Dyr, jakt, våpen og fiske Hø ! Ingen fisketråd ?!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fin tråd.

    Er litt interessert i fiske, men desvere er mulighetene få her i Vestfold, i alle fall hva gjelder innlandsørret.
    Derfor blir det helt på basisnivå og nærmest en vits når vi vestfoldinger er på jakt etter brunørreten, men en gang i blandt tar jeg meg en tur i Andebu, Notodden eller Svarstadområdet etter småfisk.

    Er man heldig kan fisk over 1/2 kg nappe på i området rundt Svartangen som ligger i området Lardal /numedalslågen.
    Etter en tur her for 14 dager siden, kjørte vi innom Svartangen for å fiske i bekken "dalelva' som renner ut fra vannet.
    De som kjenner området vet at bekken /elven stuper ned mot numedalslågen i brukbare fossefall, og det skal være umulig for fisk å forsere helt opp til Svartangen.

    Derfor ble jeg ganske lang i maska da jeg dro opp en liten tass, en laks eller sjøørretet ? Helt der oppe i utløpet.
    Noen Vestfoldinger som kan svare meg på hvordan den havnet der?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    hehe

    Godt å se noen fanger blankfesk der det fortsatt er en levedyktig bestand igjen. Verre med de som i perfumert konjakkørske leker brave menn og slakter de små stakkarne som er igjen i midtnorge. Totalt meningsløst, om ikke direkte talentløst.
    Ja det er trasig å se/lese om bestandsutviklingen i Trøndelag, på Vestlandet og flere steder, synd at det har tatt så lang tid før myndighetene har forstått hvor viktige alle små gytebekker er for bestanden av sjøørret, oppdrett og medfølgende luseplage er en annen ting.
    Situasjonen er og har vært svært alvorlig i mange år, men er myndighetene og oppdrettsnæringa virkelig villige til å ta på seg ansvar og kostnader? Det gjenstår å se, jeg tror det eneste som nytter er lukkede og landbaserte anlegg.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    hehe

    Godt å se noen fanger blankfesk der det fortsatt er en levedyktig bestand igjen. Verre med de som i perfumert konjakkørske leker brave menn og slakter de små stakkarne som er igjen i midtnorge. Totalt meningsløst, om ikke direkte talentløst.
    Ja det er trasig å se/lese om bestandsutviklingen i Trøndelag, på Vestlandet og flere steder, synd at det har tatt så lang tid før myndighetene har forstått hvor viktige alle små gytebekker er for bestanden av sjøørret, oppdrett og medfølgende luseplage er en annen ting.
    Situasjonen er og har vært svært alvorlig i mange år, men er myndighetene og oppdrettsnæringa virkelig villige til å ta på seg ansvar og kostnader? Det gjenstår å se, jeg tror det eneste som nytter er lukkede og landbaserte anlegg.
    Født og oppvokst 200 meter fra Orkla. Har ikke orka tanken engang på å fiske blankt på hjemmebane i over 20 år. Har sett for mange tullinger med stang og vassent blikk. Burde vært full fiskestans for mange år siden i tillegg til andre tiltak selvsagt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lite fisking på folket her i år, ser det ut til.

    Laksefiske har vært lite aktuelt her de siste årene.
    Men hva med å prøve seg på brunørreten?
    Man kan jo ha flaks
    Dro opp rekordlaks i Lærdal - Aftenposten
    Verdensrekord på enhåndsstang, intet mindre.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Næsj da, masse fiske! :)
    Bare veldig lite rapportering her inne. Har dog kun fisket etter ørret, laks har jeg aldri forsøkt meg på.
    Har etter tips i denne tråden vedr fortommer/mikroring fått testet prinsippet godt i løpet av sommeren. Fungerer utmerket! Det har også blitt en del ørret, men ingen av den grandiose sorten. Det var nok også i varmeste laget, selv til fjells, og da nytter det ikke med hyggefiske i solen om stor-ørreten står på menyen.

    Skal av gårde til Rena nå til helga og teste harren. En kollega tok én på 2 kilo på flue der oppe forrige helg, det er jo voksent til harr å være.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Oppussing samtidig som man gifter seg gjør noe med tiden til fisking. Jeg hadde heldigvis den "luksus" at all fisk som ble servert i bryllupet er tatt av undertegnede, så det ble en del kveitefisking denne sesongen. Jeg har lagt ut bilder av et par kveiter tidligere, men her er noen høydepunkter fra sommeren.

    2014-08-06 21.16.27.jpg
    Tørrfisk som ble til tørrfisksuppe i bryllupet. Hurtigrutens oppskrift, med bacon, chorizo og solide mengder tørrfisk. Har du ikke prøvd denne er det en sjelsettende opplevelse jeg unner alle.

    2014-07-14 18.09.50.jpg
    Flytebryggen på Hjertøya. Dorris (Marlin 6) ligger innerst og venter på oss.




    2014-06-09 13.41.58.jpg
    12 kilo.. Kjære hustru har blitt litt "overpå" etter dette mesterstykket, spesielt siden jeg kjøpte meg ny stang/snelle-kombo i år, og hun tok dette med en harpe til 79 kroner - inkludert pilken. Likevel måtte jeg sløye og prekevere.. Kjakemusklene var på totalt 650 gram, og en nydelig middag til tre personer.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    I Vestfold har vi ei elv/storbekk som kalles Aulielva.
    Ei elv som det myldret av flott og stor sjøørret,laks som nå hadde begynt å etablere seg etter stor innsats fra grunneiere og sportsfiskere- bå er desverre alt dødt.

    http://www.tb.no/video?videoId=E089030C

    http://www.nrk.no/vestfold/fiskedoden-sprer-seg-1.11855677

    1400 kilo død fisk er plukket opp fra Aulielva. Ingen aner hvor store skader bunndyr har fått. Like etter brannen var Aulielva – betegnet som et av Vestfolds viktigste fiskevassdrag – dødelig forgiftet med kvikksølv, kadmium, bly, kobber, sink og nikkel.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Plukka opp ei pakke fra Fenwick i ei restekasse hos XXL.
    Stang, snelle, snøre, backing og futtereal for 4-500 kr, så jeg hadde vel ikke all verdens forhåpninger. Ble først positivt overrasket, men etter hvert som den gamle fluefiskeren har begynt å våkne, så merkes kvaliteten.
    Snøret glir veldig dårlig i ringene, og stanga vibrerer lenge så det er ikke så enkelt å presentere flua pent hvis det ikke er nok snøre ute.
    Stanga: Fenwick 8´, #4/5
    Snelle: Fenwick Eagle Large Arbor 34
    Snøret er ikke merket, men av den kjente typen turkis, flyter. Tror det var 5?

    Hvis jeg skla krabbe et hakk opp, hva vil dere foreslå av oppgraderinger?
    Ønsker med dagens aktivitet å holde investering på et moderat nivå, men det var fabelaktig morsomt å fiske igjen!
    :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Komplett Fritid har 25 % på div. fiskeutstyr. Ta en telefon dit, de har alltid gode råd å komme med.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Fisker med det meste i fra kl 4 i fluefiske til Kveitegarn, inkludert teine og ruser.

    Her fikk jeg vel 5 bøtter sild på to garn i fjor, i år fikk jeg 7 bøtter på samme garna i løpet av ei natt.



    Og Torsk



    og Regnbueørret









    og innlandsørret





    fine fiskevann - blant Norges beste bare mil unna............









    Laks og ørretførende elv på flo sjø også - her kan du møtte både Gaupe og Bjørn, en god del Jerv er her også og muligens streifdyr av Ulv.



    Også Sjørøye hvis man er heldig.

    Har en rekke elver i nærheten, kjøpte en fritidsbolig midt mellom en rekke elver nå i sommer.
    Noen av landets beste fiskevann er rett utenfor fritidsboligen.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder rock,og god fangst.
    Ikkje lett å tippe sted,kan det vere Lomsdal-visten traktene?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ja, rett ved.

    Flere fiskebilder, men er andre enn meg som har fisket disse:

    God ørretfangst - vil tro dette er fra 70-tallet



    fjordfiske









    Elv/vann






    Lars Monsen rotet seg vekk på vei til Visten her tidligere i år i ett program.

    Kan binde garn selv, har faktisk bundet ett helt garn, også det å binde fluer er ganske interessant.
    Har bundet noen tusen fluer, men er ikke noe Laksefisker i elver som Namsen osv.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Fy flate for bra bilder/fangst.Rett og slett jækla fristende med ein tur i dei traktene.
    Ja,monsen sleit vel litt med å komme seg ned fra fjellet på den turen og,eller om det var ein anna tur.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Han trodde han var mye lengre nord - i Bodø traktene og nord for det, Lofotveggen som han forventet skulle dukke opp, dukket aldri opp.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Ikke alltid lytterommet er langt nok unna barnemas etc og da er fluestanga et kjærlig fluktmiddel... Er mest glad i innlandsfiske etter ørret men etter at jeg flyttet til Vestfold er det sjøørreten som får mest fokus :) image.jpg image.jpg image.jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Blitt lite med fisking den siste tiden. Går mest i gjeddefiske men sjøørret er også ett veldig godt alternativ.. Legger med en pen SØ tatt i Drøbak inspirert av innlegget ovenfor:)


     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Fiskeinteresse har ført til at en yrkesbror her fra ble Kongens kokk i Namsen i en årrekke.

    Muligens de møttes der i Bjøra, i alle fall har han blitt hanket inn til Kongens fisketurer der hver sommer i sikkert over 10 år nå.
    I 2009 var han innleid kokk for Kongen for niende gang, og bruker mye lokale råvarer også vilt og fisk, og blander gjerne disse to råvarer.
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ikke alltid lytterommet er langt nok unna barnemas etc og da er fluestanga et kjærlig fluktmiddel... Er mest glad i innlandsfiske etter ørret men etter at jeg flyttet til Vestfold er det sjøørreten som får mest fokus :) Vis vedlegget 290784 Vis vedlegget 290785 Vis vedlegget 290786
    Mye gode muligheter for gjedde og abborfiske her i Vestfold. Ta deg en tur på Goksjø til våren når gjedda gyter, actionfiske så det synger etter!

    For ikke å snakke om sommermånedene, når abboren tar poppere og walk-the-dog baits på overflata...
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Fiskeinteresse har ført til at en yrkesbror her fra ble Kongens kokk i Namsen i en årrekke.

    Muligens de møttes der i Bjøra, i alle fall har han blitt hanket inn til Kongens fisketurer der hver sommer i sikkert over 10 år nå.
    I 2009 var han innleid kokk for Kongen for niende gang, og bruker mye lokale råvarer også vilt og fisk, og blander gjerne disse to råvarer.

    At fiskeinteresse kan føre til stasjobb som kombinerer hobby er mere sjeldent:

    Kongens «hoff» i Bjøra | NA

    På utkikk etter kongelig nytelse | Helgelendingen

    Selv har jeg bundet flere tusen fluer, alt fra tubefluer, Laksefluer, våt og tørrfluer, streamere, og reke og krabbeimitasjoner.

    En del livnærte seg til dels tidligere med dette ved de større elver i Norge, i sesongen.
    De mest kjente fikk også inn bestillinger som de jobbet med vinterstid.

    Er færre av disse profesjonelle fluebindere, mer er noen få enda i Norge og Sverige.
    I USA er det ganske mange som har dette som fulltidsjobb.

    Ellers har jeg kort vei ti Majavatn, Røssvatn, Øvre og Nedre Fiplingvatn, Børgefjell eller Byrkije som det heter på Samisk er heller ikke langt unna.

    Men de beste fiskevann er de som ikke nevnes...................
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har ganske bra med fluebinderutstyr.

    Kjøpte opp det meste da en lokal G-sport butikk gikk konken for noen år siden.
    Den ble drevet av bla. denne Kongekokken som - tja en bi-geskjeft.













    Må si at jeg liker bedre å binde fluer etc, enn flue og slukfiske.
    Men er vinterarbeide.

    Skal jeg få fart i sakerne er line, garn, teine, ruse saken, og det er også morsomt.

    For øvrig er det utrolige jaktområder i nærheten.
    Har ikke brydd meg så mye om jakt i seg selv de siste 20 åra, synes det er like greit å se dyr og fugler hekke og at bestanden muligens øker.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Noen få av alle bøker jeg har innen fiske og fluebinding.

    Dick Steward / Farrow Allen gav ut en serie som igjen ble utgitt samlet her i Norge.

    Var vel 6 - 7 bind i denne serien som strakte seg fra våtfluer til sjøfiske.

    Fantastiske bilder og greie bindebeskrivelser.









    Teknologisk forlag - store bok om fluefiske

    En flott bok dette også.



    Jens Lenæs og Barry Ord Clark - skandinavisk fluefiskere

    En meget god bok, har alle avbildede



    Gary A. Borger - Fluer for ørret



    Erling Olsen fluer for laks og sjøørret



    Jens Ploug Hansen - sportsfiske i sjøen



    Jan Grunwald - farlige laksefluer



    Peter Gathercole



    Mark Sosin og Lefty Kreh - praktiske fiskeknuter



    Pål Krogvold - vi binder fluer



    Gary Lafontaine - mine beste fluer



    Alle disse er gode bøker og gir grei info og beskrivelser.

    Noen vil dog være meget vanskelig å få fatt i.
    Er noen få av de bøker som jeg har, og er i mine øyne gode forslag for de som sysler med fritidsfiske med fluer først og fremst.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Vil i tillegg anbefale

    Fiskegarn kunsten å binde, montere, bruke og bøte

    for begynnere og viderekomne

    av Bjarne Skumsvoll


    utgitt 1977

    Er meget bra for den som sysler med garn, ruser, teiner og lignende der garnbinding og bøteferdigheter bør være til stede ved reparasjoner.

    Selv bandt jeg ett 30m langt garn, med maskevidde 100mm - ca 4m dypt her en vinter.
    Bant inn kork, skal bytte disse ut med færre garnringer senere.
    Brukt blyterne i bunn.

    Til større maskevidden er, til fortere går det å binde garnet.

    Men boken er vanskelig å få fatt i.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Aldri fisket laks, men årets første tur i nordmarka står for tur i kveld. På høy tid å gi fluene litt luft under vingene, evt teste svømmeferdighetene til en streamer eller to :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De fleste av lakseelvene her åpnet 1.juni, og det er mye vann i renna. Jeg trodde det var for kaldt, men det meldes om oppgang.
    Hvem var det som fant på at laksen liksom skulle ha 11 grader i vannet før den gikk på elva?
    Kona drar utenlands til helga, og jeg legger planer....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er en glad laks.. sies det! Skal ha laksesuppe til middag i dag, sikkert ikke villaks men god nok. Bare å vælve oppi nok Noilly Prat og safran + fløte så blir det bra uansett.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig oppdaget vinterfiske. Gudene skal vite hvorfor jeg ikke har tenkt på sjøørret alle disse årene, vips ble sesongen langt videre. Var en tur ved Kambo/Jeløya i går. I overkant mye is kanskje, måtte fiske mellom råkene, men kaffen var varm og været var intet mindre enn nydelig. Ingen ørret på i går dessverre, bare en dorsk på et par kilo, men deilig dag lell.

    Har også omsider gått til anskaffelse av bindeutstyr, noen gode tips vedr innkjøp av materiale?
    Foruten noen reker og vaskebjørn for sjøørret, så vil det dreie seg mest om tørrflue for innlandsørret.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig oppdaget vinterfiske. Gudene skal vite hvorfor jeg ikke har tenkt på sjøørret alle disse årene, vips ble sesongen langt videre. Var en tur ved Kambo/Jeløya i går. I overkant mye is kanskje, måtte fiske mellom råkene, men kaffen var varm og været var intet mindre enn nydelig. Ingen ørret på i går dessverre, bare en dorsk på et par kilo, men deilig dag lell.

    Har også omsider gått til anskaffelse av bindeutstyr, noen gode tips vedr innkjøp av materiale?
    Foruten noen reker og vaskebjørn for sjøørret, så vil det dreie seg mest om tørrflue for innlandsørret.
    Vedlagt et bilde fra andre siden av fjorden, litt lengre nord ;) SØ fiske er herlig på vinter/vår når sola titter frem og vi er på rød side av skalaen.

    SØ Oslofjorden.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn