gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Stemningsrapport;
    Vis vedlegget 787353
    Første inntrykk er at BorderPatrol mangler den silkemyke detaljeringen som Luxman dac'en har. Dette gjelder for hele frekvensspekteret. Kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne med tanke på prisforskjellen, men morro er det :) Jeg skjønner de som snakker om at de ikke opplever lyttetretthet med BP dac'en. Den rimelige top-hat dac'en jeg kjøpte har en litt lytte-trettende gneldring i øvre mellomtone. Har testet litt med og uten rør inkoblet på BP, og her er det marginale forskjeller å melde. Det skjer noe i bassen som sikkert kan kle noen anlegg, blir litt svulstig i et smalt frekvensområde som jeg tipper ligger rundt 100Hz. Et spørsmål til @BangBang og @Vermin, trenger dac'en oppvarming for å låte optimalt? Og tar den evt. lang tid før den yter maks?
    jeg har hatt samme rørkrets i mitt BP designede dac supply for DDDAC i årevis og det trenger en halvtimes tid i mitt tilfelle
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har en egen switch som kobler EZ80 inn i kretsen....rør er som kjent ikke evigvarende :cool:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er egen switch på BP dac'en også som kobler inn røret i kretsen. Nå er ting varme her, og nå er forskjellene med og uten rør i kretsen tydeligere. Mer fylde fra mellomtone og ned med rør koblet inn og litt bedre fraspark i bassen. Liker bedre det jeg hører nå ja :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan legge til at jeg også merker forskjell ved forskjellige rørmerker.
    Nå står det i et Siemens rør. Har litt forskjellig snadder liggende om du vil prøve det.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er Topping satt i tjeneste og jeg switcher litt frem og tilbake mellom BP og Topping. Det er en interessant øvelse må jeg si. Topping serverer lyden med snert og finesse. Bassen er tight, går avgrunnsdypt og er lett å følge i kompleks musikk. Akkurat det er et must for alt utstyr for min del. Det er mer sprut oppover i frekvens med Topping sammenlignet med BP, vokal og instrumenter fremstår nærmere lytteren med Topping. BP går ikke like avgrunnsdypt, og er noe mer mellomtonefokusert enn Topping. Stemmer og rom fremstår som mer troverdig med BP og det hele er mer avslappet og uanstrengt oppover i diskantområdet. Et konkret eksempel: Under avspilling av TesseracT's Portals virker BP å ha litt bedre kontroll på det hele, med en bass som fremhever midbassen heller enn dypbassen. Helt der nede, er det Topping som briljerer.

    Jeg kunne godt tenkt meg en dac med Toppings egenskaper i bunn kombinert med den mer rør aktige klangen fra BP dac fra mellomtone og opp. Når det er sagt, trekker nok Topping det lengstre strået av de to kandidatene i headfi oppsettet mitt. Interessant nok med tanke på en ganske stor prisforskjell. Den virker å være en god match til Audeze LCD 3 som har en litt sedat klang oppover i frekvens og den rørbaserte Trafomatic Head 2 som jeg mistenker å dra litt i samme retning. Jeg angrer nesten litt på at jeg testet Luxman dac'en først, fordi lyden fra denne hadde en fløyelsmyk måte å presentere detaljer i hele frekvensspekteret som ingen av kandidatene testet i denne runden er i nærheten av. Er du helt sikker på at det er et godt valg å selge Luxman dac'en @Vermin? Hadde jeg hatt budsjett og samvittighet til å bruke så mye penger på en dac som skal tjenestegjøre i headfi anlegget på hjemmekontoret, hadde jeg aldri levert den fra meg!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gi BP dac´n et stivere powersupply , så er du der
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det kunne absolutt vært interessant. BP har absolutt noen fine kvaliteter som jeg liker. Er som du vet ikke særlig fingernem, og ikke eier jeg BP dacen som er på lån heller. Så det spørs om den muligheten er på bordet. Finner det litt rart at Topping banker BP i bassen med strøm forsynt via en iPhone lader. Kunne vært interessant å høre noen av de større Topping modellene med bedre psu'er også. Noen som har sammenlignet Topping E50 med de større modellene og kan si noe om forskjellene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kvalitetene du liker er 1543 chip´n, bankers
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det blir rett og slett for komplekst. Ikke er det så veldig interessant for min del heller, da det er til headfi anlegget jeg er på jakt etter dac. Mine erfaringer kan uansett ikke leses som allmengyldige siden både preferanser og anlegg varierer voldsomt. I mitt hovedanlegg måtte dac signalet routes analogt inn i lydkort og videre gjennom intern digital prosessering der for AL korreksjon. Det tror jeg neppe er ideelle arbeidsvilkår for en separat dac, og vil neppe gi resultater av særlig verdi for noen. Kunne imidlertid tenkt meg å teste noen grommere lydkort på sikt! Har tro på at det kan være en del å hente der. Når det er sagt har jeg testet dCS riggen (Paganini/Puccini) som jeg hadde før i anlegget gjennom lydkortet. Er en grunn for at den riggen ble solgt, og det var ikke fordi at den låt dårlig i seg selv.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    @gut_man jeg er helt blank mht lydkort, skal leke med aktiv deling og lidt bass eq hos meg via de billigeste minisdp. Men på sikt kan være at pro lydkort er på radaren. Hvilken lydkort gir god bang for the buk og hvilke er SOTA? har ingen kjendskap til dette market.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    OK.
    Jeg bruker jo Groundsound og dac'en i den er ikke spesielt god, så ekstern dac må brukes.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    med peanut strømforsyning og han nektet å implementere I2S inngang på den......nå har de opphørt
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke god nok oversikt over lydkortalternativer annet enn hva jeg har sett på selv. Er godt fornøyd med Motu 828 ES Som erstattet Groundsound hos meg. DAC’ene i GS opplevdes som flaskehals og jeg følte det var perler for svin å bruke dCS inn i analog inngangene på den.

    Mitt valg av Motu ble gjort fordi jeg visste at ved overgang til AL ville være avhengig av litt teknisk hjelp. Det var derfor taktisk klokt å følge min gode venn og svært datakyndige HR sine råd og gå for samme løsning som ham. Motu bruker gode dac chipper i sine lydkort (Sabre ESS). Det er mange som er svært fornøyd med RME sine lydkort også i lignende oppsett. Mitt oppsett krever 10 kanaler, og det gjør at en del kandidater faller av lasset. Av SOTA produkter, har jeg siklet på Merging Hapi. 10 kanalaer med DSD oppløsning hadde vært dritkult! Jeg er imidlertid litt skeptisk til å betale så mye penger for lydkort, der teknologien utvikles lynkjapt. Det som er SOTA i dag, er akterutseilt om få år. Merging virker dog å være modulbaserte og kan muligens oppgraderes etterhvert som nye ting kommer. Lynx Aurora er også et lydkort jeg har sett litt på.

    Er i grunn såpass storfornøyd med lyden i hovedanlegget at jeg ikke bekymrer meg så mye for dette i hverdagen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    med peanut strømforsyning og han nektet å implementere I2S inngang på den......nå har de opphørt
    GS hadde en del begrensninger og var forholdsvis vanskelig å jobbe med. Hvor mye som evt skyldes psu vet jeg lite om. Jeg hadde mer tomgangs sus fra begge de GS enhetene som var i mitt eie enn jeg har hatt med dagens løsning og Motu. Proffgutta vet hva de holder på med!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig i det med proffutstyr
    som nevnt skal jeg teste/over på Powersoft bass management system med dsp for subbene mine
    drar til NNNN på mandag for å montere sammen modulene og programmere så det blir klart for montering hjemme
    hørte noe tilsvarende fra Powersoft på det doble WE16 systemet i Frankrike i november
    han kjørte 2xDevor 40 i stereo og en center Devor 23 fra 40 og ned
    ikke noe feil med bassen der
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig i både begrensninger og tungvint.
    Er ennå bare en fersking innen dsp, og GS er bare første stopp.
    Skal bytte ut GS'en etterhvert når jeg finner noe som passer.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Blir selvsagt smør på flesk med dac før GS dac, men jeg opplever at analoginngangen låter bedre enn usb-digitalinngang, så da blir det sånn inntil videre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    enig i det med proffutstyr
    som nevnt skal jeg teste/over på Powersoft bass management system med dsp for subbene mine
    drar til NNNN på mandag for å montere sammen modulene og programmere så det blir klart for montering hjemme
    hørte noe tilsvarende fra Powersoft på det doble WE16 systemet i Frankrike i november
    han kjørte 2xDevor 40 i stereo og en center Devor 23 fra 40 og ned
    ikke noe feil med bassen der
    NNNN Devor står høyt på lista over ting jeg har lyst å høre på. Håper å få invitert meg på en lytt hos Emo ved anledning!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lurte på de jeg og, men så sa Rune at mine subber har samme performance og lydsignatur som Devor 23, bare at Devor er "pakket smartere", så det var meningsløst
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe spesielt med Topping... Det er derfor jeg har fem produkter fra de...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er noe spesielt med Topping... Det er derfor jeg har fem produkter fra de...
    Topping virker å være bang for the buck, men jeg ser også at Gustard har noen lekre dac'er i samme prisklasse. Kikket litt på Topping D70S eller D90SE. Gustard sine X22, X26 og X26pro virker også å være spennende kandidater. Så hører jeg rykter om at en av våre lokale teknisk kyndige sysler med planer om å eksperimentere med dac bygging. Får se hva som skjer :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Et par turer til det skotske høyland i vår og i sommer avstedbringer en aldri så liten smakeaften.
    9F4011CF-5691-4D9A-B1A6-0064022087EA.jpeg

    2B5E5456-48ED-4A82-82A9-CD1E381CA615.jpeg
    F997C5DC-2ED5-43E5-8B38-6D6117A1BD83.jpeg
    950A49AA-64CE-4C1F-BD18-5F083644F083.jpeg
    377F8E2A-7222-432C-A88F-E4E8A7D9CFEA.jpeg

    I kveld ventes @Vermin på besøk for å smake på flasken med distillery exclusive fra Tomatin distillery som vi spleiset på. Sper på med Beinn Duhn - the black og Cù Bòcan og en liten skvett Sanaig.
    1CFC777F-21D9-4652-8C6D-856311715C3D.jpeg

    Litt tid til musikk blir det også!
    DD8B54E0-D5B3-483D-8CC0-720F6473616D.jpeg

    B0CFA6D4-C022-4E93-905F-EDB7A1C852D2.jpeg

    1A18639A-2626-4890-97ED-4927D1B37F72.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det er viktig å bruke en hver anledning. HoJ, du er vel ikke bare en som sitter bak tastaturet og har meninger?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er viktig å bruke en hver anledning. HoJ, du er vel ikke bare en som sitter bak tastaturet og har meninger?
    Var aktiv besøker før, men de siste 20 årene har det blitt betydelig mindre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn