Her gås det stille i dørene.. Mest fordi det ikke har vært så mye nytt å melde på hififronten, og litt fordi livet er travelt på andre arenaer (på en god måte). Nå skjer det imidllertid litt som gjør at jeg tenkte det var greit med en oppdatering. Hadde besøk av HR for noen uker siden i forbindelse med omlegging av høyttaler/rom-korreksjons system. Resultatet var ganske så overbevisende! Utover kvelden fant vi ut at det jammen var to ubenyttede ut-kanaler på lydkortet som kunne brukes til å utvide systemet. Med forbedringene vi allerede hørte, ble det klart for meg at det ikke var noen annen logisk løsning enn å gå for utvidelse til 6 veis..
Da jeg i sin tid valgte OB bass systemet, var det et bevisst kompromiss at de aldri ville være konger i det subsoniske 20 Hz området. Systemet ruller av slik at realistisk/funksjonell output har vært ca 30Hz. I det nye rommet mitt, falt imidlertid frekvenskurven på 50 Hz og mye eq måtte til for å tyne dem lavere. Det hadde selvfølgelig noen uheldige bivirkninger og ikke minst har denne løsningen plaget meg siden gjennomgående filosofi i systemet har vært å ikke presse drivere utover komfortsone. Så det ville være for dumt å ikke undersøke muligheten for å supplere i det problematiske området under 50Hz.
Oks, Snickers og HR har hatt krigsråd og diskkutert seg frem til en konstruksjon som jeg er litt usikker på om de landet som et slot loaded band pass, eller slot loaded bass reflex prinsipp? Uansett så er prosjektet nå ferdig tegnet, materialer handlet inn og klar for CNC fresing og videre bygging hos HR.
AI mener at dette vil se omtrentlig slik ut med to av disse plassert i systemet:
Med to B&C 18DS115 attentommere til å ta seg av den dypeste bassen, har de lærde simulert følgende respons fra subwooferne:
Det blir utrolig spennende å følge byggeprosessen og testingen av systemet hos HR for å sikre at det fungerer etter hensikten før subbene fraktes fra Jessheim til Egersund.