsett. Og til denne prisen fortjener du å finne noe unikt, for DEG! :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Noen som har hørt disse??? bra specs vedr dypbass ialefall 18hz:)
    Et lite eksempel på hvor stor forskjell rommet kan gjøre: en kompis hørte her forleden det han mente var den tøffeste lyden og råeste bassen han noengang hadde hørt! I en garasje... På svindyr PA forsterker... Han kjøpte de selvsagt! Ikke spesielt dyre høyttalere, tror de ligger på rundt 13.000 per stykk, men allikevel.
    Men når han kom hjem spilte det overhodet ikke slik han husket. Ikke i det hele tatt. Etter mye testing, flytting frem og tilbake, opp og ned, masse forskjellige rør og alskens duppedingser måtte han bite i det sure eplet og kjøpe seg sub! Da først kom noe av det han hadde hørt første gangen.

    Nå vet vi begge at rommet hans er særdeles vanskelig å få noe til å spille bra i, men at det skulle være slik forskjell hadde vel ingen av oss trodd.
    Det ligger en liten advarsel i dette....
    Prøv hjemme!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En høyttaler jeg har stor tro på er Meridian 8000.2 men jeg har aldri hørt de.
    meridian.png
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er lett å være enig i at rommet har veldig mye å si, men jeg ser ingen grunn til ikke å ha tiltro til at trådstarter har kontroll på dette. Jeg oppfatter at han er fornøyd med sine Marten Miles, men ønsker enda mer av det samme. Og han får da også følgelig anbefalinger om å vurdere oppgradering innenfor Martens hierarki, problemet er bare at skal man opp et hakk fra Bird blir det fort veldig kostbart.

    Det må være tillatt å komme forslag til trådsstarter, uavhengig av erfaring. Han går vidt ut, har en del kandidater selv, men ønsker innspill til høyttalere han kan ha glemt som kan være verdt å vurdere. Her kommer mange drømmer inn, trådstarter kan jo selv velge hva han vil satse på å få hørt.

    Så er det alltid en del som "maser" om dette med hjemlån, en god ting selvsagt. Men jeg tror dette er lettere sagt enn gjort da vi snakker om betydelige verdier, høyttalere som knapt finnes utstilt i noen butikk og ikke minst: flere av de foreslåtte kandidatene veier +/-100kg/stk og blir levert i digre trekasser som øker tar vekten opp enda noen titalls kilo. Er det vanlig at forhandlere av høyttalere til 2-300000,- har disse tilgjengelig for utlån? Tipper det kommer an på evt tidligere relasjoner og ikke minst avstand til forhandler.

    Hvis kravet til et høyttalerkjøp i dette tilfellet forutsetter tilbud om hjemlån, tror jeg lett man kan snevre inn utvalget til et par kandidater. Jeg ville dradd rundt i butikker og på messer, snakket med folk i bransjen. Få målt opp rommet og kanskje ta noen målinger av akustikken.

    Jeg håper som tidligere nevnt du får anledning til å høre Rockport Avior. Hvis jeg skulle byttet mine Ankaa, hadde Avior vært svært høyt på listen over kandidater.

    Igjen, lykke til!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Trådstarter har vel kontroll på sitt eget rom, det har ikke de andre her inne!
    Problemet er at de som ikke kjenner rommet er litt vel skråsikre på hva som kan funke og mange lar seg påvirke av denne "trygge" tonen.

    Dersom noen skal kjøpe såpass dyre ting, så vil jeg tippe alle forhandlere er ytterst hjelpsomme og det er lov å stille krav.
    Kjøper du en bil til 200-300.000 uten å prøvekjøre den?

    Men det er klart, tips er alltid velkomment og på sin plass. Da kanskje med en litt mindre skråsikker tone....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    To ting er sikker:

    - Du har snart fått tips om alt som finnes av høyttalere i prisklassen.
    - De du har på listen selv er så forskjellige at du er den eneste som helt vet hvor du vil. Mye av det vil jeg tro er mer steg til siden enn opp?

    Marten Bird har vel -3 dB @ 25 hz og totalt 4 x 9". Det bør jo flytte noe luft?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Dynaudio Confidence har jeg erfart fungerer veldig bra med Plinius. Har ikke hørt Reference, men jeg hadde en SA-250 MkIII. Spilte glimrende sammen med mine C2.
    Confidence serien trenger også MYE effekt. I dag har jeg Audionet på frontene, men jeg har en Plinius SA-100 MkIII på Confidence senter. Veldig god match det også.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter har vel kontroll på sitt eget rom, det har ikke de andre her inne!
    Problemet er at de som ikke kjenner rommet er litt vel skråsikre på hva som kan funke og mange lar seg påvirke av denne "trygge" tonen.

    Dersom noen skal kjøpe såpass dyre ting, så vil jeg tippe alle forhandlere er ytterst hjelpsomme og det er lov å stille krav.
    Kjøper du en bil til 200-300.000 uten å prøvekjøre den?

    Men det er klart, tips er alltid velkomment og på sin plass. Da kanskje med en litt mindre skråsikker tone....
    En bil til 2-300000 er like vanlig som et høyttalerpar til 2-3000,- man kan sikkert få prøvekjørt dem i flere forskjellige farger også.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    En bil til 2-300000 er like vanlig som et høyttalerpar til 2-3000,- man kan sikkert få prøvekjørt dem i flere forskjellige farger også.
    Dersom du har så god råd at du kan sammenligne disse to, så velbekomme. Jeg har ikke det og bruker nok litt mere tid enn deg til å undersøke og teste før jeg kjøper noe... Jeg tror dermed ikke du er den rette til å råde andre om kjøp....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    En bil til 2-300000 er like vanlig som et høyttalerpar til 2-3000,- man kan sikkert få prøvekjørt dem i flere forskjellige farger også.
    Dersom du har så god råd at du kan sammenligne disse to, så velbekomme. Jeg har ikke det og bruker nok litt mere tid enn deg til å undersøke og teste før jeg kjøper noe... Jeg tror dermed ikke du er den rette til å råde andre om kjøp....
    Jeg råder ingen om kjøp. Jeg tipser trådstarter om at Rockport kan være verdt å få hørt og vurdert, da jeg tror de har noen modeller som kan tilfredstille hans krav jmf innlegg #1.

    Beklager å ha fornærmet deg, jeg synes bare sammenlikningen med bilpriser var irrelevant. Det selges antakeligvis flere biler i prisklassen 2-3 millioner enn det selges høyttalere i prisklassen 2-300000,- i Norge i dag. Det er en av grunnene til at jeg både tror og vet, at hjemlån er lettere sagt enn gjort selv om det selvsagt er det mest ideelle før kjøp.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Beklager å ha fornærmet deg, jeg synes bare sammenlikningen med bilpriser var irrelevant. Det selges antakeligvis flere biler i prisklassen 2-3 millioner enn det selges høyttalere i prisklassen 2-300000,- i Norge i dag. Det er en av grunnene til at jeg både tror og vet, at hjemlån er lettere sagt enn gjort selv om det selvsagt er det mest ideelle før kjøp.
    Fornærmet? Hvorfor i alle dager skulle du ha fornærmet meg?
    Så, fordi det selges flere biler i den prisklassen enn høyttalere i prisklassen 2-300.000, så vet du at hjemlån er vanskelig?
    Intelligent. Du er smartere enn meg ihvertfall.

    Din erfaring er mulignes det, min er at de fleste importører og forhandlere gjør ganske mye for å få deg som kunde når det gjelder så mye penger. Men det er min erfaring. Jeg håper trådstarter får sin egen erfaring og at den blir positiv. Ønsker trådstarter lykke til med valget av høyttalere.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Et tips. Snakket sist med Knut Valseth for under 3 måneder siden og han hadde fremdelses Coltrane 2 tilsalgs. Disse skulle erstattes med Respons Grand.

    Selv ville jeg begynt å tenkt tanken på et custom/diy basstårn :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Marten er det eneste merket jeg har litt erfaring med selv, og et spørsmål her er kanskje om trådstarter ønsker jeg seg vekk fra Marten eller bare vil ha ende "mere" av lyden fra Marten. Hvis han ikke er fornøyd med hvordan Bird spiller i rommet, spørs det om Coltrane 2 spiller så mye bedre egentlig. Det er vel litt samme "lydsignaturen". Inkl. Martens måte å tenke bass på. Mulig en like grei oppdatering internt hos Marten er å kjøpe et par (brukte) Bird 2, og bruke resten av pengene på elektronikk og evt. romtiltak.

    Men hvis trådstarter ønsker seg noe annet enn Marten finnes det jo et hav av alternativer noe denne tråden viser. Jeg har stort sett bare hørt messe-demoer av andre merker, og det er svært lite grunnlag for å gi anbefalinger på. Rockport mener jeg hørtes bra ut ved et par demoer uten at jeg husker hvordan det låt nå i ettertid. Både Avalon og Magico er sikkert mye bedre hjemme hos folk enn på messer (nåvel, gjelder vel det meste).

    Hva med rundstråle? MBL har en tendens til å høres bra ut. Evt. German Physiks.

    Lykke til med ht.valg uansett. En spennende tråd dette.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte bare jeg skulle oppklare en del ting her:)

    Ja... jeg synes mine Bird spiller bra og jeg har aldri hørt ett oppsett spille spesielt bedre på de fleste parametre i min 14år lange hifi karriere.

    Ja jeg har jobber mye med rommet,både med plassering av anlegget og akustiske tiltak/møblering.


    Ja jeg har hørt mange oppsett/ht på 14 år.

    Ja jeg er musiker selv og har skrudd en del PA oppgjennom årene samt jobbet mye i studio og veit hvordan musikken min skal låte igjennom ett hifi anlegg.

    Denne tråden er ment som noen sider med innspill og deling av erfaringer rundt høyttalere i pris klassen kr 0-300 000, samt en tråd der jeg deler min vei til ett eventuelt høyttaler bytte:)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg aner ikke noe om dine preferanser (litt har du jo skrevet), om ditt rom eller resten av ditt anlegg, men det kan virke på meg som horn (og eventuelt rør forsterker) kunne være en vei å gå? Enten noe dyrere JBL eller Avantgarde? Jeg er også musiker og liker det trøkket jeg har hørt av disse. Men jeg har på langt nær hørt alle, så det er sikkert forskjeller.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte bare jeg skulle oppklare en del ting her:)

    Ja... jeg synes mine Bird spiller bra og jeg har aldri hørt ett oppsett spille spesielt bedre på de fleste parametre i min 14år lange hifi karriere.

    Ja jeg har jobber mye med rommet,både med plassering av anlegget og akustiske tiltak/møblering.


    Ja jeg har hørt mange oppsett/ht på 14 år.

    Ja jeg er musiker selv og har skrudd en del PA oppgjennom årene samt jobbet mye i studio og veit hvordan musikken min skal låte igjennom ett hifi anlegg.

    Denne tråden er ment som noen sider med innspill og deling av erfaringer rundt høyttalere i pris klassen kr 0-300 000, samt en tråd der jeg deler min vei til ett eventuelt høyttaler bytte:)
    Tror du skulle hørt OHFCs Audio Physics Cardeas 25 (litt usikker på navn) prototype, kommer i produksjon til høsten mener jeg. Jeg hadde en tretimers sesjon med GT på OHFC i dag :)
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte bare jeg skulle oppklare en del ting her:)

    Ja... jeg synes mine Bird spiller bra og jeg har aldri hørt ett oppsett spille spesielt bedre på de fleste parametre i min 14år lange hifi karriere.

    Ja jeg har jobber mye med rommet,både med plassering av anlegget og akustiske tiltak/møblering.


    Ja jeg har hørt mange oppsett/ht på 14 år.

    Ja jeg er musiker selv og har skrudd en del PA oppgjennom årene samt jobbet mye i studio og veit hvordan musikken min skal låte igjennom ett hifi anlegg.

    Denne tråden er ment som noen sider med innspill og deling av erfaringer rundt høyttalere i pris klassen kr 0-300 000, samt en tråd der jeg deler min vei til ett eventuelt høyttaler bytte:)
    Tror du skulle hørt OHFCs Audio Physics Cardeas 25 (litt usikker på navn) prototype, kommer i produksjon til høsten mener jeg. Jeg hadde en tretimers sesjon med GT på OHFC i dag :)

    Høres spennende ut:) Hørte AP virgo 25 på Mark Levinson elektronikk der tidligere, det låt veldig bra.
    Noen ht som frister deg etter litt lytting nå da?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Von Schweikert bør også vere med i vurderingen.Har lytta på ein modell til ca 70k,VR35 hos Roald Mikkelsen.Stor naturlig lyd,meget bra.

    Mvh.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte bare jeg skulle oppklare en del ting her:)

    Ja... jeg synes mine Bird spiller bra og jeg har aldri hørt ett oppsett spille spesielt bedre på de fleste parametre i min 14år lange hifi karriere.

    Ja jeg har jobber mye med rommet,både med plassering av anlegget og akustiske tiltak/møblering.


    Ja jeg har hørt mange oppsett/ht på 14 år.

    Ja jeg er musiker selv og har skrudd en del PA oppgjennom årene samt jobbet mye i studio og veit hvordan musikken min skal låte igjennom ett hifi anlegg.

    Denne tråden er ment som noen sider med innspill og deling av erfaringer rundt høyttalere i pris klassen kr 0-300 000, samt en tråd der jeg deler min vei til ett eventuelt høyttaler bytte:)
    Tror du skulle hørt OHFCs Audio Physics Cardeas 25 (litt usikker på navn) prototype, kommer i produksjon til høsten mener jeg. Jeg hadde en tretimers sesjon med GT på OHFC i dag :)

    Høres spennende ut:) Hørte AP virgo 25 på Mark Levinson elektronikk der tidligere, det låt veldig bra.
    Noen ht som frister deg etter litt lytting nå da?
    AP Cardeas 25 er et HELT annet dyr enn Virgo 25 for å si det mildt ;) Etter lytting så frister både Soundlab og ML Montis og komboen ML Ethos og BF210 suber :D Soundlab hadde en mellomtone av en annen verden som overgår alt jeg tidligere har hørt, gamle Led Zeppelin opptak var som å høre bandet stå foran deg, men de er STOOOOORE :) ML hadde mer trøkk og luft, særlig oppover fra øvre mellomtone og helt opp :)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Denne:



    Verity Lohengrin II
    95 db følsomhet, 15-60000Hz +-3 db.
    Kan lyttes til i Porsgrunn.

    Mvh.
    SAL
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gjeeesp. Har lest nesten hele tråden, og den ble - ikke uventet - en oppramsing av likt og ulikt uten særlig opplysningsverdi. Dersom du er fornøyd i det store og hele med det du har, så burde avgjørelsen være lett: oppgrader innen samme merke, slik noen har foreslått.

    Ellers helt kort: Focal Utopia låter kompakt, men har lite dypbass. Du får lyden kastet rett i fleisen. Noen liker det. Andre ikke.
    Tannoy: De fleste modellene spiller relativt "smalt", dvs liten sweetspot. Kensington er visstnok et unntak.
    Sonus Faber Amati skriver du at du har hørt. Husk at Futura er en helt ny høyttaler som ikke kan sammenliknes med de gamle Amatiene - som ikke var spesielt vellykkede. Mye høyere oppløsning.

    De høyttalerne du har, er såpass gode at det viktigste kanskje ikke er å tenke merke, men konstruksjonstype dersom du vil bytte. Horn, transmisjonslinje, bånd, elektrostat etc etc. Jeg mener gammeldagse kassehøyttalere kanskje er de som låter best, men det får være en personlig oppfatning. ....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er en "nøytral" høyttaler ? En kildetro høyttaler ? Må si meg enig i at rommet har mest å si ,og når en da skal legge så mye penger i en høyttaler burde en nesten få testet de ut hjemme. Hva folk har lest og hørt på messer er totalt intetsigende. Og at noen kommer med sin personlige smak om at en høyttaler er den "peneste" er helt blåst, siden smaken er så forskjellig. Hadde jeg vært deg X3 hadde jeg dratt rundt, prøvd å få hørt endel, og kanskje lånt med hjem. Ingen har likt rom som deg, ei heller likt oppsett. Og til denne prisen fortjener du å finne noe unikt, for DEG! :)
    "Helt blåst", HCS? Trodde bedre om deg enn dette. Klart finish har noe å si dersom man skal kjøpe en høytaler til 300K. Når det er sagt overrasker det meg litt at du tror at det er særlig stort vektlagt sammenlignet med lydkvaliteten under min anbefaling. Det vitner om litt dårlig dømmekraft.

    Mvh
    Roysen

    Det jeg mener ganske enkelt er at det som er penest for deg Roysen kan være mindre pent for andre ifht utseende.. Så uansett hva du ytrer om det som du synes er penest er det kun en mening som har gyldighet for deg , ifht dine preferanser.

    Og hvor du får det andre du skriver utifra hva jeg har skrevet skjønner jeg ærlig talt ikke. Men sant skal sies, mye HIFI er pent innpakket , så det skal synes pent...Uavhengig av specs.. Mens andre ting kanskje ikke ser best ut, subjektivt sett, men yter godt... Feks DCS kontra MBS.. Jeg SYNES DCS er mye penere, men det kan godt hende at DCS får deng teknisk sett av MSB som ikke er så vakre, i mine øyne..


    Trådstarter har sikkert sin egen smak , så da blir dette en sidediskusjon. Og han finner nok utav det. Og jeg SYNES alternativet ditt var pent jeg Roysen.. Subjektivt sett fra MITT ståsted.. :cool:
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8


    Ellers helt kort: Focal Utopia låter kompakt, men har lite dypbass. Du får lyden kastet rett i fleisen. Noen liker det. Andre ikke.

    Stusser over at du mener det er lite dybass i Utopia. Hørte Maestro III som er nevnt i tråden tidligere i London og kan ikke si at jeg opplevde mangel av energi ned mot 20hz.

    Ser ut som Stereophile målingen i rommet til John Atkinson (blå linje) også bekrefter at det er greit med energi nedover.
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er en "nøytral" høyttaler ? En kildetro høyttaler ? Må si meg enig i at rommet har mest å si ,og når en da skal legge så mye penger i en høyttaler burde en nesten få testet de ut hjemme. Hva folk har lest og hørt på messer er totalt intetsigende. Og at noen kommer med sin personlige smak om at en høyttaler er den "peneste" er helt blåst, siden smaken er så forskjellig. Hadde jeg vært deg X3 hadde jeg dratt rundt, prøvd å få hørt endel, og kanskje lånt med hjem. Ingen har likt rom som deg, ei heller likt oppsett. Og til denne prisen fortjener du å finne noe unikt, for DEG! :)
    "Helt blåst", HCS? Trodde bedre om deg enn dette. Klart finish har noe å si dersom man skal kjøpe en høytaler til 300K. Når det er sagt overrasker det meg litt at du tror at det er særlig stort vektlagt sammenlignet med lydkvaliteten under min anbefaling. Det vitner om litt dårlig dømmekraft.

    Mvh
    Roysen

    Det jeg mener ganske enkelt er at det som er penest for deg Roysen kan være mindre pent for andre ifht utseende.. Så uansett hva du ytrer om det som du synes er penest er det kun en mening som har gyldighet for deg , ifht dine preferanser.

    Og hvor du får det andre du skriver utifra hva jeg har skrevet skjønner jeg ærlig talt ikke. Men sant skal sies, mye HIFI er pent innpakket , så det skal synes pent...Uavhengig av specs.. Mens andre ting kanskje ikke ser best ut, subjektivt sett, men yter godt... Feks DCS kontra MBS.. Jeg SYNES DCS er mye penere, men det kan godt hende at DCS får deng teknisk sett av MSB som ikke er så vakre, i mine øyne..


    Trådstarter har sikkert sin egen smak , så da blir dette en sidediskusjon. Og han finner nok utav det. Og jeg SYNES alternativet ditt var pent jeg Roysen.. Subjektivt sett fra MITT ståsted.. :cool:
    HCS, når jeg snakket om finish - snakket jeg om kvaliteten på arbeidet bak fineringen og lakkeringen. Hvilken finer eller lakk man velger er fritt valg etter eierens smak. Jeg har ikke skrevet noe som omhandler min personlige smak om hvilken lakk eller finer som er fin. Ei heller har jeg henvist til bilder.

    Legger inn årene i denne tråden her.

    Mvh
    Roysen

    "Ingen lager heller så fin finish" - hvis du ikke ser den som ytterst subjektiv Roysen , så vet ikke jeg... Kan godt hende du vet om alle de finish som er å få av høyttalere som er nevnt i tråden. Og derav har du rett, da skal jeg ikke si noe mer.

    Du får bestemme selv om du skal legge inn årene, padle eller hva du vil... Men å påstå at "ingen" lager så god finish på noen høyttalere enn de du foreslår virker en smule arrogant ifht resten av brukermassen her inne. Noe jeg regner med at du kanskje forstår ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får ta det som du vil Roysen. Ser i åpningsinnlegget at det ikke vektlegges subjektive synsinger slik jeg leser det, men du har sikkert andre briller... Men at du søker å få trådstarter til å undersøke disse høyttalerne er fair enough.

    Det blir bare litt rart når ting er best ifht alt annet...Bare for å få oppmerksomhet. Å si at dette er et merke som du finner meget godt også ifht merker du selv har sett på er helt fair.

    Og hvis du kaller det et personangrep så deg om det. Det var ikke intensjonen, men jeg står for det å almenngjøre at ens egen smak er den beste er helt blåst. Fordi vi er forskjellige og vektlegger ulike ting alle vi som er her inne. Å søke sympati og støtteerklæringer fordi du nå trekker deg utav tråden er helt fair. Ikke noe ukjent i den taktikken.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje trådstarter kan bekrefte eller avkrefte om det han spør om i åpningsinnlegget er kjøpsråd etter kriteriene lagt til grunn der? Dersom det er tilfelle er det vel en kjennsgjerning at alle råd er subjektive da de reflekterer rådgiverens personlige smak i forhold til om de treffer kriteriene spesifisert. I så fall er det pr definisjon subjektive råd trådstarter spør etter. Da antar jeg at trådstarter setter pris på at deltakerne i tråden fremlegger slike råd.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn