Dyr, jakt, våpen og fiske Hø ! Ingen fisketråd ?!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    I går gikk jeg på ræva i ørretelva, men berget greit pga. høy vadebukse. Så rev jeg av en snake-ring på min Thomas&Thomas Horizon #5, når jeg skulle demontere stanga. Noe sånt har jeg aldri gjort før. Da jeg skulle kjøre hjem oppdaget jeg snart at veien jeg hadde kjørt var bomvei, og Trondheim energi hadde vært og låst bommen. Noen dager får man all driten.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Birdman skrev:
    I går gikk jeg på ræva i ørretelva, merget greit pga. høy vadebukse. Så rev jeg av en snake-ring på min Thomas&Thomas Horizon #5, når jeg skulle demontere stanga. Noe sånt har jeg aldri gjort før. Da jeg skulle kjøre hjem oppdaget jeg snart at veien jeg hadde kjørt var bomvei, og Trondheim energi hadde vært og låst bommen. Noen dager får man all driten.
    Og over et par pils med kompiser på fredagskvelden har du en bra fiskehistorie å fortelle. Gode ting.
    Kom TEV og låste opp, eller måtte du dra en MacGyver på bommen ?

    Jeg var på fisketur i helgen. Såpass med knott at hunden som var med forsøkte å grave seg ned i torva i ren frustrasjon. Jeg takket den himmelske fader for at jeg hadde rasket med meg handsker og sydvest med påmontert myggnetting.
    Fangsten ? Fire kubikkmeter torv og myrvann i marsjstøvlene og usannsynlige mengder abbor. Øl ble det jammen meg også.
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Roberten skrev:
    Kom TEV og låste opp, eller måtte du dra en MacGyver på bommen ?
    TEV kom. Da han hevet bommen forsvant den inn i skogen og ble borte i det tette løvverket, så han innså nok hvorfor jeg hadde forvillet meg forbi ;).
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Fint du slapp å bli veifast. Og godt at han innså den hendige misforståelsen din :D

    Så, over til et spørsmål til ørretfiskerne her på bruket, hvor setter dere grensen for hva som går i stekepannen og hva som slippes tilbake ? Jeg pleier å la alt som er kortere enn en flaske glasscola få leve videre, men i helgen snakket jeg med folk som mente at alt under 400 gram burde slippes ut. Snakker her om bekk/fjellørret, ikke sjø-ørret.
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Grensen min går ved ca. 300 g. Kommer litt an på hvor mye fisk jeg får. Jo mer den biter, dess mer kresen blir jeg.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    tusenbrødre knerter jeg gladelig. Forøvrig enig med Birdman under "normale" forhold
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    Laksefiske er ikke konkurransepreget der jeg fisker, hvertfall. Kun kos :)
    Hehe,sikkert bare kompisene mine. Var og prøvde stanga på svaberget her og dro iland en sei på ca 0.5kg på tredje kast. Satser på mange små eller nok store til god gammeldags fiskegrateng i morgen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Steike så morro, 2 timers fiske endte med 12 fine mat seier. Straks skal man lære god gammeldags fiskegrateng oppskrift!

    Blir dette samme utstyrsjaget som med ferskvanns hysteriet så har jeg en dyr sommer i vente ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Forleden innvidde jeg årets sesong på svabegret «mitt»: først var det stille, så var det fortsatt sille, så gikk det fort og så var det slutt: 14 makrell rundtomkring 1 - 1,5 kg.

    mvh
    KJ
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Er det noen som har planlagt årets fisketur?

    Selv reiser jeg til Porsanger rett etter st. hans og blir værende ut første uka i august, for så å returnere den siste uka i august for sesongavslutning.

    Tørrfluefiske etter laks er det som står på programmet, i år som de siste 24 år.

    Roger
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare to! dager igjen til årets høydepunkt ;D
    Utstyret ses over, og nødvendige reparasjoner gjøres. Jeg rekker ikke starten i år, men satser hardt fra neste uke.

    Sjøørreten ha levd farlig en stund allerede.
     

    Vedlegg

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sesongen starter i natt. Og jeg har ikke tid før om en uke :'(
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    lovemusikk skrev:
    lars_erik skrev:
    Sesongen starter i natt. Og jeg har ikke tid før om en uke :'(
    uke 25 på meg :(
    Jeg bor i nord-trøndelag, så jeg kan nesten stå på verandaen og kaste ;)
    Treffer uansett ei lakseførende elv da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har sagt opp og forlatt lakseslottet med egen elvestrekning, etter 13 givende år. Vemodig. Vet ikke helt hva livet skal bli etter det. Foreningsvald og turistfiske blir ikke helt det samme.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    Har sagt opp og forlatt lakseslottet med egen elvestrekning, etter 13 givende år. Vemodig. Vet ikke helt hva livet skal bli etter det. Foreningsvald og turistfiske blir ikke helt det samme.
    Egen elvestrekning? Og så forlater du det?

    NÅ ER DET I GANG!!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    ottone skrev:
    Har sagt opp og forlatt lakseslottet med egen elvestrekning, etter 13 givende år. Vemodig. Vet ikke helt hva livet skal bli etter det. Foreningsvald og turistfiske blir ikke helt det samme.
    Egen elvestrekning? Og så forlater du det?

    NÅ ER DET I GANG!!
    Lykke til, og nyt det i fulle drag!

    Jeg skal nok snike meg til noen økter innimellom, klarer ikke å styre helt utenom.
    Bra med nedbør her i det siste, det rapporteres om oppgang før 1.juni, det er lenge siden i Rogaland.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lite laksefiske i år, men makrellen har kommet.
    Og de unge liker det. Da liker jeg det også



    6 makrell og en lyr.
    Det er nok, mer gidder vi ikke å spise på en kveld.
    Stekt lyr er forresten nydelig mat.
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Mange flotte dager i Tvedestrand minnet meg på at jeg må få meg ny stang og snelle etter at jeg har flyttet.

    Kom meg endelig ut i båt sammen med min far. Det ble tatt omtrent 50 fisk, torsk, sei og et par makrell, mye ble kastet ut - spesielt etter at begge bøttene var fulle. Pilkestang i båt er fantastisk når solen steker!

    Vil noen tipse en middels fiskeinteressert om nettbutikker som selger kvalitet til gode priser?

    Tenkte å bruke ca 1000-1500 på en 10-11" medium fast stang med halvaksjon. Det skal kastes fra land i Steigen. Liker ambassadør-type sneller..

    Tips mottas med takk (gjerne om du skal selge tilsvarende også..)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Makrell er veldig godt som agn. Nyttig for den som ikke liker å spise makrell og er lei av å få bare disse på kroken.
    Når først fjorden er full av makrell blir det ofte liv i andre fiskeslag også.
    Da begynner ofte fiskturen med noen enkle kast med lett sluk fra båten og vi tar fort 4-5 makrell. Disse skjærer vi fort fileter av sidene, uten å sløye, og lager strimler til agn. Strimlene må ha skinnside, for det seige skinnet fester utrolig godt på kroken.
    Strimlene festes på kroken på en vanlig pilk, og vi hiver ut pilk på litt tyngre stang, lar den raskt synke mot bunnen på dypere vann så vi unngår makrellstimene, og pilker som normalt.
    Makrellkjøttet lukter sterkt og tiltrekker seg fisk, og strimlene får pilken til å se ut som en blekksprut med flagrende tentakler.
    På denne måten får vi alltid fisk. Alltid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da nærmer årets sesong seg med stormskritt! Under et døgn igjen nå. Laksefiske er jo selve meninga med livet, så dette blir topp. Har som vanlig investert i sesongkort i en av perlene av en smålaks-elv vi har rundt her; Aursunda. Flott elv, som koker av smålaks. Laksefiske i Aursunda | Trøndelag

    Ellers har man investert i ny multiplikatorsnelle, den første i mitt eie. En Shimano Calcutta 400B. Spent på denne. Har prøvd litt på sjøøerretfiske, så backlashene er unnagjort.
    calcutta_ct400.jpg

    Kjenner at søvnen ikke vil komme lett i natt, så det er like greit å pusse på snella og slipe angler.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Skjønner ikke helt greia med de som skryter av (blank)fangst de siste ukene.
    Sjøauren i trøndelag på vårparten er ikke mye å rope hurra for, kondisjonsmessig eller som mat.
    Smålaks (eller stor) er vel heller ikke mye å rope høyt om før sesongstart eller etter slutt, såfremt man ikke påkaller seg egne lokale regler..............

    Pføy tvi tvære de som skryter høyt om undermåls (lavm.) fangst.

    Shimano Calcutta er forøvrig en fin snelle i riktig sammenheng. En 700 har vært benyttet flittig i rekordfiske de siste 12 år. Samler støv seff, etter amerikaturer og et par seriøse sveivemaksiner av det mer finkornige calibret.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sitter og ser lengselsfullt på NRK2 direktesending fra lakseåpningen i Gaula. Pulsen steg litt rundt midnatt.
    Ingen skikkelig fisk på land der ennå. Tror det er for kaldt.
    Nå roer alt seg, det blir mørkere, ingen sier ett ord. Stemningsfullt.
    Jeg tenker at det er ikke her jeg skulle vært. Sukk.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Sitter/står og ser på NRK2. Dette er skikkelig dårlig reklame for laksefiske og laksefiskere. Stå og fiske slik tett i tett? Det er så harry som intet annet. Hva slags oppvisning eller reklame for en rekreasjon, sport eller matauk er dette? De som driver med laksefiske (og fiske i det hele tattt), er opplært til å være alene i naturen. Men dette, fytterakkern!

    Selv fisker jeg i Surna og der er det fiskekonkurranse (en fredag) rundt St. Hans hvert år kl. 1800 - 2400 (tror jeg). Plutselig står det en haug med fiskere, ca. 10 meter mellom dem, og pælmer sluker og mark uti. Det går faen meg ikke an!

    De som eier elvene har her et stort ansvar. Griskheten må ikke ta overhånd, men de selger fiskekort over en lav sko.

    Dette er rett og slett grisete å se på.

    Det er elve-eierne som må skjerpe seg.

    JF
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter to turer i elva, er status 3 laks. 2.3, 2.7 og 6 kilo. Svært bra så tidlig, ogh 6 kilo i en smålakselv er ikke dagligdags. Det blir nok fort en tur i kveld også.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Sitter/står og ser på NRK2. Dette er skikkelig dårlig reklame for laksefiske og laksefiskere. Stå og fiske slik tett i tett? Det er så harry som intet annet. Hva slags oppvisning eller reklame for en rekreasjon, sport eller matauk er dette? De som driver med laksefiske (og fiske i det hele tattt), er opplært til å være alene i naturen. Men dette, fytterakkern!

    Selv fisker jeg i Surna og der er det fiskekonkurranse (en fredag) rundt St. Hans hvert år kl. 1800 - 2400 (tror jeg). Plutselig står det en haug med fiskere, ca. 10 meter mellom dem, og pælmer sluker og mark uti. Det går faen meg ikke an!

    De som eier elvene har her et stort ansvar. Griskheten må ikke ta overhånd, men de selger fiskekort over en lav sko.

    Dette er rett og slett grisete å se på.

    Det er elve-eierne som må skjerpe seg.

    JF
    Jeg ser ikke helt problemet. Det er da helt opp til hver enkelt om man vil løse fiskekort på en plas som dette. Jeg fisker laks 7-8 uker hver sommer, og velger selvfølgelig å fiske en plass hvor jeg slipper å fiske i kø. Men, som sagt det er et valg vi selv gjør.
    Roger
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg ser ikke helt problemet. Det er da helt opp til hver enkelt om man vil løse fiskekort på en plas som dette. Jeg fisker laks 7-8 uker hver sommer, og velger selvfølgelig å fiske en plass hvor jeg slipper å fiske i kø. Men, som sagt det er et valg vi selv gjør.
    Roger
    Jeg forstår også at man er ivrig ved starten av laksesesongen; poenget mitt er at folk som ikke bedriver denne form for "sport", de skjønner ikke hva vi driver med. Å stå tett i tett, med 10-meters mellomrom, det inngir ikke akkurat tillit til sporten, eller hva vi vil kalle den.

    Vi, som er ivrige laksefiskere, er som regel gode naturværnere. Vi forsøker å fiske der andre ikke fisker, vi prøver å være alene og vi forsøker å gi naturen en sjanse.

    Det som ble vist på TV er dårlig reklame for oss fiskere! Vi er i stor grad "loners" og, vil være alene.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    En drøy uke igjen før jeg kan ta meg litt sommerferie, da venter fjellene på helgelandskysten. Ser frem til en fin sommer med store mengder ørret!! :)
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Hiver båten på hengern på mandag, og setter kursen for Skjerstadfjorden innenfor Bodø/Saltstraumen.
    Skjerstadfjorden er kjent som Norges og kanskje verdens beste fjord for fiske etter stor sjøørret, det har vært arrangert fiskekonkurranser der i mange år, snittstørrelsen på sjøørreten tatt under konkuransene der de senere år har vært på rundt 5 kg, årets 6 største sjøørreter tatt under konkurransen veide fra ca 6,8 til den største som var tett oppunder 8 kg.
    Årets konkurranse fikk jeg dessverre ikke mulighet til på delta i, men som et plaster på såret har jeg leid hytte fra mandag til lørdag i håp om at det fortsatt er en eller to store igjen til meg.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, da har min laksesesong rykket flere hakk nærmere. Reiser til finnmark førstkommende torsdag for 7 ukers tørrfluefiske etter laks. Livet er godt!
    Roger
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.091
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, da har min laksesesong rykket flere hakk nærmere. Reiser til finnmark førstkommende torsdag for 7 ukers tørrfluefiske etter laks. Livet er godt!
    Roger
    Det der høres spennende ut. Hva slags fluer fisker du med?

    Her i sørvest har jeg tilgode å se noen som prøver tørrflue på laksen. Men jeg har opplevd flere ganger ved plutselige væromslag at laksen begynner å rote i overflata i stille dype kulper, og slutter å ta på mark og sluk. Da er det gamle folk som plutselig kommer dinglende med en svær dupp og en enkel flue som stripende oppghenger, og de haler diger fisk, til vår store forbauselse. Jeg har prøvd det samme selv, og vet at det virker. Jeg fisker helst med fluestang, hvis det er mulig, men har aldri prøvd tørrflue på laksen. Kanskje det blir første gangen i år.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, da har min laksesesong rykket flere hakk nærmere. Reiser til finnmark førstkommende torsdag for 7 ukers tørrfluefiske etter laks. Livet er godt!
    Roger
    Det der høres spennende ut. Hva slags fluer fisker du med?

    Her i sørvest har jeg tilgode å se noen som prøver tørrflue på laksen. Men jeg har opplevd flere ganger ved plutselige væromslag at laksen begynner å rote i overflata i stille dype kulper, og slutter å ta på mark og sluk. Da er det gamle folk som plutselig kommer dinglende med en svær dupp og en enkel flue som stripende oppghenger, og de haler diger fisk, til vår store forbauselse. Jeg har prøvd det samme selv, og vet at det virker. Jeg fisker helst med fluestang, hvis det er mulig, men har aldri prøvd tørrflue på laksen. Kanskje det blir første gangen i år.
    Jeg fisker mest med Bomber og store streaking caddis, men har fått flere på 14-krok døgnflue også. Dette fisket fungerer utmerket i finnmarks gin-klare elver, og er vannvittig spennende. Største jeg tok i fjor var på 13,2 kg på ei enhånds 7-fluestang.
    Roger
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Kun dager igjen til jeg laster herregårdsvogna full og setter kursen mot de fagre fiskeplassene i Nordnorge.

    En tur innom Børgefjell på vei mot Saltstraumen hører med.

    Videre til Troms fylke.
    Er det noen steder som velvillige godtfolk vil anbefale å stoppe ved?
    Om ikke annet for å kosefiske sammen med guttungen?

    Alt som kan fiskes, kan spises, er hans innstillling, men vi får nå se litt på det....

    Får ha noe kjøttmat i bakhånden når det begynner å gro ut gjeller på'n

    Velvillige tips mottas med takk.


    Skitt fiske godtfolk
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Ble en snartur på fjellet etter jobb i dag, endte med en finfin fjellørret på 0,6kg :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ei elv jeg ikke har vært i siden ca 1992



    Laks går ett stykke opp, ellers mye Ørret i sjøen ved elvas innløp.
    Ganske vilt område, hørte Gaupe ei natt bare rett unna meg.


    Vann i nesten samme område, fullt av ørret.






    Regnbueørret:




    Rekorden er vel på ca 9kg i dette vannet.
    Ellers flere på 5 - 7kg

    Litt sjøfiske også:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn