gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    I dag var FallenA innom en tur. Vi fant ut at vi skulle prøve oss på biamping kontra brokopling av 890'ene mine. Han hadde med fullt opplegg med BM kabler, så vi fikk brukt samme kabler til begge effekttrinn. Jeg hadde forventninger (formidling av andres erfaringer) om enda bedre bass og enda mer kontroll over ting. Vi spilte et par kutt fra kjente plater både på cd og på vinyl; Novelle Vague (første platen) på vinyl og Patricia Barber - Verse på cd.

    Først på brokoplede forsterkere. Novelle Vague skiva har en veldig bra lyd, et live opptak fra cafè jobber med masse lavfrekvent informasjon både fra bassinstrumenter og rom/trafikk. Med brokoblede 890 "puster" rommet på en måte. De lavfrekvente lydene gjengis uanstrengt og pulserende. Mellombassen som man har i f.eks en stortromme kjennes i sofaryggen i lytteposisjon på en måte som jeg ikke har fått til før jeg prøvde to 890. Denne egenskapen er også fremtredende på Patricia Barber cd'en. Resten av frekvensspekteret er behagelig, stort og uanstrengt. Jeg savner litt varme i mellomtonen, som tilskives helt ferske BM Giant jumpere, som trenger lang innspilling.. Jeg har prøvd ferske BM kabler så mange ganger at jeg er sikker på årsaken her! For ordens skyld, har jeg spilt med brokoblede 890 og mine gamle BM Revelation jumpere. Mellomtonen var da kjempedynamisk og delikat, med et smekk jeg ikke har hatt i mine Thiel & Partner elementer tidligere.

    Så til dagens hovedrett; biampingen. Dette må kunne kalles en liten nedtur, eller kanskje ikke. Lyden med biampede 890 ga en forbedring av mellomtonen. Smekket og varmen var tilbake. Kanskje det hadde noe med at de "ferske" jumperne var borte nå? Bassen som jeg hadde hatt forventninger til, var imidlertid nedturen. Her manglet sparket i mellombassen som jeg får med brokobling. Det virket også som om det ikke spilte med like stor autoritet helt nederst. Den pulserende lavfrekvente rominformasjonen som jeg beskrev på Novelle Vague plata, var ikke til stede. Stortromma på Verse plata, kjentes ikke i sofaryggen lenger heller.Dette minte meg veldig om bassgjengivelsen jeg fikk med en 890. En helt ok bass, men ikke på langt nær så bra som med brokoblede 890'er. Den store oppturen her, er at den løsningen jeg benytter i dag høres best ut. Det sparer meg for betydelige kabelutgifter som biamping ville medført; et ekstra sett signalkabler og et ekstra sett høyttalerkabler. Vi koblet mao. tilbake til brokobling, og der var bassen på plass igjen.

    Hvorfor dette arter seg slik, er jeg ikke teknisk kyndig nok til å forstå eller forklare. Jeg trodde at biamping var en bedre koblingsmetode generelt. Forsterkerne er oppgitt å doble effekten ved brokobling. Om dette også vil skje ved biamping, eller om mer krefter ved biamping kan være forklaringen vet jeg alstå ikke. Noen som har noen teorier?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.709
    Antall liker
    21.561
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    Ved brokopling ser hver forsterker halve høyttalerimpedansen, slik at dempefaktoren i praksis halveres. Det, sammen med høyttalernes impedansforløp, kan forklare endringene dere hørte med biamping (som teknisk sett har lite for seg sammenliknet med en enkel forsterker i et oppsett som det du har).
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    gut_man oppgraderer!

    Bare et kjappt spørsmål gut_man:

    Siden du savner smekket i mellomtonen med de nye jumperene, hvorfor setter du ikke bare kablene som kommer fra forsterkeren på diskant-mellomtone tilkoblingene? men jumperene til bassen... Dett vil jo fjerne alle "problemet" i mellomtonen.. :)

    Bare som et lite tips.

    God test forøvrig og bra at du finner det beste resultatet :D

    Mvh

    PK
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Valentino skrev:
    Ved brokopling ser hver forsterker halve høyttalerimpedansen, slik at dempefaktoren i praksis halveres. Det, sammen med høyttalernes impedansforløp, kan forklare endringene dere hørte med biamping (som teknisk sett har lite for seg sammenliknet med en enkel forsterker i et oppsett som det du har).
    Det var slik jeg også trodde..
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man oppgraderer!

    pks skrev:
    Bare et kjappt spørsmål gut_man:

    Siden du savner smekket i mellomtonen med de nye jumperene, hvorfor setter du ikke bare kablene som kommer fra forsterkeren på diskant-mellomtone tilkoblingene? men jumperene til bassen... Dett vil jo fjerne alle "problemet" i mellomtonen.. :)

    Bare som et lite tips.

    God test forøvrig og bra at du finner det beste resultatet :D

    Mvh

    PK
    Godt forslag faktisk! :)
    Det var slik jeg foretrakk det både på Gradientene, og på Maren Miles III.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    pks skrev:
    Bare et kjappt spørsmål gut_man:

    Siden du savner smekket i mellomtonen med de nye jumperene, hvorfor setter du ikke bare kablene som kommer fra forsterkeren på diskant-mellomtone tilkoblingene? men jumperene til bassen... Dett vil jo fjerne alle "problemet" i mellomtonen.. :)

    Bare som et lite tips.

    God test forøvrig og bra at du finner det beste resultatet :D

    Mvh

    PK
    Et godt forslag som er lett å teste ut! Grunnen for at jeg har gjort det slik, er at uinnspilte BM kabler har en tendens til å være ullne i bassen. Dette er basert på erfaringer fra andre BM kabler, og ikke med disse jumperne. Så det må jo testes!
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    pks skrev:
    Bare et kjappt spørsmål gut_man:

    Siden du savner smekket i mellomtonen med de nye jumperene, hvorfor setter du ikke bare kablene som kommer fra forsterkeren på diskant-mellomtone tilkoblingene? men jumperene til bassen... Dett vil jo fjerne alle "problemet" i mellomtonen.. :)

    Bare som et lite tips.

    God test forøvrig og bra at du finner det beste resultatet :D

    Mvh

    PK
    Et godt forslag som er lett å teste ut! Grunnen for at jeg har gjort det slik, er at uinnspilte BM kabler har en tendens til å være ullne i bassen. Dette er basert på erfaringer fra andre BM kabler, og ikke med disse jumperne. Så det må jo testes!
    Mellomtone er viktigere enn bass i boka mi.

    PK
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    gut_man oppgraderer!

    Dette er jo et klassisk eksempel på at høyere utgangsimpedans gir mindre kontroll og derved høyere Q og mer output ved en del bassfrekvenser. Prøv med en motstand i serie med bassen ved biamping. Det gir tilsvarende økning i Q. Om du har tilbakekoblet forsterker kan resultatet bli noe mindre forutsigbart.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da var vi i gang igjen. Kunne jo ikke la Valentino være den eneste med dommedagsbasuner ;D Venter ennå på ny pre/riaa. Blir nok en mellomløsning etterhvert. I dag har jeg imidlertid bestemt meg for å legge ut på nye hifi eventyr uten min trofaste Ascolta forspent til elektronikken. Min nye ledsager blir etter alt å dømme Avantgarde Uno mk3. Jeg kunne valgt å gå for den større Duo modellen, men måtte da sannsynligvis ofret et av mine EAR 890 effekttrinn på hifi alteret. Etter å ha prøvd en 890 på Uno, er jeg veldig fristet til å gjøre et forsøk med to 890 i monokonfigurasjon med 160 klasseA triode watt på de over 100db følsomme Avantgardene. Noen hevder at dette er overkill, mens andre applauderer forsøket og har svært gode erfaringer med store effekttrinn på slike hornkonstruksjoner. Jeg vil nå få mulighet for å teste dette ut med egne ører. Fargen på "hønna" passer også godt inn i mitt kombinerte lytterom/hjemmekino! Jeg har tilbragt noen kvelder med mine nyervervelser før jeg bestemte meg. Den spillegleden de utviser, fikk frem en må ha fornemmelse hos meg. Jeg er noe tvilende til at de unike egenskapene i f.eks mellombass på mine Ascolta'er tangeres av Avantgarde. Ellers tror jeg at byttet vil bli gøy. For morofaktoren er høy med disse konstruksjonene. Man får en vanvittig dynamisk gjengivelse, med skikkelig trøkk og PA følelse i bassområdet. Det føles som om jeg har valgt en helt ny vei til hifi målet, men stoler vel egentlig på at sindige mennesker i high end land som har endt opp med Avantgarde konstruksjoner av det ene eller andre slaget, har valgt denne veien av en årsak. Fant ut at Uno var et greit sted å starte for å gjøre seg kjent med denne type høyttalere, og med Avantgarde som produsent.

    Jeg regner med en del innkjørings issues, og noen nødvendige tilpasninger av kabler osv.Det er skjeldent bare å bytte ut en komponent i anlegget uten å gjøre tilpasninger, så dette blir spennende. Forhåpentligvis får jeg dem i hus på lørdag og får startet en guidet installasjon. Skal prøve å holde dere oppdatert både med ord og bilder :) Her er en liten teaser;
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer! Først og fremst, denne var pen, second, du gleder deg til lørdag? ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Klart jeg gleder meg. Jeg er imidlertid svært spent på hvordan de funker med min elektronikk og i mitt rom. Rommet skal vel være greit, og EAR 890 passet fint oppe hos deg. Kildene skulle det vel ikke være noe i veien med, og pre'en er på vei ut likevel. Blir litt skuffet hvis dette går på trynet :p Gøy skal det uansett bli. Har hatt Ascoltaene mine i ganske mange år (i hifi sammenheng, bortimot en evighet ;), og er egentlig såre vel fornøyd med det de prestere. Kan kjenne meg igjen i din beskrivelse av skrekkblandet fryd ved å bytte noe du er fornøyd med, med noe nytt og litt ukjent.. Man risikerer å havne utpå oppgraderingskarusellen igjen, og skifte ut flere ting man opprinnelig var fornøyd med. Skumle greier dette her ::)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    gut_man oppgraderer!

    Wow! Gratulerer! Det blir enda morsommere fotosession når vi kommer så langt ;)

    Edit: som ihuga fan av egne små galloer, så må jeg erkjenne at Uno/Duo NESTEN fikk meg til å handle i fjor ;) De er ganske så forførende. Ser frem til å komme på besøk!

    O.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Klart jeg gleder meg. Jeg er imidlertid svært spent på hvordan de funker med min elektronikk og i mitt rom. Rommet skal vel være greit, og EAR 890 passet fint oppe hos deg. Kildene skulle det vel ikke være noe i veien med, og pre'en er på vei ut likevel. Blir litt skuffet hvis dette går på trynet :p Gøy skal det uansett bli. Har hatt Ascoltaene mine i ganske mange år (i hifi sammenheng, bortimot en evighet ;), og er egentlig såre vel fornøyd med det de prestere. Kan kjenne meg igjen i din beskrivelse av skrekkblandet fryd ved å bytte noe du er fornøyd med, med noe nytt og litt ukjent.. Man risikerer å havne utpå oppgraderingskarusellen igjen, og skifte ut flere ting man opprinnelig var fornøyd med. Skumle greier dette her ::)
    Det er alltid skrekkblandet og gå inn i noe nytt, man kan risikere mye men viss man er tålmodig så oppnår man alltid ett bra resultat til slutt. Blitt mye bytting og styring med meg men hei så gøy. Jeg tror heller ikke hverken rom eller elektronikk skal være en bremsende faktor. Kablene er jeg derimot mer skeptiske til :p
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    gut_man skrev:
    Klart jeg gleder meg. Jeg er imidlertid svært spent på hvordan de funker med min elektronikk og i mitt rom. Rommet skal vel være greit, og EAR 890 passet fint oppe hos deg. Kildene skulle det vel ikke være noe i veien med, og pre'en er på vei ut likevel. Blir litt skuffet hvis dette går på trynet :p Gøy skal det uansett bli. Har hatt Ascoltaene mine i ganske mange år (i hifi sammenheng, bortimot en evighet ;), og er egentlig såre vel fornøyd med det de prestere. Kan kjenne meg igjen i din beskrivelse av skrekkblandet fryd ved å bytte noe du er fornøyd med, med noe nytt og litt ukjent.. Man risikerer å havne utpå oppgraderingskarusellen igjen, og skifte ut flere ting man opprinnelig var fornøyd med. Skumle greier dette her ::)
    slapp av, det eneste "skummelt" ved dette, er at du eventuelt finner ut at du kan selge det ene effekttrinnet med god samvittighet og bruke pengene på noe annet morsomt.
    føler meg trygg på at du får mange fine stunder med uno.
    og ear 890 er jo en nydelig forsterker.
    jeg har vært ear-fan i mange år, og en kombo med ear og avantgarde varmer mitt hjerte. ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    ps! sfæriske horn og lukket basskasser gjør ag til noe av det enkleste man kan integrere i nær sagt ethvert rom.
    så lenge rommet er minst 15kvm stort og lytteposisjon er +/- 3m unna, så er du home and safe.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.709
    Antall liker
    21.561
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    Dæven Gut_! Skal du ha deg uskikkelige horn? ;D

    Grattis. Gleder meg til å lese lytterapporter. Dine leser jeg med stor glede.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Her blir det litt av hvert nytt etterhvert ser det ut som ;D Dagen i dag har gått med til å forberede morgendagens innrykk, både med opprydding i kabelsalater og mer invasive elektriske inngrep. Jeg håper med disse tiltakene å forbygge støy når det kommer høyttalere med over 100dB følsomhet inn i anlegget. Med god hjelp av en sykemeldt elektrikerkompis har jeg nå fått alle 8 strømuttak bak anlegget (på egen 16amp kurs) i funksjon, endelig!! Elektrikeren som koblet opprinnelig, hadde glemt noen koblinger som altså har ligget brakk helt til i dag. Nå har jeg strømuttak i søkk og kav.

    Av en eller annen mystisk årsak får jeg brum (rundt 50Hz) på begge mine EAR effekttrinn. Har prøvd dem andre steder med jordet strøm, og med samme resultat. Koble bort jord på nettkabel, og alt er tyst. Også på Avantgardene da vi prøvde min ene 890 hos Vermin. Merkelig, men problemet var jo forsåvidt lett å løse. Furutech kablene mine ble åpnet og fikk fjernet jordkabelen (enkelt å reversere hvis jeg trenger jord senere). Hadde lyst å prøve å plugge effekttrinnene rett i veggen, utenom T+A strømpadda som jeg vanligvis har brukt (i mangel på nok uttak). Voila, det ble vitterlig enda smule bedre dynamikk med dette tiltaket :) Subene til Avantgarde skal rett i veggen de også!

    Benyttet også anledningen til å flytte bildekilder og harddisker bort fra racket. For det første, genererer dette kabler i lange baner, og jeg ser også for meg en potensiell støykilde med slikt i nærheten av utstyret mitt når høyttalerne blir så følsomme som Avantgardene. Foreløpig oppbevares utstyret på gulvet i trygg avstand til følsomme hifikomponenter, og på en annen strøm kurs! Boksene i racket ble redusert fra 12 til 6! En estetisk oppgradering også:D

    Nå mangler bare en runde med støvsugeren og å rydde bort en haug med plater, så tenkte jeg å ta et avskjedsbilde av anlegget slik det står nå. I kveld blir det gravøl (eller kanskje mer grav-vin og malt) for Ascolta, som reiser i eksil til Vermin til de evt. blir solgt... Fra i morgen er det Avantgarde som gjelder :) Så Valentino her blir det skikkelige hønn, som gjaller i hele nabolaget om jeg skulle få lyst :)
     

    Timba

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerar gut_man

    Avantgarde er hugh-end i lange banar :) Gler meg til og sjå bilete frå rommet ditt i morgon
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da var dagen kommet. Slik så anlegget mitt ut i morges (legg merke til gul vinyl på VPI'en. Skjeldent):


    Midtveis i flytteprosessen. Ascolta har fått klær på :) Og er reiseklar.


    Så var det fullbyrdet. En vesentlig større høyttaler er på plass, og er noe utfordrende i forhold til plassering og lerret. Tror imidlertid jeg har funnet et greit og fungerende kompromiss;


    Må nok jobbe litt med delefrekvenser og sub innstillinger, men dette lover meget bra ;D Jeg var nervøs for støy. Uten grunn, for her finnes ikke støy i det hele tatt. Puh! Lyden; Dynamikk dynamik for alle penga. Jeg trodde jeg ville savne noe av oppløsningen til Ascolta, men her er oppløsning i bøtter og spann :) Kommer tilbake med flere og grundigere lytteinntrykk etterhvert!
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    gut_man oppgraderer!

    Grattiz! Blir nok bra dettan1
    Oppdatere signatur... :p
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer med nye høyttaler gut_man, dette virker spennende. Hvor stort er rommet ditt?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Fosse skrev:
    Gratulerer med nye høyttaler gut_man, dette virker spennende. Hvor stort er rommet ditt?
    Takker Fosse. Dette er fryktelig spennende. Jeg var jo nervøs for match ifth resten av utstyr, kabler o.l. Ingen problemer på den fronten så langt ;) Rommet er ca 4 x 6 m. Skulle vel bli ca 24m2.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    gut_man oppgraderer!

    Pent! Gratulerer med noen nydelige høyttalere. Ikke vet jeg hvordan jeg skal få fruen med på noe slikt, men de der kunne jeg hatt i stua :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer, godt de har fått ett bra hjem og rocke videre i. De låt slett ikke verst rett utav "esken" heller, så jusering og tålmodighet er en prøvelse og det vil garantert bare bli bedre og bedre de neste ukene.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    ser flott ut, gutman.
    dette får du til å funke, det er jeg sikker på.

    har du prøvd med et effekttrinn kontra to?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Høres ut som om det skal funke fint dette ja ;) Har foreløpig bare prøvd med to effekttrinn. Det spiller så bra, at jeg ikke har sett behovet for å redusere effekt ennå. Skal nok sjekke det ut etterhvert!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    gut_man oppgraderer!

    Kult oppsett. Gratulerer så mye. De ser skikkelig fine ut.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Er litt over promillegrensen for å formidle seriøse lytteinntrykk nå. Har imidlertid lyst til å fortelle hva min gode kompis og bassist i bandet mitt sa når han kom på besøk i kveld; Fy f... for noen porno høyttalere. Låter de like bra som de ser ut?
    Vi har vært gjennom mange plater og mange genre i løpet av seansen i kveld. Han kommenterte den gode bassen mange ganger (og han har vært her og lyttet til Ascolta maaaange timer før, likte dem også). Etterhvert som musikken ble mer rock'n roll, gikk hodet og godfoten mer og mer. Og gliset når jeg ga "jernet" med Rammstein utpå kvelden var vel det jeg trengte av bekreftelse på at ting stemte! Skål min venn, og takk for hjelpen, som du ikke visste du ga meg ;) Disse høyttalerne klarer på unikt vis å gjengi både sart, og naken jazz og rock'n roll på bånn guffe. Har ikke vært borti andre som klarer dette like overbevisende før, og jeg har da saktens vært borti en del i årenes løp... Hyggelig at de var realiserbare, når jeg først kom over dem da ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer med horn gut man. Spennende høyttalere du har fått nå. Kunne godt hatt slike selv, men synes nok de er i største laget i stua mi.
    Synes du hadde meget bra lyd på Ascoltaene. Hvis dette er enda bedre så må det virkelig være spennende i kjellerstua di. Må nok ta meg en tur til Egersund igjen for dette hadde vært spennende å hørt. Er noe spesiellt med dynamikken fra store horn, og veien tilbake blir nok ikke så lett. Kjenner andre som har forsøkt det, men det varte ikke så lenge. Lykke til!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    gut_man oppgraderer!

    Gratulerer gut_man, at det bor mye bra i disse horna det har jeg hørt før også, så jeg håper de passer godt i ditt rom. De kan være litt kresene med rom og plassering, men regner med at du klarer dette med stil. Kan bli gøy å høre hvordan EAR klarer seg på disse høyttalerne en gang.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    Lettere avhengighetskapende med horn ja, liker man det man hører så holder man seg som oftest på den stien :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Da er det på tide å formidle inntrykkene jeg har samlet de første 24 timer med mine nye høyttalere. Får starte med begynnelsen. Det stod ikke på programmet å bytte ut høyttalerne mine. Jeg var egentlig såre fornøyd med dem. Med det ekstra effekttrinnet jeg nettopp har anskaffet, presterte Ascoltaene mine som aldri før! Så en dag var jeg på besøk hos Vermin for å inspisere anlegget hans med ny digitalrigg (dCS). Oppgraderingen av signalkilden gjorde seg den. Jeg hadde ikke hørt Avantgardene hans prestere på denne måten før. Jeg har alltid vært fasinert av dynamikken i hornene, og måten man dras inn i musikken på. Men har ikke blitt frelst ved tidligere anledninger. Det skulle en dCS rigg til. Nå spilte høyttalerne som den edleste PA rigg, med silkemyk transparent lyd med en dynamikk som gikk utenpå det meste av konvensjonelle høyttalerkonstruksjoner. Dette hadde jeg ikke kjangs på å få til med mine høyttalere! Og jeg ville ha denne lyden. Bare en ting å gjøre da…. Jeg kjøpte hønna til Vermin jeg ;D Kunne gått for Duo, men siden Unoene kan oppgraderes helt til Duo Omega var det et rimelig sted å begynne. Så har jeg fremdeles penger til å oppgradere preen min! Duo får jeg mulighet for å teste senere, så da kan jeg vurdere om oppgradering av Unoene er noe jeg vil gå for..

    Nå står de her da. Høyttalerne har fått nye Mcap silver in oil kondensatorer i diskantfilteret (var det ikke det da Vermin?), noe som i følge Vermin var en veldig stor forbedring, ellers fremstår de i orginal stand med sølv jumpere av samme type som internkabelen. Jeg har brukt litt tid på å justere delefilterfrekvenser og volum på sub. Og har foreløpig endt med en delefrekvens på 200 Hz mellom mellomtone og sub. I følge Vermin, er anbefalt delefrekvens fra produsent 140 Hz. Har lest det jeg kan finne om emnet, og sett at flere forhandlere bla. Jim Smith insisterer på 220 Hz som utgangspunkt, og fraråder for lave frekvenser. I går ga 220 Hz en litt uryddig overgang mellom bass og mellomtone. Subene har imidlertid endret seg en del etter å ha stått på 24 timer, så jeg skal eksperimentere ytterligere med dette. Jeg var på forhånd nervøs for brum med så høy følsomhet (som jeg har nevnt tidligere). Det var det ingen grunn til, for her er det tyst som i graven. Ikke antydning til støy! Det var også et spenningsmoment om EAR elektronikken, signalkildene og Black Magic kablingen ville matche Avantgardene. Vermin har forsøkt Black Magic kabler uten å bli overbevist. Nå har jeg ikke fått prøvd så mye annet, men dette spiller da vakkert sammen.

    Kritikken av Avantgarde har gått på manglende integrering av elementer og usammenhengende bass. Kan ikke si at dette er ting som slår meg når jeg spiller musikk. I det hele tatt, er det lite annet enn musikken som virker å bety noe når man spiller på Avantgarde høyttalere. Det er sikkert ikke helt korrekt eller helt frekvenslineært, men det betyr liksom ikke så mye. Lyttegleden er skyhøy, og morofaktoren likeså. Og det er jo litt det denne hobbyen dreier seg om, eller?

    Jeg har spilt mye forskjellig musikk, både på cd og på vinyl. Begge kildene trives godt med Uno’ene. Både akustisk jazz med små besetninger og metal har vært på menyen, og alt presenteres med bravur. Oppløsningen oppleves faktisk bedre enn med Ascolta. Det hadde jeg ikke trodd. Intet delefilter mellom forsterker og mellomtonehorn har nok noe med det å gjøre. Vokalister fremstår i full størrelse og troverdig plassert midt mellom høyttalerne. Gitar (som er det instrumentet jeg kjenner best) gjengis så dynamisk og ekte, at jeg er helt paralysert. Både elektriske og akustiske utgaver av arten er en nytelse å lytte til gjennom disse høyttalerne. Perkusjon og trommer gjengis med en dynamikk som får frem gliset hos meg. Jo høyere jeg spiller, jo mer realistisk trøkk 8) Og med 160 klasse A triodewatt fra mine EAR forsterkere er det nok av krefter til å frembringe konsertnivå med full kontroll. Må naturligvis sjekke om det holder med halvparten, men det blir ikke i dag. For jeg er alt for opptatt med å lytte til musikk! Det er publisert flere tester av disse høyttalerne, og jeg opplever vel egentlig mye av det som beskrives der. Jeg skjønner etter hvert hvorfor de fleste anmelderne som har hatt denne høyttaleren til test faktisk har endt opp med å kjøpe den!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gut_man oppgraderer!

    gutman, flott rapport, jeg må si at du har forstått de viktigste aspektene ved avantgarde på imponerende kort tid!

    vil bare komme med noen innspill:
    1) du er i trygge hender så lenge du har folk som vermin og jens i relativ umiddelbar nærhet.
    2) lucky at vermin har småmoddet på høyttarne dine, du har nå et sett fintrimmet unos.
    3) det med delefrekvens finnes det ingen fasitt på, det er dine preferanser og ditt rom som gjelder. det samme gjelder forsterkervalg og antall watt.
    4) kritikken mot ag-bassene, er ofte i sammenligning med de beste gulvstående dynamiske høyttalere. og, ja, av og til føler man at det hadde vært moro med en liten kul i mellombassen for å sprite opp enkelte opptak og musikkgenre. men alt i alt spiller ag-systemene skambra bass - langt bedre enn dynamiske høyttalere flest i prisklassen under 100k. og så kan du jo glede deg til den dagen du sleper f.eks. mezzoer med hornbass i hus...
    5) uno har (i likhet med duo) mottatt strålende tester overalt. denne "budsjett"-modellen har f.eks. figurert i mange år på stereophiles a-liste for fullrangehøyttalere. så kan man jo bare gjette hvordan det ville vært hvis de ærede herrer hi-fi-skribentene hadde fått jobbe med f.eks. mezzo eller et trimmet triosystem...

    dette var mine 2 ører på en søndags ettermiddag.

    og nok en gang: gratulerer!
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man oppgraderer!

    Ironisk, her strever man og strever, handler og bytter, så får man det til og spille som bare det så kommer naboen og krever og kjøpe høytalerene? Hva skal man gjøre da? gut_man er en skummel type og jeg turte ikke si nei ;D
    Diskanten har fått Mcap Silver in oil ja, og det var virkelig verdt pengene, gjorde seg i helt ned til bassen det.
    Avantgarde annbefalte og prøve så godt man kunne og få til og spille på 140hz fordi da var det full guffe ned til 18hz (+/-2db). Jeg synes også det ble for kjøtt og blodfattig så jeg endte opp ca rundt 180hz i delefrekvens og klokken 10-11 på volum.
    Black Magic i høytalerenden ble feil hos meg, jeg syntes sølv spillte renest og mest homogent, en tanke mer oppløst enn de fleste kabler jeg har prøvd men det trenger ikke bety det er likt hos deg. Vi har veldig forskjellig elektronikk.
    Har aldri syntes bassene var dårlige, bare brutale, de er nok en smule mer grovkornede og rocka enn de fleste dynamiske høytalere kan få til i sine bassystem men enten liker man det eller ikke. De store hornbassene er nok en blanding, jeg synes de hadde begge kvaliteter uten og miste kontroll over musikken, så det får bli draumen 8)
    Inviter meg gjerne når du skal koble om til ett effektrinn, jeg vil tro du klarer og skvise ut enda en smule oppløsning i mellomtonen ved og kun kjøre ett slik at impedansen kan matches korrekt. Så kan jeg medbringe sølvskinnene mine for og konke ut BM :-X
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man oppgraderer!

    Kommer enda mer stæsj her neste uke hvis postgangen står meg bi :) En bekjent har vært så elskverdig å låne meg en Aesthetix Janus som jeg skal få beholde til min neste pre står på plassen i hylla si. Jeg har tidligere snust litt på Aesthetix Calypso/Rhea comboen, og har vel kanskje ikke helt slått den fra meg hvis pre'en jeg har bestilt drøyer uholdbart lenge.. Bilder (etter beste evne) og lytteinntrykk kommer, så stay tuned :)

    Har akkurat vatret Avantgardene. Skulle visstnok ikke ha noe å si, pøh. Igjen viser dette seg å være viktig. Og det samme skjer med "hønna" som med konvesjonelle høyttalere. Ting henger mer sammen, og lydbildet blir enda bedre og gjennomsiktig. Synes faktisk også at overgangen mellomtone/bass ble bedre med dette tiltaket. Nå var mine Uno'er ganske langt ut av vater (sikkert gulvet som alt annet her i huset som er på halv tolv og snekret i fylla), med den ene høyttaleren tiltet forover og den andre bakover. Om hønna er imponerende til å eliminere rommet, ga korrekt vatring en markant forbedring.. En jeg kjenner vil nok si; "og hva var vel overraskende med det?" :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn