Høyttaler fra kr 0-300 000:)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite spm til allmenheten.
    Fikk min første klage fra naboen her om dagen, ved att vedkommende i leiligheten under min dunket hardt i gulvet mitt for å få meg til å skru ned lydnivået.
    Greit nok att jeg spilte Michael Jackson`s Break of dawn låt ganske høyt, en låt som har ganske bra med pondus i bassen.
    Men jeg har aldri fått klager tidligere de 6 årene jeg har bodd her uansett lydnivå.
    Mine tidligere Marten Bird hadde 2*9" basser mens Vivid audio G2 har en sidemontert 7" på hver side.
    Begge ht står på Finite element Ceraball føtter,på gulvteppe.

    Det var en skribent som testet Vivid audio G1 med 2*11" han mente høyttalerene utløste bilalarmer utenfor leiligheten hans.
    Men att bassen på G2 skal høres så mye bedre ved lavere lyttevolum enn med Bird skjønner jeg ikke helt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ta en prat med naboen.
    Kanskje han aldri har hørt høy bass fra deg tidligere eller kanskje det bare rant over for ham etter mange års disco dunk.
    Greit å sjekke ut:mad:

    Final
     
    • Liker
    Reaksjoner: X3

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det er uttalt fra produsenter av spikes at Vivid G2 er en av de få høyttalerne som ikke responderer på spikes i det hele tatt...
    Det fungerer rett og slett ikke, eller endre intet som isoleringsmedie. (Dog lyden blir jo bedre..seff...)
    I de fleste tester Av G1/G2 konkluderer jo testeren at spikes'a rett og slett bare løfter høyttaleren litt, intet mer...

    Er disse kjøpt hos Acoustic Tuning f.eks? De vet sikkert råd.

    Nå... under en G2 høyttaler er det 6 stk "hull" for montering av spikes, men som sagt, du kobler høyttaleren bare bedre til gulvet og naboen banker hardere i gulvet...
    Bassen blir sikkert enda bedre, men det løser jo ikke denne "problemstillingen"

    Så hva gjør man... ?

    Jeg ville kanskje sett på en slags " base" som de kan stå på. Så de kommer en smule opp fra gulvet... Uten at du bruker spikes...
    Send en mail til produsenten og be om råd, de har garantert fått spørsmål rundt dette før. (Kanskje selger/importør vet? )
    Garantert... for dette er en kjent utfordring med denne serien.

    Auralex subwoofer isolatorer tror jeg kunne være noe å tenke på f.eks... Sub Dude tror jeg de heter.


    Mvh
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Det er uttalt fra produsenter av spikes at Vivid G2 er en av de få høyttalerne som ikke responderer på spikes i det hele tatt...
    Det fungerer rett og slett ikke, eller endre intet som isoleringsmedie. (Dog lyden blir jo bedre..seff...)
    I de fleste tester Av G1/G2 konkluderer jo testeren at spikes'a rett og slett bare løfter høyttaleren litt, intet mer...

    Er disse kjøpt hos Acoustic Tuning f.eks? De vet sikkert råd.

    Nå... under en G2 høyttaler er det 6 stk "hull" for montering av spikes, men som sagt, du kobler høyttaleren bare bedre til gulvet og naboen banker hardere i gulvet...
    Bassen blir sikkert enda bedre, men det løser jo ikke denne "problemstillingen"

    Så hva gjør man... ?

    Jeg ville kanskje sett på en slags " base" som de kan stå på. Så de kommer en smule opp fra gulvet... Uten at du bruker spikes...
    Send en mail til produsenten og be om råd, de har garantert fått spørsmål rundt dette før. (Kanskje selger/importør vet? )
    Garantert... for dette er en kjent utfordring med denne serien.

    Auralex subwoofer isolatorer tror jeg kunne være noe å tenke på f.eks... Sub Dude tror jeg de heter.


    Mvh
    Kan Nordost "Sort Füt" passe? Skudd i blinde.


    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ett lite spm til allmenheten.
    Fikk min første klage fra naboen her om dagen, ved att vedkommende i leiligheten under min dunket hardt i gulvet mitt for å få meg til å skru ned lydnivået.
    Greit nok att jeg spilte Michael Jackson`s Break of dawn låt ganske høyt, en låt som har ganske bra med pondus i bassen.
    Men jeg har aldri fått klager tidligere de 6 årene jeg har bodd her uansett lydnivå.
    Mine tidligere Marten Bird hadde 2*9" basser mens Vivid audio G2 har en sidemontert 7" på hver side.
    Begge ht står på Finite element Ceraball føtter,på gulvteppe.

    Det var en skribent som testet Vivid audio G1 med 2*11" han mente høyttalerene utløste bilalarmer utenfor leiligheten hans.
    Men att bassen på G2 skal høres så mye bedre ved lavere lyttevolum enn med Bird skjønner jeg ikke helt.
    Velkommen til klubben "sure naboer". Etter å ha erstattet mine Quad ESL 63 som har svært snill bass med hybride høytalere med aktive basser på 200W hver - fikk jeg en lengre SMS fra min nabo (min samboer skrudde opp bassen og satte på Røyksopp da jeg var ute - hun vet ikke hvor smertegrensen går). SMSen var absolutt legitim - og det til tross for at naboen har etterisolert/lydisolert taket for noen år siden.

    Jeg løste problemet på følgende vis:

    - Kjøpte midlertidige lydmatter på Biltema for å legge under høyttalerne.
    - Bestilte SD-lyddempere fra
    SD Sonic Design / Sverige.
    - BEstilte granittsteiner for å ha under høyttalerne fra igvartsen Steinindustri. 2 uker ventetid - du får velge steintype og du får de slipt på alle kanter slik at de ser pene ut under høyttaler.
    - La SD dempeputer under granittsteinen. Har Høyttalerne med spikes på toppen av stein.
    - Bassen blir beholdt i rommet, er mer presis og naboen er reddet. Win Win situasjon - med unntak av at spesialbestilt granittstein koster noen kroner. Dempeputene fra SD er billig - 350 SEK inklusiv frakt. Husk å bestill riktige puter ift. totaltvekt.

    Jeg er usikker på om Nordost sine spesialspikes klarer å løse dette like elegant - men hvis du ikke ønsker steinblokker under høyttalerne er det sikkert en god løsning. Ettersom dine høyttalere sikkert er ganske tunge må du muligens ha litt vekt på steinene hvis du går for en slik løsning. Poenget er at steinen hindrer vibrasjoner ned i gulvet ved at den har høy egenvekt.

    Innled en god dialog med naboen for å finne ut hvilken løsning og plassering som er best. Da er det også vanskeligere for naboen å komme med sure miner / overreaksjon - fordi dere har en konstruktiv dialog.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Vurderes Nordost Sortfüt så må man sjekke ut Track Audio sine føtter, under halvpris og mekaniske mesterstykker sammenlignet med de spraylakkede greiene fra Nordost ;)
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Førsteinntrykk Vivid audio Giya 2:


    Jeg er forelsket, det er ikke ofte det skjer......iallfall ikke i en høyttaler:)
    Jeg har drøyd litt med og skrive førsteinntrykk for å danne meg ett mest mulig komplett bilde av høyttaleren.
    Selv om G2 ikke har spilt mer enn ca 15-20 timer er det krystall klart att dette er noe spesielt.
    Hvorfor???
    G2 er uten og jobbet med plassering å uinnspilt den mest komplette høyttaleren jeg har hørt uansett pris.
    Og den overgår alle høyttalere jeg har hatt i hus med god margin.
    Adyton X3
    Dynaudio 5.4
    Marten Miles 3
    Marten Bird
    Nordic Tone
    B&W 803D
    Tannoy definition Dc8

    Hva synes jeg gjør G2 spesiell?
    Ingen ting i opptaket ligger skjult gjennom denne høyttaleren.
    Man klarer til og med å forestille seg hvor stram/slakk trommeskinnene, samt hvor stort rommet trommesettet står i på Bjørn Eidsvågs Pust album.
    Høyttalerene tegner også ett stort og oversiktlig lydbilde, faktisk enda bedre enn Marten Bird som er utrolig bra på disse parametrene.
    Man er heller ikke avhengig av å sitte i sweet spot med G2, man hører nesten ikke forskjell om man beveger seg en meter til siden etc.
    Bassen sparker bra fra seg hvis opptakene tillater dette, samt gjengir skikkelig dypbass.
    Så har man attack og transient gjengivelse som er det beste jeg har hørt på noen høyttaler,
    smeller det så smeller det.


    Hva skjer videre:

    Jobbe en del med plassering når høyttaleren begynner å bli litt mere innspilt.
    Jobbe med å få enda bedre bass definisjon.
    Det ligger enda mere attack i G2, så også jobbe med dette.
    Muligens enda mere kropp og varme.

    På det overnevnte snakkes vi min vei mot det perfekte:)


    Minus med G2:

    Høyttaler terminaler under kabinettet.
    (ikke veldig praktisk)

    Grillene på denne høyttaleren er av netting som er klipt til.
    Er du uforsiktig her så kan du fort stripe opp kabinettet.

    Kostbar høyttaler.


    Fortsettelse følger:)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ser det diskulteres rundt spikes…her er et sitat fra hva Vivid mener om temaet:

    "Because we mount our bass drivers in a reaction cancelling arrangement, spikes have no effect whatsoever on our speakers. No vibrations are transmitted to the cabinet and thus there is no need to couple it to the ground as spikes do. We provide spikes mostly to aid stability on carpets and also obviously because most people want them, but they provide no acoustic enhancement"
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bra du er såpass fornøyd, X3! Får jeg spørre deg om det er noe du synes var bedre med Bird enn med de nye?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Det viktigste er at du selv er fornøyd. Og bra at du deler litt av entusiasmen her på forumet.
    Selv befinner jeg meg så langt på Marten Miles 3. Hvis jeg følger lista di så havner jeg kanskje på Giya 2 til slutt:).
     
    • Liker
    Reaksjoner: X3

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Bra du er såpass fornøyd, X3! Får jeg spørre deg om det er noe du synes var bedre med Bird enn med de nye?

    Hei.

    Bird var en veldig bra høyttaler men den kommer nok til kort mot G2.
    Muligens definisjon i bassen var hakket bedre på Bird slik de var plassert, men er usikker på det også.
    Uansett så var det en del mindre Bass i Bird så det passet rommet litt bedre slik de sto,
    men jeg er 100% sikker på att også dette parametre blir ovegått når jeg får jobbet med plassering av G2.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips ang nabo/bass problemet.
    Jeg har sett litt på disse Auralex produktene, dette kan være en løsning.
    Skal også ta en liten prat med naboen finne ut litt hvor smertegrensen går:)

    Ang spikes så har jeg aldri vært tilhenger av dette, absolutt alle høyttalere jeg har hatt har spilt betydelig bedre
    med Nordost pular point og Finite element ceraball som jeg nå bruker.
    Mine Marten ble som en ny høyttaler med disse.

    Ang G2 så har jeg bare 8 stk Ceraball tilgjengelig, jeg har ikke prøvd uten.
    Men jeg hørte merkbar forskjell om jeg brukte Nordost pulsar point på de 2 resterende hullene (G2 har 6 hull)
    Dette kan tyde på att det er forskjell med og uten spikes SOA?
    har sikkert en del med stabilitet å gjøre i dette tilfellet da.
    Veit att Renaissance audio i Bergen også vurderte å teste Ceraball på G3.

    Nordost sort fut er spennende greier som jeg gjerne skulle testet,
    men synes disse er ekstremt kostbare.
    Tror heller ikke dette løser nabo problemet
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Track Audio er ikke spikes slik det kan se ut og som det man forbinder med tradisjonelle spikes, de har flere dempinger internt og de kommer med kopper mot gulvet som også inneholder demping :) MEGET bra mekanisk kvalitet for vatring da det medfølger eget verktøy og de "klikker" for hver runde og er meget nøyaktige :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så jeg ikke en noe mindre (?) versjon av disse hos Renaisssance Audio i Bergen for noen uker siden?
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Så jeg ikke en noe mindre (?) versjon av disse hos Renaisssance Audio i Bergen for noen uker siden?

    Er nok den mindre Vivid audio G3 du så:)
    Litt annerledes kabinett og fysisk mindre samt 2*5" basser istede for 2*7" om jeg ikke husker feil.
    En veldig bra høyttaler som bla ble årets høyttaler i Stereophile.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det kan være nyttig å vite om det er lave og/eller høye frekvenser som går igjennom. Er det generelt hele lydspekteret må du vel bare spille lavere. Hvis det er lave frekvenser kan disse spesialspeiksene sikkert hjelpe - men jeg vil påstå at dempeputer vil hjelpe bedre. Som sagt hjelper dempeputer og steinplater veldig godt sammen - men skal ikke gjenta meg.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Det kan være nyttig å vite om det er lave og/eller høye frekvenser som går igjennom. Er det generelt hele lydspekteret må du vel bare spille lavere. Hvis det er lave frekvenser kan disse spesialspeiksene sikkert hjelpe - men jeg vil påstå at dempeputer vil hjelpe bedre. Som sagt hjelper dempeputer og steinplater veldig godt sammen - men skal ikke gjenta meg.
    På generellt grunnlag liker jeg ditt forslag om det med en tung stenbase som masseisolator. Absolutt brukbar løsning, avhengig av hvordan gulvet er konstruert
    , opphengt i bygning, dog...
    Essensielt må man teste. Det vil funke eller ikke...

    En "ball-bearing" løsning eller spike vil ikke funke om det som du sier er abnorm bredhertzet trykkvariasjon som driver å svinger gulvet...
    Men, selv høyttalere som har hatt bassporten i bunnen har blitt avhjulpet med å sette dem på en tung stenbase. Dog, gjerne avkoblet fra gulvet under stenbasen, med noe kompliant saker, myke føtter og ikke spikes.
    En spike er som å skru en stang fast i gulvet og så i høyttaler.
    Det en spike primært gjør er å dempe svingetendenser til høyttaleren så mellomtone elementet som genererer de øvre harmoniske komponenenten i bass summasjonen får jobbe uten å miste sin fasemessige sammenheng med bassene...

    G2 har mekanisk utlignende basser, montert 90/270 grader ut av svingningsaksen til mellomtone og diskant og vil ikke påvirke dem på samme måten.
    Jeg heller mot voldsomt bra trykkvarisjon jeg som svinger selve gulvet i rommet...Eller en komponent resonans som svinger opp og ned...
    Da må man gjenrne få "slukt" denne på sett og vis så gulvet ikke svinges...

    Isolering mot gulv skjer ved at "det som demper" har en fs eller egenresonans som ligger ca 1.4x lavere i fs enn problemfrekvensen som slipper inn til naboen...

    Steinhelle + noget... er vel det som oftest (men ikke alltid) hjelper tunge høyttalere fra å slå igjennom gulvet.

    www.townshendaudio.com Hi Fi Home Cinema equipment vibration isolation | Supertweeters Dette er også noe bra saker som takler større vekt...
    Men om det vil fungere avhenger jo om demping skjer i problemområde...

    Disse: http://www.townshendaudio.com/hi-fi...-isolation/seismic-isolation-support-corners/
    Kan jeg gjette på vil være beste valget fra f.eks da townshend. I samband med en stenbase. Hjørnedempet stenbase med høyttaler på toppen...
    Slike seismic sink saker demper alt over 3 - 4.5hz og oppover ganske bra.
    Dette er teoretisk ett bra alternativ. Maksvekt høyttaler 1stk + stenbase 1stk blir da 250kg... Det bør jo holde for G2 tenker jeg...
    Det viktige her er å velge rett størrelse og ikke noe som er beregnet for en tyngre/lettere kombo... Det må matche noenlunde til vekt...
    Det kan nevnes at Townshend er en noe dyr løsning... Dog den er mulig å ("vatre opp/justerbar..)



    Isolatorkuler, eller ceraballs eller hva som helst som har en hard overføring, er jo uansett en kobling i.e spike liknende greie...
    Jeg ville tro at effekten er den samme, vibrasjon blir mekanisk koblet til underlag... Noe man ikke ønsker i dette tilfellet.

    Hvis man bruker dempeputer under en stenbase, så bør høyttaler plasseres slik på stenbasen at alle dempeputene under nedtrykkes like mye... obs obs..

    Mvh
     
    Sist redigert:

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ang G2 så har jeg bare 8 stk Ceraball tilgjengelig, jeg har ikke prøvd uten.
    Men jeg hørte merkbar forskjell om jeg brukte Nordost pulsar point på de 2 resterende hullene (G2 har 6 hull)
    Dette kan tyde på att det er forskjell med og uten spikes SOA?
    har sikkert en del med stabilitet å gjøre i dette tilfellet da.
    Det kan godt være det er forskjell med ulike koblingsremedier til underlaget. Har ikke forsøkt selv, jeg bare referetre til hva produsenten av Vivid Giya mener om dette. Jeg bruker de medfølgende spikes pga at HT kablene må få plass:p

    Ellers, igjen gratulerer med fantastisk flotte høyttalere. Jeg har ca 200 timer på mine nå, og merker stadig forbedringer...

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: X3
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn